Apua! Vaikea vuokranmaksu ja vuokranantaja :(
Olen siis opiskelija ja asun vuokralla. Asunto on lähellä koulua ja edullinen, en voi mitenkään menettää tätä asuntoa.
Alkuperäinen vuokranmaksupäivä oli 2. päivä, mutta koska saan tuet vasta 4. päivä, vuorkanantaja suostui siirtämään maksupäivän siihen. Alku meni hyvin, ei mitään valitusta.
Sitten vuokranantaja vaihtoi kai pankkia (?) koska ongelmat alkoivat. Koska meillä on eri pankit, raha siirtyy hänen tililleen vasta 5. tai jopa 6. päivä vaikka sen ajallaan maksaisin... :/
Vuokranantaja on soittanut vihaisena, että minun pitää hoitaa maksut ajallaan. Sanoin että maksan kyllä aina 4. päivä, mutta jostain syystä raha liikkuu hitaasti. Tiuskaisi, että minun pitää itse hoitaa tämä kuntoon. Hän maksaa yhtiövastikkeen 4. päivä, eikä halua maksaa sitä "omilla rahoillaan"
Mitä ihmettä minä teen? En voi maksaa vuokraa 2. päivä, koska ei yksinkertaisesti ole rahaa tuolloin. Pitääkö minun oikeasti vaihtaa pankkia tämän takia?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Maksupäivä ei ole se päivä jolloin sinä maksat, vaan se päivä jolloin maksun on oltava sen saajalla. Hyvin yleinen väärinkäsitys sinulla. Vaihda toki pankkia, ei niihin kannata kiintyä. Et sinä opiskelijana mikään superkultakanta-asiakaskaan pankillesi ole.
Ja höpö höpö. Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Itse koittaisin antaa vuokranantajallekin ymmärrystä tässä asiassa. Yhtiövastikkeet kun pitää oikeasti maksaa ajallaan ja jos on vaikka perhettä ja velkoja, niin kyllähän se vaikeuttaa jos vuokralaisen rahat eivät ole ajallaan tilillä.
Voisitko koittaa maksaa vaikka seuraavan kuun vuokran etukäteen kun saat rahaa? Näin sinulle jää joka kuukausi pelivaraa ja vuokranantajakin saa rahansa. Kyllä minä koittaisin maksaa vuokran jo 2. päivä, varsinkin jos se on se alkuperäinen maksupäivä ja vuokranantaja on hyvää hyvyyttään sitä sinua varten myöhäistänyt. Kuinka suuresta summasta on kyse? Jos on normaali edullinen yksiö, niin en usko että se about. 300€ sinun talouttasi kaataa.
Miksi se vuokranantaja ei voi maksaa vastikkeitaan etukäteen edellisen kuun vuokranmaksusta? Hänhän kuitenkin varmasti perii vuokraa ainakin kaksinkertaisen vastikkeen verran, eli hänellä pitäisi joka kuu jäädä ap:n maksamasta vuokrasta rahaa yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse koittaisin antaa vuokranantajallekin ymmärrystä tässä asiassa. Yhtiövastikkeet kun pitää oikeasti maksaa ajallaan ja jos on vaikka perhettä ja velkoja, niin kyllähän se vaikeuttaa jos vuokralaisen rahat eivät ole ajallaan tilillä.
Voisitko koittaa maksaa vaikka seuraavan kuun vuokran etukäteen kun saat rahaa? Näin sinulle jää joka kuukausi pelivaraa ja vuokranantajakin saa rahansa. Kyllä minä koittaisin maksaa vuokran jo 2. päivä, varsinkin jos se on se alkuperäinen maksupäivä ja vuokranantaja on hyvää hyvyyttään sitä sinua varten myöhäistänyt. Kuinka suuresta summasta on kyse? Jos on normaali edullinen yksiö, niin en usko että se about. 300€ sinun talouttasi kaataa.
Miksi se vuokranantaja ei voi maksaa vastikkeitaan etukäteen edellisen kuun vuokranmaksusta? Hänhän kuitenkin varmasti perii vuokraa ainakin kaksinkertaisen vastikkeen verran, eli hänellä pitäisi joka kuu jäädä ap:n maksamasta vuokrasta rahaa yli.
Vuokrasta maksetaan myös veroa joten rahaa ei jää niin paljon yli kuin lasket. Mutta olen samaa mieltä että vuokranantajan pitää itse keikauttaa oma maksuaikataulunsa niin että ylimääräistä rahaa on ja saa vastikkeen maksettua. Tosin kyse ei välttämättä ole rahapulasta vaan periaatteesta. Haluaa että vuokra-asunto ns. elättää itse itsensä.
Lain mukaan maksu katsotaan maksetuksi sinä päivän kun raha lähtee sinun tililtä, jos se viipyy vastaaottajan omassa pankissa ennen hänen tililleen siirtoa, niin se ei ole sinun ongelma. Kerro tämä vuokrantajalle.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481
35 § (18.1.2013/35)
Vuokran maksutapa
....Maksupalveluntarjoajan välityksellä vuokranantajalle suoritettu vuokra katsotaan maksetuksi sinä päivänä, jona se on veloitettu maksajan tililtä tai maksettu käteisenä maksupalveluntarjoajan toimipaikkaan.....
Meillä myös vuokranmaksupäivä tuo 2. ja opintotuki tulee 4. pv. Kun muutimme tähän, siirsin 4. päivä tulleesta tuesta oman vuokraosuuteni säästötilille odottamaan seuraavan kuun 2. päivää. Näin on sujunut hyvin :) nyt tammikuussa maksan vuokran joulukuun tuista!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on jostain syystä vallalla käytäntö, että eräpäivä=maksupäivä ja että ok maksaa eräpäivänä. Muualla maailmassa odotus/käytäntö on, että eräpäivänä rahat ovat myyjän tilillä.
http://yle.fi/uutiset/3-7855328
Missään muualla ei makseta laskuja niin tunnollisesti eräpäivään mennessä kuin Suomessa.
http://yle.fi/uutiset/3-8027862
Suomalaista yrityksistä vain puolet maksaa laskunsa eräpäivään mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös vuokranmaksupäivä tuo 2. ja opintotuki tulee 4. pv. Kun muutimme tähän, siirsin 4. päivä tulleesta tuesta oman vuokraosuuteni säästötilille odottamaan seuraavan kuun 2. päivää. Näin on sujunut hyvin :) nyt tammikuussa maksan vuokran joulukuun tuista!
No onhan se tosi hyvä jos on saanut taloutensa tuohon kuntoon että pystyy pitämään koko ajan kuukauden vuokran tilillä. Jossain vaiheessa vaan voi tulla joku yllättävä pakollinen meno jossa tuo puskuri tulee käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrasta maksetaan myös veroa joten rahaa ei jää niin paljon yli kuin lasket. Mutta olen samaa mieltä että vuokranantajan pitää itse keikauttaa oma maksuaikataulunsa niin että ylimääräistä rahaa on ja saa vastikkeen maksettua. Tosin kyse ei välttämättä ole rahapulasta vaan periaatteesta. Haluaa että vuokra-asunto ns. elättää itse itsensä.
Jos menee veroa, niin silloin vuokra on kuitenkin vastiketta suurempi.
Veroa maksetaan vain voitosta ja oletettavasti vuokran suuruus on 2-3 kertaa vastikkeen määrä. Jos vastike on 200€ ja vuokra 500€, niin voittoa tulee 300€, josta veroa 90€, eli tilille jäisi joka kuukausi vastikkeen ja veron jälkeen 210€.
Oletettavasti vuokraisäntä on tyhjätasku tai/ja sitten vuokra-asunto on hankittu lainarahalla.
Vuokranantaja voi hakea pankista pienen lainan jolla saa vuokran ja vastikkeen oikeaan sykliin, jos ei muka muuten onnistu. Eikä taloyhtiö siitä mitään numeroa tee jos vuokraisäntä maksaa vastikkeen säännöllisesti pari päivää myöhässä. Taloyhtiöissä on helposti muutamia asukkaita joilla on jatkuvasti parin kuukauden vastikkeet rästissä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko jo nostanut opintolainasi täysimääräisenä? Nosta kuukauden vuokran verran, ei tarvitse pyytää vähävaraisilta sukulaisilta. Kun muutat, maksa heti tuo laina pois.
Huono idea. Miksi ap nostaisi lainaa vaikean vuokranantajan takia? Ottakoot vuokranantaja lainaa maksaakseen laskunsa ja maksaa ap rahoilla lainan.
Vaihda asuntoa. Mukavaa talvea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin noin persaukinen vuokranantaja on huolestuttava, jos tuo edes nollakoroilla ei saa budjettiaan kestämään parin päivän myöhästymistä vuokranmaksussa niin lennät jossain välissä ulos asunnosta koska vuoranantaja ei ole rahapulassaan maksanut yhtiövastiketta vaikka sinä oletkin maksanut vuokran.
Kieltämättä toi persaukisuus on vähän huolestuttavaa ja myös se, että hän ei oikein "osaa olla vuokranantaja", ei tunne edes tuolta osin vuokranmaksun periaatteita (maksupäivä ratkaisee). Mahtaisko näistä kahdesta edellä mainitusta syystä nillittää silloin, jos tulis asunnosta kuluja, esim. astianpesukone tai jääkaappi pitäisi vaihtaa, vaikka nämä kuuluu vuokranantajan velvotteisiin. Jops menee ihan nollabudjetilla asunnon suhteen niin jossain kohtaa voi tulla ongelmia.
t. se vuokranantaja
Mistä tiedät, että maksupäivä ratkaisee? Sopimushan voidaan tehdä niinkin, että vuokran pitää olla vuokranantajan tilillä tiettyyn päivään mennessä. Lisäksi vuokranantajalla on ensisijaisesti velvollisuus korjauttaa epäkuntoiset laitteet, ei vaihtaa niitä.
Se lukee laissa että maksupäivä on se kun raha lähtee maksajan tililtä. Jos sinulle on tärkeää että raha on tilillä 4. päivä, niin sitten sinun on sovittava maksupäiväksi 2. päivä. Lain mukaanhan vuokranmaksupäivä on 2. päivä, ellei muuta sovita. Tähän nähden aika hassua että Kela maksaa asumistuen 4. päivä, kun vuokrien maksupäivä on kuitenkin lähtökohtaisesti 2. päivä. Voikohan siihen kelan maksupäivään vaikuttaa?
Todennäköisesti vuokranantaja maksaa niistä vuokrarahoista asunnon lainaa. Ja vuokranantajahan oli sanonut ettei halua käyttää omaa rahaa vastikkeeseen, että rahaa hänellä kyllä on.
Itse ilmottaisin vuokranantajalle, että maksat kyllä vuokran ajoissa, mutta tällä hetkellä menee pari päivää kun raha siirtyy pankista toiseen. Hänen itse olisi pitänyt ottaa asia huomioon pankkia vaihtaessa ja hoitaa raha-asiansa niin että saa vastikkeen ajoissa maksettua. Lain mukaan vuokranmaksupäivänä pitää maksaa vuokra, eikä rahan siirtymisen hitaus ole vuokralaisen ongelma. Koko ongelmaa ei ole enää maaliskuussa, kun rahan siirtymiseen ei enää kulu ylimääräistä aikaa, että olisiko mahdollista odottaa se pari kuukautta niin asia hoituu itsestään.
Eikö vuokranantaja voi itse perustaa uuden tilin vuokranmaksuun, joka on ap:n pankin kanssa samassa.
Tai eikö niitä ole kaikenlaisia maksuttomia palveluita nykyään, joilla saa siirrettyä rahan ilman siirtoaikoja.
Joka tapauksessa ei toi kuitenkaan ole ap:n ongelma. Vuokranmaksupäivä on 4. pv ja sillä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on normaali edullinen yksiö? Helsingistä et saa 300 eurolla edes soluhuonetta, saati sitten koko asuntoa. Yksiöt 500 eurosta ylöspäin ellei käy tuuri ja saa säätiöltä kämppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menee veroa, niin silloin vuokra on kuitenkin vastiketta suurempi.
Veroa maksetaan vain voitosta ja oletettavasti vuokran suuruus on 2-3 kertaa vastikkeen määrä. Jos vastike on 200€ ja vuokra 500€, niin voittoa tulee 300€, josta veroa 90€, eli tilille jäisi joka kuukausi vastikkeen ja veron jälkeen 210€.
Oletettavasti vuokraisäntä on tyhjätasku tai/ja sitten vuokra-asunto on hankittu lainarahalla.
Vuokranantaja voi hakea pankista pienen lainan jolla saa vuokran ja vastikkeen oikeaan sykliin, jos ei muka muuten onnistu. Eikä taloyhtiö siitä mitään numeroa tee jos vuokraisäntä maksaa vastikkeen säännöllisesti pari päivää myöhässä. Taloyhtiöissä on helposti muutamia asukkaita joilla on jatkuvasti parin kuukauden vastikkeet rästissä.
Vuokratulosta ei ole ennakonpidätystä, joten maksettavat verot joutuu maksamaan ennakkoverona.
