Iski kauhea ahdistus: Käytänkö liikaa rahaa?
Selailin tämän vuoden tiliotteita nettipankissa.
Olen melko pienituloinen. Elän yksin, ei lapsia, ei lemmikkejä.
Huomasin, että olen säännöllisesti lähes joka kuukausi käyttänyt 2000-3000 euroa. Nettotulot ovat olleet samaa luokkaa. Vuokrani on 370 euroa kuussa eli varsin maltillinen.
Tuo kaikki käyttämäni raha on siis mennyt ihan vain jokapäiväiseen elämiseen. Mitään isompaa en ole hankkinut. Vanhasta kulutusluotosta menee vielä satanen kuussa.
Olin järkyttynyt.
Onko tämä sinusta liikaa? Miten voisin vähentää kulutusta, että jäisi jotain säästöönkin :(
Kommentit (24)
Mitä helvettiä? Omat nettotuloni on 2300 e/kk, jonka avulla kartutan osakesalkkua 1000-1300 e/kk ilman, että tekee mitenkään tiukkaa.
Onhan toi nyt ihan järjetöntä tuhlaamista ja ilmeisesti olet painellut menemään ilman huolen häivää. Vaikka nauttisitkin ns. hedonistisesta elämästä, niin kyllä tosta summasta pitäisi vähän säästöönkin jäädä. Varsinkin, kun sulla on noin halpa vuokra niin nyt olisi hyvä sauma säästää.
Itse varmaan uuden vuoden kunniaksi hankkiutuisin eroon kaikesta krääsästä, jos siis tänä aikana olet ostellut jotakin turhaa. Laittaisin myyntiin ja sitten avaisin asuntosäästötilin ja toisen tilin.
Asuntosäästötilille siirtäisin esim.200-300 euroa kuukaudessa. Sitten toiselle säästötilille siirtäisin loput. Säästötililtä siirtäisin viikottain tietyn summan rahaa, jonka saat viikossa käyttää.
Sitten säästyneillä rahoilla voit joskus ostaa jotakin isompaa tai lähteä vaikka matkalle.
Rahaa on niin paljon helpompi käyttää kuin tienata.
Tiedämme jopa amerikkalaisia NFL- ja NBA-tähtiä, jotka ovat tienanneet miljoonia, mutta uran loputtua ovat kohta persaukisia.
Ei tuohon kysymykseen voi vastata, kun ei tiedä, mihin olet rahasi käyttänyt.
Itse sinä sen saat selville, kun lajittelet kuittisi. Niin, IHAN JOKAISESTA ostosta ja maksusta ota kuitti talteen! Jokaisesta lehdestä, kahvikupillisesta,sukkaparista ym. Katso sitten itse, mikä on sellaista,jonka voisit jättää ostamatta.
Osaamme kyllä lukea ja meidän mielestämme yli 2000€ kuukaudessa nettona saava ei ole pienituloinen.
Terveisin 522€/ 4 vk saava.