Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanha kylpyhuone ja sokeritoukat?

Vierailija
28.12.2016 |

Ostimme marraskuussa omistusasunnon josta on nyt paljastunut kaikenlaista häikkää. Emme siis itse asu asunnossa, vaan vuokrasimme asunnon pojallemme ja hänen perheelleen.

Keittiö oli pakko laittaa kokonaan uusiksi paljastuneen kosteusvaurion takia. Vesipatterit eivät toimineet vaan nekin piti uusia.

Uusin murheenkryyni on kylpyhuone, joka on alkuperäinen 80-luvulta. On siisti ja putket ehjät, MUTTA.

Nyt ovat huomanneet kylppärin lattioilla ja eteisen (kylpyhuoneen viereinen huone) tapeteilla vilistävät sokeritoukat. :( Ovatko nämä hyönteiset merkki jostain vakavemmasta vai voiko antaa vain olla? Millähän nuo saisi hävitettyä? Eteisen tapetit ovat rakoilleet, onkohan tapettien alustat täynnä ötököitä?

Ei ihan oikeasti jaksaisi alkaa mihinkään kylpyhuoneremonttiin... Nyt vinkkejä kehiin! Pitääkö isännöitsijälle ilmoittaa sokeritoukista niinkuin luteista pitää? Tuholaisiahan nuo ovat, mutta käsittääkseni aika harmittomia?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdista lattiakaivot esim. klooripitoisella pesuaineella usein. Hillitsee sokeritoukkien määrää.  Kokonaan ei eroon pääse, jos on kerrostalo.

Vierailija
22/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kiehuvaa vettä ja sitten päälle kloriittia viemäriin. Näillä itse häätänyt sokeritoukat. Eivät ole tietääkseni merkki yhtään mistään. Tulevat viemäristä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhdista lattiakaivot esim. klooripitoisella pesuaineella usein. Hillitsee sokeritoukkien määrää.  Kokonaan ei eroon pääse, jos on kerrostalo.

Juuri näin! Alla kommenttini. :)

Vierailija
24/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sokeritoukat tai muutkaan lattialla ihan paljaalla silmällä erottuvat vilistävät "kuoriaiset" eivät kuulu kylpy- eikä muihinkaan siisteihin ja kunnossa oleviin huoneisiin.

En ymmärrä tuota "ei se mitään haittaa"-ilmapiiriä, ikään kuin se olisi ookoo että ällötyksiä vilisee pitkin lattioita.

Tätä minäkin olen miettinyt!

Olen ihan järkyttävän hyönteiskammoinen ja alkaisin kammoksumaan koko kylppäriä jos siellä vilistäisi jotain ällöjä VIEMÄREISTÄ kipuavia oksetuksia. :x

No niinpä!

Eräs ystävättäreni hihitteli huolettomasti kun kerroin että havaitsin hänen kylppärin lattialla aika tavalla vilistäviä öttiäisiä (seinän ja kylppärin lattiapinnoitteen rakosesta kuleksivat näkyvästi) seuraavasti " joo meidän kisu niitä välillä jahtaa".

Siis hyi että.

Ei normiasuntoihin, siis siisteihin (hygieenisiin)  ja kunnossaoleviin , kuulu mitkään iljettävät öttiäiset.

Vierailija
25/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylppärissä sokeritoukat ovat harmiton ja aika yleinenkin riesa. Enemmän huolestuisin tuosta eteisestä. Tapetti siis kupruilee ja liitokset irvistävät? Tuohan on merkki siitä, että tapetit olisi pitänyt uusia jo aikaa sitten, varsinkin jos siellä on sokeritoukkia.

Sokeritoukat syövät tapettiliimaa ja itse tapettia. Irvistelevä tapetti on merkki siitä, että tapettiliima on aikansa elänyttä ja pintojen alle pääsee kosteutta ja ilmaa. Tämä altistaa koko talon homeelle, puhumattakaan siitä että vanha haperoitunut liima pölisee toukkien mukana hengitysilmaan.

Tapetit vaihtoon, samalla lähtee toukkien valtakunta.

Vierailija
26/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sokeritoukat tai muutkaan lattialla ihan paljaalla silmällä erottuvat vilistävät "kuoriaiset" eivät kuulu kylpy- eikä muihinkaan siisteihin ja kunnossa oleviin huoneisiin.

En ymmärrä tuota "ei se mitään haittaa"-ilmapiiriä, ikään kuin se olisi ookoo että ällötyksiä vilisee pitkin lattioita.

Olen ihan järkyttävän hyönteiskammoinen ja alkaisin kammoksumaan koko kylppäriä jos siellä vilistäisi jotain ällöjä VIEMÄREISTÄ kipuavia oksetuksia. :x

No niinpä!

