Jos ostaa HSL:n vuorokausilipun pelkkään Helsingin vyöhykkeeseen, niin saako sillä mennä lentokentältäkin Helsinkiin?
Eli kattaako Helsinki-vyöhykkeen VUOROKAUSILIPPU (huom. ei kertalippu) lentokentänkin, vai pitääkö ostaa joku Vantaan lippu tms?
Terv. Googletin kyllä, mutta en saanut selvää vastausta
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Helsingin lentoasema on Malmilla. Vantaa on entinen Helsingin maalaiskunta ja lentoasema sijaitsee siellä entisen Seutulan kylän alueella. Nimi oli pitkään Helsinki-Vantaan lentoasema ja on itseasiassa vieläkin monissa papereissa. Joku älypää keksi nimetä sen Helsinki Airportiksi koska design kylttiin se sopi paremmin ja nyt suomalaiset eivät osaa enää sinne matkustaa.
Helsinki Aiport otettiin käyttöön siksi, että päästiin siitä kaksikielisestä nimihirviöstä eroon. RKP:hän ei anna käyttää suomenkielistä nimeä, jollei ole myös ruotsinkielistä. Tästä pakkoruotsipaskasta päästiin siis eroon, kun käytetään vain englanninkielistä nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Minulle nämä jutut on hieman hankalia hahmottaa. Sen kyllä sanon, että HSL:llä ilmaistaan nämä asiat hyvin epäselvästi. Olen asunut kahdessa miljoonakaupungissa ulkomailla, ja reissannut monissa maissa ja kaupungeissa omin neuvoin. Monessa paikassa olen hahmottanut liikennesysteemin monin verroin nopeammin kuin Helsingissä. Vaikken ole aina edes puhunut kieltä, jolla asiat ilmaistaan.
Maailma on täys superperehtyneitä asiantuntijoita kirjalliseen, kuvalliseen ja tekniseen viestintään. Miksei niitä käytetä.
hsl.fi -> liput ja hinnat, Matkustusalue-palkissa on pieni i-painike, josta voi tsekata minkäkin lipputyypin kelpoisuusalueen, eli esim. sen seutulipun. Lisäksi saa hintatiedot nätisti kunkin valinnan mukaisesti.
Tämä oululainenkin osasi.
Ei ole kyllä mun mielestä järin kätevää että lippua ostaessa pitäisi surffata nettiin ja etsiä sieltä jostain että mikä lippu oikein pitää ostaa.
No jostainhan se tieto on saatava, joko netistä tai jostain muusta lähteestä. Tai sitten menee lipunmyyntipisteeseen ja pyytää sellaisen lipun, joka kattaa tarvittavan matkustusalueen jos ei itse halua tätä selvittää.
Helppoahan tuo vielä pääkaupunkiseudulla on, mutta tulepa Ouluun. Täällä kun ei vyöhykerajat mene edes kuntarajojen mukaan vaan osa Oulun kaupungista kuuluu B-, C- ja jopa D-vyöhykkeelle. Ja sitten esim. naapurikunta Kempele on kuitenkin B-vyöhykkeellä.
Mikä hiton "lipunmyyntipiste"? Ne on just noita automaatteja, joista se matka valitaan itse. Kuskilta toki joskus myös, mutta esim. metroissa ei ole mitään muuta kuin automaatti. Maailman kaupungit on täynnä selkeitä ja loogisia lipunmyynti- ja hinnoittelumenetelmiä, joten miksi on tieten tahtoin pitänyt asiat tehdä näin vaikeiksi.
HSL:n sivulta:
Myyntipisteet
Myyntipisteitä ovat mm. monet kioskit ja marketit. Niissä voit ladata matkakortin ja ostaa haltijakohtaisen kortin. Useimmista myyntipisteistä saat myös kertakortille ladattavia 1 - 7 vuorokauden lippuja.
Ja mitä tällä tiedolla siis tehdään kun ostetaan niitä kertalippuja vaikka sinne lentokentälle??? Niiden kanssahan tämä ongelma on. Kyllähän arvokorteilla säännöllisesti matkustavat osaavat varmasti hakea nuo tiedot itsekin.
Voi hyvä tavaton. Itse ainakin uuteen paikkaan reissatessani otan etukäteen selvää, miten joukkoliikenne toimii ja mistä lippuja voi ostaa. On siellä kentälläkin kioskeja, joista voi ihan ihmiseltä ostaa lipun, jos ei halua ostaa automaatista. Tai sitten matkaaja googlaa etukäteen ja päätyy HSL:n sivuille.
Ja jälleen päästiin alkuun. Monissa kaupungeissa tuo lipunostosysteemi on tehty sen verran selkeäksi ja yksinkertaiseksi, ettei sitä tarvitse mitenkään etukäteen erikseen opiskella. Helsingissä tästäkin on niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VR:n lippu ostetaan paikkaan Lentoasema Helsinki, joten kyllä minä ainakin olettaisin että Helsingin lipulla pääsee myös lentokentälle. Nimihän olisi Lentoasema Vantaa jos Vantaan lipulla sinne matkustettaisiin.
Tuo on muuten totta! Tai tarkaan ottaen se on toisinpäin: "Helsinki Lentoasema". Eli ei tosiaan voi syyttää matkustajaa, jos hän olettaa, että Helsingin lippu kelpaa, kun kulkee asemalle, jonka nimi on Helsinki Lentoasema.
Jos ostaa vaikkapa Helsingin rautatieasemalta lipun, jossa kohteena on Helsinki Lentoasema, saa sen 5.50 maksavan seutulipun. Siinä se vaihtoehto on nätisti seutulipun vieressä saman hintaisena. Eiköhän tuo ole matkailijoita varten tehty tuo vaihtoehto lippuautomaattiin, jotta ei tarvitse arpoa, millä lipulla sinne kentälle pääsee. Paikalliset ja paljon reissaavat ja asiaan perehtyneet tietävät, että se lippu on seutulippu.
-oululainen
Ei, vaan sen aseman virallinen nimi on Helsinki Lentoasema. Esim. VR:n matkahakua käyttänyt tietää tämän. Näin ollen voi helposti syntyä mielikuva, että ahaa, Helsinki Lentoasema, niin sittenhän voin matkustaa sinne Helsingin lipulla (kuntaliitoksista kun ei kukaan enää ota selvää, että mikä kuuluu nykyään mihinkin, joten vaikka muistaisi sen olevan vanhalta nimeltään Helsinki-Vantaan lentoasema, niin ei siitä voi päätellä sitä, että Helsingin lippu ei kävisi, varsinkin kun virallisessa nimessä ei nykyään Vantaata ole, koska se on Helsinki Airport).
Olkoon virallinen nimi. Mutta automaatista ostettaessa lippu "Helsinki Lentoasema"lle saa seutulipun ja veloitetaan 5,50. Ei tarvi arpoa, minkä lipun ostaa, kun valitsee sen lentoaseman, niin saa oikean hintaisen lipun.
Ei kai HSL:n lippuja noin osteta että lähtöpaikasta menopaikkaan? Sieltä valitaan joko seutu tai sisäinen ja en ihmettele, jos joku päättelee loogisesti että "Helsinki Lentoasema" sijaitsee Helsingissä.
Oletko ostanut kertalippua Helsingin rautatieaseman lippuautomaatista? Minä olen. Siellä on yksi vaihtoehto "Helsinki Lentoasema". Maksaa tasan saman verran kuin viereinen (tai ylempi tai alempi, en muista) vaihtoehto "Seutulippu".
No enpä ole koskaan juuri tuosta nimenomaisesta automaatista. Että yhdestä Helsingin sadoista automaateista voi ostaa lipun lentokentän nimellä..? Kuinka loogista...
Käsittääkseni rautatieasemalla on useampi automaatti? Kaikissa niissä, mitä itse olen käyttänyt, on ollut sama käyttöliittymä. Ehkä olen vain tyhmä turisti, kun huomaan, että meille tyhmille turisteille on tuollainen lippuvaihtoehto tarjolla kuin "Helsinki Lentoasema".
Kysyit tuosta yhdestä automaatista, joten vastasin sitä koskien. Olen ostanut lippua vaikka mistä Helsingin automaateista mutta ei ole tullut tuollaista vaihtoehtoa.
