Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

siis eikö tosiaankaan kaikilla nouse maito sen 7 päivän sisään synnytyksestä?

Vierailija
14.03.2006 |

siis tarkoitan nyt, että eikö kaikilla (keillä ylipäätään maitoa tulee) " humahda" se maito rintoihin?

kun tuossa jossain ketjussa luki, että joillakin se vauvan imeminen vaan pikkuhiljaa lisää sitä maidontuotantoa..

voiko se maito noin pikkuhiljaa silti lisääntyä niin, että imetys onnistuu?

vai ovatko nämä, keillä ei maito " humahda" juuri se 2% äideistä, ketkä eivät pysty täysimetykseen?

ja vielä, eikös se maidonnousu ole kiinni oksitosiinin tuotannosta? eikö synnärillä kannattaisi sitä antaa, jos näyttää ettei maito ala nousemaan?

tyhmiä kysymyksiä joo..:)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta, kumpaakin oon imettänyt eikä kummallakaan kerralla maito noussut niin että sen olisin itse huomannut. Ei mulla ollut kertaakaan rinnat räjähtämäisillään.

Vierailija
2/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti koska vauva ei imenyt rintaa kunnolla. Ensimmäiset 3 viikkoa maitoa tuli pelkästään pumppaamalla max 10-20 ml kerralla eikä mitään " humahtanut" . Sitten kun vauva oppi imutekniikan, alkoi maitoakin tulla ja riitti hyvin 1v ikään saakka.

Ja rintaa tarjottiin urakalla heti synnytyssalista lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen maitoa alkoi vasta kunnolla tulemaan. Mutta, varmaan on pieni osa äitejä, joilla maitoa ei tule vaikka mikä olisi.

Vierailija
4/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin vaan, että onkohan siitä kiinni, että miten hyvin se maito nousee?

ap

Vierailija
5/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen syntyi hätäsectiolla 9 viikkoa ennen la. toisena päivänä iski sellainen kuumtous ja jomotus rintoihin... mutta rintapumppuahan en saanut koska " ei noin ennenaikaisella leikatulla maitoa tule..." ja niinpä sitten onnekseni huoneessani oli kokenut äiti joka auttoi ja opetti lypsämään käsin... ja maitoa totta tosiaan tuli hurjia määriä... torstaina poika syntyi ja maanantaina jo vein litran maitoa sairaalaan...

Vierailija
6/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin tullu hiukan maitoa kokoajan ja enimmillään rinnoissa kasteen aikoihin. Silloin imetys onnistunu parhaiten.

Toi on ihan faktaa että maidon nousuun voi mennä muutama kuukausi.

Vauvalla on sitten muutenkin tiheän imuttelun kausia jollonka lisää maidontuotantoa.

Se ettei heti vauva pääse rinnalle ei meinaa että imetys menee pilalle. Rintoja voi innostaa pumppaamalla. Ongelmana voi olla että pulloon tottunut lapsi voi kiukutella rinnalla ja se voi stressata naista jollonka asennot on hankalia, vauva huomaa paniikin ja maidon eritys vähenee..

Vierailija
7/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta todennäköisesti lie normaali, koska supistukset olivat hyvät ja vahvat ja synnytys meni ok. Söin Metopramia 3 viikon ajan mutta en usko että siitä oli apua.

Vierailija
8/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis kyllähän mulla maito on riittänyt, sitä on tullut ihan tarpeeksi mutta ei liikaa. Ja ei, maito ei " noussut" vaan määrä kasvoi pikkuhiljaa. Ihmettelenkin nyt, että miksi pitäisikään maidon määrän yhtäkkiä kasvaa suureksi?

Vierailija
9/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niin siis kyllähän mulla maito on riittänyt, sitä on tullut ihan tarpeeksi mutta ei liikaa. Ja ei, maito ei " noussut" vaan määrä kasvoi pikkuhiljaa. Ihmettelenkin nyt, että miksi pitäisikään maidon määrän yhtäkkiä kasvaa suureksi?

itselläni vaan nousi tosiaankin yhdessä päivässä, ja tuntui että rinnat räjähtää.

ja näin kaikilla muillakin, jopa sairaalassa kätilöt sanoivat, että maito humahtaa rintoihin.

en vaan tosiaan tiennyt, että joillain se määrä lisääntyy vaan pikkuhiljaa..

no, aina oppii jotain uutta..:)

ap

Vierailija
10/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin tiheästi pari kuukautta alussa, mutta oma maito ei koskaan riittänyt vauvalle.

