Tunnustan että harmittaa: vanhemmat ja siskoni perhe jouluna :-\
Vietämme joulua omassa kotona oman perheen kanssa, minun vanhemmat taasen jo 8 joulua peräkkäin siskoni perheen kera.
Nyt siskoni oli taas kerran jakanut kuvat siitä kuinka vanhempamme katsovat silmät kostuen siskoni lasten lahjojen availua. Tunnustan, että harmittaa kun eivät tule meille samaa showta katsomaan.
Tiedän kyllä, että järjellä ajateltuna on helpompi viettää joulua siskon perheen kera, he kun asuu lähellä. Ja jos me menisimme sinne niin emme mahtuisi edes nukkumaan missään, meillä 3 lasta. Siskolla 2 lasta mutta kotiin alle 20km kun taas meillä on välissä melkein 200 km.
Enkä oikein halua vaatia että vanhempani ajaisivat meille tuon saman matkan ees taas, kun ei meillekkään mahdu yöpymään.
Miehen vanhemmat eivät pahemmin juhli joulua, haluavat olla omissa oloissaan ja sen suonkin heille.
Kommentit (124)
Eikö kukaan voi yöpyä hotellissa?
Vuokratkaa porukalla joku mökki jostain ensi jouluksi? Kerro jo nyt vanhemmillesi, että haluaisit viettää joulua heidän kanssaan. Kyllä te jonkin ratkaisun keksitte!
Me ostettiin iso mökki. Tänne mahtuu kaikki. Ja jos ei halua yöpyä yhdessä, liki vieressä on ihana majatalo.
Kuinka pienet kodit teill on jos muutama ylimääräinen ihminen ei mahdu makuulle esim. Ilmapatjalle yhdeksi yöksi vuodessa?
Turhaa valitusta. Jos ei itse ymmärrä edes asiaa ehdottaa....
Olemme ehdottaneet että tulisivat meille joskus. Eivät halua ajaa 400km.
Ja ei en voisi todellakaan nukuttaa vanhempiani olohuoneen lattialla ilmapatjalla, enkä myöskään itse siinä nukkuisi.
Ei, kaikilla EI ole mitään vierashuonetta saati muutenkaan ylimääräistä tilaa. Meillä on 4h+keittiö, juuri sen verran neliöitä että perheenä mahdumme hyvin, tämä asunto on hinnaltaan ja sijainniltaan sellainen johon meillä on varaa jopa jos toinen on työttömänä (testattu).
Vanhempani asuvat kaksiossa johon ei todellakaan mennä yöksi 3n 9-13v kanssa ja siihen aikuiset päälle.
Ja kyllä olen ehdottanut vanhemmilleni hotellia jopa niin että me maksaisimme, eivät halunneet.
Meillä on kesämökki jossa kesällä mahdumme hyvinkin olemaan mutta koska kyseessä on KESÄmökki niin talvella (tai edes +5 asteessa) siellä ei voi olla.
Ja erilllisen mökin vuokraaminen jouluksi on sen verta kallista puuhaa että yksin emme sitä voi tehdä, vanhempamme ovat eläkkeellä, ei mitään isoja rahoja heilläkään saati siskoni jossa molemmat vanhemmat tällä hetkellä pienipalkkaisissa töissä joten eipä heiltä voi vaatia, että koska minä haluaisin viettää sukujoulua niin maksakaa osuutenne.
Tästä on meinaan joskus keskusteltu, silloin kun lapset oli pienempiä...
Ja kuten jo aloituksessa sanoin järjellä ajateltuna tämä on fiksuin ratkaisu, mutta saahan se silti surettaa ja harmittaa....
Et sitten kuitenkaan halua vanhempiasi teille kovin paljon, jos et sen takia suostu nukkumaan yötä tai paria olohuoneen lattialla ilmapatjalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja ei en voisi todellakaan nukuttaa vanhempiani olohuoneen lattialla ilmapatjalla, enkä myöskään itse siinä nukkuisi.
Ei, kaikilla EI ole mitään vierashuonetta saati muutenkaan ylimääräistä tilaa. Meillä on 4h+keittiö, juuri sen verran neliöitä että perheenä mahdumme hyvin, tämä asunto on hinnaltaan ja sijainniltaan sellainen johon meillä on varaa jopa jos toinen on työttömänä (testattu).
Vanhempani asuvat kaksiossa johon ei todellakaan mennä yöksi 3n 9-13v kanssa ja siihen aikuiset päälle.Ja kyllä olen ehdottanut vanhemmilleni hotellia jopa niin että me maksaisimme, eivät halunneet.
Meillä on kesämökki jossa kesällä mahdumme hyvinkin olemaan mutta koska kyseessä on KESÄmökki niin talvella (tai edes +5 asteessa) siellä ei voi olla.Ja erilllisen mökin vuokraaminen jouluksi on sen verta kallista puuhaa että yksin emme sitä voi tehdä, vanhempamme ovat eläkkeellä, ei mitään isoja rahoja heilläkään saati siskoni jossa molemmat vanhemmat tällä hetkellä pienipalkkaisissa töissä joten eipä heiltä voi vaatia, että koska minä haluaisin viettää sukujoulua niin maksakaa osuutenne.
Ja kuten jo aloituksessa sanoin järjellä ajateltuna tämä on fiksuin ratkaisu, mutta saahan se silti surettaa ja harmittaa....
Entä niin, että te olisitte vanhempien lähettyvillä hotellissa yötä ja viettäisitte jouluaattoa vanhempien ja siskosi perheen kanssa.
200 km ei ole matka eikä mikään.Olohuoneen lattialla on ihan ok nukkua,en käsitä miksi te ette voi siinä nukkua?Jos se ei kerran käy päinsä,niin sitten ongelma on musta siinä,että teille ei voi tulla koska te ette voi nukkua patjalla.Vaikka ketkä asuu pienissä asunnoissa,meillä 3h ja ei ole ollut ongelmaa nukkua olkkarissa,kun vieraita.
Vaikeaa porukkaa...ei voi nukkua hotellissa,ei voi nukkua patjalla eikä ilmeisesti mökissä.Ei voi ilmeisesti mitään.
Ongelma on siinä miehelläni on selkävaivaa joten meillä on erikoispatja omassa sängyssämme, hän ei voi nukkua ilmapatjalla tms. Kesämökki on vanhempiemme ja sinne hankimme ITSE toisen vastaavan patjan jotta mies voi siellä nukkua.
Ja se että menimisimme hotelliin tuottaa saman ongelman, miehen selkä :-\
Olemme reissanneet ja nukkuneet monenlaisissa paikoissa ja sen seurauksena miehen selkä on ollut kipeä, joten pitääkö miehen kärsiä selkäkivuista siksi että MINÄ haluaisin sukujoulun?
Edelleenkin nykyinen tilanne on järkevin ratkaisu. Tunteille en vaan voi mitään.....
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani asuvat kaksiossa johon ei todellakaan mennä yöksi 3n 9-13v kanssa ja siihen aikuiset päälle.Ja kyllä olen ehdottanut vanhemmilleni hotellia jopa niin että me maksaisimme, eivät halunneet.
Meillä on kesämökki jossa kesällä mahdumme hyvinkin olemaan mutta koska kyseessä on KESÄmökki niin talvella (tai edes +5 asteessa) siellä ei voi olla.Ja erilllisen mökin vuokraaminen jouluksi on sen verta kallista puuhaa että yksin emme sitä voi tehdä, vanhempamme ovat eläkkeellä, ei mitään isoja rahoja heilläkään saati siskoni jossa molemmat vanhemmat tällä hetkellä pienipalkkaisissa töissä joten eipä heiltä voi vaatia, että koska minä haluaisin viettää sukujoulua niin maksakaa osuutenne.
Viestissäsi on luettavissa ettei tahtoa yhteiseen ajanviettoon kuitenkaan liioin ole.
Meidän suku ahtautuu useamman kerran vuodessa noin 100m2 taloon kahdeksan aikuisen ja seitsemän 2-15- vuotiaan serkun kanssa. Sohvilla, lattioilla, kesällä teltassa, siskonpedissä jne. mahdumme ja oikein kivaa on kun vähän joustetaan vaatimuksista kaikki.
Miksi täällä valitetaan aloittajan olevan vaikea kun kerran selvästi totesi itse että ymmärtää tilanteen js hyväksyy! Tottakai siitä voi tulla itselle hieman harmia vaikka soisi tilanteen siskolle ja vanhemmille ja ymmärtää hyvin!
Lohdutukseksi voin kertoa, että olisin tyytyväinen jos molempien vanhemmat asuisivat satojen kilometrien päässä! Aiemmin vietettiin sukujoulua ja eilen ensimmäinen aatto kotona oman perheen kesken ja kyllä oli rentoa ja mukavaa yhdessäoloa! Lapsetkin sanoi että oli paras joulu ikinä! Isovanhemmilla aina pientä varausta ilmassa.
Miksi ne isovanhemmat ei nuku patjalla tai hotellissa?Ei tahdo?Onpa vaikeaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä valitetaan aloittajan olevan vaikea kun kerran selvästi totesi itse että ymmärtää tilanteen js hyväksyy! Tottakai siitä voi tulla itselle hieman harmia vaikka soisi tilanteen siskolle ja vanhemmille ja ymmärtää hyvin!
Lohdutukseksi voin kertoa, että olisin tyytyväinen jos molempien vanhemmat asuisivat satojen kilometrien päässä! Aiemmin vietettiin sukujoulua ja eilen ensimmäinen aatto kotona oman perheen kesken ja kyllä oli rentoa ja mukavaa yhdessäoloa! Lapsetkin sanoi että oli paras joulu ikinä! Isovanhemmilla aina pientä varausta ilmassa.
Minulle jäi ap:n viestistä eri kuva: ei hyväksy, vaan harmittelee tilannetta. Sisko jo 8 vuotta saanut isovanhemmat jne. Ja sitten kun kommentoijat yrittävät ehdottaa miten yhteinen joulu voisi onnistua, alkaakin selitysten tulva. Tulee mieleen, että ovat vaateliasta ja vaikeaa väkeä (ja ehkä siksi ei ole jouluvieraistakaan tunkua)
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska useimmiten naiset ajattelee että kaikkeen on ratkaisu ja sitten sitä ratkaisua etsitään kissojen ja koirien kanssa, vaialoittaja ei edes mitään ratkaisua kaipaisi. Ja sitten se vielä väännetään niin että ap on hankala ja vaikea koska ei tee niin kuin muut ehdottavat, kun ei mikään kelpaa.
Ei osata vain asettua toisen tilalle tai edes todeta että "joo, harmittava tilanne", ja vielä ilman mitään muttia.
Tässä tapauksessa ap on selkeästi pohtinut asiaa monelta kantilta ja tiedostaa että TÄLLÄ hetkellä tilanne on nyt tämä.
SILTI häntä saa harmittaa ja surettaa....
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne isovanhemmat ei nuku patjalla tai hotellissa?Ei tahdo?Onpa vaikeaa sitten.
Niin kumma juttu, ihmiset kun syystä tai toisesta EIVÄT halua samaa kuin sinä.
Mun vanhemmat ainakin nukkuu todella huonosti vieraissa paikoissa esim. hotelli eikä he todellakaan reilu 70v nuku missää lattialla.
Kuinka vaikeata on vain sanoa aplle, että kyllä, tilanne on harmittava ja kyllä, sinua saa surettaa, ja että tilanne muuttuu kun lapset kasvaa.....
Miksi pitää AINA vängätä että kyllä tuohonkin ratkaisu löytyy? Kun se järkevin ratkaisu on nyt tämä tilanne...
Mun vanhemmat asuvat 150 km päässä. Aikaa meni 1,5 h ajaessa.
Voitte ensi vuonna lähteä ajamaan heti aamulla ja sitten lähdette takaisin ajamaan klo 20.
Olette yöksi kotona.
Itse olen ajanut pari vuotta joka toinen pe Helsingistä Ouluun ja su ip takaisin ja siihenkin tottui. Helsingissä piti olla auto ja toisessa päässä ei päässyt perille ilman autoa.
Kannattaa miettiä ratkaisu ennen kuin luovuttaa. Aaton jälkeen on monta pv levätä, jos tämä ajaminen on liian rankkaa.
Minä ole isoäiti, joka ei lähde jouluna kodistaan mihinkään muualle nukkumaan! Varmasti hankalaa ja ikävää, mutta tässä iässä ihmisellä on sentään joitakin etuoikeuksia ja yksi niistä on oma vuode. Eilen oltiin tyttären perheen luona joululounaalla 20 km päässä, tultiin sieltä hautausmaan ja joulukirkon kautta kotiin ja istuttiin ilta kaikessa rauhassa kirjoja lukemassa. Pitkin iltaa tuli poikien perheiltä viestejä, että voi kun olisitte täällä - siis noin 200 km päässä ja menossa yöksi hotelliin. Kiitos ei. Tämä on meidän joulumme, ei ole pakko hyppiä lasten perheiden tahtojen mukaan.
Ai niin, sillä tyttärellä ei ole edes lapsia, perheeseen kuuluu puoliso ja tämän kaksi jo aikuista lasta.
Ymmärrän että harmittaa. Teidän on vain koitettava tehdä mahdollisimman kiva joulu niissä puitteissa mihin teillä on mahdollisuus.
Sitä oppii aikanaan arvostamaan että saakin joskus viettää joulua ihan vain sillä "omalla porukalla" tai itse ainakin olen sitä mieltä näin vuosien hössötyksen jälkeen kun aina on ollut tapana käydä molemmat vanhemmat ja isovanhemmat ja vielä isäpuolenkin isovanhemmat siinä kahden päivän sisään jouluna.