Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkuraskaus + joulupöydän alkoholitarjoilut. Miten selittää juomattomuus?

Vierailija
20.12.2016 |

Täällä on varmasti muitakin samassa tilanteessa. Plussasin ihan muutama päivä sitten, ja itsekin ihan sekaisin tiedosta. Nyt on tulossa joulu, ja vaikka kummankaan perheessä ei alkoholin käyttö kuulu tapoihin isommin, niin jouluna on tietyt annokset jotka jokaiselle aikuiselle tarjoillaan.

Jos olisi tulossa vain yksi annos, sen voisi jotenkin selitellä, mutta kun perinteisiin kuuluu aperatiivi, alkoholipitoinen jälkiruoka, kotiviini.. ja vielä illalla glögi tietysti. Miten hitossa pystyy selviämään niin että ei herätä liikaa epäilyksiä mutta ei tarvitse suoranaisesti valehdella?

Vauvan tulosta ei haluttaisi toisaalta vielä tässä vaiheessa kertoa, kun on niin alussakin ja mitä vaan voi vielä tapahtua. Olisi myös molemmille suvuille ensimmäinen lapsenlapsi.

Onko niksejä kertoa?

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin onnea paljon teille <3 Itse toivoisin myös plussaavani joulun jälkeen. Lasta on yritetty jo yli 3 vuotta, ja hoidot ollut menossa nyt n. vuoden. Mutta siis teilläkö joku automaattisesti tarjoilee jouluaterialla juomat kaikille? Kaikilla tosin omat tapansa, mutta meillä esimerkiksi vietetään joulua tosi rennosti. Yhdessä toki syödään jne. mutta kyllä jokainen itse ottaa sitä juotavaa mitä itse haluaa, ei siinä kukaan kyttää mitä kukin juo. Yksi vaihtoehto olisi vaikka että sanot että viime aikoina sulla on viinistä tullut kova pääkipu, etkä mielellään halua sitä juoda, ja jos nyt illalla otat vaikka yhden miedon alkoholillisen glögin, niin se ei vaikuta mitenkään vielä siihen lapseen kun niin alussa. Toki ymmärrän että tippaakaan ei tuossa tilanteessa mieli tee, itse en ottaisi myöskään yhtään jos nyt plussaisin, mutta mä myös itse kertoisin perheelleni mistä on kyse, koska olemme niin läheisiä, ja tietävät että meillä hoidot menossa ja raskaus on toivottu. Tottakai se pelko aina on raskauden alussa, että kaikki ei välttämättä mee hyvin, niin asiasta ei haluaisi puhua, mutta kyllä sen nyt kaikkien aikuisten luulisi tietävän. Sanot vaikka että olette nyt yrittäneet lasta, etkä halua ottaa riskiä juomalla alkoholia. Luulisi aikuisten ihmisten ymmärtävän. Tsemppiä ja hyvää joulua! :) 

Kyllä alkoholi vaikuttaa koko raskauden ajan

Vierailija
102/104 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme kommentteja nämä tyyliin miksi sitä pitäisi selitellä jos ei juo. No jumankauta mä voin sanoa että rakastan kuohuvaa, viinejä jne ja musta on ihana nauttia pitkiä illallisia ruokajuomineen. Tykkään itsekin suunnitella illanistujaisia ja aina innolla mukana. Jos yhtäkkiä sanoisin että ei kiitos viiniä mulle niin totta hemmetissä sitä ihmeteltäisiin. Mun läheiset tuntee mut ja todella ihmettelee jos yhtäkkiä en juo.

Eikö teillä todellakaan ole alkoholittomia juomia? Ensimmäisen lasillisen jälkeen tuskin kukaan kyttäisi niin tarkkaan, että huomaisi vaikka sen jälkeen täyttää lasin alkoholittomalla juomalla.

Sen varmaan jokainen käsittää, että hyvin pieni alkoholitilkka ei vaikuta sitä eikä tätä. Eri asia tietenkin niillä, jotka eivät pysty jättämään ottamista siihen pikkutilkkaan ... ja kai ne ohjeet on juuri heitä varten niin tiukat.

Mitään turvatilkkaa ei ole olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kommentteja nämä tyyliin miksi sitä pitäisi selitellä jos ei juo. No jumankauta mä voin sanoa että rakastan kuohuvaa, viinejä jne ja musta on ihana nauttia pitkiä illallisia ruokajuomineen. Tykkään itsekin suunnitella illanistujaisia ja aina innolla mukana. Jos yhtäkkiä sanoisin että ei kiitos viiniä mulle niin totta hemmetissä sitä ihmeteltäisiin. Mun läheiset tuntee mut ja todella ihmettelee jos yhtäkkiä en juo.

Ihan todellako peräti rakastat?

Vierailija
104/104 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan samaa mitä moni muukin, eli et sano etkä selittele mitään. Otat vastaan tarjotut juomat ja käytät huulilla. Etukäteen sovit miehesi kanssa että vaihdatte laseja, helppoa pöydän kautta jos istutte vierekkäin tai vastapäätä. Itse tätä härdelliä koin juuri kesällä, kun olimme päättäneet että emme kerro raskaudesta muille ennen kuin 3kk on täynnä ja lääkärissä käyty. Olemme läheisiä perheidemme kanssa, mutta siitä huolimatta päätös oli tämä, eikä siitä kukaan jälkikäteen pahastunut.

Kesälle sattui monenmoista juhlaa sukulaisten kanssa, ja aina menin samalla kaavalla. Otin juomat vastaan ilman mitään kommentteja, ja jossain sopivassa kohdassa mies vain vaihtaa lasit. Suosittelen ihan oikeasti, ei herätä mitään huomiota ja on helpompaa kuin luulet. Työpaikan juhlissa pärjäsi hyvin kun otti vastaan yhden lasin ja kuljeskeli sen kanssa eri porukoissa niin ei siinä kukaan seuraa toisten juomisia. Jossain vaiheessa sit juomat lavuaariin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi