Vanha kylpyhuone ja sokeritoukat?
Ostimme marraskuussa omistusasunnon josta on nyt paljastunut kaikenlaista häikkää. Emme siis itse asu asunnossa, vaan vuokrasimme asunnon pojallemme ja hänen perheelleen.
Keittiö oli pakko laittaa kokonaan uusiksi paljastuneen kosteusvaurion takia. Vesipatterit eivät toimineet vaan nekin piti uusia.
Uusin murheenkryyni on kylpyhuone, joka on alkuperäinen 80-luvulta. On siisti ja putket ehjät, MUTTA.
Nyt ovat huomanneet kylppärin lattioilla ja eteisen (kylpyhuoneen viereinen huone) tapeteilla vilistävät sokeritoukat. :( Ovatko nämä hyönteiset merkki jostain vakavemmasta vai voiko antaa vain olla? Millähän nuo saisi hävitettyä? Eteisen tapetit ovat rakoilleet, onkohan tapettien alustat täynnä ötököitä?
Ei ihan oikeasti jaksaisi alkaa mihinkään kylpyhuoneremonttiin... Nyt vinkkejä kehiin! Pitääkö isännöitsijälle ilmoittaa sokeritoukista niinkuin luteista pitää? Tuholaisiahan nuo ovat, mutta käsittääkseni aika harmittomia?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä oli järkytys muuttaa omakotitalosta kerrostaloon, jossa taloyhtiön asenne sokeritoukkiin oli, että voidaanhan me ne myrkyttää, mutta parissa kuussa ne tulevat aina takaisin. Nyttemmin asiaan on tottunut. Säännöllisesti käsitellään kiehuvalla vedellä ja Kloritilla viemärit, jolloin ne pysyvät aika lailla poissa. Mutta käsittelyjä ei voi koskaan lopettaa, tai taatusti tulevat takaisin.
Vetelä taloyhtiö.
Fiksu taloyhtiö olisi tarkistanut ilmastoinnin, putkien kunnon ja kosteat tilat.
Kloriitti kuuman veden kyytipoikana viemäriin ei korjaa kosteusvahinkoa.
Meillä oli viime talvena ihan helkkaristi sokeritoukkia omakotitalossa. Oli eka talvi tässä talossa ja mielessä kävi onko kosteusvauriota. Ongelma loppui kuitenkin sakokaivon tyhjennykseen, oli siis ääriään myöten täynnä plus jotain tukosta kaupungin putkissa.
Ai monista nuo on ällöttäviä? Minusta sokeritoukat on söpöjä. Joskus kun menen vessaan, niin nostan pytyllä oikein jalat ylös kun sokeritoukka vilistää alta, ettei sokeritoukan tarvitse pelätä mun jalkojani. Ja aina varon sotkemasta niitä :D Siivotessa ei voi kyllä mitään sille että niitä voi kuolla esim. kun pesuainevesiä menee viemäriin joissa toukat asustaa.
Minä kyllä muutenkin tykkään kaikista pienistä ötököistä, esim. huonehämähäkeistä. Ja kerran kun koiranruokasäkissä oli toukkia, en minä siitä järkyttynyt vaan kiinnostuneena otin toukkia kasvamaan nähdäkseni millaisia perhosia niistä tulee. Ei kyllä tullut harmikseni mitään hienoja trooppisia värikkäitä, vaan semmoisia harmaanruskeita tavallisia vaan.
Siis täsmälleen samaa olen ihmetellyt!
Yleensä viiden vuoden jälkeen vanhat tapetit pois ja uutta tilalle.
Monet tasokkaat vuokranantajatkin toimivat näin että järjestävät viiden vuoden välein automaattisesti tapetinvaihdot ja tarvittaessa pintamaalauksen ja tarkistavat asunnon kokonaiskunnon ! Vetelykset on erikseen, mutta siellä sitä kupruileekin vanhuuttaan tapetit ja ötökät vilistelee kaikessa rauhassa pitkin permantoja.
Ilmiselvää tulisi myös olla se, että hakitessaan ostavansa vanhahkoa (8o-luku,jne) asuntoa omakseen, niin ihan ensimmäisenä kosteusmittaukset kylppäristä koska niissä juuri on muovimattohirvityksiä jotka ei ole enää nykyaikaa.