Meneekö tämä näin vai mokasiko joku? Vuokra-asunnon avaimista
Julkiselta vuokranantajalta vuokratun asuntomme vuokrasopimus alkaa 1.1.2017, mutta avaimet saamme jo huomenna, koska 1.1. on pyhäpäivä, eikä palvelupiste ole auki.
Meille sanottiin, ettemme kuitenkaan saa aloittaa muuttamista huomenna, vaikka meillä onkin avaimet hallussamme, koska edellisellä asukkaalla on oikeus muuttaa asunnosta vasta ylihuomenna.
Mutta miten entinen asukas on siellä vielä, jos meillä on avaimet? Tuliko vuokrafirman asiakaspalvelijalle ajatusvirhe, kun sanoi noin? Vai mikä järjestely tämä on? Sekin tuntuu hassulle, että vuokrafirma antaa jollekulle avaimet toisen ihmisen kotiin, ennen kuin tämä on muuttanut sieltä pois. Ei minulle olisi ok, että joku epäluotettava tuntematon pääsee käsiksi asunnossani olevaan omaisuuteeni tietämättäni.
Toinen kysymys: kun meillä kerta on avaimet jo etukäteen, emmekös voi hyökätä uuteen kotiimme heti, kun kello lyö 00.00 1.1.2017? :D
Kommentit (58)
Noniin, jotta päästäisiin eteenpäin siitä, ettei meillä ole oikeutta muuttaa sunnuntaina, vuokrafirman käytäntö lukee selkeästi sopimuksessa - sopimuksen päättymispäivä on myös poismuuttopäivä.
Ap
Eli edellinen asukas ei tässä tapauksessa ole asunnossa enää tuolloin. Ja mainitaan nyt vielä erikseen, ettei tietenkään olisi menty asuntoon, jos ei oltaisi varmoja.
Ap
Nyt kun on varma, että edellinen asukas on muuttanut lopullisesti pois sunnuntaina 1.1.2017 mennessä, kysymys kuuluu: minkä ihmeen takia saan avaimet perjantaina? Tässä vielä selvennykset jotka aloituspostauksesta jäi:
- En ole menossa asuntoon ennen sovittua, sillä se ei ole minun kotini ennen sitä, enkä menisi koskaan luvatta kotiin, joka ei ole minun.
- En ole hämmentynyt avainten saamisesta siksi, ettenkö ymmärtäisi että asuntoon on useampia avaimia vaan siksi, että kyseenalaistan vuokranantajan käytännön antaa avaimet uudelle asukkaalle entisen asukkaan kotiin tarjoten samalla mahdollisuuden päästä käsiksi tämän omaisuuteen.
- Minulla EI ole avaimia vielä.
Ja syy miksi kysyn on se, että mietin, onko mahdollista, että edellisten asukkaiden sopimus on päättynyt aikaisemmin. Sillä vielä kerran: vuokranantaja tekee mielestäni väärin, jos antaa uudelle asukkaalle avaimet vanhan asukkaan kotiin.
Syy, miksi kysyn, EI ole se että haluan käyttää tilaisuuden hyväkseni ja luikkia asuntoon omia aikojani koska "ei siellä ketään oo".
Tämän keskustelun jälkeen toivon kehittyväni tekemään selkeämpiä aloituksia! :D Väärinymmärrysten määrä on nyt niin korkealla että tällä vois päästä ennätystehtaaseen :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Edellisellä asukkaalla on oikeuas olla asunnossa 2.1.2017 klo 12 asti.
Tähän tulee alapeukutuksia, koska monet eivät tunne vuokraamiseen liittyvää lakia ja ja vuokrasopimuksia käytännössä. Mutta näin se silti on vaikka alapeukutatkin.
mies
Asia on juuri niinkuin kirjoitat eli edellinen vuokrakainen saa olla ihan lain mukaan asunnossa vielä 2.1.2016 ja se kellonaika jolloin pitää poistua riippuu vuokranantajasta eli esim kello 12.00 tai 16.00.
Miten kaikki ovat niin persaukisia tai pihejä, että muuttavat sisään/ulos aina juuri silloin kuin sopimus alkaa tai päättyy? Itse olen ensimmäistä vuokra-asuntoani lukuunottamatta maksanut aina päällekkäin kahden asunnon vuokrat, joko puolet tai koko kuukauden ja näin on helppo hoitaa kaikki muuttoon ja siivouksiin liittyvät asiat sekä vanhassa että uudessa asunnossa ilman stressiä siitä päivän päälle pelaamisesta.
Esim. nykyisen asuntoni sopimus alkoi 15.9., muuttopäivä oli 20.9. ja vanhan asuntoni sopimus päättyi 30.9. Ei ole iso rahallinen sijoitus siihen, että saa yhden valtavan stressitekijän pois muutenkin veemäisessä muuttorumbassa.
Vierailija kirjoitti:
Edellisellä asukkaalla on oikeuas olla asunnossa 2.1.2017 klo 12 asti.
