Jos ostaa HSL:n vuorokausilipun pelkkään Helsingin vyöhykkeeseen, niin saako sillä mennä lentokentältäkin Helsinkiin?
Eli kattaako Helsinki-vyöhykkeen VUOROKAUSILIPPU (huom. ei kertalippu) lentokentänkin, vai pitääkö ostaa joku Vantaan lippu tms?
Terv. Googletin kyllä, mutta en saanut selvää vastausta
Kommentit (52)
Sun tarttee ostaa seutulippu jos mielit Vantaalle Helsingistä.
Se kenttä on kylläkin HELSINKI-VANTAA!
Ei kata. Lentoasema sijaitsee Vantaalla. Se ei kuulu Helsingin sisäisen liikenteen vyöhykkeeseen.
"Automaateista saa vuorokausilippuja Helsingin sisäiseen liikenteeseen sekä seutuliikenteeseen Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan alueelle: vaaleanpunaisista kertalippuautomaateista voit ostaa aikuisten yhden vuorokauden lippuja, sinisistä monilippuautomaateista aikuisten ja lasten 1–7 vuorokauden lippuja.
Kuljettajat ja konduktöörit myyvät aikuisten ja lasten yhden vuorokauden lippuja Helsingin sisäiseen liikenteeseen sekä seutuliikenteeseen Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan alueelle."
Helsinki on Helsinki , Vantaa on Vantaa. Lentokenttä on Vantaalla.
Vierailija kirjoitti:
Se nimi voi olla vaikka Muumimaailma, mutta se ei sijaitse Helsingin tai Muumimaailman rajalla tai sisällä, vaan Vantaala, jonne pääsee seutulipulla.
Huomioithan vielä, että seutu (2) on eri asia kuin lähiseutu (L).
Äitini sai taannoin sakot tullessaan Espoosta lähijunalla keskustaan, koska hän oli ostanut lähiseudun, joka oikeuttaa Kirkkonummi-Espoo-välillä matkustamista (ei siis Helsinki).
Ihan idioottimaista HSL:ltä nimetä liput noin samannäköisiksi. Ja tarkastajakin nyt olisi voinut armahtaa 70-vuotiaan helsinkiläisäitini, joka ei turhan usein käy julkisilla Espoossa.
Seutulippu lentokentältä Helsinkiin. Vantaan sisäisellä pystyisit matkustamaan vain Vantaalla, et Vantaalta Helsinkiin. Ja Helsingin sisäisellä pelkästään Helsingissä.
Kannattaa melkeinpä ostaa se vuorokausilippu seutulippuna, sillä se maksaa 12€ Jos ostaisit seutukertalipun + Helsingin sisäisen vuorokausilipun, hintaa tulisi 5,50 € + 8 € ja mahdollisesti vielä toiset 5,50 jos pitää takaisin lentokentälle päästä.
Ei kata. Sinun kannattaa ostaa ihan vuorokausilippu seudulla, sillä voi matkustaa myös helsingin sisällä, niinkuin vantaan, espoon ja kauniaisten. Onhan se tietty hieman kalliimpi kuin helsingin sisäinen, mutta säästytpähän 80euron mahdollisilta sakoilta.
Joo. Minulle nämä jutut on hieman hankalia hahmottaa. Sen kyllä sanon, että HSL:llä ilmaistaan nämä asiat hyvin epäselvästi. Olen asunut kahdessa miljoonakaupungissa ulkomailla, ja reissannut monissa maissa ja kaupungeissa omin neuvoin. Monessa paikassa olen hahmottanut liikennesysteemin monin verroin nopeammin kuin Helsingissä. Vaikken ole aina edes puhunut kieltä, jolla asiat ilmaistaan.
Maailma on täys superperehtyneitä asiantuntijoita kirjalliseen, kuvalliseen ja tekniseen viestintään. Miksei niitä käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Minulle nämä jutut on hieman hankalia hahmottaa. Sen kyllä sanon, että HSL:llä ilmaistaan nämä asiat hyvin epäselvästi. Olen asunut kahdessa miljoonakaupungissa ulkomailla, ja reissannut monissa maissa ja kaupungeissa omin neuvoin. Monessa paikassa olen hahmottanut liikennesysteemin monin verroin nopeammin kuin Helsingissä. Vaikken ole aina edes puhunut kieltä, jolla asiat ilmaistaan.
Maailma on täys superperehtyneitä asiantuntijoita kirjalliseen, kuvalliseen ja tekniseen viestintään. Miksei niitä käytetä.
Helsingin seudun joukkoliikennejärjestelmää kehutaan yhdeksi maailman parhaimmista. Taitaa olla omassa päässäsi vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin seudun joukkoliikennejärjestelmää kehutaan yhdeksi maailman parhaimmista. Taitaa olla omassa päässäsi vika.
Systeemi itsessään on toimiva ja hieno. Teknisesti siis. Mutta ohjeet ja opasteet on monessa paikassa paremmat.
Vierailija kirjoitti:
hsl.fi -> liput ja hinnat, Matkustusalue-palkissa on pieni i-painike, josta voi tsekata minkäkin lipputyypin kelpoisuusalueen, eli esim. sen seutulipun. Lisäksi saa hintatiedot nätisti kunkin valinnan mukaisesti.
Tämä oululainenkin osasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko ihan konkreettisia esimerkkejä millä tavalla on maailman parhaimmistoa? Itse olen matkustanut paljon eri kaupungeissa ja en ole kyllä samaa mieltä. Helsingissä on erittäin sekavat opasteet, surkeat yhteydet, kalliit hinnat yms.
VR:n lippu ostetaan paikkaan Lentoasema Helsinki, joten kyllä minä ainakin olettaisin että Helsingin lipulla pääsee myös lentokentälle. Nimihän olisi Lentoasema Vantaa jos Vantaan lipulla sinne matkustettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Se on nykyään "Helsinki Airport".
Lentokentät on tapana nimetä sen kaupungin mukaan, jota ne ensisijaisesti palvelevat, vaikka sijaitsisivatkin jossain toiseksi kaupungiksi kutsutussa metsälähiössä (esim. Vantaa).
Vierailija kirjoitti:
VR:n lippu ostetaan paikkaan Lentoasema Helsinki, joten kyllä minä ainakin olettaisin että Helsingin lipulla pääsee myös lentokentälle. Nimihän olisi Lentoasema Vantaa jos Vantaan lipulla sinne matkustettaisiin.
Tuo on muuten totta! Tai tarkaan ottaen se on toisinpäin: "Helsinki Lentoasema". Eli ei tosiaan voi syyttää matkustajaa, jos hän olettaa, että Helsingin lippu kelpaa, kun kulkee asemalle, jonka nimi on Helsinki Lentoasema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko ihan konkreettisia esimerkkejä millä tavalla on maailman parhaimmistoa? Itse olen matkustanut paljon eri kaupungeissa ja en ole kyllä samaa mieltä. Helsingissä on erittäin sekavat opasteet, surkeat yhteydet, kalliit hinnat yms.
Ehkä on parempi, kun matkustelet vaan muualla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on muuten totta! Tai tarkaan ottaen se on toisinpäin: "Helsinki Lentoasema". Eli ei tosiaan voi syyttää matkustajaa, jos hän olettaa, että Helsingin lippu kelpaa, kun kulkee asemalle, jonka nimi on Helsinki Lentoasema.
Jos ostaa vaikkapa Helsingin rautatieasemalta lipun, jossa kohteena on Helsinki Lentoasema, saa sen 5.50 maksavan seutulipun. Siinä se vaihtoehto on nätisti seutulipun vieressä saman hintaisena. Eiköhän tuo ole matkailijoita varten tehty tuo vaihtoehto lippuautomaattiin, jotta ei tarvitse arpoa, millä lipulla sinne kentälle pääsee. Paikalliset ja paljon reissaavat ja asiaan perehtyneet tietävät, että se lippu on seutulippu.
-oululainen
Lentokenttä sijaitsee Vantaalla, eikä Helsingin sisäinen lippu (ei kerta-, kausi- kuin vuorokausilippukaan) riitä kuin Helsingin sisälle.
Tarvitset siis seutulipun. Sama juttu Espooseen ja Kauniaisiin mennessä.