Alkuraskaus + joulupöydän alkoholitarjoilut. Miten selittää juomattomuus?
Täällä on varmasti muitakin samassa tilanteessa. Plussasin ihan muutama päivä sitten, ja itsekin ihan sekaisin tiedosta. Nyt on tulossa joulu, ja vaikka kummankaan perheessä ei alkoholin käyttö kuulu tapoihin isommin, niin jouluna on tietyt annokset jotka jokaiselle aikuiselle tarjoillaan.
Jos olisi tulossa vain yksi annos, sen voisi jotenkin selitellä, mutta kun perinteisiin kuuluu aperatiivi, alkoholipitoinen jälkiruoka, kotiviini.. ja vielä illalla glögi tietysti. Miten hitossa pystyy selviämään niin että ei herätä liikaa epäilyksiä mutta ei tarvitse suoranaisesti valehdella?
Vauvan tulosta ei haluttaisi toisaalta vielä tässä vaiheessa kertoa, kun on niin alussakin ja mitä vaan voi vielä tapahtua. Olisi myös molemmille suvuille ensimmäinen lapsenlapsi.
Onko niksejä kertoa?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Sanot, että sulla on bakteerivaginoosi ja siihen Flagyl, jonka kans alkoholi aiheuttaa antabusreaktion. Sitte ku joku kysyy tarkemmin, niin kerrot vaan ihan pokkana ja liianki tarkasti, että kutittaa niin pirusti ja haisee, että oli pakko ottaa lääke just jouluksi. Sitte kiemurtelet tuolissa loppuillan ja pyydät piimää toosakylpyä varten. En usko, että tämän jälkeen kukaan enää epäilee raskautta.
Joo, joulupöydässä ei hilpeämpää puheenaihetta olekaan kuin bakteerivaginoosi. Pääasia ettei raskautta epäilläkään.
Vierailija kirjoitti:
Voit toki johonkin lääkitykseen vedota mutta joudut selittelemään sitten mikä lääkitys.
Antabus-kuuri päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit toki johonkin lääkitykseen vedota mutta joudut selittelemään sitten mikä lääkitys.
Antabus-kuuri päällä.
Ei se juuri haittaa ammattilaisia tuo antabus, nähty on. Tänään tosin kuulin vuoden raittiina olleesta miehestä, jolta kapseli nyt poistetaan, isänsä pelkäsi mitä tapahtuu.
mulla sama ongelma... ton alkoholin vielä läpäisen mutta entäpä graavilohi ja mäti ku anoppi tietää että muuta en juuri jouluna syökkään ku graavia ja mätimössöä... ja nyt en sitten voikkaan?!??
Jos et pysty olemaan kuskina eli jäätte yöks, niin mä kyllä sitten sanoisin että mulla on maksa-arvot kohola ja parin viikon päästä uusintatesti, joten en aio juoda yhtään tänä aikana. Vitsailisin vielä, että tälläistä se on, kun tissuttelee päivät pitkät ja nauraisin remakasti.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on lääkitys joka ei siedä alkoa. Ja jos joku kehtaa enemmän kysellä voit todeta että on henkilökohtaista.
Antibioottilääkitys, vaikka Flagyl vaginiittiin.
Laihdutuskuuri. Paitsi ei toimi, jos olet hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mitään muita maita kuin Suomi ja Venäjä, jossa pitää jotenkin selittää, jos ei halua juoda alkoholia.
Ainakin koko EU alue. Ruotsia lukuunottamatta, yleensä kyllä juomattomuutta on joutunut kai miehet enemmän selittelemään kuin naiset. Baltiassa rattijuoppous raja on nolla ja se on ainoa selitys. Ruotsissa taas jos et juo epäilevät että olet muslimi eivät siellä enää tyrkytä alkoholia yleisesti eivätkä kinkkua.
Muissa maissa alkoa juomaton on toipuva alkoholisti.
Vedit firman pikkujouluissa räkäkännit ja krapula ja morkkis oli niin hirveät, että päätit olla koko loppuvuoden juomatta. Maksanpuhdistus.
Ei ole tätäkään ongelmaa, kun voi olla juomatta muutenkin milloin vaan, selittelemättä.
Eihän niitä juomia ole pakko juoda, vaikka ne lasiin kaadetaan. Toiseksi, se siemaus minkä ehkä nielet, ei vaikuta sikiöön yhtään mitään. Muutenhan terveitä lapsia ei syntyisi ollenkaan niissä maissa, joissa on tapana juoda enemmän tai vähemmän alkoholipitoista viiniä tai olutta ruokajuomana.
Eikö siellä ole edes lapsille tai muille absolutisteille varattu alkoholittomia juomia, joita voisi huomaamatta ottaa?
Pitääkö teillä todellakin olla aina joku SYY olla juomatta? Eikö voi olla alkoholiton vaan siitä yksinkertaisesta syystä, että vain välitä juoda ja viihtyy ihan hyvin selvin päin?
Vähäisistä ruokajuomista tuskin kukaan humaltuu, mutta sitä helpommin voisi ihan muuten vaan olla juomatta sitäkin vähää alkoholia.
auttakaanyt kirjoitti:
mulla sama ongelma... ton alkoholin vielä läpäisen mutta entäpä graavilohi ja mäti ku anoppi tietää että muuta en juuri jouluna syökkään ku graavia ja mätimössöä... ja nyt en sitten voikkaan?!??
