300 €/kk kolmen hengen vaatteisiin - onko paljon vai vähän?
Laskeskelin, että minulta on menee omiin ja kahden päiväkoti-ikäisen lapsen vaatteisiin ja kenkiin noin 300 euroa kuussa. Miten teillä muilla? Kuullostaa jotenkin paljolta.
Kommentit (25)
No on se minusta aika paljon. Saatan minäkin panna tuon 300 yhteen tai kahteen vaatteeseen kerralla, mutta en minä sitten osta niitä kuin kolme-neljä kertaa vuodessa - koko perheelle. Eli meidän kulut jää kyllä alle puoleet tuosta.
Jos käytät melkein neljä tonnia vuodessa vaatteisiin niin kyllä se mun korvaan kuullostaa melko isolta summalta. Mun tän vuoden vaateostokset on tehny yhteensä varmaan 300-400 euroa.
Juuri laskin, että tänä vuonna olen laittanut omiin ja taaperoikäisen lapsen kaikkiin vaatehankintoihin noin 700e - ostin itselleni uuden talvitakin jne. En äkkiseltään edes keksi miksi taapero tarvitsisi joka kuukausi lisää vaatetta, totta kai kausivaatteet mutta että joka kk....
Rahallisesti ei ole paljon, mutta rahaa tärkeämpänä pidän eettisiä arvoja - miten vaatteet ja materiaali on valmistettu, ympäristö tekijä jne.
Millaisen jäljen ja ympäristökuormituksen jätät lapsillesi ja heidän lapsilleen.
Kyllä mullakin varmaan ton verran menee. Kasvaville lapsille joutuu ostamaan tosi paljon vaatteita, kun kasvavat niistä koko ajan ulos. Vaikea arvioida säännöllistä kk-summaa, koska jossain kuussa ostaa kahdelle talvitakin ja vaikkapa uudet juhlavaatteet ja voi mennä vaikkapa 1000 ja jossain kuussa ei mene yhtään. Kyllä mä lähes joka kuukausi joudun jotain vaatetta ostamaan - sukkia, alusvaatteita, t-paitaa, hanskaa, pipoa...
Lastenvaatteet on toki kalliita, meillä menee ulkokamppeisiin todella paljon. Lapsia 4 ja ihan tuhotonta rahanmenoa.
Joka syksy ja talvi kausivaatteet coretex (pakko olla noin pienillä), kengät maksaa 50 - 80€ / lapsi. Haalareihin n. 80 -100€/ lapsi. Kaikki hanskat / pipot jne.
Arkivaatteet pakko ostaa kirpputorilta, niitä ei ole vara ostaa uutena. Juhlavaatteet pakko myös ostaa, mutta nyt jouluna onneksi pukki toi uudet!
Itselle en ole vuoteen ostanut kuin sukat ja sukkahousut. Ei pysty. Mutta silti 300€ joka kk kuulostaa hurjalta! Itse en tosin ole uskaltanut pitää kirjaa.
No onko mielestäsi 3600 € vuodessa paljon kolmen hengen vaatteisiin? Mielestäni se on paljon. Lasten vaatteet voi jäädä pieneksi sesongeittain, mutta aikuisilla pitäisi olla jo jokin verran sopivan kokoisia vaatteita varastoissa, ellei vaatekoko ole muuttunut kokonaan.
No en tietenkään joka kuukausi osta tuolla summalla. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Sillä on kuitenkin ostettu mm. talvihaalari toiselle, vk-kengät molemmille, ns. halpiskenkiä kesäksi (toiselle yhdet, toiselle kaksi paria), syksynilkkurit itselle, parit korkkarit töihin + muuta työvaatetta, itselle uusi kevät/syystakki ja talvitakki rikkimenneen tilalle. Omat vaatteet on ihan normaalihintaisia, lapsille ostetaan peruskaupoista, mitä niitä nyt on H&M, Lindex jne. Mun mielestä meillä ei edes ole kovin paljoa vaatetta per lapsi. Kauheeta. ap
Tuohan on ihan järjetön summa rahaabvaateisiin.
Ettei tullut yksi nolla liikaa itesellä menee keskimäärin just se 30e/kk vaateosiin.
Aika paljolta kuulostaa 1200e / vuosi / lärvi. Arvioisin että oman lapsen vaatettamiseen menee ehkä puolet tuosta ja omiin vaatteisiin alle puolet.
Ei mikään mahdoton summa, mutta aika paljon kuitenkin. Varmaan suurinpiirtein tuon verran menee, jos kaiken ostaa uutena ja suosii ns. perusmerkkejä (ei ökökalliita, mutta ei ihan halppiksiakaan).
Toisaalta tosi paljon vähemmällä pärjää. Useimmat vaatteet kestää kierätyksen sisarukselta toiselle. Tai, jos sisarusten sukupuolet ei täsmää tai ikäeroa on paljon, niin sitten kierrätys kirppisten kautta. Omat vanhat myyntiin ja sieltä jonkun toisen vanhaa käyttöön.
Aikuisten vaatteisiin saa kulumaan paljon tai vähän ihan budjetin mukaan. Jos haluaa mennä muodin mukaan, niin kalliiksi tulee. Jos taas ostaa perusmerkkejä ja käyttää vaatteensa loppuun niin kovin montaa satasta ei vuodessa tarvitse uhrata. Ja jos hyödyntää kirppareita, niin pääsee tosi edullisesti.
Meillä on mennyt tänä vuonna 6-vuotiaan vaatteisiin 220 € ja kenkiin vajaat 40 €. Ostin jokunen vuosi sitten Torista vaatepaketin ja olen samalta myyjältä ostanut sen jälkeen pari kertaa vuodessa. Nyt paketti maksoi posteineen 90,90 € ja sinä on yli 50 vaatetta. Uutena on ostettu talvihaalari. Sen ostin fb:n kirppiksen kautta, oli ollut hutiosto myyjälle. Vauvalle en ole ostanut yhtään vaatetta, kun kaikki on esikoiselta tallessa.
Ostin tänä talvena uuden talvitakin, joka maksoi 300 euroa. Käytän sitä luultavasti noin 10 vuotta, kuten edellistäkin. Mieheni uusi samoin talvitakkinsa samalla hinnalla. Ostimme myös uudet talvikengät, siihen meni yhteensä 300 euroa. Käytämme niitä useita vuosia. Pari paitaa ja alusvaatteita lisäksi - meihin aikuisiin on siis mennyt tänä vuonna tonni vaatteisiin ja kenkiin.
Tavallisesti vuosimeno tällä saralla aikuisiin on yhteensä pari sataa.
Mitä tulee päiväkoti-ikäiseen lapseemme, häneen uppoaa kenkäosastolla 150 euroa vuodessa ja ehkä noin 250 euroa vaatepuolella, jos ajatellaan kaikkia kenkiä ja vaatteita alusvaatteista kuravaatteisiin. Nuo kattaa mukavasti lapsilisällä, ja lopuilla lapsilisillä maksellaan sitten harrastuksia ja joulu/synttärilahjoja ym.
Joten kyllä, minusta teidän menonne on huikea. Me käytämme edelliset vaatteet ja kengät loppuun, ennen kuin ostamme uusia.
Kuulostaa paljolta. Niinä vuosina, kun uusin enemmän kenkiä ja/tai takkeja, niin saan ton 1200e kuluun.
Vierailija kirjoitti:
Lastenvaatteet on toki kalliita, meillä menee ulkokamppeisiin todella paljon. Lapsia 4 ja ihan tuhotonta rahanmenoa.
Joka syksy ja talvi kausivaatteet coretex (pakko olla noin pienillä), kengät maksaa 50 - 80€ / lapsi. Haalareihin n. 80 -100€/ lapsi. Kaikki hanskat / pipot jne.
Arkivaatteet pakko ostaa kirpputorilta, niitä ei ole vara ostaa uutena. Juhlavaatteet pakko myös ostaa, mutta nyt jouluna onneksi pukki toi uudet!Itselle en ole vuoteen ostanut kuin sukat ja sukkahousut. Ei pysty. Mutta silti 300€ joka kk kuulostaa hurjalta! Itse en tosin ole uskaltanut pitää kirjaa.
Miksi te ette kierrätä oman perheen kesken käytettyjä vaatteita isommilta pienemmille vaan käytte ostamassa kirpputorilta käytettyjä vaatteita?
Toivottavasti ap palaa vastaamaan mitä kaikille niillöe vaatteille tapahtuu, missä niitä säilytetään, millä ajalla hän kuukausittain käy ostamassa vaatteita jne. Minustakin summa on suuri ja käytäntö eettisesti arveluttava.
Mitä tapahtuu niille vaatteille joita olet jo ostanut? Siis jos joka kuukausi ostat 300e uusia? Ymmärrän että vaatteitta hankitaan tyyliin pari kertaa vuodessa etenkin lapsille, jotka kasvavat entisistään ulos, mutta että joka kuukausi?