Minkä suuruisen asuntolainan saan / kannattaa ottaa?
Työssäkäyvä nainen, joka tienaa bruttona n. 2000€/kk ja omia säästöjä 4.000€. Minkä suuruisen asuntolainan mun kannattaa ottaa että saan sen hyvin maksettua? :D Tietty vastikkeet yms. tulee päälle. Minkä laista ne mulle pankista myöntää? Joulun jälkeen aika pankkiin ja pohdin vaan...
Kommentit (9)
Jos sulla ei ole takaajia, maksimimäärä on 80 000 e. (5% omat säästöt)
Pankki katsoo sun kaikki tulot ja menot. Sitten ne laskee, minkä suuruista kuukausilyhennystä voisit maksaa niin, että sulle jää tarpeeksi rahaa elämiseen - myös siinä tapauksessa, että korkotaso olisi 6 prosenttia. Pankki todennäköisesti laskee automaattisesti sulle pitkän laina-ajan eli 20-25 vuotta.
On hyvä, että sulla on omia säästöjä, mutta ne ei auta, jos sun säännöllisillä tuloilla ei pysty lyhentämään lainaa. Pankki on eniten kiinnostunut asiakkaan maksukyvystä.
Muistathan kilpailuttaa asuntolainan eli pyytää lainatarjouksen useammasta pankista.
Omaa rahaa pitää olla säästössä 10% asunnon hinnasta. Eli noin 40'000e voit saada tällä hetkellä.
Mä sain samoilla tuloilla 62000 €. Tosin laitoin omista 30k €.
"Jos sulla ei ole takaajia, maksimimäärä on 80 000 e. (5% omat säästöt)"
Ei sitä noin lasketa. Ensinnäkin, lainakatto tarkoittaa sitä, että asiakkaalla pitää olla ostettavan asunnon hinnasta 10 prosenttia säästöjä tai muita vakuuksia, ensiasunnon ostajalla 5 prosenttia.
Jos siis se ostettava asunto maksaisi 80 000 euroa ja asiakas olisi ensiasunnon ostaja, hänellä pitäisi olla 4000 euroa esimerkiksi niitä säästöjä.
Mutta sekään ei vielä riitä, jos asiakkaan tulot on sellaiset, ettei niillä lyhennetä 76 000 euron lainaa. Jos pankki katsoo, että asiakkaalle voi myöntää lainaa vain 50 000 euroa, niin sitten sen pitää ostaa asunto, jonka saa sillä 54 000 eurolla.
Ite sain just lainaa 120 000, bruttotulot 2300. Säästöjä 14 000
Osta uustuotannosta, jossa maksuaika 45v ja ensimmäiset 3-5 v yhtiölainasta maksuvapaata.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole takaajia, maksimimäärä on 80 000 e. (5% omat säästöt)
Tässä on virhe.
Ensinnäkin henkilötakaus ei käy enää asuntolainoihin ollenkaan. Toinen juttu on, että pelkkää ostettavaa asuntoa vastaan saa lainaa aika huonosti. Lainaa ei saa 95% asunnon hinnasta vaan 90% asunnon takausarvosta joka on yleensä 70% myyntihinnasta, eli 0,9×0,7=63%. Lopulle asunnon hinnasta täytyy löytyä rahaa tai joku muu vakuus.
Eli jos ei ole mummon mökkiä jonka saa pantattua lisävakuudeksi niin sitten täytyy vain säästää enempi.
Pankin sivuilla on hyviä laskureita. Nettotulosi ei ole kummoiset, joten mieti tarkkaan minkä suuruista erää pystyt maksamaan, jopa korkojen noustessa. Itse en yli 70 tuhannen lainaa ottaisi noilla tuloilla, ja siinäkin riittää maksettavaa. Se hoitovastikekin voi nousta, siihenkin on varauduttava. Ja eiköhän nykyään ole niin että vähintään 5% on oltava omia säästöjä (voin olla väärässäkin, kun ei itseä enää kosketa). Minkä ikäinen olet ja minkä pituista laina-aikaa olit ajatellut?