No joo. meni vähän ohi aiheen nyt.
https://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Liikkeen_ja_ammati…
Minulla oli vuokaramaksu kuun 5. Pv kun on yhtiövastikkeen eräpv. No vuokralaiselle tulee asumistuki 7. Pv joten vaihdoin vuokranmaksun eräpäiväksi 7.pv. Nyt maksan yhtiövastikkeen kun vuokrarahat ovat tilillä, eli aina myöhässä.
Minulla ei ainakaan vuokratilillä ole ylimääräistä kun joutuu muutenkin joka kk laittamaan omista vuokranmaksutilille asunnon lainoihin.. Ja olen yrittänyt vuokra-asuntoa myydä mutta tuloksetta:/ onneksi on hyvä vuokralainen enkä vuokraakaan ole nostanut vuosiin!
Vierailija kirjoitti:
Maksan omistamani asunnon vastikkeen 5. päivä ja minulle on ihan se ja sama, onko vuokralainen siihen mennessä maksanut vuokraa. Mutta sinä päivänä, kun se vuokra tulee tililleni vasta 10. päivä, niin ilmoitan vuokralaiselle kirjallisesti, että asuntoon on tulossa keittiöremontti. Ei niin iso, että minun pitäsi antaa alennusta vuokrasta, mutta niin iso, että sen ansiosta asuminen ei ole pariin viikkoon kivaa ja mukavaa. Asukkaalla on 6 kk aikaa muuttaa pois tai hyväksyä se, että kämpässä ravaa 3 vko ajan erilaista remonttimiestä.
Oletpa alhainen ihminen. Toivottavasti joku vuokralaisistasi laittaa kämppäsi keittiörempan tarpeeseen jossain vaiheessa ja katoaa sitten persaukisena.
Tässä taas hyvä esimerkki siitä, miksi yksityisiä vuokranantajia pitää välttää kuin ruttoa. Tuokin yksi mulkero, joka kehuskelee tekevänsä toisen ihmisen KODISTA remonttityömaan ihan vaan kettuillakseen, jos vuokra sattuu yhden kerran tulemaan muutaman päivän myöhässä. Hyi h****ti, mikä ihmissaasta.
Menkää hyvät ihmiset aina vuokralle vain yrityksille, on molemmille osapuolille helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis opiskelija ja asun vuokralla. Asunto on lähellä koulua ja edullinen, en voi mitenkään menettää tätä asuntoa.
Alkuperäinen vuokranmaksupäivä oli 2. päivä, mutta koska saan tuet vasta 4. päivä, vuorkanantaja suostui siirtämään maksupäivän siihen. Alku meni hyvin, ei mitään valitusta.
Sitten vuokranantaja vaihtoi kai pankkia (?) koska ongelmat alkoivat. Koska meillä on eri pankit, raha siirtyy hänen tililleen vasta 5. tai jopa 6. päivä vaikka sen ajallaan maksaisin... :/
Vuokranantaja on soittanut vihaisena, että minun pitää hoitaa maksut ajallaan. Sanoin että maksan kyllä aina 4. päivä, mutta jostain syystä raha liikkuu hitaasti. Tiuskaisi, että minun pitää itse hoitaa tämä kuntoon. Hän maksaa yhtiövastikkeen 4. päivä, eikä halua maksaa sitä "omilla rahoillaan"
Mitä ihmettä minä teen? En voi maksaa vuokraa 2. päivä, koska ei yksinkertaisesti ole rahaa tuolloin. Pitääkö minun oikeasti vaihtaa pankkia tämän takia?
Olette sopineet vuokralle eräpäivän joka on kuukauden 4. päivä. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että maksun tulisi olla vuokranantajan tilillä 4. päivä, vaan sitä, että se on maksettu sun tililtä viimeistään 4. päivä.
Yhtiövastikkeen maksu ei ole siis sun ongelmasi.
Kävisikö Mobile Pay? Silloin maksu siirtyisi samantien. On Dansken mobiilisovellus, mutta kaikkien pankkien asiakkaat sitä voivat käyttää ja maksu siirtyy myös pankista toiseen samantien. Tarvitset vain sovelluksen älypuhelimeen (ilmainen), maksukortin (mielestäni myös electron käy) ja vuokranantajan puhelinnumeron ja että vuokranantajalla on sovellus myös
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016102522513692_uu.shtml
Maaliskuusta lähtien tilisiirrot eri pankkien välillä hoituvat sekunneissa, jos systeemi tulee pelittämään kuten pitääkin. Eikö vuokranantaja pysty odottelemaan paria kuukautta?