Voi järjen valo.
Vierailija kirjoitti:
Huomioithan vielä, että seutu (2) on eri asia kuin lähiseutu (L).
Äitini sai taannoin sakot tullessaan Espoosta lähijunalla keskustaan, koska hän oli ostanut lähiseudun, joka oikeuttaa Kirkkonummi-Espoo-välillä matkustamista (ei siis Helsinki).
Ihan idioottimaista HSL:ltä nimetä liput noin samannäköisiksi. Ja tarkastajakin nyt olisi voinut armahtaa 70-vuotiaan helsinkiläisäitini, joka ei turhan usein käy julkisilla Espoossa.
Samaa mieltä tuosta nimeämisestä, mutten armahduksesta. Kyllä se munkin 64 vuotias riihimäkeläisäitini joutu maksamaan sakot, kun matkusti väärällä lipulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VR:n lippu ostetaan paikkaan Lentoasema Helsinki, joten kyllä minä ainakin olettaisin että Helsingin lipulla pääsee myös lentokentälle. Nimihän olisi Lentoasema Vantaa jos Vantaan lipulla sinne matkustettaisiin.
Tuo on muuten totta! Tai tarkaan ottaen se on toisinpäin: "Helsinki Lentoasema". Eli ei tosiaan voi syyttää matkustajaa, jos hän olettaa, että Helsingin lippu kelpaa, kun kulkee asemalle, jonka nimi on Helsinki Lentoasema.
Jos ostaa vaikkapa Helsingin rautatieasemalta lipun, jossa kohteena on Helsinki Lentoasema, saa sen 5.50 maksavan seutulipun. Siinä se vaihtoehto on nätisti seutulipun vieressä saman hintaisena. Eiköhän tuo ole matkailijoita varten tehty tuo vaihtoehto lippuautomaattiin, jotta ei tarvitse arpoa, millä lipulla sinne kentälle pääsee. Paikalliset ja paljon reissaavat ja asiaan perehtyneet tietävät, että se lippu on seutulippu.
-oululainen
Ei, vaan sen aseman virallinen nimi on Helsinki Lentoasema. Esim. VR:n matkahakua käyttänyt tietää tämän. Näin ollen voi helposti syntyä mielikuva, että ahaa, Helsinki Lentoasema, niin sittenhän voin matkustaa sinne Helsingin lipulla (kuntaliitoksista kun ei kukaan enää ota selvää, että mikä kuuluu nykyään mihinkin, joten vaikka muistaisi sen olevan vanhalta nimeltään Helsinki-Vantaan lentoasema, niin ei siitä voi päätellä sitä, että Helsingin lippu ei kävisi, varsinkin kun virallisessa nimessä ei nykyään Vantaata ole, koska se on Helsinki Airport).
Olkoon virallinen nimi. Mutta automaatista ostettaessa lippu "Helsinki Lentoasema"lle saa seutulipun ja veloitetaan 5,50. Ei tarvi arpoa, minkä lipun ostaa, kun valitsee sen lentoaseman, niin saa oikean hintaisen lipun.
Ei kai HSL:n lippuja noin osteta että lähtöpaikasta menopaikkaan? Sieltä valitaan joko seutu tai sisäinen ja en ihmettele, jos joku päättelee loogisesti että "Helsinki Lentoasema" sijaitsee Helsingissä.
Oletko ostanut kertalippua Helsingin rautatieaseman lippuautomaatista? Minä olen. Siellä on yksi vaihtoehto "Helsinki Lentoasema". Maksaa tasan saman verran kuin viereinen (tai ylempi tai alempi, en muista) vaihtoehto "Seutulippu".
No enpä ole koskaan juuri tuosta nimenomaisesta automaatista. Että yhdestä Helsingin sadoista automaateista voi ostaa lipun lentokentän nimellä..? Kuinka loogista...
Käsittääkseni rautatieasemalla on useampi automaatti? Kaikissa niissä, mitä itse olen käyttänyt, on ollut sama käyttöliittymä. Ehkä olen vain tyhmä turisti, kun huomaan, että meille tyhmille turisteille on tuollainen lippuvaihtoehto tarjolla kuin "Helsinki Lentoasema".
Kysyit tuosta yhdestä automaatista, joten vastasin sitä koskien. Olen ostanut lippua vaikka mistä Helsingin automaateista mutta ei ole tullut tuollaista vaihtoehtoa.
Voi järjen valo.
Ai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioithan vielä, että seutu (2) on eri asia kuin lähiseutu (L).
Äitini sai taannoin sakot tullessaan Espoosta lähijunalla keskustaan, koska hän oli ostanut lähiseudun, joka oikeuttaa Kirkkonummi-Espoo-välillä matkustamista (ei siis Helsinki).
Ihan idioottimaista HSL:ltä nimetä liput noin samannäköisiksi. Ja tarkastajakin nyt olisi voinut armahtaa 70-vuotiaan helsinkiläisäitini, joka ei turhan usein käy julkisilla Espoossa.
Samaa mieltä tuosta nimeämisestä, mutten armahduksesta. Kyllä se munkin 64 vuotias riihimäkeläisäitini joutu maksamaan sakot, kun matkusti väärällä lipulla.
HSL on itse linjannut että armahtaa tuosta sakkomaksusta jos siihen on jotain syytä. Ja tekevätkin niin aika usein. Tuollainen HSL:n oma moka tai epäselvä ilmaus olisi kyllä ainakin minusta ihan pätevä syy. Kun mummo oli kerran ostanut joka tarpeellista kalliimman lipun eikä tosiaan tarkoituksella kusettanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Minulle nämä jutut on hieman hankalia hahmottaa. Sen kyllä sanon, että HSL:llä ilmaistaan nämä asiat hyvin epäselvästi. Olen asunut kahdessa miljoonakaupungissa ulkomailla, ja reissannut monissa maissa ja kaupungeissa omin neuvoin. Monessa paikassa olen hahmottanut liikennesysteemin monin verroin nopeammin kuin Helsingissä. Vaikken ole aina edes puhunut kieltä, jolla asiat ilmaistaan.
Maailma on täys superperehtyneitä asiantuntijoita kirjalliseen, kuvalliseen ja tekniseen viestintään. Miksei niitä käytetä.
Helsingin seudun joukkoliikennejärjestelmää kehutaan yhdeksi maailman parhaimmista. Taitaa olla omassa päässäsi vika.
Joo on toki. Mutta HSL sivut on tosi huonot kun hintoja yrittää etsiä.
En ole ap.
Mun anoppi reissaa usein, ostaa Vr nettikaupasta lipun Tre - Helsinki lentoasema.
Ja sillä matkustaa perille asti.
Joskus vaihtaa Pasilassa, joskus Tikkurilassa.
En tiedä toimiiko sit väärin Pasilassa vaihtaessaan, mutta eipä ole konnarit ainakaan tuohon puuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi reissaa usein, ostaa Vr nettikaupasta lipun Tre - Helsinki lentoasema.
En tiedä toimiiko sit väärin Pasilassa vaihtaessaan, mutta eipä ole konnarit ainakaan tuohon puuttunut.
No joutuu matkustamaan turhaan Tikkurila Pasila välin edestakaisin.
Muistuu mieleen, että 70-luvulla puhuttiin Seutulan lentoasemasta, ei kyllä varmaankaan ollut virallinen nimi.
Jos menen Arlandaan, en oleta automaattisesti junalipun olevan Tukholman sisäinen, koska yleensä lentokentät ovat kaupunkialueen ulkopuolells.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä toimiiko sit väärin Pasilassa vaihtaessaan, mutta eipä ole konnarit ainakaan tuohon puuttunut.No joutuu matkustamaan turhaan Tikkurila Pasila välin edestakaisin.
Totta, mutta tulee usein mua pikaisesti moikkaamaan, olen töissä Pasilassa.
Saattaa kyllä toimia väärin Pasilassa vaihtaessaan?
Oulun systeemissä surkeaa on se, että ei voi bussissa itse valita, mille vyöhykkeelle on menossa. Korttiin valitaan yksi oletusvyöhyke ja jos matkustaa muualle, pitää se kuitenkin "ostaa" kuljettajalta (veloitus menee kortin saldosta).