Anna lapselle lahjaksi raitis joulu!
Olen itse muistanut omat lapsuudenjoulut sellaisina, että ruualla aikuiset ottivat punaviiniä ja kahvin kanssa konjakkia tai viskiä. Aina alkoi puheensorina, kinastelu ja kiihtymys. Äiti posket punaisena sössötti, etenkin sitten kun pukki oli käynyt. Isä rehenteli joka joulu , miten hyvin meillä on asiat ja kadun korkein kuusi (tai isoin kinkku). Kolmen päivän aikana isä selitti samat ajatukset vähintään kaksi kertaa päivässä. Jopa joulupukille tarjottiin ryyppyä, ja se oli minusta todella noloa. Vanhempani itse (tai muutkaan vieraat) eivät tiedostaneet, miten ärsyttävää lapsen oli katsoa vierestä sitä "puolisalaista" ryypiskelyä. Ei meillä ajettu lapsia lumihankeen tai sammuttu joulupöytään, mutta silti alkoholinkäyttö häiritsi meitä lapsia ja vei ilon jouluista. Vanhempi: mieti millaisia joulumuistoja annat lapsillesi!
Kommentit (32)
Kai nyt edes krapularyypyn saa ottaa
Vierailija kirjoitti:
Ei voi nyt ottaa yhtään lasia viiniä kun on kova flunssa.
Ei tosiaan kuumaa rommia pitää ottaa.
Rakas lapseni tänä vuonna saat raittiin joulun, olen lahjoittanut sen nimissäsi syyrialaiselle pakolaislerille.
-kippis
Mä voin antaa eettisenä lahjana teille lapsellisille sen, että itse lapsettomana dokaan teidänkin puolesta. Tällöin annan teidän lapsille lahjaksi raittiin joulun, eikös niin?
Joulumielellä, M35
Niin no. Mikä kokemus se on kenelläkin.
Minun lasuuden jouluni olivat myös sellaisia, että aikuiset joivat ruoalla viiniä ja jälkiruokajuomia. Meilläkin alkoi puheensorina, mutta kinastelun ja kiihtymyksen sijaan meillä oli naurua ja iloista fiilistä. Eikä minun isäni ole tuollainen rehentelijä, ei juovuksissa eikä selvin päin, eiköhän se ole enemmän persoonakysymys.
Minulla ja veljelläni on hyvät muistot lapsuuden jouluista, vaikka niissä vanhemmat sen viininsä joivatkin.
Täällä osataan pitää alkoholinkäyttö kohtuullisena, joten vanhempani saavat kyllä ottaa lasilliset punaviiniä. Jouluni ei mene siitä pilalle.
Annan lapselle parikymmentä lahjaa, raitis joulu ei ole yksi niistä. Se on itsestään selvyys, ei lahja. Joulu on lasten juhla.
En ymmärrä miksi tänne tulee näin asiattomia vastauksia. Olen meinaan samaa mieltä AP:n kanssa ja löytyy vastaavia kokemuksia. Vanhemmat kännissä on lapselle aina pelottava kokemus. Siskoni itki aina kun vanhemmat joivat kännejä. Ja mulla itsellä oli turvaton olo. Onko se teidän mielestä ok että lapsia pelottaa alkoholin aiheuttama käytös? Vaikka sitä kuinka kuvittelee ettei pienestä hiprakasta ole haittaa, niin kyllä siitä on. Joulu on mielestäni rauhan juhla ja rauhallisuuteen en osaa alkoholia yhdistää.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tänne tulee näin asiattomia vastauksia.
Täh? Eihän kukaan ole vielä sanonut vetävänsä lärvejä. Siis kukaan, jolla olisi lapset joulunvietossa läsnä.
M35
Ehdottomasti näin. Lapsiperheessä on alkoholilla oltava aina nollatoleranssi. Meillä on muutoinkin aivan liikaa mielenterveysongelmia, syrjäytymistä ja muuta kurjuutta. Vähin, mitä vanhemmat voivat lapsensa eteen tehdä, on pidättäytyä kokonaan alkoholista.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti näin. Lapsiperheessä on alkoholilla oltava aina nollatoleranssi. Meillä on muutoinkin aivan liikaa mielenterveysongelmia, syrjäytymistä ja muuta kurjuutta. Vähin, mitä vanhemmat voivat lapsensa eteen tehdä, on pidättäytyä kokonaan alkoholista.
Nimenomaan! Meillä oli masentunut äiti, joka ei joulua juuri laitellut ja isä, joka joi jouluisin. Isä kävi arkipäivät töissä ja teki pitkää päivää, ylitöitä aina kun niitä oli tarjolla. Isovanhemmille mentiin jouluksi heti kun osattiin sitä pyytää. Äitini ei jaksanut koskaan lähteä, koska siellä oli paljon sukulaisia paikalla ja isä halusi juoda. Sääliksihän niitä kävi. Mun miehellä on ollut köyhää ja viina sielläkin isossa roolissa kai oli. Molemmat pidetään viina poissa meidän joulusta.
T. Kolmen koululaisen äiti
Tietysti annan lapselle raitttiin joulun, mutta itse saatan ottaa pari lasillista punkkua.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tänne tulee näin asiattomia vastauksia. Olen meinaan samaa mieltä AP:n kanssa ja löytyy vastaavia kokemuksia. Vanhemmat kännissä on lapselle aina pelottava kokemus. Siskoni itki aina kun vanhemmat joivat kännejä. Ja mulla itsellä oli turvaton olo. Onko se teidän mielestä ok että lapsia pelottaa alkoholin aiheuttama käytös? Vaikka sitä kuinka kuvittelee ettei pienestä hiprakasta ole haittaa, niin kyllä siitä on. Joulu on mielestäni rauhan juhla ja rauhallisuuteen en osaa alkoholia yhdistää.
Se, että sinä ja aloittaja olitte erityisherkkiä ja traumatisoituvia lapsia, ei tarkoita, että muutkin olisivat. Suurimmassa osassa perheistä nautitaan jouluna sivistyneesti alkoholia eikä se lapsia haittaa. Ei haitannut minua tai siskoanikaan, kun olimme pieniä.
On eroa, juoko sitä viiniä pullollisen vai lasillisen. On tullut joskus juotua se pullollinen ja ei oo ihan hoksottimet terävimmillään sen jälkeen. En suosittele kenellekään, olipa läsnä lapsia tai aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinä ja aloittaja olitte erityisherkkiä ja traumatisoituvia lapsia, ei tarkoita, että muutkin olisivat. Suurimmassa osassa perheistä nautitaan jouluna sivistyneesti alkoholia eikä se lapsia haittaa. Ei haitannut minua tai siskoanikaan, kun olimme pieniä.
Sivistynyt ottaminen onkin eri asia kuin örveltäminen. Meillä ei otettu sivistyneesti ja kyllä 4 ja 7 vuotiaat lapset siinä kärsi ja nuorempi pelkäsi itkun kanssa.
Jos jonkun vanhemmat ovat keskimääräistä vahemmän älykkäitä, miten sen pitäisi vaikuttaa kenenkään muun alkoholinkäyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistynyt ottaminen onkin eri asia kuin örveltäminen. Meillä ei otettu sivistyneesti ja kyllä 4 ja 7 vuotiaat lapset siinä kärsi ja nuorempi pelkäsi itkun kanssa.
Kannattaisiko tämä vali(s)tus kohdentaa mieluummin niille örveltäjille eikä kaikille ei-nollatoleranssia noudattaville+
Ei voi nyt ottaa yhtään lasia viiniä kun on kova flunssa.