Eräs ystävättäreni hihitteli huolettomasti kun kerroin että havaitsin hänen kylppärin lattialla aika tavalla vilistäviä öttiäisiä (seinän ja kylppärin lattiapinnoitteen rakosesta kuleksivat näkyvästi) seuraavasti " joo meidän kisu niitä välillä jahtaa".

Siis hyi että.

Ei normiasuntoihin, siis siisteihin (hygieenisiin)  ja kunnossaoleviin , kuulu mitkään iljettävät öttiäiset.

Höpö höpö, ihme öttiskammoa, kyse ei ole kuitenkaan mistään luteista tai muista tauteja levittävistä ötököistä. Turkiskuoriaiset on ikäviä, kun saattavat pilata vaatteita, mutta kun asuvat kerrostalojen rakenteissa ja ilmastointiputkissa, niin aika hyödytöntä alkaa niitä myrkyttämäänkään, hirveä homma.

Vierailija
27/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ilmaantui kerran eräässä vuokra-asunnossa (aika isohkoja) sokeritoukkia kylppäriin. Samaan aikaan meille asukkaille ilmaantui päänsärkyä, allergista ihottumaa ja hengenahdistusta (ääni meni ja kurkkua pisteli). Meille muut asukkaat vakuuttivat että sokeritoukat ovat vaarattomia veijareita joita silloin tällöin viemäristä sattuu tulemaan.

Ilmoitimme kuitenkin asiasta vuokranantajalle  ja kylppäri tutkittiin varmuuden vuoksi kosteusmittauksineen.

Kävi ilmi, että kylpyhuoneen alkuperäinen, vanha muovimatto oli vanhuuttaan haurastunut ja repeillyt sen verran, että kosteutta oli päässyt tämän muovimaton halkeamasta maton alle kylpyhuoneen rakenteisiin.

Kylpyhuoneessa aloitettiin perusteellinen remontti kuivatuksineen ja muutimme alta pois täysin uuteen asuntoon jossa hengitysoireet hävisivät noin kuukauden kuluttua täysin.

Ajoissa tehty remontti ehkäisi suuremman vahingon, esimerkiksi totaali rakenteiden homehtumisen.

Muovimatto on se pahin VOC-lähde. Kun se kerran kastuu, alkaalinen kosteus käynnistää muovimatossa reaktion, jonka seurauksena hengitysilmaan tulee järjetön määrä kaikenlaisia myrkkyjä. Reaktio ei pysähdy ikinä ja siksi se mattokin kovettuu, kun ne pehmentimet siitä haihtuvat.  Älkää ikinä ostako taloa, jossa on muovimatto tai laminaatti.

Vierailija
28/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte vaihtaa tapetteja. Ihan normaalia että vanha tapetti kupruilee. Meillä ollut samat tapetit varmaan 50-vuotta vanhassa omakotitalossa, eikä kukaan ole vikissyt että pitäisi muka vaihtaa.

Vierailija
29/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä!

Siis hyi että.

No minä siivoan kyllä kotiani (lähes hullunlailla), mutta silti täällä on sokeritoukkia sekä turkiskuoriaisia... Kaksi kertaa on myrkyttäjä myrkyttänyt turkiskuoriaisten takia asunnon (itse pakastin kaikki tekstiilit jne), palasivat hetken päästä. Eli oma hygienia kyllä "huippuluokkaa", vessankin pesen kaksi kertaa viikossa kloriitilla lattiasta kattoon -tyylisesti... :(

Se vuokrarivarissa asuja

Vierailija
30/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte vaihtaa tapetteja. Ihan normaalia että vanha tapetti kupruilee. Meillä ollut samat tapetit varmaan 50-vuotta vanhassa omakotitalossa, eikä kukaan ole vikissyt että pitäisi muka vaihtaa.

Hyi hyi yäk! Kyllä todellakin pitäisi vaihtaa, minusta kipuraja on 10 vuotta ja sekin on liikaa.

Miksi te jotkut olette tälläisissä asioissa niin ällöjä? Ei ole niin iso vaiva vaikka vaihtaa 5 vuoden välein tapetit. Tai vaikka poistaisi tapetit ja maalaisi seinät, niin ei tarvitse nähdä sitäkään vaivaa.

Vierailija
31/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että joidenkin kotona on niin tunkkaista, jos samoja tapetteja pidetään seinillä 50 vuotta....

Vierailija
32/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeritoukat pienissä määrin ovat aika harmittomia, vaikkakin todella ällöttäviä. :( Vanhoissa taloissa niitä yleensä on lähes aina. Jos lisäksi löytyy turkistoukkia tms. niin asunnossa todennäköisesti kosteusvaurioita. Haiseeko asunnossa pahalta tai tunkkaiselta? Lisäksi jos hedelmät ja kasvit mädäntyvät huoneilmassa nopeasti niin se voi myös kertoa kosteudesta.

Vierailija
33/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko Suomessa on tavattu niitä etelästä tulleita isoja sokeritoukkia? Niitä näkyy Tukholmassa jo ainakin. Tulevat esim. postipakettien mukana ja viihtyvät hyvin kuivassa, joten niitä voi nähdä joka huoneessa. Ovat erityisesti uusien asuntojen ongelma.

Vierailija
34/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeritoukat pienissä määrin ovat aika harmittomia, vaikkakin todella ällöttäviä. :( Vanhoissa taloissa niitä yleensä on lähes aina. Jos lisäksi löytyy turkistoukkia tms. niin asunnossa todennäköisesti kosteusvaurioita. Haiseeko asunnossa pahalta tai tunkkaiselta? Lisäksi jos hedelmät ja kasvit mädäntyvät huoneilmassa nopeasti niin se voi myös kertoa kosteudesta.

Turkiskuoriaiset eivät liity kosteusvaurioihin mitenkään, ne syövät vaatepölyä ja kuolleita hyönteisiä ym. Turkiskuoriaiset kuolevat todella helposti pakkasessa, myös munat ja toukat.

Vierailija
35/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sokeritoukat ovat harmittomia, mutta ne syö mm. hometta. Se että niitä on viemäreissä, on vielä ok, mutta jos seinillä jo kiipeää ja toisissa huoneissa, niin silloin siellä on jotain muutakin kuin toukkia.

Isännöitsijälle ihan asiallista ilmoittaa. Jos päättää myrkyttää niin ei riitä että yksin sen huoneiston myrkyttää. Mutta kuten sanoin, itse sokeritoukat ei ole se ongelma. 😕

Vierailija
36/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä!

Siis hyi että.

No minä siivoan kyllä kotiani (lähes hullunlailla), mutta silti täällä on sokeritoukkia sekä turkiskuoriaisia... Kaksi kertaa on myrkyttäjä myrkyttänyt turkiskuoriaisten takia asunnon (itse pakastin kaikki tekstiilit jne), palasivat hetken päästä. Eli oma hygienia kyllä "huippuluokkaa", vessankin pesen kaksi kertaa viikossa kloriitilla lattiasta kattoon -tyylisesti... :(

Se vuokrarivarissa asuja

Varmasti juuri noin.

Mutta jos on koko ikänsä saanut asua asunnoissa joissa ei öttiäiset vilise ei sitten missään ja ensimmäisen kerran törmää lattialla tuntosarvet viipottaen vilistävään omituiseen öttiäisjengiin niin siinä on hetken aikaa että mitäs...? ja alkaa kutittamaan ihoa .

Vierailija
37/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan etikka, millä niitä saa hätistettyä. Aikaisemmassa asunnossa meillä oli niitä. Jos oikein muistan niin meillä kaadettiin etikkaa viemäriin silloin tällöin eikä enää hetkeen näkynyt. Vanhahkosta asunnosta kyse.

Vierailija
38/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä!

Siis hyi että.

Se vuokrarivarissa asuja

Varmasti juuri noin.

Mutta jos on koko ikänsä saanut asua asunnoissa joissa ei öttiäiset vilise ei sitten missään ja ensimmäisen kerran törmää lattialla tuntosarvet viipottaen vilistävään omituiseen öttiäisjengiin niin siinä on hetken aikaa että mitäs...? ja alkaa kutittamaan ihoa .

Meillä ei ole koskaan kotona ollu mitään hygieniaongelmaa, päinvastoin. Äidiltäni olen tämän hullun siivouspakon perinytkin. Arvatkaa, kuinka paniikissa olin alkuun kun ötököitä alkoi ilmestymään. Olen kuitenkin ns tottunut jo niihin, kun on tässä ollut pakko asua, halvan vuokran ja hyvän sijainnin tähden...

Se vuokrarivarissa asuja

Vierailija
39/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatakaa viemäriraetta reilusti kaikkiin viemäreihin.  Niin kylppäreissä, vessoissa kuin keittiössäkin.  Pitäisi vähän aikaa pitää poissa.  Mutta jo jo muuallakin kuin viemäreissä niin.....

Ja pojan perhe nyt uuteen kämppään sieltä.  Vuokratkaa kenelle aikuisille huvittaa tai muuttakaa sinne itse mutta lapsiperhe pois sieltä.  Hyi.

Miksi vanhan kämpän annoitte pojan perheelle, ahneet.  Muutitteko itse uuteen?

Vierailija
40/44 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä oli järkytys muuttaa omakotitalosta kerrostaloon, jossa taloyhtiön asenne sokeritoukkiin oli, että voidaanhan me ne myrkyttää, mutta parissa kuussa ne tulevat aina takaisin. Nyttemmin asiaan on tottunut. Säännöllisesti käsitellään kiehuvalla vedellä ja Kloritilla viemärit, jolloin ne pysyvät aika lailla poissa. Mutta käsittelyjä ei voi koskaan lopettaa, tai taatusti tulevat takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi