Koiran varausmaksun palauttaminen
Meillä on tällä hetkellä koiranpentuja. Hintapyyntö 800€, josta varausmaksu 200€. Ilmoitin selkeästi sekä ilmoituksessa että kasvotusten, että varausmaksua ei palauteta peruutuksen yhteydessä. Nyt tuli eteen sellainen tilanne, että ostaja ei pystykään ottamaan koiraa "muuttuvan elämäntilanteen vuoksi". Uhkailee asianajajan palkkaamisella, ellen palauta tuota varausmaksua. Mitä tehdä?
Kommentit (40)
Hienoahan se on saada 200€ käteen ns. oikeasti vastikkeetta. Hyvän bisneksen on AP keksinyt.
Tästäkin keskustelut näkee nykypäivän trendin: "hupiostajat". Se on ihmistyyppi joka esittää myyjille kysymyksiä / varailee tavaraa netin myyntipalstoilla ilman pienintäkään tarkoitusta ostaa ko. tavaraa. On oikein että koirien kasvattajat on keksineet varausmaksun sillä näihin hupivarailijoihin ei kevyet konstit päde. Jos sopimus on tehty - oli se sitten kirjallinen tai suullinen - niin kunhan se on kohtuuden rajoissa niin silloin se on lähtökohtaisesti pätevä; esim. jos pennun kauppahinta 1000 euroa ja varausmaksu vaikka 300 euroa niin on summa tällöin kohtuuden rajoissa ja kaupan peruuntuessa myyjä saa pitää varausmaksun. Ps. tästäkin keskustelusta voi bongata muutaman hupiostelija / varalaijijan: ne jotka puolustavat varausmaksun palauttamista ;)
Vierailija kirjoitti:
Ahnetta pyytää jotain varausmaksuja.. Jos elämäntilanne oikeasti muuttuu niin paljon ettei koiraa voi ottaa, niin ei sille voi mitään. Kuvittele itsesi ostajan tilanteeseen! Mulle tulee mieleen esim. raskaus, muutto, sairaus. Hyviä syitä jättää koira ostamatta.
ÄLÄ JUMALAUTA LÄSSYTÄ PASKAA!!!!! Oletko vähän idiootti vai yksinkertainen?
Varausmaksu palautetaan silloin, kun myyjä haluaa perua pennun myymisen varanneelle.
Muuten sitä varausmaksua ei tarvitse palauttaa.
Tehkää aina kirjallinen sopimus asiasta.
Tuli myös mieleen, että myyjät voisi tehdä kirjallisen sopimuksen ostajan kanssa siten, että koko pennun hinta maksettava varattaessa, jolloin se pentu on sitten sen ostajan jo ennen luovutusta.
Tällä tavoin viimeisetkin herätevaraajat karsiutuu ostajista pois.
Anna sen uhoilijan palkata vaan asianajaja.
Sillä menee hänen palkkioihin noin 200 euroa per tunti.
"Uhkailee asianajajan palkkaamisella, ellen palauta tuota varausmaksua. "
Varausmaksun hinnalla ostaja saisi 1/2h aikaa juristilta. Että annapa uhkailla.
Muistakaa, että sijoitukseen ei kannata sitten antaa koiranpentua.
Kävi niin, että pennunottaja ei ottanut vakuutusta koiralle.
Halusi palauttaa koiran 2 vuoden kuluttua uhkailemalla asianajajalla, ja sanoi minun rikkoneen jotain sopimusta.
Tosiasiassa hän itse rikkoi kirjallisesti tehtyä sopimusta.
Missä se uhkailija asuu?
Alkaako paikkakunnan nimi V:llä?
Vierailija kirjoitti:
Tuliko siitä sulle oikeasti kustannuksia, törkeää olla palauttamatta pelkkää ahneuttaan.
No mikä idea varausmaksulla on, jos kaupan saa perua sitä menettämättä?
Miksi et palauttaisi?
eikö 200e sovituista tapaamisista ole turhan iso palkkio?
minusta on- kohtuuton.
Palauta puolet.
Veikkaan, ettei sinulla ole oikeutta sitä sen toisen rahaa edes pitää.
Kalliiksi tulee. Mutta katso vaan ne kortit.
Ei oo mun rahat, mutta jos joudut oikeudenkäyntikulut maksamaan, niin sitten tulee kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et palauttaisi?
eikö 200e sovituista tapaamisista ole turhan iso palkkio?
minusta on- kohtuuton.
Palauta puolet.
Veikkaan, ettei sinulla ole oikeutta sitä sen toisen rahaa edes pitää.
Kalliiksi tulee. Mutta katso vaan ne kortit.
Ei oo mun rahat, mutta jos joudut oikeudenkäyntikulut maksamaan, niin sitten tulee kalliiksi.
Ei oikeudenkäyntikulut tule ap:n maksettavaksi, koska hän on myyntiilmoituksessaan kertonut, että varausmaksua ei saa takaisin.
Tyhmä uhoilija maksaa molempien osapuolten oikeudenkäyntikulut.
Noin kävi uhoilijalle, jonka kanssa puolisoni oli käräjillä, että uhoilija maksoi kaiken. Sillä rahalla se olis voinu ostaa 3 koiraa.
10v kokemus kirjoitti:
Hei! Koiran varausmaksun idea on se että sitä ei palauteta jos ostaja peruu kaupat. On typerää varata koiraa jos sitä ei halua ja silloin on vain kustu omaan nilkkaan jos siitä alkaa inisemään kun on itse termit hyväksynyt. Itse olen joskus joutunut varausmaksun jälkeen perumaan kaupat ja en edes miettinyt rahan palauttamista.
Sama käytäntö taitaa olla asuntokaupoissa. Ei palauteta jos peruu kaupat.
Vierailija kirjoitti:
10v kokemus kirjoitti:
Hei! Koiran varausmaksun idea on se että sitä ei palauteta jos ostaja peruu kaupat. On typerää varata koiraa jos sitä ei halua ja silloin on vain kustu omaan nilkkaan jos siitä alkaa inisemään kun on itse termit hyväksynyt. Itse olen joskus joutunut varausmaksun jälkeen perumaan kaupat ja en edes miettinyt rahan palauttamista.
Sama käytäntö taitaa olla asuntokaupoissa. Ei palauteta jos peruu kaupat.
Noin on ja kyse on paljon suuremmista summista kuin parisataa euroa.
En tiedä mutta en itse tosiaankaan osta pentua jos pitää ensin maksaa joku varausmaksu. :D ihan järjettömiä hintoja pyytävät nämä kasvattajatrokarit pennuistaan. Ostakaa koirat ja kissat ulkomailta. Tori.fi täynnä kaiken maailman kääpiökoiraSEKOITUKSIA hintaan 1000e ja paljon ylikin. Toki varausmaksukin monta sataa. Ihan naurattaa. Jotain vam maisia koiria ja haluavat niillä rikastua. Moni pönttö maksaa.
No ei varmasti tarvi palauttaa. Mutta kehoita kuitenkin hankkimaan asianajaja, meneepähän siihenkin rahaa...
Elämän valinnoista joutuu maksamaan ja nyt se maksoi varaajalle varausmaksun verran.
Hyvä että perui. Jotenkin tuli heti mieleen että koira ei välttämättä olisi saanut kovinkaan hyvää kotia. Mt-ongelmainen konfliktinhakija ei tarvi lemmikkiä.
Jos ehdot ovat olleet selkeät ja etenkin jos löytyy kirjallisena niin ei tarvitse palauttaa. Asian voi ajatelle niin että kun varaus in tehty et ole voinut myydä koiraa kenelläkään muulle joten siitä aiheutuu sinulle kustannuksia. Jos uusi ostaja löytyy kuitenkin helposti ja kuluja ei ole niin minä palauttaisin rahat vaikka normaalisti nuo asianajajille uhkailijat ovat kyllä totaalisen sekopäitä. Voisit siis itseasiassa olla tyytyväinen että pentu pääsee nyt luultavasti hyvään kotiin. Koirien parasta kai tässä pitäisi ajatella vai onko tämä ap:lle bisnestä?