Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävän exä kutsuttiin jouluna minulta kysymättä, ok vai ei?

Tyttöystävä
28.12.2016 |

Lyhyesti taustaa: poikaystävän kanssa oltu 2 ja puoli vuotta yhdessä. Viimeisen puolen vuoden aikana meillä on mennyt huonosti ja olemme alkaneet aktiivisesti parantamaan suhdettamme. Hän oli entisen tyttöystävänsä kanssa yhdessä lähemmäs 10 vuotta ja ovat edelleen todella hyviä ystäviä. Minäkin olen (enemmän tai vähemmän pakosta) kavereita tämän entisen kanssa. Poikaystävä, kuten myös hänen lähipiirinsä (perhe yms) ovat edelleen tiiviisti tekemisissä exän kanssa. Exä tulee mukaan moniin yhteisiin asioihin.

Varsinainen kysymys: mitä mieltä olette siitä, että exä oli jouluna kutsuttu pienen lähipiirin joulun viettoon? Kutsua ei esittänyt poikaystäväni vaan hänen perheensä, mutta omien sanojensa mukaan "exä mieluummin on kuin ei ole mukana" . Itse siis olin myös paikalla.

Asia ei ole minulle ok ja uskalsin sen ensimmäistä kertaa suhteemme aikana ilmaista. Poikaystäväni kuten ei hänen lähipiirinsäkään voi käsittää miten ja miksi ihmeessä en hyväksy asiaa. Joulu meni riidellessä miehen kanssa.

Mielipiteitä? Miten itse toimisitte?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot miehelle, että te ette mene enää miehen sukulaisten luo, jos exä kutsutaan niille. Ilmoitat, että miehen sukulaisten on pantava välit poikki miehen exään, jos meinaavat sinut pitää suvussa.

Törkeää kutsua entisiä tyttöystäviä kylään ja jopa jouluksi. Minä en katsoisi päivääkään tuollaista touhua. Miehelle valinta eteen, joko sinä tai exä ja sukulaiset.

No huhhuh. MIkä sinä olet määräilemään kenen kanssa miehen SUKULAISET ovat väleissä? Eri asia on, jos et vaikka suostuisi menemään anoppilaan jos ex on siellä, mutta ethän sä nyt miehesi lisäksi voi sen sukulaistenkin ihmissuhteita alkaa määräilemään.

Vierailija
42/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos et ole aiemmin sen parin vuoden aikana kertaakaan maininnut että et halua olla exän kanssa tekemisissä, niin onhan se varmaan herättänyt hämminkiä, kun yhtäkkiä sanot ettet halua viettää joulua yhdessä exän kanssa. Ja varsinkin joulusuunnitelmat yleensä lyödään lukkoon jo hyvissä ajoin, joten viime hetken kiukuttelut asiasta on saaneet sinut näyttämään ilkeältä ja ikävältä ihmiseltä ("mihin se exä nyt menisi joulunviettoon kesken kaiken"). Huonosti pelattu ap, ei näin.

Seriously. Mietipä nyt itse hetki itsesi samaan tilanteeseen. Vaikka välit olisivat kuinka hyvät siihen eksään niin onhan tuo todella vaivaannuttavaa! Itse loukkaantuisin ja pitäisin merkkinä siitä että eksän toivottaisiin olevan edelleen kuvioissa tyttöystävänä. Ja huom!erityisesti jos minua ei etukäteen varotettaisi asiasta ja keskusteltaisi.tuollainen on kaukana hienotunteisuudesta.

Aika itsekeskeinen ajattelumalli - ikäänkuin kaikki liittyisi aina sinuun eikä muilla ihmisillä voisi olla mitään muita motiiveita kutsumisilleen.

Itsekeskeinen ajattelumalli nimenomaan poikaystävän vanhemmilta. Mietipä nyt vielä kerran, kuinka hyvältä susta tuntuis istua samassa joulupöydässä nykyisen ja nykyisen tuoreen exän kanssa. Varmaan aivan loistavalta? Mutta ai niin, täähän on av-palsta ja kaikesta pitää olla jo periaattestakin eri mieltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia monille kysyjille:

Exällä on vanhemmat, joiden kanssa osittain joulua viettikin.

