Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iski kauhea ahdistus: Käytänkö liikaa rahaa?

30.12.2016 |

Selailin tämän vuoden tiliotteita nettipankissa.
Olen melko pienituloinen. Elän yksin, ei lapsia, ei lemmikkejä.

Huomasin, että olen säännöllisesti lähes joka kuukausi käyttänyt 2000-3000 euroa. Nettotulot ovat olleet samaa luokkaa. Vuokrani on 370 euroa kuussa eli varsin maltillinen.
Tuo kaikki käyttämäni raha on siis mennyt ihan vain jokapäiväiseen elämiseen. Mitään isompaa en ole hankkinut. Vanhasta kulutusluotosta menee vielä satanen kuussa.

Olin järkyttynyt.
Onko tämä sinusta liikaa? Miten voisin vähentää kulutusta, että jäisi jotain säästöönkin :(

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teillä muilla menee rahaa ruokaan kuukaudessa?

2/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit lopettaa tuhlailun ja maksaa minulle kivan asunnon mielellään saunallinen kolmio meren rannalta ja sitten ostaa myös muita juttuja, kiitos. Minulla menee ruokaan rahaa noin 500€ kun tämmöinen pienikokoinen (130 kg) yksineläjä olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HesperGer kirjoitti:

Voisit lopettaa tuhlailun ja maksaa minulle kivan asunnon mielellään saunallinen kolmio meren rannalta ja sitten ostaa myös muita juttuja, kiitos. Minulla menee ruokaan rahaa noin 500€ kun tämmöinen pienikokoinen (130 kg) yksineläjä olen.

Ei näillä tuloilla vielä merenrantakolmiota osteta, mutta käsittääkseni tämä on hiukan alle keskituloisen tulotaso, joten asuntolainaa pitäisi olla mahdollista lyhentää. Vaikka harva keskituloinen kai yksinään asuntolainaa maksaa.

Minun on tehtävä elämäntapamuutos :/

4/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aika helvetisti, mutta johonkin se raha on laitettava. Pistäisin ehkä nyt alkuun muutaman satasen kuusta säästöön ja katsoisin, heikkeneekö elämänlaatu oleellisesti. Veikkaan, ettei näy missään.

Vierailija
5/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todeallakin tuhlaat.

Mulla on rahaa 50€/viikko vuokran jälkeen ja silläkin pysyy hengissä . Joskaan rahaa ei ole mihinkään ylimääräiseen.

Vierailija
6/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3711 kirjoitti:

HesperGer kirjoitti:

Ei näillä tuloilla vielä merenrantakolmiota osteta, mutta käsittääkseni tämä on hiukan alle keskituloisen tulotaso, joten asuntolainaa pitäisi olla mahdollista lyhentää. Vaikka harva keskituloinen kai yksinään asuntolainaa maksaa.

Minun on tehtävä elämäntapamuutos :/

Kuka niiden keskituloisten asuntolainat sitten maksaa? Olen pienituloinen ja olen maksanut asuntolainani yksin. Sen jälkeen olen ostanut kaksi sijoitusasuntoa ja muutaman vuoden päästä ostan ehkä kolmannen.

Vierailija
7/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä säästötilille 500 Oer kk ja elä lopuilla. Sitten on mistä ottaa kun tulee kriisi

Vierailija
8/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3711 kirjoitti:

Paljonko teillä muilla menee rahaa ruokaan kuukaudessa?

100-200 euroa riippuen siitä kuinka paljon tuhlailen. Sanoisin, että keskimäärin 150e monipuoliseen ruokavalioon. 

Vierailija
9/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL, ainakin olet osallistununt talouden elvyttämiseen omalta osaltasi

Vierailija
10/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisella (mediaani noin 3400 brutto) ei yksinkertaisesti jää noin paljon kulutukseen.

Vierailija
11/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ap. ole mikään pienituloinen, jos nettotulot ovat 2000-3000€/kk vaan keskituloinen, ellei hyvätuloinen, kun bruttona nuo ovat 3000-4500€/kk.

Ja todella tuhlaat paljon ja noilla tuloilla pitäisi löytyä jo varallisuutta, jos niin haluaisit. Ja kaikki tulot menevät taivaan tuuliin, jos asumisesta maksat noin vähän.

Vierailija
12/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo et ole pienituloinen, brutto on n.5000 euroa jos netto on kolme tonnia

Vierailija
13/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa verkkopankissa säästötili, jos sellaista ei jo ole. Sitten teet omasiirron esim. ehdotetulle 500 euron summalle. Eräpäiväksi palkkapäivä ja valitset, että toistuu kuukausittain. Säästötililtä otat rahaa vain oikeaan tarpeeseen tai isompaan hankintaan, muuten yrität pärjätä käyttötilin rahoilla.

Vierailija
14/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ap. ole mikään pienituloinen, jos nettotulot ovat 2000-3000€/kk vaan keskituloinen, ellei hyvätuloinen, kun bruttona nuo ovat 3000-4500€/kk.

Ja todella tuhlaat paljon ja noilla tuloilla pitäisi löytyä jo varallisuutta, jos niin haluaisit. Ja kaikki tulot menevät taivaan tuuliin, jos asumisesta maksat noin vähän.

Etkö osaa lukea? Ap sanoi että 2000-3000€ ovat nettoa

Vierailija
15/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömäköyhä, syömäköyhä.

Jumala auttaa jopa juomaköyhää, syömäköyhää ei edes piru.

Vierailija
16/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksinasuva 27v, vuokra 650e. Menot kuussa noin 2500euroa, joista 300e rahastoihin ja 200-300e säästöön kuukausittain.

Vierailija
17/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja todella tuhlaat paljon ja noilla tuloilla pitäisi löytyä jo varallisuutta, jos niin haluaisit. Ja kaikki tulot menevät taivaan tuuliin, jos asumisesta maksat noin vähänh

Tarkoitin siis bruttoa!

Vierailija
18/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö sinulla ap ruokaan siis 2000-3000 e/kk?

Vai ostatko myös kalliita vaatteita ja kenkiä joka kuukausi?

Syötkö paljon ravintoloissa?

Käytkö paljon teattereissa ja elokuvissa?

Onko sinulla auto, joka aiheuttaa menoja?

Vuokrasi on halpa, mutta onko se vuokra vai yhtiövastike? Monet sekoittavat nämä kaksi.

Maksatko asuntolainaa?

Pidä kuluista kirjaa kuukauden ajan, niin näet, mihin raha menee. Sitten voi miettiä, mitä kuluja voisi pienentää.

Vierailija
19/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko pienituloinen, mutta rahaa menee 2000-3000 euroa kuukaudessa? :D Ristiriitaista!

Vierailija
20/24 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla luetun ymmärtämisessä vaikeuksia 2000-3000€ nettotuloilla ei todella olla pienituloisia, vaan keski- ja hyvätuloisia.

Pienituloisen raja on n.1700€/kk ja 1400€/kk netto.

Jos ap. on todella pienituloinen, niin kuin hän väittää ja kulut ovat 2000-3000€/ kk jotka katetaan velkarahalla, niin hän on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa ja rahan käyttö holtitonta, sillä luottokorttien korot ovat pilvissä ja tekee velkaa, velan päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi