Joulupuu-keräyksestä lahjan saaneita?
Mites tänä vuonna saitte lahjoja joulupuu-keräyksestä? Rakkaudella mietittiin ja annettiin lahjat kolmelle lapselle. Toivonmukaan oli mieleiset! Osallistuimme ensimmäistä kertaa, mutta varmasti tehdään osallistumisesta perinne.
Kommentit (70)
Millaisiin perheisiin näitä oikeasti jaetaan? Tunnen useita ns. köyhiä lapsiperheitä, yksinhuoltajuutta ja todella pienipalkkaista työtä tekeviä. Saavat toimeentulotukea ja käyvät hakemassa ruokakasseja. Kukaan heistä ei koskaan ole saanut tällaisista lahjakeräyksistä mitään. Pitääkö niihin osata itse hakeutua? Verkostoitumistaitoja tarvitaan siis tässäkin vai vain kovaäänistä itsensä esille tuomista?
Se sosiaaliohjaaja täällä taas. Edelliseen viestiin, meillä oli tänä vuonna erityisen paljon mm. H&M lahjakortteja(30€-50€) sekä leffalippu paketteja jaossa. Mll Hyvän mielen 70€ lahjakortteja oli juhlavuoden johdosta n. 30 000 yhteensä koko maahan. Viime vuonna taisi olla n. 20 000.
H&M kortteja tuli niin paljon, että mekin mietimme, että onko joku isompi yritys ollut mukana lahjoittamassa vai oliko sattumaa, että yksityishenkilöt keksivät antaa juuri saman firman lahjakortteja.
Kaikki kortit ja leffaliput jaettiin sekä kirjattiin ylös saajat.(salassapidettävä lista)
Ei niistäkään, ainakaan meiltä, voinut kukaan työntekijä yhtään ottaa itselleen.
Ihmisillä ilmeisesti uskomus että näitä kampanjoita pyöritetään tarkalla organisaatiolla mikä ehkä pitääkin paikkansa sossun/lastensuojelun puolella suoran rahan jaossa.
Totuus kuitenkin on, että keskisuuressa kaupungissa ei näihin järjestöihin, varsinkin vapaaehtoispohjalta pyöriviin, joissa osallistujat kiireisiä yrittäjiä, ole suurta tunkua tällaisiin talkoisiin. Meillä vastuuhommia sai tyrkyttää ja muutamat uudet tulokkaat niihin aina nakitetaan. Pidempään mukana ollut tekijä on valvomassa ja yleisesti on tiedossa, että hän ottaa korvauksen vaivoistaan viemällä säkillisen paketteja itsekseen. Julkinen salaisuus on että paketit menee omille ja sukulaislapsille. Tästä ei puhuta julkisuuteen, koska kampanjan jokavuotiseen järjestämiseen on kovat paineet, paikallislehtiin tulee juttuja ym. Jonkun pitää kampanja järkätä ja jos se saadaan näin järjestettyä "pimeillä korvauksilla" niin se on kaikkien kannalta kätevintä. Lahjoituksia tulee kuitenkin niin paljon, eikä niitä mikään ylempi taho tarkasta, joten tällainen välistäveto on helppo toteuttaa. Hienoa jos jossain kaikki saadaan innolla mukanaan ja vapaaehtoisia riittää. Turha kuitenkaan väittää etteikö muualla ylijäämäruokaa menisi ruokakassien jakajillekin.
Niin, kuka saa ja miksi? En voi vastata kuin omasta puolestani. Meille MLL-kortit tulee suoraan heiltä ja me työntekijät valitsemme asiakkaat joille annetaan. Siinä katsotaan ihan koko perheen tilannetta. Ei vähävaraisuus ole ainoa kriteeri eikä monilapsisuus eikä yksinhuoltajuus. On mahdoton antaa vastausta joka tyydyttää kysyjää. Ainoa yhteinen kriteeri minun asiakkailla on se, että he ovat minun(lue tiimin) asiakkaita ja me olemme pitkään tehneet yhteistyötä. Ei me kadulta ketään haeta. Kyllä siinä on pitänyt asiakkaan itse olla jollain tavalla aktiivinen kun on asiakkaaksi päätynyt.
Aina on asiakkaita jotka ovat "köyhiä", mutta lapsilla on paljon leluja ja vaatteet kalliita. Sellaisten kohdalla meidän on käytettävä omaa harkintaa ja mietittävä onko lapsen etu jäädä ilman lahjaa, koska äiti ostaa osamaksulla kalliita haalareita, mutta jättää laskut maksamatta? Me katsomme aina lapsen etua. Tietenkin saajissa on järjestelmän hyväksikäyttöä, mutta silloinkin pitää muistaa, että lapsi on viaton ja ansaitsee joulun lahjoineen.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinisilmäisiä ihmiset ovat. Jatkuvasti tulee tietoja ja raportteja hyväntekeväisyyden, avustusten ja säätiöiden väärinkäytöksistä. Ja tämä kampanja on sitten poikkeus! Ajatelkaa nyt aivoillanne.
Sisareni tuttu keräsi/haki vuosia sitten ruokakaupoista vanhenevia tuotteita "leipäjakeluun " missä jakoivat paljon muutakin kuin leipää. Eli tarjolla saattoi olla ruokaa laidasta laitaan, oli kermaa, juustoja, savutonta, paistia ym ym ja kuuntelin ihmeissäni luetteloa. Sisaren tuttu toi parhaita päältä myös sisarelleni ja hän oli kovin kiitollinen. Ruokien hakija ei ollut köyhä mies ja käsitin, että kaikki köyhien ruokajakelussa jollain tapaa toimivat ottivat itse "palkkansa " kuorman päältä. Tuon ehkä ymmärtää paremmin kun kyse on pois heitettävästä ruuasta, jos se ei päädy leipäjakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Millaisiin perheisiin näitä oikeasti jaetaan? Tunnen useita ns. köyhiä lapsiperheitä, yksinhuoltajuutta ja todella pienipalkkaista työtä tekeviä. Saavat toimeentulotukea ja käyvät hakemassa ruokakasseja. Kukaan heistä ei koskaan ole saanut tällaisista lahjakeräyksistä mitään. Pitääkö niihin osata itse hakeutua? Verkostoitumistaitoja tarvitaan siis tässäkin vai vain kovaäänistä itsensä esille tuomista?
Ei vaadi verkostoitumista tai muutenkaan kovaäänisyyttä.
Esim. Meille neuvolasta soitettiin haluammeko Hyvä Joulu mieli lahjakortin. Emme pyytäneet vaan yhtäkkiä tuli yllätyssoitto. Emme ole edes koko syksynä käyneet neuvolassa. Saamme välillä toimeentulotukea. Olemme ns. TTT - rajamailla. Lisäksi lapsemme saivat kirkon kautta Joulupuu-keräyksestä lahjat. Tämän kaiken lisäksi sosiaalitoimistosta soitettiin ihan joulun alla haluaisimmeko hakea lapsille lahjat heiltä. Kiittelin kovasti ja kerroin, että lapsemme ovat saamassa jo kirkolta lahjat. Näin ollen lahjat menivät joillekin toisille.
Ihmettelin kyllä miten näin paljon saimme apua, koska esim. viime vuonna meitä ei autettu mitenkään ja tilanne oli oikeastaan hankalampi.
Tästä kaikesta kiitollisena, haluan itse jatkaa jatkossa hyväntekijänä ja auttaa omalla panostuksellani vuorostani.
Mulle on takavuosina käynyt pelastusarmeijan aktiivinen naapuri tyrkyttämässä pakettia. Ei mulla ollut pokkaa ottaa vastaan, koska emme tarvinneet. Se oli ongelmana, että niitä oli jäänyt yli ja kyseli sitten, tiedänkö ketään kelle voisi antaa. Ehdotin sitten yhtä lapsetonta paria samassa talossa ja sinne kai sitten vei, vaikka etusijalla olikin lapsiperheet. Minä olin kotona hoitamassa lapsia ja asuimme kerrostalossa vuokralla, mutta ei se meistä köyhiä tehnyt. Minulla oli kuitenkin hyvä äitiyspäiväraha ja olin äitiyslomalla vakityöstä vielä tuolloin ja mieheni oli myös vakitöissä, meillä oli kyllä varaa kaikkeen tarpeelliseen.