Tähän tulee alapeukutuksia, koska monet eivät tunne vuokraamiseen liittyvää lakia ja ja vuokrasopimuksia käytännössä. Mutta näin se silti on vaikka alapeukutatkin.
mies
Tämähän olisi ollut kiva tietää. Helsingissä vvo:n vuokra-asunnossa sopimus loppui 31.12. ja avaimet piti ehdottomasti luovuttaa sinä päivänä toimistoon, joka meni kiinni aiemmin uudenvuodenaaton takia. Loppusiivouskin tultiin tarkastamaan saman päivän aamuna, vaikka se oli vielä hieman mulla kesken, lista ja hinnasto oli aika pitkä.
Asuntoon ei myöskään ollut muuttamassa kukaan heti 1.1., vaan siihen tehtiin pintaremontti välissä. Luulisi, että noin iso firma noudattaisi sitten lakia. Ja tuo vuodenvaihde muutenkin hankalampi muuttoaika verrattuna muihin kuukausiin.
Oli kyllä hieman kiire uudenvuodenaatto. No ensi kerralla osaan olla tarkkana.
48
Ap siis tietää lakipykälät ja kaikesta kaiken, mutta silti kyselee täällä jotain? ?
Vähän outo.
Vierailija kirjoitti:
Ap siis tietää lakipykälät ja kaikesta kaiken, mutta silti kyselee täällä jotain? ?
Vähän outo.
Tilanne on epäselvä. Minua hämmentää se, onko todella niin, että saamme avaimet, vaikka entinen asukas asuu vielä siellä, kun järkeen kävisi paremmin, että tämä on jo muuttanut pois.
Ap
En osaa sanoa, en ole koskaan asunut vuokralla. Luen aina mielenkiinnolla näitä vuokralla-asumiskokemuksia. Ihmeellinen on elämä.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on useammat avaimet ja luottavat, että ihmisillä on järkeä päässä eivätkä mene toisten asuntoihin ennen sovittua aikaa.
Ja voitte mennä asuntoon 1.1. klo 00.01. Silloin se on teidän.
Tuo on kyllä törkeää, kuka on vastuussa kun ensimmäisen asukkaan tavarat katoavat. Seuraava vuokralainen voi olla kuka vaan... itse ei yöllä nukkuisi jos tietäisin asuntooni olevan avaimet jollain tuntemattomalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten kaikki ovat niin persaukisia tai pihejä, että muuttavat sisään/ulos aina juuri silloin kuin sopimus alkaa tai päättyy? Itse olen ensimmäistä vuokra-asuntoani lukuunottamatta maksanut aina päällekkäin kahden asunnon vuokrat, joko puolet tai koko kuukauden ja näin on helppo hoitaa kaikki muuttoon ja siivouksiin liittyvät asiat sekä vanhassa että uudessa asunnossa ilman stressiä siitä päivän päälle pelaamisesta.
Esim. nykyisen asuntoni sopimus alkoi 15.9., muuttopäivä oli 20.9. ja vanhan asuntoni sopimus päättyi 30.9. Ei ole iso rahallinen sijoitus siihen, että saa yhden valtavan stressitekijän pois muutenkin veemäisessä muuttorumbassa.
Saa jos haluaa, ei ole pakko, jos on tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on useammat avaimet ja luottavat, että ihmisillä on järkeä päässä eivätkä mene toisten asuntoihin ennen sovittua aikaa.
Ja voitte mennä asuntoon 1.1. klo 00.01. Silloin se on teidän.
Tuo on kyllä törkeää, kuka on vastuussa kun ensimmäisen asukkaan tavarat katoavat. Seuraava vuokralainen voi olla kuka vaan... itse ei yöllä nukkuisi jos tietäisin asuntooni olevan avaimet jollain tuntemattomalla.
Oleko jotenkin vaajaa älyinen? Se on vastuussa joka ne tavarat vie.
Missä välissä vuokranantaja suorittaa asunnon lopputarkistuksen? Jos seinässä on reikä, miten voi todistaa, kumman vuokralaisen aiheuttama se on?
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä vuokranantaja suorittaa asunnon lopputarkistuksen? Jos seinässä on reikä, miten voi todistaa, kumman vuokralaisen aiheuttama se on?
Lopputarkastus on tavallaan sysätty meille uusille asukkaille. Lista käteen, ensimmäisenä päivänä luetellaan siihen asunnosta löytyvien vikojen ohessa mahdolliset edelliseltä jääneet jäljet ja palautetaan lista kiinteistönhoitajalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopputarkastus on tavallaan sysätty meille uusille asukkaille. Lista käteen, ensimmäisenä päivänä luetellaan siihen asunnosta löytyvien vikojen ohessa mahdolliset edelliseltä jääneet jäljet ja palautetaan lista kiinteistönhoitajalle.
Ap
Kuvatkaa asunto tarkkaan sitten kun muutatte pois. Ettei seuraava vuokralainen kolhi ovenkarmia tullessaan sohvan kanssa ja hups, väittääkin että jäljet teidän jäljiltä. Vastuutonta kyllä vuokranantajalta.
Lisään vielä, että tässä ap:n tapauksessahan ei vissiin voi ap tietää, että koska edellisten asukkaiden vuokrasopimus päättyy. Sehän voi olla vaikka 29.12.2016.