Eikö niitä mitenkään voi valmistaa niin tuoreista aineksista, että uskaltaisit syödä?
No et varmaan ala selittelemään mitään ''mulla on naistenvaivoja''- juttuja voi jessus. :D
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuskuuri. Paitsi ei toimi, jos olet hoikka.
Kukaan mistään laihdutuskuureista puhu joulupöydässä. Ne alotetaan joulun jälkeen jos aloitetaan. :D
Ihan normaalisti otat vastaan juomat ruoan kanssa, pikkusen kulauksen otat ja se siitä. Hittoako kukaan noin tarkkaa toisten laseja kyttäilee :D Suurimman numeron teet mikäli kieltäydyt alkoholista ja vieläpä SELITTELET asiaa!
Jokaikinen joskus raskaana ollut nainen hoksaa raskautesi, jos korostat juomattomuuttasi vetoamalla antibioottikuuriin, varsinkin jos mainitset Flagylin. Myös muiden epäilykset heräävät, jos alat selittää "naisten vaivoista", saati paukautat suoraan sanan bakteerivaginoosi. Toki siinä ei ole mitään outoa, jos sinulla on ollut tapana kertoa muutenkin ääneen intiimiasioitasi suvun juhla-aterioilla, mitä toki epäilen, koska et kuitenkaan halua kertoa raskaudestasi.
On tää niin hiton surullista kun alkoholin juonti on niin itsestäänselvyys, että pitää kauheat selitykset keksiä jos ei voi/halua juoda.
Mikä on aperatiivi?
T: kielinatsi
Sano asia talon emännälle ja/tai isännälle ja kerro ettet halua vielä muiden tietävän mutta tiedoksi teille etten juo alkoholia. Sitten he eivät kaada sinulle tai antavat alkoholittomia. Elleivät ole ihan mulkkuja jotka lörpöttelevät kaikille.
Ensinnäkin onnea paljon teille <3 Itse toivoisin myös plussaavani joulun jälkeen. Lasta on yritetty jo yli 3 vuotta, ja hoidot ollut menossa nyt n. vuoden. Mutta siis teilläkö joku automaattisesti tarjoilee jouluaterialla juomat kaikille? Kaikilla tosin omat tapansa, mutta meillä esimerkiksi vietetään joulua tosi rennosti. Yhdessä toki syödään jne. mutta kyllä jokainen itse ottaa sitä juotavaa mitä itse haluaa, ei siinä kukaan kyttää mitä kukin juo. Yksi vaihtoehto olisi vaikka että sanot että viime aikoina sulla on viinistä tullut kova pääkipu, etkä mielellään halua sitä juoda, ja jos nyt illalla otat vaikka yhden miedon alkoholillisen glögin, niin se ei vaikuta mitenkään vielä siihen lapseen kun niin alussa. Toki ymmärrän että tippaakaan ei tuossa tilanteessa mieli tee, itse en ottaisi myöskään yhtään jos nyt plussaisin, mutta mä myös itse kertoisin perheelleni mistä on kyse, koska olemme niin läheisiä, ja tietävät että meillä hoidot menossa ja raskaus on toivottu. Tottakai se pelko aina on raskauden alussa, että kaikki ei välttämättä mee hyvin, niin asiasta ei haluaisi puhua, mutta kyllä sen nyt kaikkien aikuisten luulisi tietävän. Sanot vaikka että olette nyt yrittäneet lasta, etkä halua ottaa riskiä juomalla alkoholia. Luulisi aikuisten ihmisten ymmärtävän. Tsemppiä ja hyvää joulua! :)
Ex-puolisolla oli 5 sisarusta ja kaikilla lääketieteellinen koulutus, saisin vaan kuulusteluja taudista, määrätyn antibiootin nimi ja annostus pitäisi selittää hoito-ohjeita ja varman tiedon, että alkoholi ei haittaa kyseisen antibiootin tehoa, ellei vedä niin perseitä, että unohtaa ottaa lääkkeen ajallaan tai oksentaa ja lääke poistuu sen mukana elimistöstä.
Riittää että vain parikin heistä on paikalla ja jos vihjaat jostain lääkityksestä, niin hirvä kuulustelu jonka perään todennäköisesti kyseinen antibiootti todetaan vääräksi, koska se ei toimi oireen mukaisessa tapauksessa. Ientulehduksessa tuomittiin antibiootti vääräksi, koska se vaikutti kuulemma vain ikenen pehmytkudoksiin ja jos tulehdusta oli myös hampaan juuressa ei antibioottitepsinyt.
Onhan se etu kun sairastapauksessa varsinkin lasten osalta pystyi soittamaan puolison sisarelle tai veljelle ja saamaan puhelinreseptin milloin vain vaikka laskettelureissulta pääsiäispyhinä Lapista.
Mutta ylipäätään varoin puhumasta mitään sairauksistani. Normaali ruokapyöytä keskustelu koski heille tuttujen ihmisten ja sukulaisten sairauksia ja hoitoa, jopa elinaikaa veikattiin erilaisissa syöpätapauksissa.