Kaikki ollaan ihan perisuomalaisia.

Täti, joka exän kutsuikin, on suhteen aikaan tullut hyvin tärkeäksi ystäväkseni. Mikä taas tuntuu erityisen pahalta ettei hän minulle maininnut kutsusta mitään. Ylipäätänsä minun mielipidettäni ei kysytä koskaan tämän aiheen tiimoilta, vaikka olen tosi läheinen miehen perheen kanssa. Mikä taas loukkaa minua jopa enemmän kuin se että exä oli paikalla.

Erityisesti en "vihoittele" kenenkään kanssa jos jouluna sattunutta riitaa ei lasketa. Olen vain tosi pettynyt siihen ettei minun puoltani asiasta ajatella ja huomioida yhtään. Ja se turhauttaa ja satuttaa, että mies ottaa tämän niin huonosti ja minua pidetään "pahiksena" tässä. Mielestäni en paljoa pyydä. Haluaisin, että mun puolta mietittäisiin tällaisissa tilanteissa. Ja että edes jouluna exä ei olisi paikalla. Hän kuitenkin miljoonassa muussa asiassa on mukana ja sen olen niellyt ja kestänyt yleisen rauhan vuoksi.

Vierailija
44/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman oudolta tuntuu. Varmaan exällä ei ole ketään muuta läheistä. Kuka nyt eron jälkeen haluaa viettää aikaa exän suvun kanssa!

Toisaalta, tiedän tapauksen, jossa exä oli ystävystynyt anoppinsa kanssa ja ystävyys jatkui eronkin jälkeen. Exä ei kyllä suostuisi samaan tilaisuuteen nyxön kanssa, koska ero tuli yllättäen ja syynä oli nyxä.

Vierailija
45/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä myös siinä exän läsnäolossa tuntuu kurjalta on se, että tuntuu kuin kaikki koko ajan muistuttaisivat siitä että heillä on pitkä historia ja että exä, sanotaan vaikka Sanni, on ollut kuvioissa aina. "Sannihan voisi perinteisesti sitäjatätä..." , "Se meidän reissu silloinjasilloin...."

Vierailija
46/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon oppinut uuden sanan! Nyxä.... :D

Vierailija
47/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä lähtis eksän sukulaisten luokse viettämään joulua tms vaikka olen todella hyvissä väleissä heidän kanssaan ja meillä on yhteisiä lapsia. Sen verran kunnioitusta löytyy eksän nykyistä kumppania kohtaan. Mun nyksä ei myöskään oikein ymmärtäisi:) Ilmeisesti tällä eksällä ei ole ketään:D E yleensä sano näin mutta nyt sanoisin että jätä moinen mies sukuineen jos eivät osaa ajatella asiaa sun kannalta. Hanki itselles mies joka kunnioittaa sinua.

Vierailija
48/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos et ole aiemmin sen parin vuoden aikana kertaakaan maininnut että et halua olla exän kanssa tekemisissä, niin onhan se varmaan herättänyt hämminkiä, kun yhtäkkiä sanot ettet halua viettää joulua yhdessä exän kanssa. Ja varsinkin joulusuunnitelmat yleensä lyödään lukkoon jo hyvissä ajoin, joten viime hetken kiukuttelut asiasta on saaneet sinut näyttämään ilkeältä ja ikävältä ihmiseltä ("mihin se exä nyt menisi joulunviettoon kesken kaiken"). Huonosti pelattu ap, ei näin.

Seriously. Mietipä nyt itse hetki itsesi samaan tilanteeseen. Vaikka välit olisivat kuinka hyvät siihen eksään niin onhan tuo todella vaivaannuttavaa! Itse loukkaantuisin ja pitäisin merkkinä siitä että eksän toivottaisiin olevan edelleen kuvioissa tyttöystävänä. Ja huom!erityisesti jos minua ei etukäteen varotettaisi asiasta ja keskusteltaisi.tuollainen on kaukana hienotunteisuudesta.

Aika itsekeskeinen ajattelumalli - ikäänkuin kaikki liittyisi aina sinuun eikä muilla ihmisillä voisi olla mitään muita motiiveita kutsumisilleen.

Itsekeskeinen ajattelumalli nimenomaan poikaystävän vanhemmilta. Mietipä nyt vielä kerran, kuinka hyvältä susta tuntuis istua samassa joulupöydässä nykyisen ja nykyisen tuoreen exän kanssa. Varmaan aivan loistavalta? Mutta ai niin, täähän on av-palsta ja kaikesta pitää olla jo periaattestakin eri mieltä. 

Luepa nyt ajatuksella se aiempi viesti läpi. Kyllä tosiaan on itsekeskeistä ensimmäisenä ajatella että appivanhemmat on sen exän nimenomaan hänen kiusakseen ja hänen takiaan jonain henkilökohtaisena loukkauksena sinne juhlapöytään kutsuneet. Appivanhempia voi toki pitää ajattelemattomina, koska olisi ollut kohteliasta mainita asiasta etukäteen, mutta kyllä nyrkkisääntö yleensä on se, että jos joku ei mahdu samaan pöytään jonkun toisen kanssa niin jää itse kotiin jos samoihin kekkereihin kutsutaan.

Vierailija
49/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet liian kauan antanut ymmärtää, ettei ex:n länsnäolo häiritse sua. Eihän tässä vaiheessa enää tuommoisista lupaa kysellä/ilmoitella.

Jos suku tulee eksän kanssa toimeen, niin saavat he kai hänen kanssaan aikaa viettää, jopa joulua.

Eikö eksällä ole mitään omaa paikkaa missä voisi joulunsa viettää? sukua, perhettä, kavereita, thaimaa?

Vierailija
50/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävä kirjoitti:

Ja mikä myös siinä exän läsnäolossa tuntuu kurjalta on se, että tuntuu kuin kaikki koko ajan muistuttaisivat siitä että heillä on pitkä historia ja että exä, sanotaan vaikka Sanni, on ollut kuvioissa aina. "Sannihan voisi perinteisesti sitäjatätä..." , "Se meidän reissu silloinjasilloin...."

Yöks. Kyllä mä menisin jouluksi mieluummin omille sukulaisille kuin tuollaiseen ihme kuvioon. Silläkin uhalla, että vietettäisiin joulu poikaystävän kanssa eri paikoissa. Hän voisi sitten rauhassa muistella perinteisiä juttuja ja vuosia vanhoja reissuja exänsä kanssa. Jos heidän juttunsa on todella ohi, niin eiköhän tuollaiseenkin vanhojen muisteluun pian kyllästy. Jos taas kipinää heidän välillään yhä on, niin sen on parempi tulla esiin nyt eikä parin vuoden päästä.

Vierailija
51/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan siis olivat exän kanssa 5 vuotta kihloissakin.

Ja siis tosiaan olen miehelle pari kertaa suhteen aikana puhunut aiheesta, aina turhautunut niin paljon, etten ole oikein viitsinyt ottaa asiaa esille. Olen myös miehen tädin kanssa (joka kutsui) keskustellut suhteemme aikana moneen otteeseen kuinka minusta tuntuu vaikealta exän jatkuva läsnäolo. Tädin kanssa olemme kuitenkin "rakas ystävä"-tasolla. Joten ihmisten luulisi kyllä ymmärtävän minun tunteeni.

Vierailija
52/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittaisin mieleni, jos mun miehen exä olis samoissa juhlissa ilman, että heillä olisi lapsia.

Vierailija
53/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävä kirjoitti:

Tosiaan siis olivat exän kanssa 5 vuotta kihloissakin.

Ja siis tosiaan olen miehelle pari kertaa suhteen aikana puhunut aiheesta, aina turhautunut niin paljon, etten ole oikein viitsinyt ottaa asiaa esille. Olen myös miehen tädin kanssa (joka kutsui) keskustellut suhteemme aikana moneen otteeseen kuinka minusta tuntuu vaikealta exän jatkuva läsnäolo. Tädin kanssa olemme kuitenkin "rakas ystävä"-tasolla. Joten ihmisten luulisi kyllä ymmärtävän minun tunteeni.

