Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Influenssarokote raskaana

Vierailija
21.12.2016 |

Oletteko ottaneet? Neuvolassa ei rokotusta suositeltu, kysyin siitä itse, kun ystävä sai sen raskauden aikana ja sanoi, että kannattaa ottaa. Täti sanoi, että saan sen, jos haluan, ja että hänen tietääksensä siinä ei pitäisi olla mitään riskejä. Ei kuulostanut kauhean vakuuttavalta... En ole mikään rokotevastainen ihminen, mutta kolmen keskenmenon jälkeen hyvin mennyttä raskautta ei tee mieli riskeerata. Otitteko itse influenssarokotteen raskaana? Jos niin missä vaiheessa raskautta, tuliko jotain oireita? Siinähän ei pitäisi olla eläviä taudinaiheuttajia mukana, että kipeäksihän siitä ei periaatteessa voi tulla? Olen 33 viikkoa raskaana.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä nimenomaan suositellaan, ellei ole jotain syyrä miksei ottaisi. Raskaana sen saa ilmaiseksikin.

Itse en ottanut, koska olin saanut kahdesta aikaisemmasta influenssa piikistä joskus aikoinaan kahden päivän kestävän 40 asteen kuumeen. Sanoi sitten neuvolantäti, että ehkä ei kannata ottaa.

Mutta jos ei mitään ole aikaisemmin tullut, niin ottaisin sinuna piikin :)

Vierailija
2/12 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin viime vuonna. LA oli 4.2 en muista millä viikoilla olin mutta syksyllä varmaan piikin sain 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin olin käsittänyt, siksi siitä kyselinkin neuvolasta. En ole koskaan ennen ottanut influenssarokotetta, en tiedä miten mahdan sellaisiin reagoida... /ap

Vierailija
4/12 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskalsin ottaa raskausviikolla yli 30 ja ei tullut mitään oireita. Myös mies rokotettiin. Hyvähän se on suojata niin ei pieneen vauvaan tartu jolle influenssa voi olla vaarallinen. Rokote oli minulle ensimmäinen ja ihan vauvan vuoksi otettiin.

Vierailija
5/12 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla taas provo :(

ja influenssarokotusta suositellaan ehdottomasti kaikille raskaana oleville, ihan siksi että raskausaikana on yli viisinkertainen riski sairastua vakavampaan influenssaan, jälkitaudeista puhumattakaan...

Loppuraskaudessa otettu rokote suojaa myös vauvaa, vauvat voivat itse ottaa rokotuksen vasta yli 6 kk iässä.

Rokotusta suositellaan myös raskaana olevan lähipiirille eli miehelle myös!

Vierailija
6/12 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin viime vuonna kun raskaana, ei tullut mitään ja en pelännyt ottaa kun nehän eivät sisällä taudinaiheuttajaa mielestäni. Itselläni ja lapsellani ei ole ainakaan ollut mitään haittaa, tai ainakaan että tietäisin olleen.

Raskausaikana jos saa influenssan niin sehän on nimenomaan vakavempi kuin jos sen saisi muuten ei-raskaana, se käy äidin keholle paljon kovemmille. Ja tietysti jos sen influenssan sattuisikin saamaan niin se voi käynnistää ennenaikaisen synnytyksen sekä hidastaa sikiön kasvua. Mutta jokainen pohtii nämä tietysti itse. Suurin todennäköisyys on että sai influenssan tai ei niin mitään peruuttamatonta ei käy, mutta itse otin varmuuden varaksi. 

Vierailija
7/12 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut. Nyt raskausviikon 31 menossa. En ole minäkään mikään rokotevastainen mutta, kun viime vuonna otin ensimmäisen kerran olin kipeä seuraavan puoli vuotta. Liekö edes siitä johtunut mutta silti ei houkuta.

Nyt neljäs raskaus menossa.

Vierailija
8/12 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ottanut kertaakaan. Kolme lasta olen synnyttänyt.

Vierailija
9/12 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin myös nyt rokotteen ensimmäistä kertaa koska olen raskaana ja mies myös otti. Vauvallahan on syntyessään sitten tuo rokote voimassa puoli vuotta. Neuvolassa ei puhuttu mitään kannattaako vai ei, menin vain ottamaan kun niitä annettiin. Kyllähän se on jokaisen oma päätös. Kaverini joka on vähän hysteerisempi ja raskaana, ei ottanut myöskään, mutta eikös aika suuri ole myös riski jos äiti ja/tai vauva syntyessään saa influenssan?

Vierailija
10/12 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin tietysti, joskus loppuraskaudesta. Ei tullut mitään oireita. Mies sai samalla rokotteen.

Vierailija
11/12 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin rv26-27 rokotteen. Tää oli jo kolmas talvi putkeen kun otin sen, eikä koskaan oo siitä mitään tullut. Influenssarokote on kuitenkin tutkittu eikä ole verrattavissa sikapiikkiin, joka tuotiin markkinoille lyhyessä ajassa. Oon sairaanhoitajana ja pari viikkoa sitten hoidinkin influenssapotilasta, joten hyvä se on tällä alalla varsinkn olla. En oo koskaan sairastanu influenssaa, mutta mieluummin saan piikistä vaikka parin päivän kestävän kuumeen kuin influenssan jälkitautineen. Pahimmassa tapauksessa sitten sairaalahoitoon ja lääkitykset päälle raskausaikana...En ota sitä riskiä.

Mies otti rokotteen myös sen takia vaan, että ei sairastu ite siihen juuri kun vauva helmikuussa tuleepi. :) Hänellekään ei piikistä mitään tullu.

Vierailija
12/12 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ottaisi. Moni sairastunut influenssaan vaikka ottanut rokotteen. Ei kovin hyvä teho tänäkään vuonna.