Sen täytyy siis olla paikkakuntakohtaista, miten ja keille näitä jaetaan. Ikävää, että tässäkään asiassa ei olla tasavertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tyttöni sai 1000 palan palapelin. Ikää 16 vuotta.
Minä olen aina tykännyt palapeleistä. Teininä toivoin aina tuhannen palan palapeliä vanhemmiltani, kävin ennakkoon kirjakaupassa valkkaamassa toivomani. Nyt nelikymppisenä normaalia joulunviettoani on (sitten kun on muksut saatu unten maille) istuskella kaikessa rauhassa glögiä siemaillen ja palapeliä kooten. Joululoman aikana sen saa hyvin tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Osaan ainakin osittain vastata tähän. Teen töitä lasten ja nuorten kanssa. Edustamaltani julkiselta yhteisöltä eräs valtakunnallinen suuri järjestö kysyy vuosittain sellaisten perheiden tietoja, jotka täyttävät heidän asettamiaan avustuskriteereitä (esim. yh, työtön, vähävarainen, sairautta perheessä, akuutti kriisi). Mietimme ketä avuntarvitsijat voisivat olla, kysymme heiltä suostumuksen asiaan ja ilmoitamme heidän yhteystiedot eteenpäin. Sitä en tiedä, kuka apua lopulta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöni sai 1000 palan palapelin. Ikää 16 vuotta.
Aika köyhä lahjoitus
Mun 16-vuotias tytär tahkoaa palapelejä. Ovat mieluinen tapa rentoutua, kuuntelee samalla musiikkia.
Meidän kaupunkimme alueella on lukuisia keräyspisteitä. Toki jos yhteen pisteeseen on kertynyt paljon lahjoja esim. viisivuotiaille tytöille ja toisella alueella on näistä pulaa, lahjoituksia sitten tasataan alueiden välillä. Se on ihan normaalia. Ehkä paketteja siirrettiin autoilla tästä syystä?
Itse lahjoitin keräykseen kaksi pakettia. Toisessa oli prinsessapuuhakirja ja -dvd ja prinsessakrääsää, toisessa nukenvaunut. Toivottavasti ne toivat saajilleen iloa.
Opettakaa elämänhallintaa. Tää on niin väärin, että oikeasti köyhät, jotka kitkuttelee ja yrittää pärjätä viimeiseen asti, unohdetaan aina avustuksissa, kun avustukset menee niille, jotka eivät edes yritä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kuka saa ja miksi? En voi vastata kuin omasta puolestani. Meille MLL-kortit tulee suoraan heiltä ja me työntekijät valitsemme asiakkaat joille annetaan. Siinä katsotaan ihan koko perheen tilannetta. Ei vähävaraisuus ole ainoa kriteeri eikä monilapsisuus eikä yksinhuoltajuus. On mahdoton antaa vastausta joka tyydyttää kysyjää. Ainoa yhteinen kriteeri minun asiakkailla on se, että he ovat minun(lue tiimin) asiakkaita ja me olemme pitkään tehneet yhteistyötä. Ei me kadulta ketään haeta. Kyllä siinä on pitänyt asiakkaan itse olla jollain tavalla aktiivinen kun on asiakkaaksi päätynyt.
Aina on asiakkaita jotka ovat "köyhiä", mutta lapsilla on paljon leluja ja vaatteet kalliita. Sellaisten kohdalla meidän on käytettävä omaa harkintaa ja mietittävä onko lapsen etu jäädä ilman lahjaa, koska äiti ostaa osamaksulla kalliita haalareita, mutta jättää laskut maksamatta? Me katsomme aina lapsen etua. Tietenkin saajissa on järjestelmän hyväksikäyttöä, mutta silloinkin pitää muistaa, että lapsi on viaton ja ansaitsee joulun lahjoineen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ilmeisesti uskomus että näitä kampanjoita pyöritetään tarkalla organisaatiolla mikä ehkä pitääkin paikkansa sossun/lastensuojelun puolella suoran rahan jaossa.
Totuus kuitenkin on, että keskisuuressa kaupungissa ei näihin järjestöihin, varsinkin vapaaehtoispohjalta pyöriviin, joissa osallistujat kiireisiä yrittäjiä, ole suurta tunkua tällaisiin talkoisiin. Meillä vastuuhommia sai tyrkyttää ja muutamat uudet tulokkaat niihin aina nakitetaan. Pidempään mukana ollut tekijä on valvomassa ja yleisesti on tiedossa, että hän ottaa korvauksen vaivoistaan viemällä säkillisen paketteja itsekseen. Julkinen salaisuus on että paketit menee omille ja sukulaislapsille. Tästä ei puhuta julkisuuteen, koska kampanjan jokavuotiseen järjestämiseen on kovat paineet, paikallislehtiin tulee juttuja ym. Jonkun pitää kampanja järkätä ja jos se saadaan näin järjestettyä "pimeillä korvauksilla" niin se on kaikkien kannalta kätevintä. Lahjoituksia tulee kuitenkin niin paljon, eikä niitä mikään ylempi taho tarkasta, joten tällainen välistäveto on helppo toteuttaa. Hienoa jos jossain kaikki saadaan innolla mukanaan ja vapaaehtoisia riittää. Turha kuitenkaan väittää etteikö muualla ylijäämäruokaa menisi ruokakassien jakajillekin.
Kyllä ainakin meidän paikkakunnalla yrittäjä vuoden kiireisimpään aikaan käyttää 100+ tuntia tällaiseen vapaaehtoistyöhön.
Omasta ja oman perheen joulusta ei yrittäjällä niin väliksi. Pääasia että toimettomana kotona olevalla työttömällä on jouluiloa.
Vierailija kirjoitti:
Olin mukana järjestämässä ja sain itselleni muutaman ylimääräiseksi jääneen Lego-paketin. Yhden vaatuuhenkilön autossa näin useamman ryhmä hau-paketin. Ei tosin ole mikään suuri korvaus siitä ajasta ja vaivasta mikä joulun alla itselläni meni hankkeen järjestelyihin.
Ylimääräisen?! Onko kampanjan idea siis se, että max yksi paketti per lapsi?
Kuinka paha olo pitää olla ihmisellä, joka tulee joulunakin tämmöseen ketjuun provoamaan? Kiitos kaikille teille, jotka olette mahdollistaneet jouluun iloa tuhansille lapsille!
Kuinka harhaisen pitää ihmisen olla kun ei suostu edes ajattelemaan mahdollisuutta, että järjestöissä on ihmisiä, jotka tekee hommia hyötyäkseen itse.
Meidän poika 12-vuotias sai kaksi leffalippua ja karkkia, oli todella otettu, nyt miettii kuumeisesti kenet kavereista pyytäisi mukaan😊 On jo suunnitellut ottavansa mukaan yhden vähävaraisen perheen lapsen, joka on hänen hyvä ystävänsä, eli lahjasta sai iloa kaksi vähävaraisen perheen lasta, kiitos lahjoittajalle tuhannesti❤ Ollaan koko perhe todella otettu.
Ei saatu MITÄÄN.
Kun ei olla lastensuojelun asiakkaita.
Eli jos hakkaa lapsiaan,saa lahjan.
Näin ainakin Helsingissä.
Miksette toivoneet mitään konkreettista? Meille ei tullut mieleenkään toivoa lahjakorttia, vaan kuulosteltiin lasten toiveita ja niiden mukaan mentiin. Jonkun teinin kohdalla ymmärtäisin lahjakortin, mutta eivät varmaan kaikki 6 lasta teinejä ole? Nousee vahvasti epäilys meneekö lahjakortit oikeaan tarkoitukseen.