Piilotyöpaikan metsästys
Tällä palstalla tuntuu löytyvän jos jonkinlaista eksperttiä niin haluan kysäistä vielä kokemattoman kesätyönhakijana pikku kysymyksen liittyen ensi kesän kesätöihini. Olen ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelija tekniikan alalta ja oman alan kesätyöt kiinnostaisi ensi kesälle kovasti. Otan työnhaun tosissaan. En ole ihan perus 19-vuotias fuksi suoraan lukion penkiltä, vaan minulla on jo monipuolista suht laadukasta työkokemusta lukion jälkeen pari vuotta, ja nyt opiskelun ohessakin teen paljon töitä osa-aikaisena. Odotukset kesätöiden suhteen kuitenkin vallitsevan taloustilanteen ja oman osaamattomuuden vuoksi hyvin realistiset ja haen myös reilusti kaikkia mahdollisia muita työpaikkoja. Tapasin hiljattain minulle entuudestaan tuntemattoman henkilön joka työskentelee pörssiyhtiössä oman alani tehtävissä asiantuntijana, ei esimiesasemassa. Hän kertoi paljon töistään, kuinka hommia riittää enemmän kuin on tekijöitä. Tämä henkilö kehoitti ottamaan yhteyttä firman HR-manageriin, kun minunlaiselle tyypille saattaisi löytyä oiva työpaikka hänen osastoltaan kesälle. Tämä mahdollinen työpaikka taitaa olla juuri perinteinen "piilotyöpaikka" jota ei julkiseen hakuun laiteta. Minkälaisella sähköpostilla teidän mielestänne minun pitäisi kyseistä hr-ihmistä lähestyä vai olisiko puhelu parempi? Iskenkö suoraan ansioluetteloa tai hakemusta? Lähenkö vain yleisesti jotain "liirumlaarumia" firman kesätyöasioista? Kannattaako mainostaa kovasti tuntevani osaston työntekijän? Nettisivujen avoimen hakemuksen täyttäminen, tuntuu ainakin turhalta vaivalta tässä vaiheessa, ennen suoraa kontaktia yritykseen.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Minä soittaisin tuolle HR managerille. Onko sulla tiedossa hänen nimi - jos on, soita firman keskuksen kautta suoraan hänelle. Jos ei ole, kysy keskukselta, kenen kanssa voisit keskustella kesätyöpaikoista. Esittele puhelussa lyhyesti itsesi ja tilanteesi ja kerro, että henkilö x kertoi, että teillä saattaisi olla tarvetta kesätyöntekijälle ja että sinua kiinnostaisi kesätyö kyseisessä yrityksessä. Jos siellä on tarvetta tekijälle, Hr ihminen todennäköisesti pyytää sinua toimittamaan CV:n tai avoimen hakemuksen tms. Tai antaa muuten ohjeet, kuinka edetä.
t. yksi, joka on tällä tavalla työllistänyt itsensä ensin kesätöihin ja sitä kautta monen vuoden vakituiseen työhön
Kuulostaa ihan pätevältä suunnitelmalta. Pitää lähteä tällä liikenteeseen. Kiitokset.
ap
Minä soittaisin tuolle HR managerille. Onko sulla tiedossa hänen nimi - jos on, soita firman keskuksen kautta suoraan hänelle. Jos ei ole, kysy keskukselta, kenen kanssa voisit keskustella kesätyöpaikoista. Esittele puhelussa lyhyesti itsesi ja tilanteesi ja kerro, että henkilö x kertoi, että teillä saattaisi olla tarvetta kesätyöntekijälle ja että sinua kiinnostaisi kesätyö kyseisessä yrityksessä. Jos siellä on tarvetta tekijälle, Hr ihminen todennäköisesti pyytää sinua toimittamaan CV:n tai avoimen hakemuksen tms. Tai antaa muuten ohjeet, kuinka edetä.
t. yksi, joka on tällä tavalla työllistänyt itsensä ensin kesätöihin ja sitä kautta monen vuoden vakituiseen työhön