Lapsen hankkiminen opiskeluaikana (korkeakouluopiskelijat!)
Akateeminen työtön, ikää 28 vuotta, täällä hei. Työtilanne on surkea, joten ei auta kun hakeutua uudelleen opiskelemaan. Mies on työelämässä, ihan hyvällä palkalla. Molemmat toivomme perheenlisäystä parin vuoden sisään. Mun pelkona kuitenkin on, että uuden uran esteenä on ns. hedelmällinen ikä. Eli jään jalkoihin hakijoissa koska saatan jäädä äitiyslomalle - tiedän, tiedän, se ei ole oikein, mutta valitettavasti mahdollista.
Ollaankin miehen kanssa puhuttu vauvan yrittämisestä opiskeluaikana. Jos ensi syksynä pääsisin suorittamaan maisteriopintoja sivuaineestani, opiskelisin vuoden verran ja vauvan yrittäminen alkaisi toisen vuoden aikana, gradun kanssa samoihin aikoihin (olisin tällöin 30-31 vuotias). Gradua voisi tehdä omaan tahtiin ja äitiyslomalta palatessa loppuun. Sen jälkeen voisikin aloittaa työnhaun ns. puhtaalta pöydältä. Paperilla tuntuu mahtavalta idealta, mutta miten käytännössä?
Löytyykö täältä opiskeluaikana vauvan hankkineita? Oliko hyvä idea vai onko se työpaikka (ura) oikeasti kannattavampi hankkia ensin?
Kommentit (43)
Itse olen 31 lapseton ja vasta menossa/hakemassa korkeakouluun. Onneksi toki monimuoto-opinnot amk. Mitäpä lottootte mitkä on vaihtoehdot.
Kyllä mä mieluusti muualta tukeni ja vinkkini haen kuin täältä.
Se vaan, että oon sen verran vanha jo, että ei tässä voi ruveta odottamaan sinne neljään kymppiinkään. Katellaan 😄
Hedelmällinen ikkuna on lyhyt, opiskelut ja elämä järjestyy kyllä aina. Itse sain ekan lapsen parikymppisenä opiskelijana, ei mitään ongelmaa. Mies kävi töissä, toinen syntyi sitten kun valmistuin.
Erohan siinä tuli ihan muista syistä :) Mutta nyt (taas) opiskelija, kahden lapsen vuoroviikkoäiti. Opiskelen todella vaativia opintoja, varmaan aikataulujen puolesta hankalimpia mitä Suomen yliopistoilla on tarjota ja paineet on hiton kovat. Silti mä pärjäilen ihan hyvin, päiväkodille lähdetään siinä 6 pintaan että on vaatteet päällä hommissa klo 7.30. iltaisin kirin hommia kun lapset nukkuu, samoin kun ovat isällään.
En olis yhtään huolissani lapsesta tilanteessa, jossa yksi työssäkäyvä ja kaksi huoltajaa :) Helppo homma!
Miten ap:lla meni? Tuliko II?