Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 km lenkki kolmesti viikossa, laihtuuko tällä jos samalla muuttaa ruokailutottumuksiaan

Vierailija
30.12.2016 |

terveellisempään suuntaan? Ts. alkoholi ja sokerit pois viikolla ja kasviksia lisää.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 km lenkki kävellen ei kuluta juuri mitään,  mutta jos siitä tulee hyvä mieli, onhan sekin kotiinpäin.

Saattaa se vilkastuttaa aineenvaihduntaa, jos tähän mennessä ei ole liikkunut tuotakaan.

22/35 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin koko kesälomani (4vko) ajan noin neljästi viikossa lenkillä, syöminen pysyi melko samana ja kiloja lähti joku kolme. Ja ne lenkit olivat todella reipastahtisia, "normaalilenkkeilyllä" en ainakaan itse laihdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon lenkki (5 km kolme kertaa viikossa) kuluttaa kuukaudessa kaloreita 0,4 - 1,0 kg:n edestä sen mukaan, kuinka paljon painat ja teetkö lenkin kävellen vai juosten. Alin lukema laskettu 60 kg painavalle kävelijälle ja ylin 100 kg painavalle juoksijalle.

Lenkin vaikutus ei siis ole mitätön, mutta syöminen on tässä ratkaisevaa.

Vierailija
24/35 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa hyvä vinkki minkä voin antaa on, että järkevöitä liikunta-ja syömistottumuksia niin, että niillä eväillä on hyvä jatkaa myös laihdutuksen jälkeen. Se painon ylläpito on nimittäin yks painonpudotuksen vaikeimpia asioita. Jos elää täysin kituuttamalla sen laihdutuksen ajan, voi olla vaikea alkaa opettelemaan sen jälkeen taas kokonaan aivan uudenlaista tapaa syödä ja liikkua ilman että palaa entiseen.

Vierailija
25/35 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N41 kirjoitti:

Tää on muuten loistava sovellus kaloreita laskemaan. Jos haluat laihtua, niin päivässä max 1600-1800 kcal, ihannepainossa pysyt kun kulutat 2000kcal (jos olet nainen)

http://kalorilaskuri.fi/ruokapaivakirja

Tää on mainio sovellus, ite käytän myös.

Vierailija
26/35 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä merkittävästi. Itse hankin koiran tuossa viime kesänä, ja lenkkeiltyä tulee pari tuntia päivässä yhteensä, vaan en ole yhtään laihtunut. 

Nuo ruokavaliomuutoksesi sen sijaan voivat jotain vaikuttaakin, jos olet saanut merkittävästi kaloreita sokerista ja alkoholista ennen.

Mitä sä mätät suuhusi jos et kahden tunnin päivittäisellä lenkkeilyllä laihdu???

En oo vastaaja,mutta jos tuo on rauhallista löntystelyä niin ei tuolla lenkillä muutamaa sataa kilokaloria enempää polteta. Sen aikaansaannoksen voi "tuhota" kun syö vähän ekstrailtapalaa nälkäänsä.

Muutama sata kilokaloria joka päivä tarkoittaa muutaman sadan gramman laihtumista viikossa, jos ruokailu ja kulutus on tasapainossa ilman ko. liikuntaa.

Vierailija
27/35 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Laihtuu ja lisäksi kunto nousee, mieli virkistyy ja itsetunto vahvistuu. "Sokeri pois viikolla"? Mitä sä sillä sokerilla viikonloppuna teet? Jätä vain valkoinen sokeri, karkit ja kahvileivät, limut kokonaan pois. Et tarvitse niitä. Tipattoman tammikuunkin voit pitää, saat vauhtia elämänmuutokseen. Jos (yleensä) juot limusiidereitä ja kaljaa, vaihda ne vähäkalorisempiin alkoholeihin (google auttaa). 

Elämänmuutos voi vähän tökkiä aluksi, mutta käytä itsekuriasi, niin pääset pian tuon vaiheen yli. Elämänmuutos on parempi tie laihtumiseen kuin dieetit ja painon tuijottaminen (kuten 7 jo totesi). Kun kerran opettelet liikkumaan ja syömään monipuolista ja hyvää ruokaa, voit unohtaa koko asian ja laihdut. Samalla pääset ajattelemaan kiinnostavampia asioita. 

Hyvää uutta vuotta!

No täällä toinen laihduttaja sanoo, että pieni herkkupalkinto viikonloppuna on ollut mulle ihan motivoiva tekijä laihdutuksessa. Oon huomannut, että herkutella voi myös kohtuudella ja silti laihtua. Itellä täyskieltäytyminen herkuista laihiksella on yleensä aiheuttanu sen, että jos sorrun niin sorrun sitten tosissaan.

Vierailija
28/35 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä pituinen lenkki sitten olisi hyvä jos 5 km on liian lyhyt?

Vierailija
29/35 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä pituinen lenkki sitten olisi hyvä jos 5 km on liian lyhyt?

Kalorinkulutus on suoraan verrannollinen lenkin pituuteen. 10 km:n lenkki kuluttaa kaloreita kaksi kertaa niin paljon kuin 5 km:n lenkki. Mutta paljon tärkeämpää kuin lenkin pituus on se, että teet sen lenkin säännöllisesti. Lyhyt lenkki kolme kertaa viikossa on paljon parempi kuin pitkä lenkki kerran viikossa tai kahdessa. Kannattaa aloittaa niin lyhyellä lenkillä, että ajatus lenkille lähtemisestä tuntuu kivalta. Sitten, kun on muutaman viikon lenkkeillyt säännöllisesti, voi halutessaan pidentää lenkkien pituuksia.

Jos aloittaa kovin pitkillä lenkeillä, niin into loppuu yleensä parissa viikossa.

Vierailija
30/35 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko sanoa, että itse en ole laihtunut lenkkeilyllä. Viimeiset puoli vuotta olen sahannut sitä 4-7km vähintään viitenä päivänä viikossa. Ainut huomattava muutos oli kolesteroliarvojen paranemisessa.

Vierailija
31/35 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä merkittävästi. Itse hankin koiran tuossa viime kesänä, ja lenkkeiltyä tulee pari tuntia päivässä yhteensä, vaan en ole yhtään laihtunut. 

Nuo ruokavaliomuutoksesi sen sijaan voivat jotain vaikuttaakin, jos olet saanut merkittävästi kaloreita sokerista ja alkoholista ennen.

Mitä sä mätät suuhusi jos et kahden tunnin päivittäisellä lenkkeilyllä laihdu???

Useimmilla koiran kanssa lenkkeily, siis suomeksi koiran ulkoilutus, on laiskaa löntystelyä, jossa ei kunto juuri kohenee. Mutta saahan siinä raitista ilmaa ja on se liikuntana enemmän kuin sovalla telkun tuijotus. On toki niitäkin, jotka juoksevat koiran kanssa pitkiä lenkkejä, mutta he ovat vähemmistö.

T. Koirankusettaja.

Vierailija
32/35 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella ja lukiossa kävelin joka koulupäivä koulumatkat sen viisi kilometriä, ja usein vielä illalla keskustaan harrastuksiin kolme - neljä kilometriä. Söin paljon vihanneksia enkä käyttänyt alkoholia. Söin ruokaa, en karkkia. Ja olin aika tankki.

15 kilsaa kävelyä viikossa on todella vähän. Johan se minulla tulee nykyisistä kauppareissuistani, jotka teen siis jalkaisin. 

Vierailija
33/35 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksen vähintään 10 km kuudesti viikossa, poikkeuksia lukuunottamatta (jos oon matkalla tai sairas). Vasta tolla määrällä sain tuloksia aikaiseksi. Aloitin juoksemisen juoksemalla vähintään 5 km kuudesti viikossa, niin sillä ei ollut mitään vaikutusta. Toki jokainen on erilainen ja joillakin näkyy tulokset helpommin.

Vierailija
34/35 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Laihtuu ja lisäksi kunto nousee, mieli virkistyy ja itsetunto vahvistuu. "Sokeri pois viikolla"? Mitä sä sillä sokerilla viikonloppuna teet? Jätä vain valkoinen sokeri, karkit ja kahvileivät, limut kokonaan pois. Et tarvitse niitä. Tipattoman tammikuunkin voit pitää, saat vauhtia elämänmuutokseen. Jos (yleensä) juot limusiidereitä ja kaljaa, vaihda ne vähäkalorisempiin alkoholeihin (google auttaa). 

Elämänmuutos voi vähän tökkiä aluksi, mutta käytä itsekuriasi, niin pääset pian tuon vaiheen yli. Elämänmuutos on parempi tie laihtumiseen kuin dieetit ja painon tuijottaminen (kuten 7 jo totesi). Kun kerran opettelet liikkumaan ja syömään monipuolista ja hyvää ruokaa, voit unohtaa koko asian ja laihdut. Samalla pääset ajattelemaan kiinnostavampia asioita. 

Hyvää uutta vuotta!

No täällä toinen laihduttaja sanoo, että pieni herkkupalkinto viikonloppuna on ollut mulle ihan motivoiva tekijä laihdutuksessa. Oon huomannut, että herkutella voi myös kohtuudella ja silti laihtua. Itellä täyskieltäytyminen herkuista laihiksella on yleensä aiheuttanu sen, että jos sorrun niin sorrun sitten tosissaan.

No täällä 20 vastaa :)

Puhut herkkupalkinnosta. A) mistä palkitset itsesi ja B) miksi palkitset itsesi syömällä? Kuinka monta kertaa viikon mittaan ajattelit "pientä herkkupalkintoa", odotit sitä, valmistauduit siihen, suunnittelit sitä? Minusta aivojaan ja aikaansa voi käyttää paremminkin. 

Puhumme kahdesta eri asiasta: sinä laihiksesta, eli laihdutuskuurista, minä elämäntapamuutoksesta. Käsityksemme herkullisuudesta on myös erilainen: sinulle se on jotakin sokeripitoista, minulle hyvää ruokaa. 

Mutta kaikki mikä toimii, toimii. Jos pieni herkkupalkinto on johtanut pysyvään normaalipainoon, niin hyvä juttu. Pysyvällä tarkoitan väh. viittä vuotta ilman jojottelua. Terveys, virkeys, elinvoima on tavoitteena ja niihin on monta tietä. 

Vierailija
35/35 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirini lihavat ja jatkuvasti laihduttavat naiset ihmettelevät, että miten eivät laihdutus, vaikka syövät vähän ja terveellisesti. Tämä päteekin heidän varsinaisiin aterioihinsa. Mutta sitten ne välipalat, joita terveellinen ruokailu kuulemma edellyttää. Verensokerikaan ei saa heitellä, siksi välipalat ovat tarpeen. Isot kupit jotain proteiini rahkaa marjojen, hedelmien ja myöskin kera. Tai joku riisifrutti purkki. Joka kahvihetkellä keksejä, kakkupala tms. Näitä välipaloja kertyy 3 - 6 päivässä ja niiden kaloreita ei lasketa, kun ne ovat vain pikku välipalana.

Lisäksi tuon tuosta joku pikkunaposteltava, pähkinöitä, suklaapatukka tai lasi täystuoremehua. Nämä menee ihan huomaamatta.

Oma lukunsa on hyödyllinen. Jos yöllä herää, niin jääkaapilla on käytävä, kun uni ei tule jos vatsa on tyhjä.

Naiset kyllä lenkkeilevät, pitkiä kovavauhtisia sauvakävelyjä, vesijuoksevat ja käyvät kuntosalilla aktiivisesti lähes joka päivä. Mutta paino ei vaan tipu vaikka popsii lounaalla vain pelkkää salaattia ja proteiinia. On se ihme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän