Kuinka paljon kaloreita että laihtuu??
No niin, tämä sama kysymys on varmaan ollut täällä jo miljoona kertaa, mutta haluaisin saada tähän vastauksen mahd. pian =)
Eli kävin energynetin sivuilla, jossa laitoin painon (106 kg), pituuden (171cm) ja iän (24) ja sen mukaan saisin syödä 2875.88 kcal päivässä! Kuulostaa todella isolle määrälle! Nyt sitten listasin päivän syömiset ja kaloreita tuli 1556..Eli voisinko laihtua, jos kalorit olisivat jatkossa n. 1500?
Mä nimittäin oon syöny tänään ihan samalla tavalla kuin ennenkin joten en oikein ymmärrä miten voisin laihtua näillä syömisillä (tai että miten voisin syödä 2800 päivässä lihomatta!!). Vai onkohan tuossa nyt jotain mitä olen ymmärtänyt ihan väärin...??
Kommentit (13)
2875 kcal kuulostaa kyllä aika suurelta määrältä. Veikkaisin käytännössä jotain 2300 kcal jos et harrastaa suuresti liikuntaa. Jos oletetaan että kulutat tuon 2300 kcal/vrk ja nykytietämyksen mukaan tarvitaan 7000 kcal vajetta 1 kg laihtumiseen niin 1300 kcal/pvä laihtuisit 1 kg viikossa ja 1800 kcal/pvä laihtuisit 0.5 kg/vko.
Vierailija:
No niin, tämä sama kysymys on varmaan ollut täällä jo miljoona kertaa, mutta haluaisin saada tähän vastauksen mahd. pian =)Eli kävin energynetin sivuilla, jossa laitoin painon (106 kg), pituuden (171cm) ja iän (24) ja sen mukaan saisin syödä 2875.88 kcal päivässä! Kuulostaa todella isolle määrälle! Nyt sitten listasin päivän syömiset ja kaloreita tuli 1556..Eli voisinko laihtua, jos kalorit olisivat jatkossa n. 1500?
Mä nimittäin oon syöny tänään ihan samalla tavalla kuin ennenkin joten en oikein ymmärrä miten voisin laihtua näillä syömisillä (tai että miten voisin syödä 2800 päivässä lihomatta!!). Vai onkohan tuossa nyt jotain mitä olen ymmärtänyt ihan väärin...??
mä nimenomaan teen istumätyötä enkä oikeestaan liiku. Se osittain selittää sen miksi olen niin paljon lihonnut..Ja osittain se että syön joka viikonloppu sipsipussin, joka sitten nostaa sitä kalorimäärää.
Mutta olisko se minimi 1200 kaloria päivässä? Vai se 1300? Että jos sitä yrittäis vähän vaihdella esim. 1300-1800 kaloria päivässä?
ap
sitäkin tässä vielä pohdiskelen, että kuinka luotettavaa on katsoa tuolta energynetistä kalorimääriä? Pitääköhän ne kuinka hyvin paikkaansa? Nimittäin kun laskeskelin painonvartijoitten pisteitä, niin pisteet olisivat ylittyneet näillä syömisillä..
Mä yritän pitää just viikkotasolla kalorit kurissa eli yleensä alkuviikosta syön kevyesti (max. 1200 kcal/pvä) joten saa sitten vähän viikonloppuna yhtenä päivänä herkutella :)
Eli pyrin siihen, että sain aineenvaihdunnan sekaisin. sain laihdutettua hyvin n. 1,5kg viikossa. Tavoite oli 57kg j a lähdin 65kg.
heti. Herkkupäivät tekevät kuitenkin lahdutuksesta siedettävän, kun tietää ettei se vaikuta kokonaisuuteen. Söin herkkupäivinä pizaa, karkkia ja kaikkea mikä maistu. Jos vedät heti 1200 kaloria voi olla, että kroppa menee " säästötilaan" . Eli ainakin painonvartiat suosittelevat tuota 1800 kaloria josta mennään 1200 kun painon pudotus taantuu.
Jos toinen painaa 95 kg ja toinen 75 kg, ei " laihduttava" määrä tietenkään voi olla sama... tai tietysti voi, mutta painavammalle se on liian vähän ja elimistö menee säästöliekille eikä laihtumista tapahdu toivottavalla tavalla.
106-kiloinen kuluttaa n. 2000 kaloria. Terveenä ihminen pysyy, jos liikkuu päivittäin 500 kalorin edestä.
Pysyt siis samanlaisena syömällä 2500 kaloria ja liikkumalla 500 kaloria.
Jos syöt alle 2000 kaloria laihdut viikossa 7*500=3500 kaloria eli puoli kiloa.
Jättäisit shipsit pois ja liikkuisit töitten jälkeen kevyesti puoli tuntia joka päivä ja kerran viikossa kunnon hiki jumppa 1 h jollonka tuntuu että kuolet ja kaks kertaa viikossa käyt reippaalla liikkumisella tunnin ajan (ui, kävele, pyöräile)..
Syö usein päivän aikana niin sokerit pysyy oikasessa eikä tuu himoja ja masu pysyy käynnissä. Syö terveellisesti ja monipuolisesti.
mä kyllä pystyn jättämään pois, en usko että siitä tulee kovin suuri ongelma laihdutuksen aikana. Isoin asia on tuo liikunta, kun en oikein koskaan ole sitä harrastanut..Tykkään kyllä käydä kävelemässä, mutta yksin lähteminen on niin hemmetin vaikeeta ja keksin vaikka mitä tekosyitä että en muka voi lähteä.
Tässä mietin, josko saisin vaikka Pilates-videon jostain niin voisin alkaa sen avulla jumppailemaan =) Ja askelmittari on vyötäröllä, joten toivottavasti sekin kannustais liikkumaan lisää.
Mutta tosiaan, koska tuo liikkuminen minun kohdalla on niin epävarmaa, kannattaa varmaan ensin miettiä nuo kalorimäärät kuntoon..
ap
Ei, vaan meet vaikka kuntosalille! Sielä on tosi hauskaa. Kokeile vaikka mun lemmikkejä Spinninkiä ja Body pumppia!! Vaihtele lajeja ja testaa ihan rennosti, sua varten ne ihmiset saa palkkaa.
Tärkeintä on nauttia liikkumisesta. Ei väkertäminen kotinurkissa oo ees niin kivaa kun mennä salille vieraitten ihmisten ympärille ja hikoilla niin että muut meinaa pyörtyä siitä lemusta! :) Kiva vaihtaa kunnolla paikkaan jossa saa remuta ja haista, sitten menee pesulle ja saunaan.
IHANAA! Kannattaa vaan mennä eikä vertaa itteensä toisiin. Toiset on joko yhtä kömpelöitä tai ei osaa niin paljoa kuin muut jotka harrastanu salia vuodesta 92.
Saat vaan lisää kiksejä kun menet vaikka ujostuttaa!
mä just ennemmin väkerrän kotona =) Salille mua ei saa kukaan..Monta syytä ja tosiaan ennemmin/todennäköisemmin liikun kotona yksikseni. Ja kotona tosiaan rääkkään enemmän itteeni, jos vaikka jumppaan..Julkisilla paikoilla en kehtaa hikoilla niin paljon..
Uimista tai pilatesta tms. haluaisin harrastaa, mutta siinäkin on se, että sen pitäis olla säännöllistä. Esim. joka ma ja to ilta. Mutta vuorotyö estää sen ja iltavuoroina mä en saa itteeni liikkeelle ennen töihin menoa. (tai sitten tää on vaan taas selittelyä millä mä varmistan sen, ettei tarvitse liikkua)
ap
Ensiksi olisi varmaan aika hyvä 1800 kaloria. Jatka sitä niin kauan kuin laihdut viikossa " saman kilomäärän" . Tämä tarkoittaa että sitten kun laihtuminen taantuu vähennä 1500 kaloriin.