Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sydänkohtaus alle viisikymppisenä - tunnetko ketään?

Vierailija
20.12.2016 |

Olen kriisissä, minusta tuntuu, että olen ainut koko maailmassa. Olin osastolla mummojen seassa ja tunsin äärimmäistä itsekunnioituksen puutetta.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkakaverini sai sydänkohtauksen yläasteella 14-vuotiaana kesken oppitunnin. Muistan kun meidät ohjattiin ulos luokasta ja häntä elvytettiin siellä. Siitä kohtauksesta hän selviytyi ja seuraava tuli vasta hänen ollessaan lukioikäisenä juhlimassa kavereidensa kanssa. Siitä hän ei enää selvitynyt. Synnynnäinen sydänvika.

Vierailija
42/54 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintavoilla mutta myös geeneillä on merkitystä. Ainakin taksinkuljettajan ja rekkakuskeina työskenteleviä nuorehkoja sydäninfarktin sairastaneita on tullut vastaan työssä. Urheilu ei suojaan infarktilta mutta hyväkuntoinen voi toipua paremmin. Mieleen tulee norjalainen uinnin maailmanmestari joka kärsi olkapäävaivasta kunnes kuoli sydäriin vain 26-vuotiaana. Ks. https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Dale_Oen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom! Aloitus on joulukuulta 2016! 

Että sellaista koronahullulle. Lähdettiin sitä ennenkin.

Vierailija
44/54 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydäninfarktin syy ovat tukkeutuneet sepelvaltimot. Sitkeässä elää sellainen käsitys, että kohtaus tulisi yllättäen mutta näin ei suinkaan ole. Potilas vaan kuvittelee, että oireet ovat jotain muuta ja terveydenhuolto ei ota vakavasti. Nykyisessä lääketieteessä jokainen infarkti olisi erittäin helppo hoitaa jos potilas saataisiin ajoissa sairaalaan ja niitä voitaisiin myös ehkäistä ennakolla tekemällä varjoainekuvauksia.

Vierailija
45/54 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukon veli kuoli 49v. sydänkohtaukseen työpöytänsä ääreen. Apelle itselleen tehtiin pallolaajennus aika nuorena, en muista tarkkaa ikää, ja elikin sitten lähes yhdeksänkymppiseksi. Pojan kaverin isä kuoli sydänkohtaukseen 34v, oli tosin hurjan lihava ja kaikenlaisia muitakin terveysongelmia.

Vierailija
46/54 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 39v 1993.ankara rintapuristus keskellä päivää. En pystynyt kävelemään kymmeneen sekuntiin. 20 min. heikotti jälkeenpäin. Ihmettelin vaan mikähän tuokin oli. 2000 otettiin sydänfilmi ja kerrottiin mikä se oli. Ei ole vaivannut sen jälkeen.

Vierailija
47/54 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se Jutan mies Petteri joku? Eikös se saanut sydänkohtauksen johon kuoli alle viisikymppisenä.

Eikös se hukkunut pelastaessaan lasta??

Vierailija
48/54 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni sai ison sydänkohtauksen 45-vuotiaana. Oli täysin raitis, mutta poltti kyllä tupakkia. 

Kuoli seuraavaan kohtaukseen 50-vuotiaana. Tästä on vuosikymmeniä, joten ei ollut nykyhoitoja. 

Vierailija
49/54 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukainen tuttava kuoli sydäriin nelikymppisenä. Ei kannata kriiseillä siitä että olet osastolla mummojen kanssa, kannattaa kriiseillä siitä mitä muuttaa jotta et jatkossa ole siellä.

Vierailija
50/54 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänisäni kuoli  39-v hiihto ladulle (ei alkoa, ei tupakkia) , omalle isälle ekat ohitukset 50-v, kuoli vähän yli 60v, ei ikänänsä alkoa eikä tupakkia, hoikka fyysisen työntekijä. Olen itse käynyt  2 kertaa  varjoainekuvauksissa, sukurasituksen vuoksi, mutta minulla täysin  puhtaat sepelvaltimot vielä ++50v. Myös matalat kolesterolit, alkoa juon ja olen jonkin verran ylipainoinen. Äidillä oli järkyttävän korkeat kolesteroli arvot, hän oli hoikka, lähes kasvissyöjä, alkokin maistui silloin tällöin kuten hänen sisarellaankin , ja hänen  suvussaan oli  hyperkolesteriaa useammallakin. Ennen vanhaan näitä ei vaan hoidettu mitenkään mutta  heillä silti  3 sukupolvea on elänyt yli 90 v. Omasta mielestään kaikki ihan riittävästi.  Itse en usko näihin elintapa teorioihin juurikaan , geenit ne on mitkä määrittelee eliniän pääasiassa, toki ihan ääriöverit kaikissa elintavoissa on övereitä, mutta kyllä minulle vähempikin kuin tuo 90 v riittäisi. 

Vierailija
51/54 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se Jutan mies Petteri joku? Eikös se saanut sydänkohtauksen johon kuoli alle viisikymppisenä.

Eikös se hukkunut pelastaessaan lasta??

Kumiveneen kaatuessa Casimir joutui veden varaan ja isä yritti pelastaa poikaansa. Jussila ui poikansa luo ja lähti viemään häntä moottoriveneelle, mutta katosi yllättäen veden pinnan alle. Lapsilla oli pelastusliivit, mutta Jussilalla ei. Poliisi löysi hänen ruumiinsa 15 metrin päästä rannasta. Kuolinsyyksi epäiltiin tuoreeltaan sairauskohtausta, myöhemmin viralliseksi kuolinsyyksi kerrottiin hukkuminen.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/e69da9f3-e7c2-4b7b-bd08-284b5d…

Vierailija
52/54 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne oo haastateltavissa. 

E n ä ä 

Vierailija
53/54 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo sai kesäkuussa 2021 sydäninfarktin, jonka takia hänelle tehtiin pallolaajennus Kesärannan lähellä Meilahden sairaalassa.

On ilmeisesti vieläkin elossa tai sinnepäin.

Vierailija
54/54 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en tunne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme