Lue keskustelun säännöt.
Mua häiritsee tosi paljon kun ihmiset nostavat pienen vauvan olalle tai kulkevat vauva pystyasennossa rinnan päällä eikä tueta päätä kokoajan
30.12.2016 |
vaan annetaan sen vauvan olla siinä olalla ilman että tuetaan päätä. Itselläni on aina vähintään ne 2 sormea siellä pään takana ettei heilahda. Tai kun nostetaan vauvaa, niin ei juuri silloin tueta päätä, vasta kun käännetään makuuasentoon. Kyllähän se pää saattaa heilahtaa pystyasennossakin.
Eräs läheinen piti kokoajan näin vauvaa ja monta kertaa hätkähdin kun vauvan pää oli lähellä heilahtaa taaksepäin
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
No siis, eihän sitä nykyään edes suositella koko ajan tukemaan. Lapsen niska vahvistuu parhaiten kun saa sitä ihan itse kannatella. Tietenkin pitää katsoa ettei se pääse pahasti retkahtamaan. Mutta esim. alustalta vauva nostetaan oikeaoppisesti niin että vauva käännetään kyljelleen ja nostetaan kainaloiden alta ja lapaluista tukemalla. Päätä ei tueta, vaan se tulee sivusuunnassa mukana. Pienikin vauva laitetaan masulle makaamaan jotta saa siinä itse harjoitella pään nostoa. Tosi nopeasti alkavat sitten itse kannattelemaan ja kääntelemään sitä päätään myös sylissä.
Ennenhän vauvoja myös makuutettiin vaunukopassa ekan vuoden. Nykyään moinen ei tulis kuuloonkaan.