Miltä synnytys tuntuu?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksessä on eri vaiheita, jotka tuntuvat erilaisilta eri ihmisistä. Moni asia vaikuttaa siihen, miltä synnytys tuntuu. Ehkäpä päällimmäinen tunne siinä on se, että se sattuu aika tavalla.
Laittaa mobilaattia etukäteen niin ei satu niin paljon ja on luikastetta.
Sattui. Ja paljon. Mutta ei niin paljon kun olin kuvitellut.
On ollut ihanin kokemus elämässäni, olin aivan euforinen saatuani lapsen rinnalleni.Eikä johtunut mistään kivunlievityksestä, ihan luomuna syntyi.
Miesten pitäisi kokea armeijassa se kipu mikä naisille tulee synnytyksessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksessä on eri vaiheita, jotka tuntuvat erilaisilta eri ihmisistä. Moni asia vaikuttaa siihen, miltä synnytys tuntuu. Ehkäpä päällimmäinen tunne siinä on se, että se sattuu aika tavalla.
Laittaa mobilaattia etukäteen niin ei satu niin paljon ja on luikastetta.
Ei nyt jaksais tällä tasolla ollenkaan keskustella, kun ei tuossa mitään hauskaakaan ole. Mutta ainakin yritit!
Vierailija kirjoitti:
Ummetus + menkkakivut.
Menkkakivut potenssiin 1000!
Sattuu enemmän kuin mikään muu ja enemmän kuin voisi koskaan kuvitellakaan. Lisäksi koko kroppa tärisee ja kramppaa, päässä on outo olo...
Supistusten aikana hankalasti määriteltävän tuskaiselta. Ponnistusvaiheessa siltä kuin joku repeäisi, vähän saman tyylinen kipu kuin jos venytät jotain lihasta liikaa (esim joku venyttää sun takareittäs liian pitkään liian pitkälle). Kun pää on tullut läpi, loppu on kuin pussillinen makkaroita holahtaisi alapäästä.
Riippuu tietty ihmisestä, miten sen tuntee ja kokee.
Oma kokemukseni:
Kun supistukset alkoivat, ne tuntuivat ensin normaalilta kuukautiskivulta, sellaisina kramppeina tasaisin väliajoin. Pikkuhiljaa ne voimistuivat ja lopulta kipu oli niin kova, että lyhistyin eteisen lattialle, enkä pystynyt siitä nousemaan, kun koko alakroppa oli kipeässä krampissa. Sairaalaan päästyäni kivut olivat jo sietämättömät. Olin ajatellut synnyttää luomuna, koska kipukynnykseni on korkea (tai niin luulin). En osannut kuvitella, että sellaista kipua on olemassa. Kipua lievitettiin ensin kuumilla kääreillä, eivät mielestäni auttaneet, sitten ilokaasulla.
Lopulta sain epiduraalipuudutuksen ja siitä eteenpäin synnytys oli hyvä kokemus.
Supistukset tuntuivat siedettävänä kipuna ja välillä otin ilokaasua.
Ponnistusvaiheessa tuntui, että alapää repeää ja räjähtää. Kun vauvan pää olo ulkona, kaikki kipu oli ohi.
Itkin ilosta ja onnesta kun sain vauvan rinnalle.
Synnytys oli minulle upea ja ihana kokemus, mutta järkyttävän kivulias.
En tajua, miten jotkut voivat synnyttää ilman mitään kivunlievitystä!
Ainakin mulla kipu oli niin hirveää, että olisin seonnut ilman epiduraalia.
Myös palautumiskivut olivat hirveät, kun kohtu supistui takaisin.
Kellään tutulla ei ole ollut niin hirveitä palautumiskipuja, jos ollenkaan.
Enkä kuitenkaan pidä itseäni kipuherkkänä, mulla on molemmat kyljet ja jalkapöydät tatuoitu, ja kestin sen paremmin kuin synnytyksen. Tiedä sitten. Henkilökohtaisia juttuja.
Supistukset tuntui todella kovilta menkkakivuilta ja että koko kroppa vyötäröstä alaspäin kramppaa.
Ponnistusvaihe tuntu siltä, että halkee keskeltä kahtia. Kamalimpia kipuja mitä ikinä oon kokenu.
Välittömästi loppu kivut kun vauva oli ulkona:)
Synnytin luomuna.