En ymmärrä enää. Non binary? Demi girl/boy? Apua.
Okei, olen aina ajatellut, että: nainen, mies ja trans. Kolme sukupuolta, vaikkakin tietty transihmisetkin sitten kai jossain vaiheessa muuttuvat naiseksi tai mieheksi.
Näin videon, jossa joku tyyppi luetteli englanniksi älyttömän määrän eri "sukupuolia" ja sitten porukka valitti, kun ihmiset eivät kunnioita heidän sukupuoltaan jne. Huomasin myös, että eräs tuttavani on kirjoittanut sosiaalisessa mediassa olevan "non binary" vaikka (tietääkseni) hän aina ennen luokitteli itsensä naiseksi (edelleen kyllä meikkaa, pukeutuu naisellisesti mekkoihin ja korkokenkiin jne., on pitkät hiukset).
Tarkoitukseni ei ole loukata ketään, en vain ymmärrä enää, että miten nämä sukupuolijutut menevät. Oma asenteeni kun on se, että minulle on aivan sama kuka on mitäkin, eikä ihmisten sukupuolesta pitäisi vetää niin hirveää draamaa ja riitaa aikaiseksi. Kaikki voisivat vaan ottaa rennosti ja olla omia itsejään.
Mutta juu. Olisi kiva, jos joku vähän valaisisi minulle näitä asioita ja sanojen tarkoituksia.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Otetaan dna-näyte ihmisestä, niin selviää, onko mies vai nainen.
Hahaahahahahhahaa.
Et siis tiedä mitään asiasta.
Androgeeniresistenssi
Täydellisessä androgeeniresistenssissä 46,XY lapsen ulkoiset sukupuolielimet eivät ole lainkaan maskulinisoituneet vaan lapsen ilmiasu on normaali tytön ilmiasu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Otetaan dna-näyte ihmisestä, niin selviää, onko mies vai nainen.
No eipä se nyt ihan niinkään mene. Sukupuolensa voi korjatakin. Ja toki syntyy ihmisiä, joilla ei ole kumpiakaan sukupuolielimiä tai sitten on molemmat. - AP
Ne on muuten sukuelimiä eikä sukupuolielimiä (ne ovat suvun jatkumista varten mutta eivät määritä ihmisen sukupuolta). Esim. mies on edelleen mies vaikka menettäisi kiveksensä sairaudelle
Sori, tiedän kyllä, menee sanat sekaisin, kun sukusitä, sukupuolitätä ja plaa plaa. Huh. Kunpa kaikki voisivat vain olla, ei se lokerointi ja määrittely niin tärkeää ole. - AP
Näin on varmaan helppo ajatella, jos mahtuu perinteisiin lokeroihin. Olen itsekin perinteinen cis-nainen, mutta ymmärrän hyvin, että niille, jotka eivät mahdu, on tarve löytää itselleen uusi määritelmä.
Ymmärrän kyllä sen eron ja joidenkin ihmisten tarpeen. Cis-nainen olen, mutta perinteisestä en kyllä tiedä. Minusta vain tuntuu, että nykyään kaikki taistelevat sitä vastaan, että kaikki lokeroitaisiin ja on tarkat määritelmät. Sitten kuitenkin tarvitaan ne tarkat määritelmät omalle kohdalleen. Tarkoitan, että onhan se hyvä, että voi vaikka kysytessä vastata. Mutta ei siitä pitäisi vetää hirveää draamaa ja riitaa aikaiseksi. Sen vihaan tuhlatun energian voisi käyttää johonkin parempaan. Huoh, en nyt tiedä, osaanko selittää kantaani niin, että muidenkin olisi se helppo ymmärtää. Toivoisin vain, että ihmisillä olisi helpompaa, eikä kenenkään tarvitsisi joutua syrjinnän tai tuomitsemisen kohteeksi sen takia, mitä on.
Minä olen täysin kyllästynyt tähän uuteen "sukupuoli-identiteettipolitiikkaan", jonka mukaan ihmisen oma kokemus tulisi nostaa kaiken muun yläpuolelle. Lisäksi monet näistä "muunsukupuolisista" tuntuvat luokittelevan asiat ja piirteet hyvin konservatiivisesti miesten juttuihin ja naisten juttuihin ja sitten sen perusteella päättelevät, etteivät ole kumpaakaan, koska eivät sovi kumpaankaan lokeroon täysin.
Ja toisekseen: Mitä edes tarkoittaa "tuntea itsensä naiseksi?" Mikä tuntemus se oikein on? Jotenkin nurinkurista, että joku, jolla ei ole mitään kokemusta tytön ja naisen roolissa kasvamisesta tässä yhteiskunnassa väittää pelkän tuntemuksensa perusteella olevansa yhtä nainen kuin minäkin.
Aina välillä saa kuulla, että tietenkään en tunnista tätä ihmeellistä "naistunnetta", koska se on ollut minulle aina itsestäänselvyys. No eipä kuule ole. En ole koskaan mukautunut stereotypioihin, lapsena olin aina poikatyttö ja sain kyllä kuulla siitä hyvästä paljon hämmästelyjä. Olen monesti tuntenut itseni ulkopuoliseksi, ja suhteeni omaan kehooni on ristiriitainen. Oikea ratkaisu ei mielestäni kuitenkaan ole keksiä uusia lokeroita, jotta voisin luokitella itseni johonkin niistä, vaan hyväksyä se, että osa ihmisistä nyt vain on sukupuolelleen epätyypillisiä. En varmasti ole ainoa.
Olisikin niin että se riittäisi kun itsestä tuntuu hyvältä eikä määritelmiä tarvita. Mutta kun ei ole, joka päivä kohtaa ihmisiä joille ei riitä se että kertoo olevansa muunsukupuolinen. Ei riitä jos sanoo ettei koe kuuluvansa kumpaankaan perinteiseen sukupuoleen. Kysymyksiä riittää, lähinnä sellaisia joissa kyseenalaistetaan minun oma kokemukseni itsestäni, kyseenalaistetaan oikeuteni määritellä itseni. Tiedetään minua paremmin mikä olen ja minne kuulun.
Siksi haluan lokeron, siksi haluan tarkan sanan joka kuvaa minua ja minunlaisiani. Jotta voin kysyttäessä kertoa sen, sanoa sen faktana ja sulkea portit siltä että joku tuntematon kertoo minulle että nainenhan minä olen koska hän näkee tissit.
Ei mun läheiset määritä mua näillä sanoilla mutta yhteiskunta ja vieraat ihmiset määrittää.
28, missä ihmeen piireissä sä pyörit, jos joudut joka päivä keskustelemaan sukupuolisuusasioistasi?
On olemassa mies ja nainen - ja jotain siltä väliltä. Jos sukupuolia on enemmän, millä perusteella määritellään kuka edustaa mitäkin sukupuolta? Pukeutuminen ja kampausko määrittelee sukupuolen? Ja ne jotka vaativat, että kunnioituksen vuoksi pitäisi käyttää sitä nimitystä mitä kukakin vaatii, I got news for you: en minä kunnioituksesta jaottele miehiö tai naisiakaan. Lähes jokainen mieheksi tai naiseksi syntyvä kokee sukupuolensa sopivan sukupuoli-identiteettiinsä. Jotkut poikkeustapaukset eivät näin koe. Säälistä heitä kohtaanko pitäisi keksiä uusia sukupuolia? Se tekisi kommunikoinnista mahdotonta.
Vähän vaikuttaa et kaverillas on sama aate ku sulla. Eli ei anna paljoakaan arvoa lokeroinneille ja sukupuolettuneisuudelle.
Sillä ei mulle ole mitään väliä mitä te aattelette musta hiljaa pienissä mielissänne, mutta jos oot mun kaveri tai muutoin olen sun kanssa tekemisissä enemmän, odotan että kunnioitat mun itsemääräämisoikeutta sen verran että et koko helvetin ajan väärinsukupuolita mua.
Tosin jossain välissä mäkään en jaksa enää. Jos olen jo selittänyt että olen muunsukupuolinen ja mulla on sosiaalista dysforiaa siitä että mua väärinsukupuolitetaan ja tietyistä kehonpiirteistä, ja yhä edelleen koet tatpeelliseksi väärinsukupuolittaa mua, niin siinä vaiheessa en voi päätellä kuin että tykkäät satuttaa mua. Näin siis yhden kaverini kanssa.
Eli joo. Olettamukset on ihan ymmärrettäviä koska en näytä sukupuolisesti tarpeeksi hämmentävältä, sekin on ok että tuikituntemattomat väärinsukupuolittaa, koska heidän kanssaan olen niin vähän tekemisissä että se ei ole mikään pitkän aikavälin ongelma.
Yleensä muunsukupuoliset on suht chilliä porukkaa eivätkä odota ihmisten olevan ajatustenlukijoita tai jotain. Yleensä ne on cissukupuoliset jotka ovat enemmän solmussa ja täynnään henkisiä ongelmia toisten ihmisten sukupuoliin liittyen.
Non-Binary tarkoittaa minun mielestä sitä ettei joku henkilö halua tulla sanotuksi synnynnäisenä sukupuolenaan (Naisena tai miehenä) Ja demi poika ja tyttö meinaavat sitä että esim demipoika kokee itsensä vain osittaisesti pojaksi. oon vähä myöhässä mutta eipä sillä niin kauheesti väliä oo. korjatkaa jos jotaki meni väärin kun itse oon tajunnu asian tällä tavalla.
Tuun myöhäs, mut tää on tärkeä asia ja tästä pitää puhua.
Non-binary on yläkäsite, johon sisältyy kaikki ne, jotka kokevat, etteivät ole naisia tai miehiä, esimerkiksi ihmiset jotka edustavat kolmatta sukupuolta tai ne joilla ei ole sukupuolta.
Demigirl/-boy taas meinaa sitä, että esim. demigirl kokee olevansa osaksi tyttö, mutta ei täysin. Esimerkiksi kokee olevansa 80% tyttö ja 20% jotain muuta. Demiboy on tämä mut vaa ihminen joka kokee olevansa osaksi poika mutta ei täysin.
Meillä ei ole kielessä he/she-jakoa, joten kannattaako noilla päätään vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Tuun myöhäs, mut tää on tärkeä asia ja tästä pitää puhua.
Non-binary on yläkäsite, johon sisältyy kaikki ne, jotka kokevat, etteivät ole naisia tai miehiä, esimerkiksi ihmiset jotka edustavat kolmatta sukupuolta tai ne joilla ei ole sukupuolta.
Demigirl/-boy taas meinaa sitä, että esim. demigirl kokee olevansa osaksi tyttö, mutta ei täysin. Esimerkiksi kokee olevansa 80% tyttö ja 20% jotain muuta. Demiboy on tämä mut vaa ihminen joka kokee olevansa osaksi poika mutta ei täysin.
Joo, tuut tosiaan vähän myöhässä. Koko absurdi su ku puol isekoilu alkaa nimittäin olla jo pois muodista. Mutta älä huoli, kohta herrantertut keksii jotain uutta, hyppäät sitten siihen aaltoon mukaan täysillä.
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että sinänsä lisääntyneestä avarakatseisuudesta huolimatta sukupuoliroolit tuntuvat kaventuneen. Nykyään saatetaan pohtia, että hameesta tykkäävä ja nukeilla leikkivä pikkupoika onkin tyttö, vaikka sopiva reaktio olisi kohottaa olkapäitä ja sallia lapselle erilaisten asioiden kokeilu. Sama koskee myös tyttöjä: jos et ole tietynlainen, meikkaava, kiltti, kunnollinen tyttö, oletko tyttö ollenkaan? Ei ihme että nuoret ovat hämmentyneitä sukupuolestaan, kun enää ei ymmärretä naiseuden tai miehuuden moninaisuutta.
Minun käsittääkseni ihmisellä voi myös olla sekä naisen että miehen sukupuolielimet.