Apua! Vaikea vuokranmaksu ja vuokranantaja :(
Olen siis opiskelija ja asun vuokralla. Asunto on lähellä koulua ja edullinen, en voi mitenkään menettää tätä asuntoa.
Alkuperäinen vuokranmaksupäivä oli 2. päivä, mutta koska saan tuet vasta 4. päivä, vuorkanantaja suostui siirtämään maksupäivän siihen. Alku meni hyvin, ei mitään valitusta.
Sitten vuokranantaja vaihtoi kai pankkia (?) koska ongelmat alkoivat. Koska meillä on eri pankit, raha siirtyy hänen tililleen vasta 5. tai jopa 6. päivä vaikka sen ajallaan maksaisin... :/
Vuokranantaja on soittanut vihaisena, että minun pitää hoitaa maksut ajallaan. Sanoin että maksan kyllä aina 4. päivä, mutta jostain syystä raha liikkuu hitaasti. Tiuskaisi, että minun pitää itse hoitaa tämä kuntoon. Hän maksaa yhtiövastikkeen 4. päivä, eikä halua maksaa sitä "omilla rahoillaan"
Mitä ihmettä minä teen? En voi maksaa vuokraa 2. päivä, koska ei yksinkertaisesti ole rahaa tuolloin. Pitääkö minun oikeasti vaihtaa pankkia tämän takia?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin tuossa edellä jo sanottiinkin niin tuo että hommaa sen yhden kuukauden vuokrarahat jostain ja maksaa tavallaan kuukauden liian ajoissa vuokraa niin ei pitäisi olla ongelmaa.
Vittumainen vuokranantajahan se on, mutta helpoimmalla pääsisi noin eroon koko hommasta. Itse en ainakaan alkaisi suotta riitelemään asiasta kun tietää että vuokranantaja on vähän epämielllyttävän oloinen.
Se ei ole mitään alistumistakaan, vaan ihan järjellinen ratkaisu välttääkseen riitoja ja ei vuokranantajakaan potki pellolle.
No aika hankala potkia pellolle, kun vuokralainen tekee oikein. Voihan toki irtisanoa jollain perusteella, esim. asunnon tarve omaan käyttöön, mut se tarkottaa sitten sitä, että uutta vuokralaista ei voi ottaa useampaan kuukauteen ja jos noin kova tarve on vuokrahahoille ni mahtaneeko olla kovin innostunut vapaista kuukausista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on jostain syystä vallalla käytäntö, että eräpäivä=maksupäivä ja että ok maksaa eräpäivänä. Muualla maailmassa odotus/käytäntö on, että eräpäivänä rahat ovat myyjän tilillä.
Jos tämä on yleinen tapa ja kaikkialla hyväksytty käytäntö niin missä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten lainaat yhden kuukauden vuokraa vastaavan summan (äidiltä yleensä rahaa pyydetään) ja opettelet maksamaan seuraavan kuukauden vuokran siten, että rahat ovat vuokranantajalla 2. päivä. Silloin ei ole merkitystä sillä, milloin Kelan rahat ovat tililläsi.
Entäs jos äiti on kuollut?
Itse koittaisin antaa vuokranantajallekin ymmärrystä tässä asiassa. Yhtiövastikkeet kun pitää oikeasti maksaa ajallaan ja jos on vaikka perhettä ja velkoja, niin kyllähän se vaikeuttaa jos vuokralaisen rahat eivät ole ajallaan tilillä.
Voisitko koittaa maksaa vaikka seuraavan kuun vuokran etukäteen kun saat rahaa? Näin sinulle jää joka kuukausi pelivaraa ja vuokranantajakin saa rahansa. Kyllä minä koittaisin maksaa vuokran jo 2. päivä, varsinkin jos se on se alkuperäinen maksupäivä ja vuokranantaja on hyvää hyvyyttään sitä sinua varten myöhäistänyt. Kuinka suuresta summasta on kyse? Jos on normaali edullinen yksiö, niin en usko että se about. 300€ sinun talouttasi kaataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin noin persaukinen vuokranantaja on huolestuttava, jos tuo edes nollakoroilla ei saa budjettiaan kestämään parin päivän myöhästymistä vuokranmaksussa niin lennät jossain välissä ulos asunnosta koska vuoranantaja ei ole rahapulassaan maksanut yhtiövastiketta vaikka sinä oletkin maksanut vuokran.
Kieltämättä toi persaukisuus on vähän huolestuttavaa ja myös se, että hän ei oikein "osaa olla vuokranantaja", ei tunne edes tuolta osin vuokranmaksun periaatteita (maksupäivä ratkaisee). Mahtaisko näistä kahdesta edellä mainitusta syystä nillittää silloin, jos tulis asunnosta kuluja, esim. astianpesukone tai jääkaappi pitäisi vaihtaa, vaikka nämä kuuluu vuokranantajan velvotteisiin. Jops menee ihan nollabudjetilla asunnon suhteen niin jossain kohtaa voi tulla ongelmia.
t. se vuokranantaja
Mistä tiedät, että maksupäivä ratkaisee? Sopimushan voidaan tehdä niinkin, että vuokran pitää olla vuokranantajan tilillä tiettyyn päivään mennessä. Lisäksi vuokranantajalla on ensisijaisesti velvollisuus korjauttaa epäkuntoiset laitteet, ei vaihtaa niitä.
No korjauttaa tai vaihtaa, maksaa se korjauskin. Ap ei kerro, että olisi sovittu, että rahan pitää olla tilillä, luulisin, että kertois jos olisi, koska ymmärtäishän hän silloin, mistä on kyse.
Maksan omistamani asunnon vastikkeen 5. päivä ja minulle on ihan se ja sama, onko vuokralainen siihen mennessä maksanut vuokraa. Mutta sinä päivänä, kun se vuokra tulee tililleni vasta 10. päivä, niin ilmoitan vuokralaiselle kirjallisesti, että asuntoon on tulossa keittiöremontti. Ei niin iso, että minun pitäsi antaa alennusta vuokrasta, mutta niin iso, että sen ansiosta asuminen ei ole pariin viikkoon kivaa ja mukavaa. Asukkaalla on 6 kk aikaa muuttaa pois tai hyväksyä se, että kämpässä ravaa 3 vko ajan erilaista remonttimiestä.
Kyllä mua huolestuttais noin persaukinen vuokranantaja. Jos sulla hajoaa esim jääkaappi niin tuskinpa kovin nopeaa saat uutta tilalle
Vierailija kirjoitti:
Maksan omistamani asunnon vastikkeen 5. päivä ja minulle on ihan se ja sama, onko vuokralainen siihen mennessä maksanut vuokraa. Mutta sinä päivänä, kun se vuokra tulee tililleni vasta 10. päivä, niin ilmoitan vuokralaiselle kirjallisesti, että asuntoon on tulossa keittiöremontti. Ei niin iso, että minun pitäsi antaa alennusta vuokrasta, mutta niin iso, että sen ansiosta asuminen ei ole pariin viikkoon kivaa ja mukavaa. Asukkaalla on 6 kk aikaa muuttaa pois tai hyväksyä se, että kämpässä ravaa 3 vko ajan erilaista remonttimiestä.
Vaikutat aika dildolta.
Siksi ei ikinä kannata ottaa vuokra-asuntoa yksityiseltä vaan isolta vuokrayhtiöltä.
Niillä säännöt toimii molemminpuolin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko saada jostain yhden kuun vuokran, että yksi olisi aina sisässä?
Miksi? Kun tämä ei ole ap:n ongelma laisinkaan.
Tuolla asenteella olet varmasti jatkuvasti hakauksessa eri ihmisten kanssa. Ja mitä lyödään vetoa, että urputat miten kaikki ovat idiootteja. Toivottavasti et asu kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse koittaisin antaa vuokranantajallekin ymmärrystä tässä asiassa. Yhtiövastikkeet kun pitää oikeasti maksaa ajallaan ja jos on vaikka perhettä ja velkoja, niin kyllähän se vaikeuttaa jos vuokralaisen rahat eivät ole ajallaan tilillä.
Voisitko koittaa maksaa vaikka seuraavan kuun vuokran etukäteen kun saat rahaa? Näin sinulle jää joka kuukausi pelivaraa ja vuokranantajakin saa rahansa. Kyllä minä koittaisin maksaa vuokran jo 2. päivä, varsinkin jos se on se alkuperäinen maksupäivä ja vuokranantaja on hyvää hyvyyttään sitä sinua varten myöhäistänyt. Kuinka suuresta summasta on kyse? Jos on normaali edullinen yksiö, niin en usko että se about. 300€ sinun talouttasi kaataa.
Vuokrasopimuksessa maksupäivä muutettiin 4. päiväksi. Sopimuksessa siis lukee, että "Vuokranmaksupäivä: kuukauden 4. päivä"
Ymmärrän kyllä, että vuokranantajaa ärsyttää, mutta en oikeasti voi sille mitään että opintotuki tulee vasta 4. päivä. :(
Kuun 2. päivä tililläni on rahaa 0-20€, en voi repiä rahaa tyhjästä. Vanhemmat eivät voi auttaa, ovat itsekin vähävaraisia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko saada jostain yhden kuun vuokran, että yksi olisi aina sisässä?
Miksi? Kun tämä ei ole ap:n ongelma laisinkaan.
Tuolla asenteella olet varmasti jatkuvasti hakauksessa eri ihmisten kanssa. Ja mitä lyödään vetoa, että urputat miten kaikki ovat idiootteja. Toivottavasti et asu kaupungissa.
En minä urputa, eikä minusta oikein kukaan ole varsinaisesti idiootti. Minä olen joustava ja ymmärtäväinen vuokranantaja. Tätä asiaa minä tarkastelen sen kautta, miten kohtelisin omia vuokralaisia ja miten en ja minusta vuokranantaja ei toimi hyvän tavan mukaisesti ja kohtele hyvin vuokralaistaan vaan siirtää nyt omaa kassavirtaongelmaansa opiskelijalle. Mun katse kääntyy siis vuokranantajaan oman kassavirtansa ja omien maksupäiviensä siirtäjänä ja köyhä opiskelija, joka varmaan elää kädestä suuhun, sais pitää kii siitä, mitä on sovittu, jos siis on sovittu, että maksaa 4. päivä. Asun kaupungissa kyllä.
Ärsyttää kun täälläkin moni vastaaja luulee että helpostihan opiskelijalla on parisataa euroa tilillä kuun lopussa. :D No ei ole, tili on nollalla yleensä kaksi viikkoa ennen kuin kuukausi loppuu. Ja tästäkin leikataan elokuussa 80€/kk pois.
T. Toinen opiskelija
5.5 Laskun maksaminen
Kuluttajan on maksettava lasku viimeistään laskuun merkittynä eräpäivänä. Kuluttajansuojalaissa (KSL 5 luvun 24 §) on määrätty, että maksu katsotaan tapahtuneeksi sinä päivänä, jona pankki tai posti on hyväksynyt ostajan asianmukaisen maksutoimeksiannon. Tämä periaate eräpäivänä suoritetun maksun oikea-aikaisuudesta on vakiintunut kuluttajaoikeudessa ja kuluttajat ovat omaksuneet sen säännöksi.
Periaate ilmentää nykyaikaista maksamiskäytäntöä, jossa velkoja ja velallinen eivät käytännössä kohtaa. Ei ole syytä olla soveltamatta sitä myös rahalainojen maksamiseen, vaikka velkakirjalain vanha periaate lähteekin siitä, että maksun on oltava velkojalla perillä eräpäivänä.
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen…
Jos olette muuttaneet vuokrasopimuksen vuokranmaksupäiväksi 4. päivä, vakiintuneen käytännön mukaan riittää, että maksat sinä päivänä. Vuokranantajan olisi Tämä kannattanut huomioida pankkia vaihtaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Vuokranantaja voi olla yhteydessä taloyhtiön kirjanpitäjään ja sopia vastikkeen maksun eräpäiväksi esim. 7. päivä joka kuukausi, niin ehtii sitten vuokralaisen vuokra varmasti perille. Eikä karhuja lähetetä kuin vasta 10 pv kuluttua eräpäivästä.
Maaliskuusta lähtien pitkät siirtoajat on historiaa joten jos sinne asti jaksatte kärvistellä. En nyt osaa linkittää lähdettä mutta googlella asian voi varmentaa.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin äkkiä pois. Tuo, että nillittää siitä ettei halua omia rahojaan käyttää yhtiövastikkeeseen, kertoo siitä että vuokranantajalla ei ole varaa maksaa yhtiövastiketta ja hyvin varmasti joutuu myymään asunnon pois jossain vaiheessa.
Luultavasti vain silloin, jos asukas myöhästelee maksujen kanssa tai "kuluttaa" asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat aika dildolta.
Luulisi jokaisen vuokralaisen ilahtuvan siitä, että saa tuliterän keittiön uusine kodinkoneineen. Mitä pahaa siinä on, että haluaa uusia vaikka 80-lukuisen keittiön tähän päivään? Astianpesukone, uusi hana, kunnollinen jäteastia jne.
Ap, oletko jo nostanut opintolainasi täysimääräisenä? Nosta kuukauden vuokran verran, ei tarvitse pyytää vähävaraisilta sukulaisilta. Kun muutat, maksa heti tuo laina pois.
Mistä tiedät, että maksupäivä ratkaisee? Sopimushan voidaan tehdä niinkin, että vuokran pitää olla vuokranantajan tilillä tiettyyn päivään mennessä. Lisäksi vuokranantajalla on ensisijaisesti velvollisuus korjauttaa epäkuntoiset laitteet, ei vaihtaa niitä.