Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävän exä kutsuttiin jouluna minulta kysymättä, ok vai ei?

Tyttöystävä
28.12.2016 |

Lyhyesti taustaa: poikaystävän kanssa oltu 2 ja puoli vuotta yhdessä. Viimeisen puolen vuoden aikana meillä on mennyt huonosti ja olemme alkaneet aktiivisesti parantamaan suhdettamme. Hän oli entisen tyttöystävänsä kanssa yhdessä lähemmäs 10 vuotta ja ovat edelleen todella hyviä ystäviä. Minäkin olen (enemmän tai vähemmän pakosta) kavereita tämän entisen kanssa. Poikaystävä, kuten myös hänen lähipiirinsä (perhe yms) ovat edelleen tiiviisti tekemisissä exän kanssa. Exä tulee mukaan moniin yhteisiin asioihin.

Varsinainen kysymys: mitä mieltä olette siitä, että exä oli jouluna kutsuttu pienen lähipiirin joulun viettoon? Kutsua ei esittänyt poikaystäväni vaan hänen perheensä, mutta omien sanojensa mukaan "exä mieluummin on kuin ei ole mukana" . Itse siis olin myös paikalla.

Asia ei ole minulle ok ja uskalsin sen ensimmäistä kertaa suhteemme aikana ilmaista. Poikaystäväni kuten ei hänen lähipiirinsäkään voi käsittää miten ja miksi ihmeessä en hyväksy asiaa. Joulu meni riidellessä miehen kanssa.

Mielipiteitä? Miten itse toimisitte?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä kymmenen vuoden takaa ystävystyi aikanaan faijani kanssa niin, että on myös välillä ollut sukujuhlissa mukana. Ensimmäinen kerta oli vähän kiusallinen ja samoin ensimmäinen kerta kun tuli nyxänsä kanssa kirpaisi varsinkin kun olin silloin itse sinkku. Mutta ei minulla toisaalta oikeutta isäni ystäviä valita, joten ärtymys oli vain nieltävä. Kundi myös auttelee faijaa säännöllisesti piha- ja remonttihommissa ym. kun asuu aika lähellä, mitä tietysti arvostan ja käyvät yhdessä kalassa, pelaamassa tennistä ym. Ja nyt alkaa näyttää siltä, että homma menee entistä oudommaksi, kun faija, exä ja nyxä suunnittelevat kolmistaan kalareissua Norjaan kesälle, joten exä lienee tullut mun elämään jäädäkseen :D Sinänsä välit on kyllä nykyään ihan ok muutenkin, mutta onhan tämä outoa.

Vierailija
22/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tahditonta miehesi perheeltä. Eikö miehesi exällä todella ole mitään muuta joulunviettopaikkaa kuin entinen anoppila? Jos miehelläsi on yhteisiä lapsia exänsä kanssa, ymmärrän tällaisen ratkaisun, mutta muussa tapauksessa miehesi perhe on kovin ajattelematon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsu exäsi teille, kun miehelläsi on synttärit. Jospa sitten alkaisi ymmärtämään, miltä tuntuu.

Eihän tuo ole ollenkaan sama asia. Mieshän ei ole sitä exää kutsunut.

Vierailija
24/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa omaan kotiinsa (tai omiin juhliinsa joiden pitopaikka ei ole sinun koti) kutsua ketä haluaa.

Vierailija
25/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos et ole aiemmin sen parin vuoden aikana kertaakaan maininnut että et halua olla exän kanssa tekemisissä, niin onhan se varmaan herättänyt hämminkiä, kun yhtäkkiä sanot ettet halua viettää joulua yhdessä exän kanssa. Ja varsinkin joulusuunnitelmat yleensä lyödään lukkoon jo hyvissä ajoin, joten viime hetken kiukuttelut asiasta on saaneet sinut näyttämään ilkeältä ja ikävältä ihmiseltä ("mihin se exä nyt menisi joulunviettoon kesken kaiken"). Huonosti pelattu ap, ei näin.

Seriously. Mietipä nyt itse hetki itsesi samaan tilanteeseen. Vaikka välit olisivat kuinka hyvät siihen eksään niin onhan tuo todella vaivaannuttavaa! Itse loukkaantuisin ja pitäisin merkkinä siitä että eksän toivottaisiin olevan edelleen kuvioissa tyttöystävänä. Ja huom!erityisesti jos minua ei etukäteen varotettaisi asiasta ja keskusteltaisi.tuollainen on kaukana hienotunteisuudesta.

Vierailija
26/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outo kannanotto tädiltä kutsua miehen exä pienen piirin sukulaisjouluun muelestäni.

Vierailija
27/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exä kymmenen vuoden takaa ystävystyi aikanaan faijani kanssa niin, että on myös välillä ollut sukujuhlissa mukana. Ensimmäinen kerta oli vähän kiusallinen ja samoin ensimmäinen kerta kun tuli nyxänsä kanssa kirpaisi varsinkin kun olin silloin itse sinkku. Mutta ei minulla toisaalta oikeutta isäni ystäviä valita, joten ärtymys oli vain nieltävä. Kundi myös auttelee faijaa säännöllisesti piha- ja remonttihommissa ym. kun asuu aika lähellä, mitä tietysti arvostan ja käyvät yhdessä kalassa, pelaamassa tennistä ym. Ja nyt alkaa näyttää siltä, että homma menee entistä oudommaksi, kun faija, exä ja nyxä suunnittelevat kolmistaan kalareissua Norjaan kesälle, joten exä lienee tullut mun elämään jäädäkseen :D Sinänsä välit on kyllä nykyään ihan ok muutenkin, mutta onhan tämä outoa.

Tämä on eri asia kuin aloittajan tapaus. Ap on siis itse täysin vieraalla maalla, sinä et.

Vierailija
28/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos et ole aiemmin sen parin vuoden aikana kertaakaan maininnut että et halua olla exän kanssa tekemisissä, niin onhan se varmaan herättänyt hämminkiä, kun yhtäkkiä sanot ettet halua viettää joulua yhdessä exän kanssa. Ja varsinkin joulusuunnitelmat yleensä lyödään lukkoon jo hyvissä ajoin, joten viime hetken kiukuttelut asiasta on saaneet sinut näyttämään ilkeältä ja ikävältä ihmiseltä ("mihin se exä nyt menisi joulunviettoon kesken kaiken"). Huonosti pelattu ap, ei näin.

Seriously. Mietipä nyt itse hetki itsesi samaan tilanteeseen. Vaikka välit olisivat kuinka hyvät siihen eksään niin onhan tuo todella vaivaannuttavaa! Itse loukkaantuisin ja pitäisin merkkinä siitä että eksän toivottaisiin olevan edelleen kuvioissa tyttöystävänä. Ja huom!erityisesti jos minua ei etukäteen varotettaisi asiasta ja keskusteltaisi.tuollainen on kaukana hienotunteisuudesta.

Aika itsekeskeinen ajattelumalli - ikäänkuin kaikki liittyisi aina sinuun eikä muilla ihmisillä voisi olla mitään muita motiiveita kutsumisilleen.

Vierailija
29/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sä miehellesi vihoittelet? Ei kai se miehen vika ollut, jos hänen tätinsä oli esittänyt kutsun eksälle?

Vierailija
30/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on eri asia kuin aloittajan tapaus. Ap on siis itse täysin vieraalla maalla, sinä et.

On se sikäli tosiaan eri asia, että anoppilan tapauksessa on vielä vähemmän syytä ottaa nokkiinsa jos vieraslista ei satu miellyttämään. 

Vierailija
31/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ex-anoppi olisi kutsunut mua eron jälkeen myös perheen yhteisiin tilaisuuksiin, mutta vedin itse siihen rajan. Onhan mulla omakin perhe ja exällä jatkossa oma elämä.

Jep meillä kanssa niin että voisin hyvin kuvitella saavani kutsuja jos eroaisimme. Mutta en kyllä haluaisi roikkua kuvioissa paitsi jos kuvittelisin meidän vielä palaavan yhteen. Kahvilla voisin käydä heidän kanssaan ilman miestä.

Vierailija
32/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot miehelle, että te ette mene enää miehen sukulaisten luo, jos exä kutsutaan niille. Ilmoitat, että miehen sukulaisten on pantava välit poikki miehen exään, jos meinaavat sinut pitää suvussa.

Törkeää kutsua entisiä tyttöystäviä kylään ja jopa jouluksi. Minä en katsoisi päivääkään tuollaista touhua. Miehelle valinta eteen, joko sinä tai exä ja sukulaiset.

Vierailija
33/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ecällä omaa perhettä? Vanhempia, sisaruksia elossa? Jos ex on ihan "yksin", voisin ymmärtää, miksi miehen sukulaiset haluavat pitää hänestä huolta, eivät esim. jouluisin halua jättää häntä yksin.

Vierailija
34/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot miehelle, että te ette mene enää miehen sukulaisten luo, jos exä kutsutaan niille. Ilmoitat, että miehen sukulaisten on pantava välit poikki miehen exään, jos meinaavat sinut pitää suvussa.

Törkeää kutsua entisiä tyttöystäviä kylään ja jopa jouluksi. Minä en katsoisi päivääkään tuollaista touhua. Miehelle valinta eteen, joko sinä tai exä ja sukulaiset.

Törkeää tuollainen tyrannisointi ja kiristäminen. Tuollaisia ehtoja latelemalla löytäisi itsensä kamojensa kanssa pihalta nopeammin kuin ehtisi "mulla on olematon itsetunto" sanoa.

Vierailija
35/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli exänsä äidin kanssa tosi hyvissä väleissä. Kävi anoppinsa luona paljonkin heidän eronsa jälkeen. Jopa minut kävi esittelemässä hänelle ensimäisten joukossa, kun aloimme seurustelemaan. Mukava nainen. Exä ei pistänyt pahakseen, koska hehän olivat eronneet ja jos jotain olisi heidän välillään vielä ollut, niin eiväthän he olisi eronneet vaan jatkaneet yhdessä. Hullua olla mustasukkainen menneestä.

Vierailija
36/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkämaalainen miesystäväsi on?

Vierailija
37/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä nyt laittaisin sen kumppanini vain puhumaan että miksi aihe on hänelle niin vaikea ettet voi edes pahaa mieltäsi mainita ilman että räjähtää. Ja aika tarkkaan kyselisin mitkä ne eron syyt olikaan kun exä roikkuu tahdittomasti kuvioissa, suku ylläpitää sitä kuviota ja kumppanisi ei halua puhua aiheesta (eli ilmeisesti jollain tasolla hänelle on tärkeää että exä on kuvioissa). Jos en saisi selkeää vastausta niin alkaisin poistua takavasemmalle, onhan tuossa jo omalla tavallaan osoitettu että tunteillasi ei ole niin väliä kunhan kumppani sukuineen saa pitää tuon oudon kuvion.

Vierailija
38/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seurustelin vuosia ja exän perhe tuli todella läheiseksi. Eron jälkeen kävin perheen luona kylässä siten, että exä ei ollut siellä. Exä seurusteli uuden kanssa eikä ois tullut mieleenkään mennä samaan aikaan vaikka olisivat itse kutsuneet vaikka äärettömän läheisiä olivat mulle. Mä kärsin tosi paljon kun jouduin eron myötä jättämään nää ihmiset mun elämässä taakse, mut tiesin et niin sen täytyy mennä, koska ne ihmiset eivät tule enää kuulumaan mun elämään samalla tavalla kuin ennen vaikka toki rakkaita olivat. Ja se auttoi mua ylipäätänsä koko prosessissa et pikkuhiljaa hivuttauduin pois heidän elämästä. Muistot säilyy, niitä riittää, mut mun ei kuulu enää olla sen perheen "ytimessä", koska eväillä uusi kumppani, uusi elämä ja mä olen vaan kaveri.

Eromme jälkeen kesti aikansa, että välimme parantuivat ja nykyään ollaan kaikesta huolimatta kavereita. Perhettä en ole nähnyt nyt yli vuoteen, mut viestiä satunnaisesti laitettu esim. hyvän joulun toivotukset. En ole itse nyt seurustellut, mut voisin kuvitella, että tulevalle kumppanille tämmönen satunnainen kontaktin pitäminen ois ihan jees.

Tää sun exän exä ei ilmeisestikään itse seurustelee? Mua kummastuttaa, että hän itse on noin kiinni perheessä eikä tajua lukea tilannetta. Toki voihan hän olla äärimmäisen läheinen tän sun nykyisen miehen perheen kanssa, mut mun mielestä hän tekee hallaa sekä sulle että itselleen tuolla, että on kuvioissa noin mukana. Täytyisi siirtyä elämässä eteenpäin! Ja luulis et perhe ja sun mies tajuaisi kuinka kiusallista tuo yhdessäolo on varsinkin pyhien aikaan. Kuvittelisivat tilanteen omalle kohdalle, asettaisivat itsensä sun asemaan. Ei siinä mitään jos samoissa kaveriporukassa törmäilisitte joskus, mutta itselleni perhetapahtumat on omalla tavallaan niin henk. koht. et ei siellä pitäisi olla "muita". Mutta sen mä nyt tulkitsen et tuo exä on miehelles jollain tasolla edelleen tosi tärkeä kun hän ei ymmärrä sun kiukkua. Mun mielestä niin sen ei pitäis olla! Sä oot se tärkein kumppani ja nykyinen sellainen sen elämässä ja hänen pitäis kuunnella sun ajatuksia.

Vierailija
39/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, olen ihan samaa mieltä että exät on exiä ja varsinkin jos ei ole yhteisiä lapsia, on tuollainen kuvio hieman outo. Mutta en kommentissani ottanutkaan siihen kantaa. Vaan siihen, että ap:n olisi pitänyt tehdä asialle jotain paljon aiemmin. Ap kertoi ettei ole aiemmin kehdannut ottaa asiaa esille. (Myöhemmin kommentoi että onkin ilmaissut miehelleen asiasta, aloituskommentissa sanoo toisin). Eli jos on sukulaisille näytellyt että asia on ok, vaikka niin ei ole, ja sitten yhtäkkiä jouluna ilmoittaa että ei olekaan ok, niin sukulaisethan ajattelee heti että ap on itsekäs (vaikka itse ovatkin tahdittomia) ja asiassa ap:stä tulee se "pahis". Eli jos ei ole aiemmin ilmaissut kantaansa, niin ehkä joulunpyhät ei ole se paras mahdollinen ajankohta ottaa asia esille.

Vierailija
40/63 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuon exän leiman pitäisi nollaantua, eli ei olla loppuelämän kohtalo. Sanotaan nyt vaikka muutaman vuoden jälkeen pelkkä seurusteluasteella ollut eronnut pari, niin olisi ihan kavereita vaan, ei exiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi