Kenen on vastuu jos lapsi syö metsästä mustikan ja kuolee ekinokokkoosiin?
Susien levittämä tauti on tulossa meille ja sen jälkeen kaikki marjat on pakko keittää.
Kommentit (36)
Konstit on monet kirjoitti:
Tjaaa.... tuota pöpöä levittävät mm. koiratkin. Joten aika uskomattoman huono tuuri pitää olla, että juuri suden levittämän enokokin saa ja vielä oikein mustikasta. Ennemmin siitä naapurin Turresta saa jotain kun napero käy sitä halimassa... ellei piski ehdi vipeltämään häntä suorana karkuun ;)
No mutta senhän takia koiria ja kissoja matolääkitään ettei niitä loisia tulisi.
Matolääkitys toimii susilla, koirilla ja kissoilla, mutta ihmisellä loinen ei jää suolistoon ja siksi sitä on vaikea saada elimistöstä pois.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmiselle suurin riski on tartuntaa kantava koira, jonka turkkiin tarttuneet madon munat voivat joutua käsiin ja sitä kautta suuhun."
Mutta vasta kun lähimaastossa on loista kantavien eläinten ulosteita.
Eli senkin takia pitäisi estää loisen pääsy tänne ettei tuokin reitti tulisi sille mahdolliseksi tartuntaväyläksi.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisia syyllisiä ovat lapsi, lapsen huoltaja, metsän omistaja, metsä, kettu, susi, koira ja viime kädessä mustikka itse.
Tämä kertoo siitä että viime kädessä vastuu lapsen toiminnasta on täysi-ikäisyyteen asti lapsen vanhemmilla eli lapsen ei pidä tehdä mitään vanhempiensa tietämättä.
Sama pätee niin yksivuotiaan kylpemiseen vannassa kuin seitsemäntoistavuotiaan viina- tai huumausainekokeiluihin.
Eli valtion ei kannata puuttua huumausaineiden saatavuuteen, eikä sen kannata nyt pyrkiä estämään loisen tuloa?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se on metsänomistajan vika! Minä olen saanut korvausvaatimuksen siitä, kun metsässäni puu kaatui myrskyssä retkeilijöiden auton päälle. Auto oli siististi ajettu maastoon vanhaa ajouraa pitkin eli oli jo sinällään laittomassa paikassa, mutta niin vain metsänomistajan syyksi saatiin sekin luonnontuho.
Ei voi olla tottakaan! Laitata metsään puomi etteivät enää mene sun palstalle autoaan särkemääm sun laskuusi. ..
Koiria ei pitäisi tuoda Suomeen Keski-Euroopasta. Näissä on tosi iso riski. Ikävää, mutta ihmiselle ekinokokkisairaus voi aiheuttaa kuoleman, joten uhka on todellinen.
"Parhaiten loisen tulo maahan estetään antamalla koiralle tai kissalle loislääkintä ennen maahan tuloa. Pratsikvanteli tehoaa hyvin E. multiloculariksen aikuismuotoihin. Loishäädön jälkeen koirat ja kissat saattavat levittää runsaasti tartuntakykyisiä munia ympäristöön. Alueilla, joilla esiintyy runsaasti E. multilocularista, suositellaan koiren ja kissojen madottamista pratsikvantelilla 3 - 4 viikon välein, jolloin tartuntakykyisiä munia ei ehdi kehittyä. Onkin erittäin tärkeää, että koiranomistajat huolehtivat ulkomailta koiransa kanssa palatessaan tehokkaasta ja asianmukaisesta loishäädöstä."
Olen aika varma, että kaikki eläinten omistajat eivät ole noin vastuuntuntoisia...
Vierailija kirjoitti:
"Parhaiten loisen tulo maahan estetään antamalla koiralle tai kissalle loislääkintä ennen maahan tuloa. Pratsikvanteli tehoaa hyvin E. multiloculariksen aikuismuotoihin. Loishäädön jälkeen koirat ja kissat saattavat levittää runsaasti tartuntakykyisiä munia ympäristöön. Alueilla, joilla esiintyy runsaasti E. multilocularista, suositellaan koiren ja kissojen madottamista pratsikvantelilla 3 - 4 viikon välein, jolloin tartuntakykyisiä munia ei ehdi kehittyä. Onkin erittäin tärkeää, että koiranomistajat huolehtivat ulkomailta koiransa kanssa palatessaan tehokkaasta ja asianmukaisesta loishäädöstä."
Olen aika varma, että kaikki eläinten omistajat eivät ole noin vastuuntuntoisia...
Suurin osa ei edes tiedä asiasta, sillä jostain syystä noista loisvaaroista ei juuri ole kirjoiteltu lehdissä.
Ehkä toimittaja ei koe vaaran kohdistuvan itseensä, eikä siksi tajua kirjoittaa juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö kaikkeen löytää syyllinen? Elämässä tapahtuu vaikka mitä, jotkut asiat ovat ihan vaan surkeita sattumuksia.
Eli se että autoihin vaadittiin turvavyöt ja lailla pakotettiin käyttämään niitä on turhaa, koska "on surkeita sattumuksia"?
Ei tietenkään ole turhaa. Silti _kaikkiin_ ikäviin asioihin maailmassa ei voi löytää syyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihmiselle suurin riski on tartuntaa kantava koira, jonka turkkiin tarttuneet madon munat voivat joutua käsiin ja sitä kautta suuhun."
Mutta vasta kun lähimaastossa on loista kantavien eläinten ulosteita.
Eli senkin takia pitäisi estää loisen pääsy tänne ettei tuokin reitti tulisi sille mahdolliseksi tartuntaväyläksi.
Niin siis hirviekonokokkia kyllä on jo tavattu Itä-Suomessa. Suomi on melko pieni maa. Nyt kannattaisi tehdä asian eteen kaikki, mitä tehtävissä on ennen kuin tilanne pahenee. Keski- ja Etelä-Euroopassa tosiaan metsämarjoja ei voi syösä kuumentamatta. Sopii toivoa, että näin ei käy Suomessa. Se olisi valtava kulttuurillinen, taloudellinen ja terveydenhoidollinen shokki koko kansallemme.
"Metsästyskoirat tulisi myös lääkitä sekä hirvikauden alussa että lopussa, jotta koira ei vie tartuntaa metsään eikä tuo sitä mukanaan kotiin. Matolääkkeeksi pitää valita heisimatoihin tehoava valmiste."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö kaikkeen löytää syyllinen? Elämässä tapahtuu vaikka mitä, jotkut asiat ovat ihan vaan surkeita sattumuksia.
Eli se että autoihin vaadittiin turvavyöt ja lailla pakotettiin käyttämään niitä on turhaa, koska "on surkeita sattumuksia"?
Ei tietenkään ole turhaa. Silti _kaikkiin_ ikäviin asioihin maailmassa ei voi löytää syyllistä.
Kyllä noissa lakiasioissa on kuitenkin aina poliitikoissa ja virkamiehissä se syy.
Eli jos ei ole päätöstä taudin torjunnasta, niin ne päättämättömät ovat syyllisiä siiehen kun tauti tänne tulee,
Mä oikeesti pelkään, että suurimman vaaran ekinokokin leviämiseen muodostavat ajattelemattomat ihmiset jotka tuovat keski-euroopasta enempi vähempi kyseenalaisesti madotettuja eläimiä.
Toisaalta, yhtälailla sudet voivat kipaista rajan yli, mutta niin voi tartuntaa kantava hirvikin. Hirvet kulkevat yhtä lailla pitkiä matkoja. Porotkaan eivät varmaan juuri kunnioita valtakuntamme rajoja, joten hyvin voivat nekin tuon tänne roudata. En siis oikeasti tiedä voiko kaikkien ekinokokkilaatujen leviämistä pysäyttää lopullisesti millään keinolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin eri mieltä. Ekonokokin leviäminen ei ole sattumus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se on metsänomistajan vika! Minä olen saanut korvausvaatimuksen siitä, kun metsässäni puu kaatui myrskyssä retkeilijöiden auton päälle. Auto oli siististi ajettu maastoon vanhaa ajouraa pitkin eli oli jo sinällään laittomassa paikassa, mutta niin vain metsänomistajan syyksi saatiin sekin luonnontuho.
Ei voi olla tottakaan! Laitata metsään puomi etteivät enää mene sun palstalle autoaan särkemääm sun laskuusi. ..
Maksaa aika paljon laittaa 10 km puomia eli jokainen metsätienpätkä molemmin puolin tietä pitäisi puomittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeesti pelkään, että suurimman vaaran ekinokokin leviämiseen muodostavat ajattelemattomat ihmiset jotka tuovat keski-euroopasta enempi vähempi kyseenalaisesti madotettuja eläimiä.
Toisaalta, yhtälailla sudet voivat kipaista rajan yli, mutta niin voi tartuntaa kantava hirvikin. Hirvet kulkevat yhtä lailla pitkiä matkoja. Porotkaan eivät varmaan juuri kunnioita valtakuntamme rajoja, joten hyvin voivat nekin tuon tänne roudata. En siis oikeasti tiedä voiko kaikkien ekinokokkilaatujen leviämistä pysäyttää lopullisesti millään keinolla.
Nelimetrinen verkkoaita rajalle ja sen alaosaan pellitys, niin ei tule yksikään tautia kantava otus luvatta yli.
Ylityspaikkoja voidaan tehdä määrävälein ja lääkitä sudet rajalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin suomalaiset koiranomistajan ovat hyvin perillä asiasta ja huolehtivat asianmukaisesta lääkityksestä hyvin. Olen kulkenut koirien kanssa Baltiassa paljon ja kaikki ovat halunneet lääkitä koirat sääntöjen mukaan. Valitettavasti on tullut törmättyä sikäläisiin eläinlääkäreihin, jotka kysyvät minulta mitä haluan koiran passiin kirjoitettavan :o
Niin, ei vielä tarvitse, mutta Virossa jo tarvitsee.
Kaverit olivat töissä Eu-hommissa ja tuolla Saksassa ja sillä korkeudella ei voi enää syödä metsämarjoja. Työkaverit pitivät heitä vastuuttomina kun kaverieni lapset söivät keittämättömiä marjoja siellä metsässä. Onneksi oli kuitenkin tauditon metsikkö.