Miksi tuntemani kasvissyöjä syö kuitenkin kalaa?
Katsoin häntä siltät pyöreinä, kun hän vetäisi kalaruokaa kasvistensa sekaan. Julistaa kuitenkin olevansa kasvisrusyöjä.
Kommentit (30)
Keksitäänköhän tulevaisuudessa nimi kasvissyöjälle, joka syö kuitenkin hyönteisiä? Luulen, että hyönteisproteiini tulee vielä olemaan kova juttu. Olen vegaani, mutta välillä mietin uudelleen asioita. Söisinkö itse kalastamaani kalaa? Söisinkö simpukoita ja etanoita? Entä heinäsirkkoja tai jauhomatoja? Tähän asti vastaus on aina ollut ei, mutta jos heinäsirkkapihvi tuotaisiin eteen, en tiedä, olisinko syömättä. En pidä turhasta tappamisesta. Se mua rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla tuntuu olevan joku ruokavalio, kun se on niin hienoa närkkiä ja närkästellä tavallista suomalaista ruokaa. Kaiken maailman"ruokagurut", julkkikset ja toimittajat keksivät kilpaa eri ruokavalioita. Milloin mikäkin ruoka-aine on kielletty ja seuraavalla viikolla se sama pitää löytyä jokaisesta ruokakaapista. Parempi syödä mikä itsestä hyvältä tuntuu ja jättää muu huomiotta.
Mitäpä, jos noudattaisit omaa filosofiaasi, etkä noin kauheasti huomioisi muiden ruokavalioita ja kuvittelisi niitä huomiohakuisuudeksi?
Meillä esim. ei syödä lihajalosteita eikä sian tai naudan lihaa ihan vaan siksi, että miehellä on jo leikattu suolistosyöpä, ja olemme pyrkineet rukkaamaan ruokavaliota vähemmän riskialttiiksi lisäämällä kuitua ja vähentämällä punaista lihaa. Jos se sinusta on "hienouden tavoittelua" ja närkästelyä, niin se kertoo lähinnä vain sinusta, ei meistä. Meidän puolestamme jokainen saa rauhassa syödä mitä haluaa, emmekä me elämöi asialla millään tavoin.
Taisit jättää tuon viimeisen lauseeni lukematta.
Miten ihmeessä omasta ruokavaliosta on tullut kaikkien naapurien sirpa-petterien ja naapurin viljojen asia? Eikö se nyt ole jokaisen oma asia mitä suuhunsa pistää? Ruokavalio on ihan samaa sarjaa kuin sairaudet, ihmissuhteet tai uskonto. Mikä AP sinä olet sanomaan mitään noihin mihinkään? Ei kuulu nuo asiat kenellekään muulle.
Kasvissyöjä = henkilö, joka syö kasviksia
Sekasyöjä = henkilö, joka syö sekä kasviksia että eläinperäisiä tuotteita
Kasvispainotteinen syöjä = henkilö, joka pyrkii syömään pääosin kasviksia mutta kelpuuttaa ruokavalioonsa muutakin
Turha tähän on sotkea kaiken maailman ovo-lakto-soopaa.
Jos kasvissyöjä, ei syö lihaa, maitoa, munia tai muutakaan eläinperäistä. Jostain syystä jotkut ihmiset kylläkään eivät ymmärrä, että myös kala ja lintu ovat eläimiä, samoin maito ja muna ovat eläinperäisiä tuotteita. Jos haluaa vältellä nimenomaan sian ja naudan lihaa, sen voi sanoa ihan erikseen. Siis: olen sekasyöjä mutta vältän sikaa ja nautaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä omasta ruokavaliosta on tullut kaikkien naapurien sirpa-petterien ja naapurin viljojen asia? Eikö se nyt ole jokaisen oma asia mitä suuhunsa pistää? Ruokavalio on ihan samaa sarjaa kuin sairaudet, ihmissuhteet tai uskonto. Mikä AP sinä olet sanomaan mitään noihin mihinkään? Ei kuulu nuo asiat kenellekään muulle.
Ap kirjoitti että tuttavansa julistaa olevansa kasvissyöjä. Sen vuoksi asiaan voi puuttua kun noin räikeästi valehtelee.
Olen kuullut sellaisenkin version, että "Olen kasvissyöjä, joskus syön jauhelihaa".
Eli kyllä on joillakuilla sekaisin nuo termit.
Aikoinaan oli 'tavalliset' (nykyään sekasyöjät ja/tai lihansyöjät) ja 'kasvissyöjät' (ei pun eikä valk lihaa eikä yleensä kalaakaan). Sittemmin tuo kasvissyöjien osasto on jakautunut erilailla painotettuihin alaryhmiin. Ihmiset kyllä liikkuvat ryhmien välillä, ja elintavat muuttuvat useastikin elämässä, eli ei se määrittely kuitenkaan ole niin kiveen hakattua tai edes tärkeääkään
Vierailija kirjoitti:
Katsoin häntä siltät pyöreinä, kun hän vetäisi kalaruokaa kasvistensa sekaan. Julistaa kuitenkin olevansa kasvisrusyöjä.
Oikein silmät pyöreinä katsoit. Et taida olla mikään älykkö 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla tuntuu olevan joku ruokavalio, kun se on niin hienoa närkkiä ja närkästellä tavallista suomalaista ruokaa. Kaiken maailman"ruokagurut", julkkikset ja toimittajat keksivät kilpaa eri ruokavalioita. Milloin mikäkin ruoka-aine on kielletty ja seuraavalla viikolla se sama pitää löytyä jokaisesta ruokakaapista. Parempi syödä mikä itsestä hyvältä tuntuu ja jättää muu huomiotta.
Mitäpä, jos noudattaisit omaa filosofiaasi, etkä noin kauheasti huomioisi muiden ruokavalioita ja kuvittelisi niitä huomiohakuisuudeksi?
Meillä esim. ei syödä lihajalosteita eikä sian tai naudan lihaa ihan vaan siksi, että miehellä on jo leikattu suolistosyöpä, ja olemme pyrkineet rukkaamaan ruokavaliota vähemmän riskialttiiksi lisäämällä kuitua ja vähentämällä punaista lihaa. Jos se sinusta on "hienouden tavoittelua" ja närkästelyä, niin se kertoo lähinnä vain sinusta, ei meistä. Meidän puolestamme jokainen saa rauhassa syödä mitä haluaa, emmekä me elämöi asialla millään tavoin.
Taisit jättää tuon viimeisen lauseeni lukematta.
Juu en jättänyt, juuri siihen viittasin, kun sanoin, että et taida tuota live and let live -filosofiaa itse noudattaa, kun niin kovasti muita haukuit huomiohakuisiksi närkästelijöiksi.
Miksi ylipäätään tarvitsee kenellekään määritellä sitä, mitä syö? Ok, jos joku kutsuu viikoksi luokseen ja kysyy ruokavaliota, niin sitten, mutta ap on tainnut itse udella työkaverilta lounaalla syömisiä.
On ihan yleistä, että kasvissyöjillä on poikkeuksia. Osa syö maitotuotteita, osa munia, osa kalaa. Jotkut vieläpä kanaa. Jos ON em. hyvä syy selvittää toisen syömiä ruokia, niin kannattaa kysyä noista. Että miten tiukasti olet kasvisruokavaliolla, oletko vegaani vai syöntkö maitotuotteita, munia, kalaa...?
Mutta muuten kukin syökööt mitä haluaa. Ei kasvisruokailu mikään trendi ole, sitä on harrastettu kymmeniä vuosia, Intiassa satoja jollei tuhansia. Hoopoa pitää sitä hienosteluna tai nirsoiluna!
http://yle.fi/uutiset/3-8408172