Anna lapselle lahjaksi raitis joulu!
Olen itse muistanut omat lapsuudenjoulut sellaisina, että ruualla aikuiset ottivat punaviiniä ja kahvin kanssa konjakkia tai viskiä. Aina alkoi puheensorina, kinastelu ja kiihtymys. Äiti posket punaisena sössötti, etenkin sitten kun pukki oli käynyt. Isä rehenteli joka joulu , miten hyvin meillä on asiat ja kadun korkein kuusi (tai isoin kinkku). Kolmen päivän aikana isä selitti samat ajatukset vähintään kaksi kertaa päivässä. Jopa joulupukille tarjottiin ryyppyä, ja se oli minusta todella noloa. Vanhempani itse (tai muutkaan vieraat) eivät tiedostaneet, miten ärsyttävää lapsen oli katsoa vierestä sitä "puolisalaista" ryypiskelyä. Ei meillä ajettu lapsia lumihankeen tai sammuttu joulupöytään, mutta silti alkoholinkäyttö häiritsi meitä lapsia ja vei ilon jouluista. Vanhempi: mieti millaisia joulumuistoja annat lapsillesi!
Kommentit (32)
Meillä lapset ovat jo tottuneen mieheni ryyppäämiseen joka viikonloppu eikä joulu tee poikkeusta. Ei siitä kovasti harmia ole kun on aika hiljainen. Nytkin näyttää jo krapularyypyt olevan otettu.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti näin. Lapsiperheessä on alkoholilla oltava aina nollatoleranssi. Meillä on muutoinkin aivan liikaa mielenterveysongelmia, syrjäytymistä ja muuta kurjuutta. Vähin, mitä vanhemmat voivat lapsensa eteen tehdä, on pidättäytyä kokonaan alkoholista.
Nollatoleranssi? Kyllä meillä aina on vanhemmat ottanut lasin tai kaksi ruuan yhteydessä eikä site edes huomaa. Muutoinkin saattavat sen saunalonkeron tai elokuvaa katsoessa lasten nukkuessa yhden tai kaksi. Enkä kyllä koe, että mitenkään olisin tuosta kärsinyt
Muutenkin alkoholin kohtuukäyttö on jopa suotavaa opettaa lapsille. Ja varmasti itsekin tänään juon ruuan kanssa viiniä sen lasillisen.
Tämä on ainoa päivä vuodesta jolloin saa luvallisesti vetää perskännit ja heittää akat lapsineen pihalle. Aion sen totisesti tehdä.
Toki lapsien on hyvä olla selvinpäin jouluna kuten muulloinkin.
Sorry, ei tapahdu. Aion ottaa sen yhden lasillisen punaviiniä ruuan kanssa ja niin miehenikin. Mies osti saunakaljan, mä en halua ottaa sitäkään. Ajokuntoinen aion olla koko ajan jos jotakin sattuu, niin on myös siskoni ja mummi samoilla linjoilla. Viinin lasia hekin ottaa tosin ruuan kanssa. Mutta ihan selvää joulua lapset eivät saa, en aio viiniä demonisoida, vaan opettaa ettei alkoholin kanssa kuulu läträtä ja sitä voi ottaa kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Jos jonkun vanhemmat ovat keskimääräistä vahemmän älykkäitä, miten sen pitäisi vaikuttaa kenenkään muun alkoholinkäyttöön?
Kyse ei ole älystä, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tänne tulee näin asiattomia vastauksia. Olen meinaan samaa mieltä AP:n kanssa ja löytyy vastaavia kokemuksia. Vanhemmat kännissä on lapselle aina pelottava kokemus. Siskoni itki aina kun vanhemmat joivat kännejä. Ja mulla itsellä oli turvaton olo. Onko se teidän mielestä ok että lapsia pelottaa alkoholin aiheuttama käytös? Vaikka sitä kuinka kuvittelee ettei pienestä hiprakasta ole haittaa, niin kyllä siitä on. Joulu on mielestäni rauhan juhla ja rauhallisuuteen en osaa alkoholia yhdistää.
Täällä ei kannata kirjoittaa raittiista joulusta. Täällähän on monesti jo todettu, että kaikista on ollut ihanaa, kun omat vanhemmat lipitti viiniä ja hekin aikovat sitten ottaa. Ja jos joku kakara on kokenut sen pahaksi, niin se on hemmoteltu kiinan keisari, joka haluaa pompottaa ja hallita vanhempiaan. He eivät ainakaan anna lasten määrätä omaa joulun viettoa, joten kippistä vaan.
Meilläkin vanhemmat ottivat viiniä tai olutta jouluaterialla. Illalla mahdollisesti muutaman mukillisen terästettyä glögiä. Minulle ei ole jäänyt siitä ollenkaan huonoja muistoja. Vanhemmat olivat vähän tavallista nauravaisempia ja puheliaampia, mutta minusta se oli vain hauskaa. En tosin olekaan ikinä nähnyt heitä pelottavan humalaisina, vaan on aina jääty tuolle hilpeälle pikkuhumalatasolle.
Aion kyllä ottaa kinkun kanssa olutta jouluaterialla ja tarjoan miehellenikin. En usko, että lapset voisivat missään nimessä kärsiä siitä, että otan yhden oluen. Emme örvellä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei kannata kirjoittaa raittiista joulusta. Täällähän on monesti jo todettu, että kaikista on ollut ihanaa, kun omat vanhemmat lipitti viiniä ja hekin aikovat sitten ottaa. Ja jos joku kakara on kokenut sen pahaksi, niin se on hemmoteltu kiinan keisari, joka haluaa pompottaa ja hallita vanhempiaan. He eivät ainakaan anna lasten määrätä omaa joulun viettoa, joten kippistä vaan.
Jos omat kokemukset vanhempien juomisesta ovat olleet huonoja, sitten on varmasti vaikea tajuta, että ihan oikeasti on toisenlaisiakin kokemuksia. Enkä pyri ollenkaan vähättelemään niitä huonoja kokemuksia, totean vain, että jos vanhempi juo muutaman annoksen alkoholia, ei lopputulos ole aina pelästynyt lapsi.
Kaksi lonkeroa meinaan juoda illalla. Musta ei kyllä huomaa olenko juonut yhtään vai en, jos (siis kun) kaksi vaan juon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omat kokemukset vanhempien juomisesta ovat olleet huonoja, sitten on varmasti vaikea tajuta, että ihan oikeasti on toisenlaisiakin kokemuksia. Enkä pyri ollenkaan vähättelemään niitä huonoja kokemuksia, totean vain, että jos vanhempi juo muutaman annoksen alkoholia, ei lopputulos ole aina pelästynyt lapsi.
No, olen ehkä roikkunut palstalla liian monta vuotta. Mutta kymmenen vuotta ainakin täällä on ollut samat puheet. Minä ainakin aioin ottaa ja minä en kärsinyt ja minä en ollut mikään erityisherkkä kakara, joka pompottaa vanhempiaan.
Huomenna alkaa sitten itkuvirsi ja kymmeniä aloituksia, kuinka mies oksensi olohuoneen matolle ja yöllä tapeltiin ja kuusi kaatui ja joulu on pilalla miehen kännäämisen takia ja ukko makaa krapulassa koko joulupäivän.
En ota. Aio olla selvä. Tietenkin.