Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HEH! Täälläkö muka tiukka valvonta! Lukekaas tämä ja ihmetelkää...

Vierailija
14.03.2006 |

Liityin n. kuukausi sitten eräälle keskustelupalstalle, jonne kaikkien pitää kirjautua. Se on ns. harrastelijapalsta, mutta on siellä ns. aihe vapaa- palstakin.

No, ensimmäinen SUURI virheeni oli kysyä jotain harrastukseen liittyvää asiaa ja viestini lukittiin heti ja annettiin linkki, jossa kysymystä oli käsitelty n. puoli vuotta sitten. EI SAA KYSYÄ/ ALOITTAA UUTTA KETJUA AIHEESTA JOSTA ON JOSKUS KESKUSTELTU!

Ok, ymmärsin yskän, kun olin jo viidettä kertaa tehnyt saman virheen (sittemmin lopetin koko uusien aiheiden avaamisen, koska hakukoneella hakeminen valovuosien päästä oli liian työlästä...)

Toinen suuri virheeni oli kannanotto erääseen kissantappovideoon, jonka joku muu oli keskustelussa aloittanut (jos joku ei tiedä, niin kissantappovideon on tehnyt taiteen nimissä eräs nimeltä mainitsematon " suomalaistaiteilija" ).

Luonnollisesti se aiheutti kaikissa vastaajissa närää ja minä muistaakseni vastasiin jotain tyyliin " nirri pitäis tuollaisilta itseltään ottaa" ja jotain muuta paljon lievempää. Käytin myös yhdessä lyhyessä virkkeessä ISOJA KIRJAIMIA.

Muutaman päivän päästä oli sähköpostissani ilmoitus yksityisviestistä, jonka ko. palstan ylläpitäjä oli lähettänyt. Sain heti varoituksen isojen kirjaimien käytöstä ja pienen äidinkielen oppitunnin. Sain myös varoituksen, että palstalla ei kuulu uhkailla toisen ihmisen henkeä (" nirri" ) ja lisäksi viestissä oli ilmoitus, että vastaustekstini on poistettu.

No, enpä ole siellä palstalla enää vieraillut...

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta on Tabula Rasa nimeltään (linkki löytyy Vauvan Elämänkatsomus-osion puolelta).

Olen Morre (enkä jaksa kirjautua :D), sen ylläpitäjä ja perustaja.

t. 24 alias Morre

Vierailija
42/50 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat juuri sellaisia, joissa on tiukka moderointi. Silloin keskutelu oikeasti pelaa. Esim. tämä vauva-lehden palsta on tappelua hiekkalaatikolla. Onneksi näitä palstoja on nykyään niin paljon, että jokainen löytää omansa.

_Keskustelu_palstan idea on nimenomaan keskustelu. Ei huutelu, ei samojen asioiden tivaaminen 50 kertaa. Se alkaa tosissaan ottamaan päähän, kun samoja asioita selitetään aina uudelle tulijalle. Hakutoiminto on koodattu sitä varten, että näkee ne vanhat vastaukset. Niin ja yleensä se haku on huomattavasti parempi, kuin tämän palstan. ;)

Minua henkilökohtaisesti huutaminen häiritsee samoin kuin huono suomen kieli. Jos ei pidä palstan moderoinnista, voi aina perustaa oman palstan ja tehdä sellaiset säännöt kun haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai hakua pitää käyttää, mutta aina haulla ei löydä, jos ei onnistukaan laittamaan kenttään oikeaa hakusanaa! Ja sitten (voi voi) jos EREHTYY kysymään asiaa ja selittämäänkin vielä, että ei haulla löytynyt, saa modelta vastauksen tyyliin: kyllä se siellä on, käytä silmiäsi (urpo), ei nyt tietenkään noilla sanankääntein, mutta vastauksen sävy on toden totta tuo!

Ja se ihme pilkunnussinta isoista kirjaimista! Ei ole mitään mieltä viljellä niitä joka paikkaan, mutta itse olen saanut huomautuksen lauseesta EI VOI OLLA TOTTA!! Kohdassa jossa tavallinen teksti olisi tuntunut liian laimealta.

Kyllä nuo jos mitkä ovat ylläpitäjien kiusantekoa, jolla varmasti pyritään heittämään ulos kaikki uudet tulokkaat!? Ainakin tällä ko. palstalla, jossa en siis todellakaan enää käy, suurimmat terroristit ja häiriköt olivat modet itse!

ap

Vierailija
44/50 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin niihinkään kysymyksiin ei moderaattorit anna asiallista vastausta vaan koska se häiritsee HEITÄ, tyytyvät sanomaan vain " nämä ovat säännöt ja sillä sipuli" ja lukitsevat viestin oman vastauksen jälkeen, ettei vahingossakaan kukaan käyttäjä pääse ilmaisemaan sitä rakentavaa kritiikkiä!!

Vierailija
45/50 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan siinä, että puhutaan niitä näitä, kiistellään jos huvittaa. Parasta on se, että aina saa nopeesti vastauksen, eikä tarvitse hakea aivot solmussa jotain vanhoja ketjuja. Ainakin mulla on joskus niin hoppu, etten kerkee koneella nuokkumaan pitkiä aikoja. Mutta meitähän on moneksi :).

Tais tulla jo joulukuusi, kun kaksi hymiötä täräytin. Mutta enpähän huutanut ollenkaan...

Vierailija
46/50 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä linja tuntuu koomiselta, mutta on tuolla tiukalla linjalla hyvätkin puolensa. Kun jotain tietoa etsii, niin haulla sitä sitten ihan oikeasti löytyy. Siis oikeilla hakusanoilla haettujen viestiketjujen määrä on järkevä. Tieto löytyy nopeasti, eikä tarvitse joka asiaa erikseen kysyä, vaan se tosiaan löytyy sillä haulla. Harvoin minäkään mitään kysyn, kun yleensä käytän hakua.

AW:tä ja tätä AV:tä ei kannata verrata toisiinsa. Täällä vain kulutetaan aikaa ja keskustelut painuvat unholaan ilman että niitä kukaan kaipaa. AW:ssä sen sijaan tieto vaihtuu harrastajalta toiselle ja sieltä etsitään tietoa ja muiden kokemuksia.

Vierailija
47/50 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää av on just siksi niin ihana, kun täällä on elämää! Ja siksi just kiva lukea, kun ihmiset oikeesti on jotain mieltä eikä pelkää moden ja muiden palstalaisten kostoa. Välillä jota kuta sattuu, kun luulee, että täällä käyttäydytään kluten tavis-palstalla. Mutta sitten homma taas jatkuu. Ja näiden äiti-mammasen ja mikä se huumehörhö vasemmisto-ehdokas olikaan (?), niin sen, mokat kuiteskin pian unohtuu.

t. koukussa 7 vuotta

Vierailija:

ovat juuri sellaisia, joissa on tiukka moderointi. Silloin keskutelu oikeasti pelaa. Esim. tämä vauva-lehden palsta on tappelua hiekkalaatikolla. Onneksi näitä palstoja on nykyään niin paljon, että jokainen löytää omansa.

_Keskustelu_palstan idea on nimenomaan keskustelu. Ei huutelu, ei samojen asioiden tivaaminen 50 kertaa. Se alkaa tosissaan ottamaan päähän, kun samoja asioita selitetään aina uudelle tulijalle. Hakutoiminto on koodattu sitä varten, että näkee ne vanhat vastaukset. Niin ja yleensä se haku on huomattavasti parempi, kuin tämän palstan. ;)

Minua henkilökohtaisesti huutaminen häiritsee samoin kuin huono suomen kieli. Jos ei pidä palstan moderoinnista, voi aina perustaa oman palstan ja tehdä sellaiset säännöt kun haluaa.

Vierailija
48/50 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut tarkasti koko viestiketjua ennen vastaamistani. Ei tuo saamasi kohtelu ole enää edes koomista, vaan aivan kusipäistä touhua. Edelleen olen sitä mieltä, että taso on hyvä pitää korkealla, mutta asiat voi ilmaista monella tavalla. Jos nämä modet käyttäisivät tuon valtaisan energiansa muutamaan ystävälliseen sanaan, niin ilmapiiri voisi olla paljon parempi.

Itse siis vierailen palstalla silloin tällöin ja käytän ahkerasti hakua. Osaksi siksi, etten jaksa joka asiaa kysyä ja osaksi myös siksi, etten järkyttäisi arvon sisäpiiriläisten mielenrauhaa kysymyksellä, josta on kysytty jo aikaisemmin.

Vierailija:

Mistään x- kielestä ei ole ollut kysymys, eikä mistään joulukuusiulkoasusta tms. vaan kun esim. kysyin sitä rekisteröinnin poistoa, sain vastauksen että hae haulla (olin jo hakenut vaikka kuinka monella eri sanalla, olinpa tyhmä kun en tajunnut että juuri sillä sanalla joka oli muuten " pois" älynnyt hakea...)

No avasin linkin, eikä siellä ollut kysymykseeni vastausta. Joku raukka oli erehtynyt kysymään samaa, jolloin mode oli vastannut hänelle näin: " sivuston oikeassa yläkulmassa on kirjaudu ulos- kohta ja jos vieläkin ahdistaa niin sulje koko tietokone" .

Sitten en päässyt enää vastaamaan omaan viestiini uudelleen " että hei, ei siinä linkissä ollut mitään mistä olisin hyötynyt" , koska viestini oli tämä kusipäämode heti oman vastauksensa jälkeen lukinnut. Aivan mielivaltaista touhua! Kyllä on niin ahdistava foorumi, että tekis mieli sanoa koko palstan nimi täällä, ettei vaan muut erehdy sinne menemään!

Niin ja kävin katsomassa muutkin viestini, joihin olin tehnyt aloituksen ja ne KAIKKI oli lukittu!! Siis sellaisetkin, mitä ei taatusti oltu käsitelty ennen, koska ne eivät olleet mitään ns. yleisasioita! Siis järkyttävää kiusantekoa!!

ap

Vierailija
49/50 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutena käyttäjän on hyvä lukea palstan säännöt. Joka palstalla on omat sääntönsä, eikä niitä ole sinne huvikseen luotu. Jos palstalla toivotaan asiallista käyttytymistä, selvää suomen kieltä, ei huutamista (isoja kirjaimia) tai, että toivotaan jollekin ihmiselle kuolemaa, niin ne säännöt täytyy hyväksyä. Jos ei kelpaa niin sitten on parempi vaihtaa palstaa. Sivutila maksaa, eikä sivuston ylläpitäjä välttämättä halua maksaa roskasta. Kannattaa ottaa sellainenkin seikka sitten huomioon.

Eli siis jos säännöissä sanotaan näin, niin parempi hyväksyä.

Se on sitten eri juttu minkälainen ilmapiiri kyseisellä foorumilla on. Esimerkiksi eräs nimeltämainitsematon kanifoorumi jäi aika nopeaan pois suosikeistani kun mentiin liian henkilökohtaisuuksiin (haukuttiin tai syyteltiin & riideltiin). Siellä eräs modekin käyttäytyi niin asiattomasti, että jo pelkästään se laski palstan ilmapiiriä. Mutta kyse ei ole pelkästään modeista. Myös käyttäjät voivat itse aiheuttaa sen, että ilmapiiri laskee. Modejen tehtävä on valvoa foorumin sisältöä ja poistaa turhia tai loukkaavia aiheita - on sitten eri juttu tekevätkö niin. Käyttäjien tulisi omalta osaltaan käyttää itsesensuuria, jotta toiset eivät pahoittaisi mieltään ja miettiä miten asiat voi ilmaista loukkaamatta toisia. Esimerkiksi isoja kirjaimia käytettäessä saa hyökkäävän kuvan, jos aihe on yhtään vakavampi/arempi. Pienen hymynkin voi lisätä viestinsä loppuun, jos viesti ei ole tarkoitettu niin kovin vakavaksi.

Mutta koko idea tässä viestissäni oli se, että jos ei jollain foorumilla viihdy, ei siellä tarvitse käydä.

Vierailija
50/50 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi oikeasti kiva keskustella ihmisten kanssa, jotka osaavat kirjoittaa suomen kieltä, eivätkä käytä alatyylisyyksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän