16v:n alkoholin käyttö
Antaisitteko/annatteko 16 vuotiaalle alkoholia uutena vuotena? Entä kuinka paljon, jos annatte? Perustelkaa myös.
Kommentit (53)
Minä en juonut alaikäisenä viinaa, olen aina ollut kohtuukäyttäjä.
Mieheni, joka on juonut koko nuoruutensa vanhempiensa sponsaamana tekee ylilyöntejä vieläkin niinä harvoina kertoina kun juo ja nuoruuteen mahtuu monet hurjat ryyppykerrat.
Tiedä sitten kumpi tapa on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen ikäinen voi kotona aikuisten valvonnassa alkoholia kokeilla. Omasta kokemuksestani tiedän, että jokatapauksessa tuli nuortenilloissa salaa otettua ja turvallisempaa se on kotosalla, että näkee miten alkoholi vaikuttaa. Tuleeko hyvälle tuulelle vai ärtyiseksi. Itse antaisin kokeilla 16-vuotiaan, toki kohtuus määrässä.
Ja huumeitten käytönkin voi vanhemmat opettaa kotioloissa.
Ehkä mummojen potkimisenkin ja paljon muuta.
Näin kasvatetaan uusi alkoholistien sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Omat nuoreni, jotka ovat saaneet kotona juoda alkoholia, juovat sitä huomattavasti vähemmän, kuin kaverinsa, joiden vanhemmat ovat kieltäneet alkoholin. Moni jopa luulee, ettei heidän lapsukaisensa juo tippaakaan, mutta olen itse käynyt hakemassa lapseni kaatokännisiä kavereita joskus meille nukkumaan, kun eivät ole uskaltaneet mennä kotiinsa.
Yksi lapsistani kerran sanoi, että piru vie, kun ei voi edes uhmata juomalla viinaakaan, kun sitäkään ei ole kielletty.
Eniten minusta vaikuttaa vanhempien esimerkki. Jos vanhemmista on hienoa vetää kunnon kännit viikonloppuisin ja aina juhlan kunniaksi, lapset oppii mallin. Mutta jos vanhemmat eivät käytä alkoholia tai käyttävät vähän, oppivat lapset saman mallin
Eli olet auttanut alaikäisiä salailemaan alkoholinkäyttöään vanhemmiltaan. Joten vanhemmat eivät voi tehdä asialle mitään, koska eivät tiedä lastensa vetelevän kaatokännejä. Ja tämä on susta täysin OK?
Oletpa hyvä ihminen ja vanhempi. Mietipä, jos sun lapset vetäisi itsensä känniin harva se viikonloppu, ja heidän kaverinsa vanhemmat auttaisivat salailussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen ikäinen voi kotona aikuisten valvonnassa alkoholia kokeilla. Omasta kokemuksestani tiedän, että jokatapauksessa tuli nuortenilloissa salaa otettua ja turvallisempaa se on kotosalla, että näkee miten alkoholi vaikuttaa. Tuleeko hyvälle tuulelle vai ärtyiseksi. Itse antaisin kokeilla 16-vuotiaan, toki kohtuus määrässä.
No joopajoo. Kylläpä taas pitää mennä mahdottomuuksiin. Ajattelin kyllä opettaa väkivaltaa, pankkiryöstöjä ja kun tulevat täysi-ikään niin saavat nahkaliivit! Älyhoi....
Lasun paikka, jos jakelet ihan vapaasti ala-ikäisille alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni, joka on juonut koko nuoruutensa vanhempiensa sponsaamana tekee ylilyöntejä vieläkin niinä harvoina kertoina kun juo ja nuoruuteen mahtuu monet hurjat ryyppykerrat.
Tässä lisää ääripäitä. Melkein absolutists ja rapajuoppo. Olemassa on myös meitä kultaista keskitietä kulkevia taviksia, jotka ovat vanhempien opastuksella saaneet joskus nuoruudessa koittaa ja edelleen vain kohtuudella otetaan.
Ai niin, ja se lasu tulee myös siitä, jos poliisit tai muut vievät alaikäisen jonnekin selvittelemään päätään. Erään tutun kohdalla kävi juuri näin, soitto tuli nuorten selviämisasemalta, kun lapsi oli sinne kännissä kaupungilla pyörineenä viety. Käytiin sitten sieltä hakemassa uudenvuodenaattona.
Seuraavalla viikolla sitten selvittelyä sen ilmoituksen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Eli noin puolet Suomen nuorisosta otettaisiin huostaan. Ja toinen puoli tappelee vanhempiensa ehdottomuudesta ja karkailee, heistä tehty jo monta lasua...
Vierailija kirjoitti:
Nyt lähtee lasu automaattisesti ja poliisi sakottaa 17 v teiniä, jos käsilaukussa on siideripullo.
Ihan sama antoiko äiti sen vai saiko tyttö sen setämieheltä seksiä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lähtee lasu automaattisesti ja poliisi sakottaa 17 v teiniä, jos käsilaukussa on siideripullo.
Ihan sama antoiko äiti sen vai saiko tyttö sen setämieheltä seksiä vastaan.
Tämä on ihan hulluutta, että angsti-ikäinen nuoriso asetetaan näin ehdottomaan asemaan. Suurinosa on toki fiksua ja viihtyvät selvinpäin, mutta ei nykyinen laki edistä sitä villimpää osaa nuorista. Kuristetaan ja kiristetään kaikkia lakeja, mutta mitä siihen annetaan tilalle? Harrastustoimintaan ja vaikkapa nuoppareihin yhteiskunta panostaa yhä vähemmän. Varainkeruulla ja lahjoituksien ansiosta ne pyörii jos silläkään. Mitä jää jäljelle, varsinkin vähävaraisille nuorille? Juosta lakia karkuun koulujen ja päiväkotien pihoilta.
Pilleristimammat täällä jeesustelee kakaroittensa alkoholinkäyttöä. Voi hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni olemme molemmat juoneet alkoholia teini-ikäisinä. Minä en koskaan vetänyt mitään övereitä, mies veti muutaman kerran. Kummankaan alkoholinkäyttöä eivät vanhemmat ole mitenkään "tukeneet". Nyt aikuisina olemme molemmat kohtuukäyttäjiä, överikännejä ei kumpikaan ota.
Täytyy todeta, että näissä asioissa ei ole minkäänlaista kaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat nuoreni, jotka ovat saaneet kotona juoda alkoholia, juovat sitä huomattavasti vähemmän, kuin kaverinsa, joiden vanhemmat ovat kieltäneet alkoholin. Moni jopa luulee, ettei heidän lapsukaisensa juo tippaakaan, mutta olen itse käynyt hakemassa lapseni kaatokännisiä kavereita joskus meille nukkumaan, kun eivät ole uskaltaneet mennä kotiinsa.
Yksi lapsistani kerran sanoi, että piru vie, kun ei voi edes uhmata juomalla viinaakaan, kun sitäkään ei ole kielletty.
Eniten minusta vaikuttaa vanhempien esimerkki. Jos vanhemmista on hienoa vetää kunnon kännit viikonloppuisin ja aina juhlan kunniaksi, lapset oppii mallin. Mutta jos vanhemmat eivät käytä alkoholia tai käyttävät vähän, oppivat lapset saman mallin
Eli olet auttanut alaikäisiä salailemaan alkoholinkäyttöään vanhemmiltaan. Joten vanhemmat eivät voi tehdä asialle mitään, koska eivät tiedä lastensa vetelevän kaatokännejä. Ja tämä on susta täysin OK?
Oletpa hyvä ihminen ja vanhempi. Mietipä, jos sun lapset vetäisi itsensä känniin harva se viikonloppu, ja heidän kaverinsa vanhemmat auttaisivat salailussa?
Ero on siinä, että minun lasteni ei tarvitsisi pelätä tulla kotiin. He voisivat soittaa minut hakemaan ja kertoa rehellisesti, että tuli ylilyönti.
Mutta jos lapsi pelkää vanhempiaan, niin parempi, että nukkuu meillä, kuin jää jonnekin heitteille. Ja minä en ole vastuussa siitä, jos muissa perheissä vanhemmilla ja lapsilla on niin huonot välit, että lapsi ei uskalla mennä kotiin, jos on tullut ylilyönti alkoholin käytössä.
Jännää, miksi lapsen seksuaalisissa hyväksikäyttötapauksissa ei olla yhtä hölliä tuon ikärajan kanssa, vaan on saatanasta tullut petofiilinki, jos 19-vuotias harrastaa seksiä 15.99-vuotiaan kanssa. Sitten päivää myöhemmin, kun 15.99-vuotias on täyttänyt 16, niin onkin toisille sopiva niin söpö nuori pariskunta. Kumpikin asia on kuitenkin haitallista lapsen kehitykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret käyttävät alkoholia suunnilleen vähemmän kuin koskaan. Se on ihan hyvä, mutta pelkään mitä tilalle. Huumeita saa halvalla ja helposti netistä. Alle 18 vuotiaille molemmat ovat yhtä laittomia.
No perkele on se nyt kotona opeteltava kaikki tärkeät asiat. Ryyppääminen myös. Ostin pojalle joululahjaksi konjakkipullon. Poika täyttää parin viikon päästä 16. Silloin saa korkata.
Tuon ikäiset saavat alkoholia vain vanhemmiltaan.
Alaikäisten päihde on kannabis ja se on todella yleistä koska ikää ei kysytä. Alkoholin käyttö on laskussa alaikäisillä mutta kannabiksesta on tullut vakiopäihde jota laajalti käytetään sen laittomuuden takia. Sinällään hyvä juttu koska kannabis ei aiheuta kuolemaan johtavia myrkytyksiä kuten alkoholi mutta olisihan se kiva ettei alaikäiset käyttäisi mitään päihteitä kun aivot kehittyvät vauhdikkaasti. Tästä syystä kannabiksen laillistaminen voisi olla todella hyvä asia. Saataisiin nuoret pois kuluttajista.
Toivoisin ettette tarjoa tuon ikäisille lasillista enempää. Muutenkin on huono juttu jos nuori näkee päihdemyönteistä käytöstä vanhemmiltaan.
Roadwalker kirjoitti:
Jännää, miksi lapsen seksuaalisissa hyväksikäyttötapauksissa ei olla yhtä hölliä tuon ikärajan kanssa, vaan on saatanasta tullut petofiilinki, jos 19-vuotias harrastaa seksiä 15.99-vuotiaan kanssa. Sitten päivää myöhemmin, kun 15.99-vuotias on täyttänyt 16, niin onkin toisille sopiva niin söpö nuori pariskunta. Kumpikin asia on kuitenkin haitallista lapsen kehitykselle.
Miettiny ihan samaa asiaa. Kuten alkoholissakin 17.99-vuotias ei saa kaupasta olutta ja siitä tulee iso ongelma jos myytäis, mutta seuraavana päivänä voi hakea sitä vaikka täysperävaunurekalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero on siinä, että minun lasteni ei tarvitsisi pelätä tulla kotiin. He voisivat soittaa minut hakemaan ja kertoa rehellisesti, että tuli ylilyönti.
Mutta jos lapsi pelkää vanhempiaan, niin parempi, että nukkuu meillä, kuin jää jonnekin heitteille. Ja minä en ole vastuussa siitä, jos muissa perheissä vanhemmilla ja lapsilla on niin huonot välit, että lapsi ei uskalla mennä kotiin, jos on tullut ylilyönti alkoholin käytössä.
Onko sulla yleensä kokemusta teineistä? Nehän ei koskaan valehtele? Sä et voi tietää mitään teinin ja hänen vanhempiensa väleistä vaan sillä perusteella, että teini sanoo ettei uskalla mennä kotiin. Eihän ne tietenkään halua jäädä juomisesta antaa kiinni vanhemmille, saattaisi tulla seurauksia (esim rahan saanti vanhemmilta vaikeutuisi). Joten kehuvat kun sä olet niin hyvä ja rento, sulle voi kertoa juoneensa kun sä autat. Ja sähän autat, koska olet enemmän kaveri kun vanhempi. Vanhemmat kun joutuu joskus laittamaan rajoja.
Tämä on juuri näin, jos haluat totuttaa päivääkään alle 18 vuotiasta lastasi alkoholiin, niin se pitää tehdä muualla kuin Suomessa esimerkiksi ulkomaan lomalla.
Suomessa eivät edes vanhemmat saa antaa pisaraakaan alkoholia alle 18 vuotiaalle.
Yksi poikkeus on, eli pappi saa juottaa viinejä rippikoulun käyneille.
Nykyään nuoret juovat vähemmän kuin koskaan, silti poliisit vahtivat nuoria enemmän kuin ennen.
Poliisille annettiin pari vuotta sitten oikeus tarkastaa alle 18 vuotiaat ja heidän reppunsa, mahdollisten alkoholijuomien varalta.
Pelkkä äidin ostoskassin kantaminen on rikos, jos siellä on yksikin siideripullo.
Nuoret juovat yhä vähemmän silti lakeja ja seuraamuksia vain tiukennetaan.
Nyt nuoren on helpompi siirtyä kokonaan laittomiin aineisiin, kun jo siideripullo on hänelle yhtä laiton ja seuraamuksia aiheuttava, kuin pari nappia. Napit on helpompi piilottaa, kuin kaljakassi ja poliisilla ei ole valmiuksia edes tietää täysin laittomista aineista juuri mitään, kun nämä eivät kilise kassissa.
Alkoholin hinta on kallis ja hankinta laitonta. Muut aineet ovat pään sekoittamiseen ehkä hinta/laatu suhteeltaan tehokkaampia ja hankinta netin kautta helpompaa kuin hakijan etsiminen alkon nurkilta.
Olisin valmis laskemaan alkoholin ostamisen ikärajaa 16 vuoteen esimerkiksi juuri kaikkeen siihen, mitä saa myydä kaupassa ja kioskissa.
Saksassa ja Tanskassa 16 vuotiaat saavat ostaa ainakin olutta.