Kertoisitko vielä mitä haittaa oikeasti siitä exän läsnäolosta sinulle on?

Vierailija
54/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän sinua täysin. Miehesi on tunneälyllisesti täysi tollo jos ei ymmärrä miksi sinusta tuntuu pahalta. Kannattaisi keskustella myös miksi hän hermostuu niin kauheasti siitä, että sinusta exän läsnäolo ei tunnu hyvältä. Jos selkeää vastausta ei tule tai jos mies on keskustelukyvytön asiasta niin eroaisin. Jotain mätää silloin on, jos ei suostu päivänselvää asiaa tajuamaan. Siis sitä, että sinä pahoitat mielesi täysin ymmärrettävästä syystä.

Vierailija
55/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, exällä ei siis ole omas elämää, vielä kahden ja puolen vuoden jälkeenkään erosta? Jotenkin outo asetelma. Missä exän oma perhe, lähisuku ja uusi kumppani ovat jouluna?

Vierailija
56/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö exällä ole omaa perhettä, jonka kanssa joulua viettäisi. En kyllä tykkäisi itsekään. Toisaalta, jos sulla on joku vanha heila niin ala kutsua häntä yhteisiin juhliinne. Katsotaan sitten kuinka kivalta se sun poikaystävästä tuntuu.

Vierailija
57/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs ihmeen henkinen johtaja tämä täti sitten on? Miksi teidän pitääennä jouluna tädin luokse, jos se ei tunnu hyvältä? Menkää vaikka etelänmatkalle tai viettäkää kaverijoulu. Luokaa omat periteet. Olettehan nuoria, lapsettomia, vapaita ihmisiä. Mikä pakko teidän on mennä kökkimään sinne ilmeisesti jonkinlaisen ihmissuhdedraama -addiktion omaavan tädin luokse.

Vierailija
58/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa todentotta hankala kuvio. Huvittavaa tässä keskustelussa sen sijaan on se, että aika moni vastaajista sanoi, että voisivat hyvin kuvitella olevansa tuo joulunviettäjä-ex, mutta kukaan ei tunnu haluavan ap:n saappaisiin! Siinäpä se juuri onkin. Kukaan ei tunnu olevan halukas ajattelemaan asiaa ap:n kannalta, mutta voin vannoa, että hyvin harva tähän keskusteluun osallistuja ottaisi asian kovin kevyesti omalla kohdallaan, vaikka muka tässä sellista esittää. Rannalla on helppo huudella, kun merellä myrskyää...

Ap, juttele tuon tädin kanssa siasta rauhallisesti, ei vain kertomalla omia ajatuksiasi, vaan yritä saada vastauksia häneltäkin. Sano, että sua haluttaisi vähän keskustella tästä exän kuviosta ja asemasta perheessä ja miten hän sen näkee ja onko vastahankaisuutesi tädistä ymmärrettävää jne. Siis ihan kunnon keskustelu asiasta, ei vain sinun yksipuolinen avautumisesi. Poikaystävän kanssa ei nyt ihan heti ehkä kannata asiasta puhua, mutta tuo täti tuntuisi olevan avainhenkilö.

Vierailija
59/63 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ap muistaa, että tuo exä on ollut mukana kuvioissa jo niin kauan (ainakin yli 12 vuotta?), että luultavasti hän ikäänkuin "kuuluu kalustoon". Jos sinä olet ystävystynyt miehen tädin kanssa 2,5 vuodessa, niin luultavasti hekin ovat tuon exän kanssa ystävystyneet yli vuosikymmenen aikana. Voi siis olla, että täti ei kutsu tätä exää "miehesi exänä", vaan omana ystävänään?

Vierailija
60/63 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanokaa mustasukkaiseksi, mutta en itse suostuisi tai pystyisi elämään tuossa kuviossa. Exät on exiä ja parempi keskittyä uuteen puolisoon. En minäkään hengaa vanhojen exieni kanssa vaikka välit ovatkin ihan jees.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan