Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puut tuntevat kipua ja viestivät toisilleen. Voiko kasvissyöntikään olla ok? Linkki

Vierailija
24.12.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005020202.html

Mitä vielä selviääkään puista ja muista. Akaasia voi viestittää toisille, että täällä on kirahvi, laittakaa pahanmakuista ainetta lehtiinne. Katkaistulla joulukuusella on kärsimyksiä. Sienirihmastolla on valokuitukaapelin tyyppinen viestintäverkosto.

Mitä ajattelette tästä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko viherluonnolla olla eläimen kaltaista elämää, jota emme vielä tunne. Nykykäsityksemme voi olla aivan väärä.

Vierailija
2/27 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt lihaa, niin se lisää huomattavan paljon niiden kasvien kärsimyksiä, koska se lihasikin on syönyt kasviksia ja paljon enemmän kuin itse söisit vaikka jättäisit lihan pois.

Kaikkien on kuitenkin pakko syödä jotakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että puuhun "sattuu" yhtä paljon kuin verkossa olevaan laitteeseen, joka menettää yhteyden toiseen laitteeseen. Aika hämäävää puhua "kivusta" kun kyse on enemmän informaatiosta ja siitä missä muodossa se lähetetään ja mitä tietoja sen tulee sisältää.

Vierailija
4/27 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön mitä huvittaa ja hakkaan puita, sitä ei harhaiset hörhöt määrää.

Vierailija
5/27 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllähän se ihmisen tuntema kipukin on "vain" viestintää. Silti ihminen kokee sen kärsimyksenä.

Miettikääs, jos alien ottaisi ihmisen ja testaisi sitä. Huomaisi, että jotain viestintää näköjään menee, jos tekee vaikka haavan. Ei se alien ehkä tajuaisi, miten kamalaa se olisi ihmisestä, jos alienilla olisi erilainen käsitys kaikesta.

Vierailija
6/27 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se on fakta, ettei kasveilla ole hermostoa tai aivoja eli se on vain reaktioita ellei sitten paljastu, että onkin joku aivoja tehokkaampi tieto- ja tunnekeskus, jonka voi piilottaa olemattomaan tilaan.

Vierailija
7/27 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpönhöpöä, toki kasvit reagoi stressiin ja viestivät kemiallisesti mutta ei niillä mitään tunteita ole sillä tavalla kuin eläimillä. 

Biologi

Vierailija
8/27 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että puuhun "sattuu" yhtä paljon kuin verkossa olevaan laitteeseen, joka menettää yhteyden toiseen laitteeseen. Aika hämäävää puhua "kivusta" kun kyse on enemmän informaatiosta ja siitä missä muodossa se lähetetään ja mitä tietoja sen tulee sisältää.

Nimenomaan, kasvien viestintä ja "stressi" on vastaavaa kuin tietokoneen lähettämä virheilmoitus tai varoitus, yhtä paljon tunteita mukana.

Vierailija
9/27 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ettei syödä mitään ja kuollaan vaan pois.

Vierailija
10/27 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne kasvien "aivot" ovatkin vaan erilaiset. Eli se tunne kärsimyksestä ei ole yhdessä paikassa, vaan on tasaisesti jakaantuneena koko kasviin rakenteena, jota emme vielä ymmärrä.

Vierailija
11/27 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen että tämä on tieteenala jonka nykykäsitykset saattaa hyvinkin tulevaisuudessa muuttua. Eihän siitä ole kauaakaan kun uskottiin ettei eläimet ja vauvatkaan tunne kipua, kun eivät osaa sanoilla sitä kertoa.

Jos vaikka potkaiset koiraa ja se vingahtaa, niin se vain "reagoi",  mutta ei tunne.

Aika tuttuja argumentteja käytetään nyt kasveista ;)

Itse olen ajatellut niin, että parempi toimia varman päälle ja olla tuottamatta TURHAA kärsimystä kasveille. En poimi kukkia maljakkoon, enkä huvikseni revi puiden oksia. Mutta leikkaan kuitenkin takapihan nurmikon, ymmärrän että puita hakataan (tarpeeseen, joskin avohakkuita en hyväksy) ja tietysti syön ruokaa, lihaakin. Koska tuntevat sitten kärsimystä tai eivät, niin kasvien syönti on koko meidän kiertokulun perusta. Tai sienet ja homeet oikeastaan ovat, mutta kuitenkin.

Vierailija
12/27 |
24.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tätä kun varsinkin pimeässä metsässä vaistoaa jonkun lähelläolon, tiedättekö sen tunteen? Vaikka ketään ei oikeasti ole missään lähimaillakaan, niin tunnen silti että vieressä on joku ja se on puu.

Vierailija
13/27 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä muutama vuosikymmen sitten arvostetut lääketieteen asiantuntijat väittivät, etteivät eläimet koe kipua.

Vierailija
14/27 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin joskus 70 tai 80-luvulla Kasvien  salattu elämä-kirjan, oli todella mielenkiintoinen.

Vierailija
15/27 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko happea haukata, vai tunteeko sekin kipua? Entä vesi, joka on elävä elementti, eikö se huuda tuskasta, kun se joutuu suoliston mutkiin? Lahopuuta voinee varovasti puraista, sillä sehän on jo päässyt hengestään, vai kuinka?

Vierailija
16/27 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tätä kun varsinkin pimeässä metsässä vaistoaa jonkun lähelläolon, tiedättekö sen tunteen? Vaikka ketään ei oikeasti ole missään lähimaillakaan, niin tunnen silti että vieressä on joku ja se on puu.

Tunnethan sä , että vieresäsi on joku, vaikka se olisi liikennemerkki. Ihminen aistii kaiken lähellä olevan.

Vierailija
17/27 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päätin lopettaa leikkokukkien oston. Enkä ostanut kuusta tänä jouluna nurkkaan itkemään. 

Onhan kasvit elollisia olentoja. Ja tutkitusti niilläkin on suojakeinoja.

Vierailija
18/27 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko happea haukata, vai tunteeko sekin kipua? Entä vesi, joka on elävä elementti, eikö se huuda tuskasta, kun se joutuu suoliston mutkiin? Lahopuuta voinee varovasti puraista, sillä sehän on jo päässyt hengestään, vai kuinka?

Vesi on vetyä ja happea, ei elävä elementti.

Vierailija
19/27 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnethan sä , että vieresäsi on joku, vaikka se olisi liikennemerkki. Ihminen aistii kaiken lähellä olevan.

Niinpä, tästä syystä sokeakaan ei tarvitse keppiään eikä koiraansa, koska aistii muutenkin kaiken lähellään olevan.

Tottakai kasveja voi silti syödä ja pitääkin, mutta jos todettaisiin että kasvit tuntisivat kipua, niin se varmasti toisi buustia lihansyönnin vähentämiselle/lopettamiselle.

Vierailija
20/27 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005020202.html

Mitä vielä selviääkään puista ja muista. Akaasia voi viestittää toisille, että täällä on kirahvi, laittakaa pahanmakuista ainetta lehtiinne. Katkaistulla joulukuusella on kärsimyksiä. Sienirihmastolla on valokuitukaapelin tyyppinen viestintäverkosto.

Mitä ajattelette tästä?

Kasvien kloonaaminen eli pistokkaan ottaminen on helppoa. Eli käytännössä ei tarvitse syödä itse yksilöä kuolemaan asti. Budhalaiset munkithan oivalsivat tämän jo satojatuhansia vuosia sitten ja alkoivat viljelemään kasviksia klooneista.

Pelkästään sato oli tasalaatuista ja viljely helpompaa mutta myös kasvi eliönä sai jäädä eloon.

Aika tyhmä pitää olla jos ei muista näitä perusasioita kasvissyönnistä ja eliöiden yksilöllisistä oikeuksista elää tällä planeetalla. Ihminen ei ole kasvia tärkeämpi olento mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän