Mihin yhteiskuntaluokkaan sairaanhoitaja mielestäsi kuuluu?
Kommentit (72)
Alempi keskiluokka (palkan perusteella), työväenluokka (koulutuksen ja yleisen sivistystason, työn vaativuuden ja statuksen mukaan).
Työskentelee tavaroiden sijaan ihmisten kanssa, joten ei ole duunari. Myös palkka aika kova.
Keskiluokkaa. Tarkka tulotaso riippuu myös tehtävien vaativuudesta ja tekeekö vuorotöitä.
Palkkaus: alempi keskiluokka
Työn luonne: työväenluokka
Onko yhteiskuntaluokalla sinulle merkitystä, onko se ihmisarvon mitta? Itse olen yliopisto-opiskelija, mutta minulla ei ole pyrkimystä kuulua johonkin tiettyyn luokkaan. Ole ylpeästi mitä olet tai jos jotain toista tässä luokittelet, niin anna muiden olla rauhassa. 🙄
Keskiluokka as fuck. Suomessa keskiluokka on niin laaja, että suurin osa kuuluvat sinne. Jos pelkästään palkkoja tarkastellen, niin 1900-6400 €/kk brutolla kuulut keskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelee tavaroiden sijaan ihmisten kanssa, joten ei ole duunari. Myös palkka aika kova.
"Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Sairaanhoitaja on 3,369 euroa kuukaudessa."
No ei todellakaan ole kova palkka...
Käytöstapojen puolesta alimpaan sosiaaliluokkaan.
Suorittavaa työtä, joten työväenluokkaan kuuluvat oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaus: alempi keskiluokka
Työn luonne: työväenluokka
Mä taas sanoisin kyllä keskiluokka työn luonteenkin puolesta. Lähihoitajat kuuluu työnluonteen puolesta työväenluokkaan, mutta sairaanhoitajat on amk koulutettuja, ja työnkuva liittyy enemmän sairauksien hoitoon, kun taas lähihoitajilla perushoivaan.
Mikä ihmeen luokka? Ei Suomessa ole luokkajakoa.
Luokkajako ei kuulu ammatit eikä palkkataso. Se on syntyperäinen rasite tai etu.
Vierailija kirjoitti:
Onko yhteiskuntaluokalla sinulle merkitystä, onko se ihmisarvon mitta? Itse olen yliopisto-opiskelija, mutta minulla ei ole pyrkimystä kuulua johonkin tiettyyn luokkaan. Ole ylpeästi mitä olet tai jos jotain toista tässä luokittelet, niin anna muiden olla rauhassa. 🙄
No yliopisto -opiskelun pitäisi kehittää jotain kykyä analyyttisen ajatteluun ja luokittelujen tekoon.
Jotain yhteiskuntaluokista on hyvä tietää,vaikkei oman alan aihepiiri olisikaan.
Luokka määräytyy työn ei palkan perusteella. Ei wolt-kuski muutu ylempään keskiluokkaan vaikka tekisi 6k kuukaudessa paiskimalla 24/7 töitä.
Täten sairaanhoitajat ovat työväenluokkaa.
Kyllä Suomessa valitettavasti edelleen on yhteiskuntaluokkia. Koulutus minusta määrää suuresti yhteiskuntaluokan. Sairaanhoitaja on keskiluokkaa, useimmiten lukio + amk, tai lähihoitaja + amk.
Onko sellaista luokkaa olemassa kuin alempi keskiluokka joka haluaisi kuulua keskiluokkaan?