Miksi et antanut alapään bakteereja sektiolla syntyvälle vauvallesi
huomio: tämä ei ole syyllistävä vaan haluan nyt kysyä miksi joku ei tehnyt erikseen eli siirtoa vauvalle. Ette ole mielestäni huonoja äitejä tai synnyttäjiä vaan kysymys koskee nyt alapään bakteereita joita keisarileikkauksella syntyvä ei saa. Syyt sille miksi joku on tehnyt - tietää jo, mutta ei miksi joku siirtoa ei tehnyt.
Ei syyllistävästi vaan haluan vain kuulla miksi ei.
Aihe on ilmeisesti kielletty siinä vaiheessa jos joku aivan turhaan syyllistyy, mutta älkää nyt syyllistykö kun en syyllistä vaan haluan kysyä miksi et tehnyt siirtoa, ilman syyllistämistä.
Kommentit (31)
Lapseni on aikuinen. Käytännöt olivat silloin toiset. Nykyään: keisarinleikattava nainen on aika avuttomassa tilassa ja kipeä vaatimaan jotain, mitä henkilökunta ei ehdota. Lapsi voi vaatia heti synnyttyään akuutimpia hengen tur vaavia toimenpiteitä eikä swabbia sen vuoksi tehdä. Äiti voi tarvita hoitotoimenpiteitä, olla nukutettuna tai teho-osastolla.
Nämä tuli nyt näin yhtäkkiä mieleen.
Ei mulle tästä mitään kerrottu kun jouduin sektioon tilaamatta ja pyytämättä.
Kaikenlaista sitä kuuleekin. Eipä olisi tullut mieleenikään. Eiköhän tyo pärjää ilmankin kuten miljoonat muut.
Mulle tehtiin kiireellinen sektio kaksi vuotta sitten. Silloin en ollut kuullut tästä bakteeriasiasta, eikä siitä kukaan sairaalassa kertonut. Yksinkertaisesti siis siksi, että en tiennyt, että niin olisi hyvä tehdä.
Koska mun tuplavauvani olivat poikittain.
Lapseni syntyi niin kauan sitten ettei tästä asiasta vielä tiedetty.
Eivät ole sairaalassa kertoneet/ehdottaneet kyseistä toimenpidettä sektion aikana. Kaksi sektioo takana. Lapset olleet terveitä. Ei allergioita, ei iho-ongelmia. Miltä tuo bakteeri suojaa?
Mä itseasiassa näin unta että jouduin toisen lapseni kanssa sektioon ja huusin että laittakaa siihen lapseen niitä emätinbakteereja :D
Tiedän että jotkut kätilöt pyhhkäsee vähän hanskoilla äidin rinnuksille jos lähdetään synnytyssalista kiireelliseen sektioon.
Juu, olen alalla ja tälläisiä sitä miettii....
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole sairaalassa kertoneet/ehdottaneet kyseistä toimenpidettä sektion aikana. Kaksi sektioo takana. Lapset olleet terveitä. Ei allergioita, ei iho-ongelmia. Miltä tuo bakteeri suojaa?
Tukee terveen ja monipuolisen (suolisto)mikrobikannan syntymistä lapselle.
Kysyin lääkäriltä swabbauksesta, ja hän ei suositellut kyseistä juttua. En siis ole vielä ollut sektiossa vaan se on vasta edessä päin.
Minulta irtosi istukka, eikä lapseni saanut happea. Hätäsektio kyseessä.
