Tuntematon Sotilas
Nyt kun näyttää siltä, että paljon asioita joudutaan nimeämään uusiksi ja siistimään rankalla kädellä ettei kukaan maailmassa vaan pahastu mistään asiasta, niin mitä olette mieltä Tuntemattomasta Sotilaasta?
Ne jotka ovat kirjan lukeneet niin tietävät, että sehän on oikeasti äärimmäisen rasistinen ja lietsoo vihapuhetta niin, että ei ole ennen suomessa moista nähty.
Eikö tuokin kirja pitäisi siivota jollakin tapaa etteivät maahan muuttaneet venäläiset siitä hermostu tai loukkaannu jotka ovat mahdollisesti ennen eläneet Neuvostoliitossa.
Itse elokuvathan eivät ole kummoisia ja ne ilmeisesti onkin siivottu jo tekovaiheessa, mutta itse kirja on kyllä aika hurja. Minulla aikoinaan tuli tosi paha mieli Neuvostoliittolaisia kohtaan.
Kommentit (15)
Mielestäni seuraavat lainaukset kirjasta ovat aika rasistisia, vai eikö?
"Saatanan kierosilmä, tähtää alemmaksi!"
"Ettekö te saatanan naattikorvat kuule. Ampukaa tänne... asemaan... huudon suuntaan"
"Puskaryssiä"
"Puskaryssä... anteeksi... pensasneuvostoliittolainen"
"Silmät kattoo niin kieroon, että keskiviikkona näkee molemmat sunnuntait"
Ja lukuisia lukuisia muita rasistisia lainauksia. Se kirja on oikeasti kauhea. Itse elokuvat ovat aika kesyjä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun näyttää siltä, että paljon asioita joudutaan nimeämään uusiksi ja siistimään rankalla kädellä ettei kukaan maailmassa vaan pahastu mistään asiasta, niin mitä olette mieltä Tuntemattomasta Sotilaasta?
Ne jotka ovat kirjan lukeneet niin tietävät, että sehän on oikeasti äärimmäisen rasistinen ja lietsoo vihapuhetta niin, että ei ole ennen suomessa moista nähty.
Eikö tuokin kirja pitäisi siivota jollakin tapaa etteivät maahan muuttaneet venäläiset siitä hermostu tai loukkaannu jotka ovat mahdollisesti ennen eläneet Neuvostoliitossa.
Itse elokuvathan eivät ole kummoisia ja ne ilmeisesti onkin siivottu jo tekovaiheessa, mutta itse kirja on kyllä aika hurja. Minulla aikoinaan tuli tosi paha mieli Neuvostoliittolaisia kohtaan.
Eihän tuo ole kuin saippuaooppera, ei mitään tekemistä oikeitten rintamaolojen kanssa.
Pitäis kieltää tuommoiset kirjat ja polttaa kokonaan!
Ihan turhaa sekoilua rasistit on rikollista roskasakkia, tuntematon on tärkeä historiallinen teos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse elokuvathan eivät ole kummoisia ja ne ilmeisesti onkin siivottu jo tekovaiheessa, mutta itse kirja on kyllä aika hurja. Minulla aikoinaan tuli tosi paha mieli Neuvostoliittolaisia kohtaan.Eihän tuo ole kuin saippuaooppera, ei mitään tekemistä oikeitten rintamaolojen kanssa.
Sehän on vielä pahempi jos ei edes ole pyritty kuvaamaan todellisia oloja noin rasistisilla teksteillä vaan kirjoitettu tuollaista tekstiä viihdemielessä. Sehän on ihan pöyristyttävää! Väinö Linnaahan tästä ei saa enää vastuuseen, mutta ehkä hänen perikunnan? Täytyy miettiä pitäisikö tuosta tehdä tutkintapyyntö poliisille.
No lempeästikös siellä vihollisesta luulit puhutun ?Sota on sotaa.
Ihan hirvee kirja. Kauheeta väkivallalla mässäilyä joka sivulla ja hirveitä rajakkeja kaikki hahmot ja koko kirjan teema.
Missä ovat mieshahmot jotka auttavat naisia kotitöissä? Kaikki miehet vain kokoontuvat sinne äijäkorsuihinsa pitämään hauskaa keskenään ja jättävät naiset hoitamaan yksin lapset ja koko huushollin. Ja kaikki vain jonkun typerän sodan takia. Tekosyy sanon minä.
Ja koko kirjan nimikin, Tuntematon sotilas. Tuntematon pakolainen olisi paljon ajankohtaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirvee kirja. Kauheeta väkivallalla mässäilyä joka sivulla ja hirveitä rajakkeja kaikki hahmot ja koko kirjan teema.
Missä ovat mieshahmot jotka auttavat naisia kotitöissä? Kaikki miehet vain kokoontuvat sinne äijäkorsuihinsa pitämään hauskaa keskenään ja jättävät naiset hoitamaan yksin lapset ja koko huushollin. Ja kaikki vain jonkun typerän sodan takia. Tekosyy sanon minä.
Ja koko kirjan nimikin, Tuntematon sotilas. Tuntematon pakolainen olisi paljon ajankohtaisempi.
Oliko tarkoituksesi kommentissasi olla ironikko, vaiko esittää idioottia ?
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa sekoilua rasistit on rikollista roskasakkia, tuntematon on tärkeä historiallinen teos.
Roskaa, tuntemattomalla ei ole mitään yhteistä totuuden kanssa.
Sehän on se siistitty versio. Sotaromaani on se alkuperäinen.
Päädyin sitten siihen, että lähetin sähköpostitse kysymyksen Oulun poliisilaitokselle koskien sitä miten tutkintapyyntö tehdään, kun en koskaan ole moista tehnyt. Eli teen siis tutkintapyynnön Tuntematon Sotilas kirjasta ja syyllistyykö se vihapuheeseen ja rasismiin ja jos syyllistyy niin voiko perikuntaa pyytää muokkaamaan kirjaa asiallisempaan suuntaan.
Valitsin Oulun poliisilaitokseen, kun heillä ilmeisesti on riittävästi kompetenssiä arvioida taideteoksiin sisällytettyjä rasistisia ja vihapuhe viittauksia ja muutenkin ilmeisesti heidän asiantuntemuksensa koskien taideteoksia on poikkeuksellinen poliisin piirissä.
Katsotaan mitä vastaavat.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on se siistitty versio. Sotaromaani on se alkuperäinen.
Niin on ja Sotaromaania ei enää myydäkään missään. Mutta se siistittiin pois jo vuosikymmeniä sitten. Ajat ovat muuttuneet ja siistiminen ei ollut riittävää. Tuntematon Sotilas ei täytä enää nykypäivän vaatimuksia siitä, että ketään ei saa tietentahtoen loukata.
Eniten rasistista tässä maailmassa on juuri tälläinen rasismin vastainen lietsominen asioista jotka eivät edes ole rasistisia. Kyllähän mistä tahansa saa rasistisen jos niin tahtoo.
Höpö höpö. Nykyajan rasistit on vakava ongelma, joka pitää hoitaa, mutta Tuntematon oli rasistikielteinen ja sotakriittinen.