Vierailija
11/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannen kanssa ei noussut vielä neljäntenäkään päivänä. Sain lääkettä edesauttamaan asiaa, mutta jostain kumman syystä maito ei kuitenkaan noussut.

Vierailija
12/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakin omalla kohdallani ei leikkauksella ollut väliä, eikä tuttavillani...

Vierailija
13/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva imi laitoksella käytännössä yötä päivää, ei irronnut mitään, syöttöpunnitukset nollaa. Sai luovutettua äidinmaitoa minimaalisia määriä sairaalassa ollessamme. Sitten kun pääsin kotiin ja sain nukkua (vauva sai korviketta), alkoi maitoa tulla. Ikinä eivät rinnat pamahtaneet täyteen, vaan maitomäärä lisääntyi pikkuhiljaa, korvikkeen määrää saatiin pienemmäksi ja lopulta 2,5 kk synnytyksestä oli vauvamme pelkällä rintamaidolla, tosin söi 1-2 tunnin välein... Pumppaamalla en ole koskaan saanut kuin muutaman pisaran.

Vierailija
14/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kaikilla humahda vaikka kuinka lapsen antaisi asua rinnalla. Itse annoin lapsen imeä rintaa ihan koko ajan ja maito nousi vasta viikon päästä synnytyksestä. Olin niin stressaantunut siitä miksi maito ei nouse ja lapsen paino myös ei noussut. Kun sitten nousi vihdoin, olisin ruokkinut ja ruokinkin tavallaan omani lisäksi vaikka kaksosia. Luovutin sairaalaan maitoa lähes vuoden ajan keskimäärin litran/pv.

Kyllä nousee kolmantena päivänä viimeistään, kun heti synnytyssalissa tarjoat rintaa ja annat sitä " koko ajan" .

Vierailija
15/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä nousee kolmantena päivänä viimeistään, kun heti synnytyssalissa tarjoat rintaa ja annat sitä " koko ajan" .

Mulla molempien lasten kanssa sama juttu. Vauva asui rinnalla ensimmäisen viikon, ei kertaakaan yöhoidossa, sairaalassa ollessani en tehnyt muuta kuin imetin, imetin, imetin. Kummallakaan kerralla maito ei noussut. Sain kummallakin kerralla maidontuloa lisäävän lääkityksen tablettimuodossa ja oksitosiinispraytä, ilman että mitään mainittavaa tapahtui. Lasten paino ei alkanut nousemaan lainkaan, joten jouduin kummankin kanssa olemaan 5 päivää sairaalassa. Lisämaitoa ei annettu kertaakaan paitsi ihan viimeisenä sairaalassaolopäivänä, koska eihän mua siellä voitu ikuisuuksia pitää, kaikki muu ihan ok mutta maitoa vain ei tullut joten lapsien paino ei noussut. Lopulta, ehkä n. 2-3 viikon päästä maitoa alkoi tulemaan jonkin verran imettäessäni 18-20 kertaa vuorokaudessa ja pumpatessa lisäksi niiden kertojen päälle, kun vauva sai lisämaitoa hengissä pysyäkseen. Osittaisimetin kyllä ihan menestyksekkäästi kumpaakin, toista 2 kk ja toista 7 kk.

Vierailija
16/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan viivästyy muutamalla päivällä. Maidon nousun saa aikaan istukan poistuminen sektioäideilläkin.

En olisi itse edes uskonut tuottavani näin paljon maitoa, varsinkaan kun olen vähän epävarma äitinä olosta ja jouduin sektioon. 3 päivän kuluttua tissit oli kuin valtavat tiukat hyytelöpallukat heilumassa edessä, ja koski jatkuvasti. Onneksi tilanne helpotti 4-5 päivän aikana. Lapsi oli rinnalla heräämössä ja sen jälkeen aina kun oli tarve, vaikkei maitoa vielä tullutkaan.

Tuo pikkuhiljaa heruminen on minullekin uutta, mutta olisi varmaan miellyttävämpää kuin jatkuva rintatulehduksen partaalla kiikkuminen oli. Onneksi kaikki kääntyi kuitenkin parhain päin.

Vierailija
17/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alatiesynnyttänyt, ekaa en päässyt imettämään vielä synnytyssalissa koska mut vietiin istukan irrotukseen, toka sai ensi-imut synnytyssalissa, mutta eipä ollut vaikutusta asiaan.

Vierailija
18/18 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen oli osittaisimetyksellä, kuopuksen kanssa olin itsevarmempi ja olen täysimettänyt, mutta maitoa tulee tosiaan vaan juuri ja juuri sen verran että riittää vauvalle. Imetän joka syötöllä molemmat rinnat tyhjiksi.