Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitanko 112

Äiti
30.12.2016 |

Lapsi 4v on oksutaudissa. Nukkuu vaan eikä ole pissannut illan jälkeen. Oksentanut rajusti kahdesti eli heti herättyään aamulla ja sen jälkeen kun on yritetty vähän banaania antaa. En saa kiinni ketään terveyskeskuksesta tai keskussairaalan päivystyksestä puhelimella.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis täällä valtaosa on sitä mieltä, että kaksi kertaa oksentanut lapsi pitää viedä terveyskeskukseen? Ei ihme, että päivystyksissä on ruuhkaa.

Jos lapsi ei ole pissannut koko päivänä, eikä.siostu syömään /juomaan mitään niin tottakai pitää viedä päivystykseen.

Mutts siis. Anna kaikkea hyvää juotavaa. Mehua/limsaa jotain. Kun lapsi on kipeä, niin saat antaa koko päivän pelkkää limsaa jos ei muuten juo. Nesteytys on aina tärkeää :) Ja muutenkin hiilihapot auttavat hieman mahatautiin :)

Sitten teet kaosen lempiruokaa, jos ruoka vaikka maistuisi :)

Vierailija
22/33 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on oksentanut kaksi kertaa tänään, niin ei sitä mihinkään päivystykseen tarvitse viedä, saati soittaa hätänumeroon. Mittaa kuume, anna kuumetta alentavaa ja juota pieniä määriä nestettä. Jos on kuumeinen ja vatsataudissa, niin on ihan normaalia, että nukkuu. Vastahan kello on 12!

Kello on 12 ja lapsi ei ole eilisen illan jälkeen pissanut. Kuivunut se on.

Sitten minä olin kuivunut koko lapsuuteni. Illalla kävin vessassa ja seuraavan kerran seuraavana päivänä koulusta tullessani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sain kiinni hoitajan ja käski tuoda näytille.

Pahoittelen typeryyttäni, olen huolissani.

Vierailija
24/33 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on oksentanut kaksi kertaa tänään, niin ei sitä mihinkään päivystykseen tarvitse viedä, saati soittaa hätänumeroon. Mittaa kuume, anna kuumetta alentavaa ja juota pieniä määriä nestettä. Jos on kuumeinen ja vatsataudissa, niin on ihan normaalia, että nukkuu. Vastahan kello on 12!

Sitten minä olin kuivunut koko lapsuuteni. Illalla kävin vessassa ja seuraavan kerran seuraavana päivänä koulusta tullessani.

4-vuotiaana????

Vierailija
25/33 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen sääntö on, että 112 ei ole sopiva paikka soittaa, jos on aikaa odotella vastauksia netistä. Nyt lähdet vaan päivystykseen sen muksun kanssa, ota vähän sokeroitua vettä matkaan ja kankaalla kostutat lapsen suuta välillä. Lapsella on paha nestehukka ja hänen pitää päästä tiputukseen.

Vierailija
26/33 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi pystyy syömään banaania, hän ei ole kuivumisesta tajuton ja reagoimaton. On ihan normaalia, että sairaana on väsynyt ja nukkuu. Jos olisi oksentanut solkenaan kaksi vuorokautta, voisi alkaa olla kuivumisesta huolissaan, mutta on ihan eri asia, jos on oksentanut kaksi kertaa. Nelivuotias ei todellakaan kahdesta oksennuksesta kuivu. Juotavaa on toki hyvä antaa. Ei kuitenkaan hiilihappoa.

Vierailija
27/33 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleinen sääntö on, että 112 ei ole sopiva paikka soittaa, jos on aikaa odotella vastauksia netistä. Nyt lähdet vaan päivystykseen sen muksun kanssa, ota vähän sokeroitua vettä matkaan ja kankaalla kostutat lapsen suuta välillä. Lapsella on paha nestehukka ja hänen pitää päästä tiputukseen.

Ai muka paha nestehukka? Millä perusteella tämän diagnoosin teit?

Vierailija
28/33 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että minua harmittaa ku nykyään se ns. Maalaisjärki on kadonnut ihan kokonaan! Miten voi ihmiset olla näin pihalla ihan normaaleista asioista! Jokainen aikuinen nyt varmaan edes itse on joskus mahataudin sairastanu ja tietää millasta se on... anna sille lapselle juomista! Voi pyhä yksinkertaisuus!

Ihmettelen myös. Porukka on yhtä mieltä siitä, että lapsi on pahasti kuivunut ja pitää viedä tiputukseen, kun on pari kertaa oksentanut eikä ole aamulla käynyt pissalla. Eikä ap ole ymmärtänyt edes kuumetta mitata lapselta, tunkee sille banaania eikä juotavaa.

Suututtaa, kun turhaan raahataan kipeitä lapsia terveyskeskukseen. Rasittaa lasta ihan turhaan ja kuormittaa päivystystä + tartuttaa siellä jonottavat mummot ja papat. Onneksi ei sentään hätänumeroon soittanut.

Vierailija
29/33 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis täällä valtaosa on sitä mieltä, että kaksi kertaa oksentanut lapsi pitää viedä terveyskeskukseen? Ei ihme, että päivystyksissä on ruuhkaa.

Jos lapsi ei ole pissannut koko päivänä, eikä.siostu syömään /juomaan mitään niin tottakai pitää viedä päivystykseen.

Mutts siis. Anna kaikkea hyvää juotavaa. Mehua/limsaa jotain. Kun lapsi on kipeä, niin saat antaa koko päivän pelkkää limsaa jos ei muuten juo. Nesteytys on aina tärkeää :) Ja muutenkin hiilihapot auttavat hieman mahatautiin :)

Sitten teet kaosen lempiruokaa, jos ruoka vaikka maistuisi :)

Hiilihapot ei auta mahatautiin, vaan kuplat ennemminkin pahentaa oloa. Keltainen Jaffa on vanhentunut lääke, eikä sitä enää suositella.

Anna mehua tai vaikka kaakaota, kylmät hedelmät saattaa maistua ja suolapalana vaikka perunalastut.

Vierailija
30/33 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4-vuotiaana????

Lue uudestaan.

KOKO LAPSUUTENI! Ja esimerkki kouluajoilta.

Vierailija
31/33 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa sellainen lasten sairaanhoidon neuvontapuhelin 24/7 ei tarvitse soittaa 112:een ellei ole tarvista ambulanssille tai elvytykselle. Sinne neuvontaan usein soiteltiin kun lapsi oli pieni.

Vierailija
32/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko soittaa terveyssisar?

Barbro 

Vierailija
33/33 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita itsellesi.