”Anoppi alkoi kiljua joulupöydässä, että aionko tappaa hänet” – sukujoulut, joita ei muistella hyvällä
Sukujoulu voi olla ihana ja ikimuistoinen tai sitten suoraan helvetistä – ainakin IS:n lukijoiden tarinoiden perusteella.
Jos esimerkiksi anopin ja miniän välit ovat jännitteiset entuudestaan, jouluna tilanne saattaa kiristyä äärimmilleen.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vietän ,Joulut yksin. Hyvää jaRauhallista joulua kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Niin metsä vastaa kun sinne huutaa- on klisee, mutta pitää sisällään totuuden siemenen. Kukaan ei jaksa riidellä yksin. Hankalalle anopille voi sanoa kauniisti, että nyt sinä loukkasit minua ja jos nalkutus jatkuu, voi lähteä pois. Niskojaan nakkovalle ja kaikkea nyrpistelevälle miniälle voi sanoa samoin ja pyytää tätä tuomaan seuraavalla kerralla itselleen sopivat eväät. Ja kaikkeen ei todellakaan ole pakko reagoida tai etsiä riidan aihetta.
Mun anopilla oli kaksi miniää ja vaikka mummu oli vähän hankala luonne, ei meillä tullut riitaa kun me miniät ei lähdetty siihen mukaan vaan oltiin kun ei oltas kuultukaan pieniä vasamia. No, tuli sitten kolmas miniä jota mummu palvoi....aluksi. Pian oli kuitenkin täysi sota päällä, uusi miniä tarttui jokaiseen sanaan ja näytti mummulle paikkansa, hyvin selkeästi. Syytinkimummu oli vanhainkodissa ennenkun ehti tajutakaan . Eipä siinä meillä muilla ollut sanomista, oli poikansa ja tämän uuden ihanan vaimon syytingissä.
No en minäkään ryhtyisi hoitamaan ja paapomaan vittumaista muoria, joka pyrkii loukkaamaan sanoillaan aina tilanteen tullen. Vanhainkotiin vaan, ei iäkkyys ole mikään tekosyy olla kyrpänaama.
Minua vähän hirvittää ylihuominen, kun ollaan menossa anoppilaan joulupäiväksi. Anopin elämänasenne kun on se, että "minä voin sanoa mitä haluan, kun olen niin vanha" (anoppi on 60). Anoppi antaa siis itselleen luvan sanoa ihan mitä sylki suuhun tuo ja mistään ei saa loukkaantua, kun ei hän pahaa tarkoita :) eipä siinä, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta kyllä sitä mielellään joulun viettäisi niin ettei tarvitse koko ajan väistellä pieniä puukkoja.
Onneksi vietän ,Joulut yksin. Hyvää jaRauhallista joulua kaikille!