Voiko mies varastaa autoni?
Mieheni lähti tänään jonnekin kaverinsa luokse autollani lupaa kysymättä. Auto on siis hänen ostamansa, mutta saan ajaa sillä aina kun haluan (mieheni itse sanoi niin!) Oliko tämä muka laillista?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Kenen nimissä se auto on?
No ehkä mieheni, mutta hän on itse luvannut että saan käyttää sitä kun haluan!
...Kummanko nimissä auto on rekisteröity? - Jos auto on miehesi nimissä rekisteröity, niin hän on auton todellinen omistaja ja sinä olet saanut (lahjaksi) vain oikeuden käyttää autoa -silloin kun se muutoin on mahdollista, e. kun esimerkiksi miehesi ei itse tarvitse autoa. - Eli ennen kuin syytät miestäsi varkaudesta tarkista ensin kenen nimiin auto on rekisteröity.
Siis onko auto sinun vai miehen nimissä? Kirjoittamasi mukaan kyseessä on miehesi auto jota sinulla on lupa lainata...
Ei ole varkaus jos miehen nimissä. Ihansama mitä on sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko auto sinun vai miehen nimissä? Kirjoittamasi mukaan kyseessä on miehesi auto jota sinulla on lupa lainata...
No mutta kun se on käytännössä minun autoni koska mies lupasi että saan ajaa sillä kun haluan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kun se on käytännössä minun autoni koska mies lupasi että saan ajaa sillä kun haluan!
Ei ole sinun autosi!
Olisi ollut hyvä keskustella.
Tarvitseko autoa... voinko lainata...
Ei mennyt hyvin 😶
syyllistyt väärään valaan itse, joka on rikollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no soita poliisit.
Soita poliisit!! Ei sillä mitään lupaa auton omistajana ole ottaa autoa luvatta käyttöönsä, jos on sinulle luvannut, että saat käyttää sitä milloin haluat.
On siinä naisen logiikkaa taas.Jos mies omistaa virallisesti auton se on täysin yhdentekevää mitä se on ajamisesta luvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä mieheni, mutta hän on itse luvannut että saan käyttää sitä kun haluan!
Ehkä?
Eli ei siis ole, koska auton rekisteröintiin sinun nimiisi tarvitaan SINUN oikeustoimi. Käytännössä siis esim. sinun pankkitunnuksilla auton rekisteröinti sinun nimiisi, ja myös pakollisen liikennevakuutuksen ottaminen.
Voit tarkistaa asian trafin sivulta rekisterinumerolla. Sillä saat selville auton omistajan ja muut tiedot, muistaakseni 4 eurolla.
Mutta vastauksena kysymykseen: ei sellaista voi varastaa, jota ei omista.
Auton haltijaksi pitää muuten merkitä se henkilö, joka sillä ensisijaisesti ajaa riippumatta siitä, kuka sen omistaa. Oletko sinä edes haltija?
Mies voi varastaa autosi heti kun hankit itsellesi auton. Ei siis vielä.
"No mutta kun se on käytännössä minun autoni koska mies lupasi että saan ajaa sillä kun haluan!" - Käytäntöä rajaa se, että miehellä on edelleen oikeus -, mitä ilmeisemmin auton rekiteröitynä omistajana- käyttää autoa tarvitessaan sitä , jos siis -kertauksen kertaus- auto hänen nimiinsä rekisteröity. Toisaalta rekisteröinti tarkoittaa myös sitä, että hän vastaa viimekädessä autoon kohdistuvista veroista. Toki olisi ollut häneltä huomaavaista kertoa, että millaisen ajan hän aikoo käyttää autoa, jos siis auto on ollut yleisesti sinun ja vain sinun käytössäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulkuneuvot ovat käytännössä ja juridisesti sen henkilön, jonka nimi on rekistereissä. Omistaja voi olla eri henkilö kuin haltija. Omistaja voi vaikka myydä auton ilman haltijan lupaa,mutta haltija voi käyttää sitä.