No just joo. Sanonpa vaan että kyllä meillä länsimaissa on pienet huolet. Nainen viedään kiireellisesti leikkaussaliin ja vatsa aukaistaan että vauva ja äiti säilyisivät hengissä. Ei siinä varmaan kovin monella tule pimpan bakteerifloora mieleen. Luulenpa että siinä olisi leikkaussalihenkilökunnalla ilmeissä pitelemistä, jos tokkurainen ja puoliksi tajuton synnyttäjä alkaisi asiasta horista. Ja aika hyvin tuo lapsi näyttää pärjäävän ilman tällaista "flooraakin". Ihan oikeasti, hankkikaa mieluummin oikea elämä, kuin että käytätte aivojanne tällaiseen pohdintaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin lääkäriltä swabbauksesta, ja hän ei suositellut kyseistä juttua. En siis ole vielä ollut sektiossa vaan se on vasta edessä päin.
Miksiköhän ei? Mitään haittaa siitä ei kuitenkaan voi olla. Jos tietäisin että sektio on edessä hoitelisin kyllä swabbaukset rintoihin ihan omiin nimiini enkä lääkäreiltä kyselisi, tai miksi edes mainita.
Joskus voi olla että se on tosi tärkeä osa sektiota, jos olisin lääkäri niin sanoisin että ei siitä ainakaan haittaa ole. Mutta olen vain hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukee terveen ja monipuolisen (suolisto)mikrobikannan syntymistä lapselle.
Näin kärjistettynä jos vauva syntyy sektiolla eikä saa swabbia (eli naamaa ei pyyhitä taitoksilla, jotka ovat olleet äidin emättimessä), hänen iholleen ja limakalvoilleen tunkeutuu ja asettuu kodiksi leikkaussalin ilmassa ja pinnoilla pyörivät bakteerit - huonot ja hyvät. Alakautta syntyessään vauva saa ihan automaattisesti synnytyskanavasta terveellisen ja hyvän bakteerikannan, eikä huonoille bakteereille jää niin paljon "tilaa".
Vierailija kirjoitti:
No just joo. Sanonpa vaan että kyllä meillä länsimaissa on pienet huolet. Nainen viedään kiireellisesti leikkaussaliin ja vatsa aukaistaan että vauva ja äiti säilyisivät hengissä. Ei siinä varmaan kovin monella tule pimpan bakteerifloora mieleen. Luulenpa että siinä olisi leikkaussalihenkilökunnalla ilmeissä pitelemistä, jos tokkurainen ja puoliksi tajuton synnyttäjä alkaisi asiasta horista. Ja aika hyvin tuo lapsi näyttää pärjäävän ilman tällaista "flooraakin". Ihan oikeasti, hankkikaa mieluummin oikea elämä, kuin että käytätte aivojanne tällaiseen pohdintaan.
Ei kyllä menis ihmiskunta ja lääketiede mihinkään suuntaan jos näin kaikki ajattelisi.
Minä olen kiinnostunut lääketieteestä ja biologiasta ja kyllä mulla on näitä aikaa miettiä omaksi mielenkiinnoksi. Kerään vauvani ulosteita myös tutkimustarkoituksiin.
Hyi oksettaa ajatuskin! Todella ällöttävää. Mikä osa vauvasta niillä pimppinesteillä voidellaan ?
Lapseni syntyi sektiolla viikolla 26. Siinä oli huomattavasti olennaisempia asioita kaikilla mielessä. En tiedä olisiko tässä tapauksessa tuollainen ollut edes mahdollista. Itse kuulin asiasta ensimmäistä kertaa nyt tässä ketjussa
Teen tälle vauvalle joka tulee suunnitellulla sektiolla. Aikaisemmille en kerennyt harkitsemaan kiireellisyyden vuoksi.
Ei pahemmin mielipiteitä kyselty kummankaan kohdalla kun synnytykset päättyivät kiireelliseen sektioon. Eikä siinä puolitajuissaan ensimmäisenä mielessä olleet bakteerit vaan se onko vauvat elossa. Kun kuulee ensi parkaisun, voi vajota onnellisesti tajuttomuuteen.
Itse en ole synnyttänyt mitään kautta, mutta minä ja siskoni olemme syntyneet sektiolla. Ihan jo siksi, että muuten olisi kuollut niin äiti kuin vauvakin.