Räkäinen taapero, kyläilyreissu taisi peruuntua :(
Tänään oli tarkoitus lähteä kyläilemään 250km päähän. 1,5 -vuotiaalla oli vetässy yön aikana nokkaa tukkoon ja on nyt jonkin verran räkäinen. On kuitenkin virkeä ja hyväntuulinen. Perheelle ilmoitettu ja vastaus oli, että heidän puolesta uskaltaa tulla jos ei ole kuumetta. Aamulämpö peräsuolesta 37 eli ei kuumetta vielä kuitenkaan. Painosanalla vielä. Tässä vaiheessa kun ei voi vielä varmaksi tietää, mihin suuntaan lähtee kehittymään. Ite oon ehkä vähän enemmän kallistumassa sille kannalle, että pitäisi jäädä kotiin. Varsinkin kun perheessä samanikäinen lapsi, ettei vaan tarttuisi häneen. Vaikka pettymyshän tämä on kun ollaan ootettu reissua jo kovasti :(
Kommentit (38)
Mä kyllä ihmettelen miten niin monesta on ok istuttaa vuoden ikäinen kipeänä 250 km matkalle. Tai miten se on sellainen asia, jota ei edes puntaroitaisi, että jäisikö mieluummin kotiin.
Kai nämä on sitten niitä asioita, mitä lapseton ei tajua?
Meille eivät räkänokkaiset lapset ole tervetulleita, ja 37 on jo lämpöä.
En lähtisi. Sairaan lapsen hoito veisi kyläreissusi ajan ja en itse haluaisi pakata perhettä autoon ja ajaa sairastamaan kyläpaikkaan. 250 km on niin lyhyt matka, että varmasti voitte käydä toiste. Uuttavuotta voi juhlia omalla porukalla ja sairas lapsi saa olla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän lasten nenä vuoda normaalisti. Vain silloin harvoin kun ovat flunssassa. Ihmetyttää kyllä nuo kaupoissa ja kylässä käyvät toisten räkänokat kun aina valuu nenästä paksua räkää:/ Sekö muka on normaalia?
No esimerkiksi useissa päiväkodeissa (mm. lapseni päiväkodissa) nuhaneniä saa viedä hoitoon, kipeyden raja on kuumeessa (tai toki jos on muuten heikko yleisvointi tmv.). Eli kyllä silloin se pikkunuhakin leviää ja jää "normaaliksi", kun vähän väliä jollakin nenu vuotaa ja räkää riittää. Joskus siitä puhkeaa kipeämpi tauti, joskus taas ei vaan pysyy vaan iänikuisena kierteenä.
Vierailija kirjoitti:
Meille eivät räkänokkaiset lapset ole tervetulleita, ja 37 on jo lämpöä.
Peräsuolesta mitattuna 37 ei oo lämpöä. Vastaa noin 36,5c kainalosta mitattuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän lasten nenä vuoda normaalisti. Vain silloin harvoin kun ovat flunssassa. Ihmetyttää kyllä nuo kaupoissa ja kylässä käyvät toisten räkänokat kun aina valuu nenästä paksua räkää:/ Sekö muka on normaalia?
No esimerkiksi useissa päiväkodeissa (mm. lapseni päiväkodissa) nuhaneniä saa viedä hoitoon, kipeyden raja on kuumeessa (tai toki jos on muuten heikko yleisvointi tmv.). Eli kyllä silloin se pikkunuhakin leviää ja jää "normaaliksi", kun vähän väliä jollakin nenu vuotaa ja räkää riittää. Joskus siitä puhkeaa kipeämpi tauti, joskus taas ei vaan pysyy vaan iänikuisena kierteenä.
Siis joo tottakai. Siinä vaiheessa se on eri asia kun lapset aloittaa päivähoidon. Sitähän ei voi yksinkertaisesti välttää, että vähän väliä tulee jotain pöpöä kun kakarat kehittävät vastustuskykyään. Eikä silloin vanhemmatkaan voi olla joka nokanniiskutuksen takia töistä pois, vaan vasta siinä vaiheessa kun lapsi on kunnolla kipeä. Sekä meidän että heidän lapset on ollu kotihoidossa tähän asti niin tosi vähän ovat sairastaneet.
Itse tunnet parhaiten omat lapsesi. Onko nuha merkki että nousee kuume ja kaikki lapset sairastuu aina jos yksikin lapsista on sairas.
Meillä on 2 lasta ja olemme päässeet tosi helpolla sillä lapset olivat pienenä vain noin kerran vuodessa sairaita ja yleensä vielä eri aikaan. Ja sairaana tarkoittaa että nousee kuume tai on ykä/ripulitauti.
Joskus oli nuhaa tai kröhää jommalla kummalla muksulla mutta ei kuumetta eikä ne haitanneet normaalia elämää...eikä tarttuneet keneenkään.
Miksi mittaat kuumeen peräsuolesta? Meillä ainakin ohjeistettiin heti vastasyntyneestä saakka mittaamaan lämpö kainalosta. Hyvin on onnistunut pieneltäkin kainalomittaus.
En ole kyllä koskaan ajatellut että vähän nuhainen tai yskäinen lapsi olisi SAIRAS.
Joku lapsista on joskus harvoin nuhassa tai yskässä ja ei ne tarttu edes muihin perheenjäseniin mutta olemme onneksi yleensä tosi terveitä ja tosi harvoin iskee kunnon pöpö.
Kerran oli noro jonka sairasti koko perhe ja silloin kyllä tajusin mikä helvetti se on kun kaikki sairastuu kunnolla yksi toisensa jälkeen :(
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ihmettelen miten niin monesta on ok istuttaa vuoden ikäinen kipeänä 250 km matkalle. Tai miten se on sellainen asia, jota ei edes puntaroitaisi, että jäisikö mieluummin kotiin.
Kai nämä on sitten niitä asioita, mitä lapseton ei tajua?
Niin minäkin. Ja minä vielä meinasin tehdä aloituksen gallup -tyyliin, että lähtisittekö vai ette. Mutta sitten aattelin, että paskamyrsky nousee siitä jos lähtemistä edes harkitsee. Mutta alapeukut tuleekin siitä kun minun ajatellaan olevan hysteerimamma *nauraa*
Vierailija kirjoitti:
Miksi mittaat kuumeen peräsuolesta? Meillä ainakin ohjeistettiin heti vastasyntyneestä saakka mittaamaan lämpö kainalosta. Hyvin on onnistunut pieneltäkin kainalomittaus.
Koska luotettavin lämmön mittaustapa pieneltä lapselta. Hyvin ovat meidän lapset antaneet mitata tähän saakka eli eivät oletettavasti mitenkään epämukavana ole sitä kokeneet. Sitten kun menee rimpuiluksi, niin alan mittaamaan kainalosta.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä koskaan ajatellut että vähän nuhainen tai yskäinen lapsi olisi SAIRAS.
Joku lapsista on joskus harvoin nuhassa tai yskässä ja ei ne tarttu edes muihin perheenjäseniin mutta olemme onneksi yleensä tosi terveitä ja tosi harvoin iskee kunnon pöpö.
Kerran oli noro jonka sairasti koko perhe ja silloin kyllä tajusin mikä helvetti se on kun kaikki sairastuu kunnolla yksi toisensa jälkeen :(
Huokaus. Jos olisit lukenut ajatuksen kanssa niin enhän minäkään sitä tarkoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuha tai yskä ilman tautia tule, ja harvapa pystyy ennustamaan etukäteen nuhan tms kanssa nouseeko kuume, eli tuleeko tauti lievänä vai tuleeko hänestä ihan kipeä.
Kyllä lapsen oikeus on, että vanhempi ensimmäisistä sairaaksi tulon merkeistä lähtien alkaa pohtimaan mitä voidaan tehdä ja mitä ei voi tehdä. Lapsi kun ei itse voi päättää. Nuhan ilmaantuessa voisin hyvinkin lähteä lapsen kanssa 10min päähän kahville, koska sieltä hänet saa nopeasti kotiin lepäämään jos kuume nousee. Keskipitkälle automatkalle en sen sijaan lähtisin.
Tätähän puntarointia joutuu tekemään kokoajan päiväkodissa olevan kanssa. Ei voi olla liian hysteerinen, mutta ei kyllä liian rentokaan.
Mikäs voinnin indikaattori se kuume on? Kyllähän monella aikuisellakin on usein huono ja flunssainen olo, vaikkei se sitä kuumetta nostakaan. Miehen työpaikka on yksi naurettavimmista esimerkeistä: jos lämpömittari näyttää 36,9 niin ei saikkua. Jos se näyttää 37,0 tai enemmän, niin saa saikkua. Riippumatta muista oireista ja yleistilasta. Ja meidän kaksosista toiselle nousee aina kuume (38-35,9) ja toiselle useimmiten ei. Hällä on sen sijaan paljon hankalammat hengitystieoireet ja menee tosi helposti tukkoiseksi, ei taho pystyä yölläkään nukkumaan kunnolla, vaikka sängynpääty olisikin koholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuha tai yskä ilman tautia tule, ja harvapa pystyy ennustamaan etukäteen nuhan tms kanssa nouseeko kuume, eli tuleeko tauti lievänä vai tuleeko hänestä ihan kipeä.
Kyllä lapsen oikeus on, että vanhempi ensimmäisistä sairaaksi tulon merkeistä lähtien alkaa pohtimaan mitä voidaan tehdä ja mitä ei voi tehdä. Lapsi kun ei itse voi päättää. Nuhan ilmaantuessa voisin hyvinkin lähteä lapsen kanssa 10min päähän kahville, koska sieltä hänet saa nopeasti kotiin lepäämään jos kuume nousee. Keskipitkälle automatkalle en sen sijaan lähtisin.
Tätähän puntarointia joutuu tekemään kokoajan päiväkodissa olevan kanssa. Ei voi olla liian hysteerinen, mutta ei kyllä liian rentokaan.
Kiitos. Tuo ensimmäinen lause on ihan täsmälleen se, mitä olen ajanut takaa. Ja nimenomaan, lapsen oikeus.
Ap täällä iltaa. Pojan lentsu on pahentunut ja kuume noussut, joten teimme oikean ratkaisun jäämällä kotiin. Harmittaahan tämä, koska uudenvuoden suunnitelmat oli tehty. Mutta tämmöstä se välillä on.
Ap täällä vielä. Vaikka tämä keskustelu loppui jo, niin ajattelin tulla päivittämään tilannetta jos joku tänne vielä joskus eksyy. Vaikka kaikki alkoi keskimmäisen viattoman oloisesta nuhasta, niin nyt kaikki kolme kakaraa ovat kunnon lentsussa kuumeineen. Kuopuksen (5kk) kanssa nukuin viime yön sohvalla istualleen kun hän ei pystynyt olemaan makuultaan. Tänään olisi pitänyt matkustaa kipeiden lasten kanssa kotiin. Kyllä olen tyytyväinen, että ollaan jo valmiiksi kotona ja niin on myös vierasperhe.
Niinpä. Ja kaikki vain sen takia, koska minä halusin reissuun. Kuten aiemminkin sanoin, sillehän ei voi mitään jos sairastuu reissun päällä.