Alkuraskaus + joulupöydän alkoholitarjoilut. Miten selittää juomattomuus?
Täällä on varmasti muitakin samassa tilanteessa. Plussasin ihan muutama päivä sitten, ja itsekin ihan sekaisin tiedosta. Nyt on tulossa joulu, ja vaikka kummankaan perheessä ei alkoholin käyttö kuulu tapoihin isommin, niin jouluna on tietyt annokset jotka jokaiselle aikuiselle tarjoillaan.
Jos olisi tulossa vain yksi annos, sen voisi jotenkin selitellä, mutta kun perinteisiin kuuluu aperatiivi, alkoholipitoinen jälkiruoka, kotiviini.. ja vielä illalla glögi tietysti. Miten hitossa pystyy selviämään niin että ei herätä liikaa epäilyksiä mutta ei tarvitse suoranaisesti valehdella?
Vauvan tulosta ei haluttaisi toisaalta vielä tässä vaiheessa kertoa, kun on niin alussakin ja mitä vaan voi vielä tapahtua. Olisi myös molemmille suvuille ensimmäinen lapsenlapsi.
Onko niksejä kertoa?
Kommentit (104)
No jopa on alko tärkeä osa ihmisten elämää! En koskaan selittele juomattomuuttani...minun mielestäni se pitäis olla toisinpäin. Hänen pitäis selittää, joka juo ja miksi. Meidän pöydässä ei tosin alkoa ole tarjollakaan.
Kyllä lähipiirin pitää ymmärtää juomattomuus ilman keksittyjä selityksiäkin. "Ei kiitos, en tällä kertaa halua juoda" pitää riittää. Jos joku vielä jankka toteat "En vain halua" ja eteenpäin.
Voit
1) kertoa että olet raskaana
2) sanoa, että et voi juoda alkoholia (lääkekuuri tms.) jolloin kaikki arvaavat, että olet raskaana
3) sanoa, että ei maistu / et halua alkoholia, jolloin kaikki arvaavat, että olet raskaana
4) ottaa tarjotut juomat vastaan ja jättää ne juomatta. Kukaan ei kiinnitä huomiota.
Mulla oli työpaikan joulujuhlissa ihan sama ongelma just. Sanoin, että migreeni tulossa ja jo pieni lasillinen viiniä laukaisee sen sitten kunnolla. En usko, että kukaan epäili kun voivottelin ja harmittelin tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että olet tullut uskoon.
Ja vauvahan on sitten "työnimeltään" Usko. Jos tulee keskenmeno, sanot, että usko meni, mutta toivo jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat tarjotut juomat kiltisti vastaan, muttet juo niitä. Olet juovinasi ja ohimennen jätät juoman johonkin tai vaihdat lasia miehen ksnssa. Viinilasi on ihan ookoo jättää juomatta pöytään. Tuskin kukaan kiinnittää mitään huomiota. Enemmän saat huomiota ontuvilla soperruksilla antibioottikuureista jne..
Tämä. Jos joulupöydässä alkaa sössöttää paniikissa antibiooteista tms niin se on tosi läpinäkyvää.
Paniikissa? Mikä ihmeen paniikki se on, jos ei juo viinaa???
Itse olen sanonut että en ole vielä toipunut viimeisestä krapulastani ja täydestä meni. Näin pikkujouluaijan jälkeen varmasti menee läpi.
Ota juomat äläkä juo niitä. Itse oon yleensä juottanut ne miehelle. Ei kukaan sun juomisia kyttää, jos et tee niistä numeroa.
Viinilasissa voi kostuttaa kieltä, ja sit vaihtaa miehen kanssa, kun hän on juonut omansa. Tai viedä keittiöön itse ja kaataa vähin äänin pois. Jos alkaa selittää antibiooteista näkymättömään tautiin, niin epäilyjä tulee vaikka ois tottakin.
En jaksa lukea ketjua, joten vastaan vain. Toivottavasti ap jaksaa lukea.
Vinkkini on, että otat viinit lasiin muttet juo. Olet juovinasi. Kukaan ei huomaa, että et juo. Jos jostain syystä joku haluaisi kaataa lisää, pyydät miehen jossain vaiheessa juomaan tai vaihdatte lasit. Tärkeintä on, että ET KIELTÄYDY. Se herättää eniten huomiota. Kokemusta on!
"maistelet" ja kippaa miehellesi tai pois
Miksi se on joillekkin niin kauheaa jos joku ei halua ihan alkuraskaudessa julistaa suvulle olevansa raskaana?
Mikä on oikeasti inhottavampaa jos raskaus meneekin kesken kuin ilmoitella lähisuvulle (riippuen ketä jouluseurueessa) ettei vauvaa olekkaan tulossa. Miksi sitä ei saa vain pitää omana tietona muutamia viikkoja. Suuremmilla viikoilla keskenmenoja tapahtuu huomattavasti vähemmän. Pienillä viikoilla niitä tapahtuu kuin sieniä sateella.
Sanot että sinulla on ientulehdus johon sait antibioottikuurin. Kuurin aikana on alkoholi ehdottomasti kieletty. Kukaan ei pahemmin sun suuhus kattele onko sielä tulehdus vai ei. Tämä meni mulla läpi... Toisin miehen perhe taukkeja täynnä :)
Itse sanoisin "Mulle jäi firman pikkujouluista niin kaamea olo, että ei taida alkoholi vieläkään upota. Mutta laita nyt vähän, kiitos". Sitten ottaisin yhden siemauksen ja välillä esittäisin juovani.
Raittiina ei onneksi tuota pulmaa nyt kun alkuraskaus, paitsi että minuakin varten on hankittu joulupöytään graavilohta sekä kylmäsavulohta koska ne mieluisia jouluherkkuja... ja kyllä huomataan jos en niitä syö. Varmasti tuputetaankin. Mites niistä kieltäytyä ilman että saa "raskaana" kyltin otsaan?
Ei kukaan huomaa, jos et juo. Mies voi hörppiä juomasi. Vaihdatte laseja vaivihkaa.
Jotenkin vaikea ymmärtää, että jotkut oikeasti kyttäisivät noin tarkasti toisten syömisiä ja juomisia. Ota juoma, ole juovinasi ja jätä loppu juomatta, numeroa tekemättä.
No voi hyvänen aika. Pysy kotona lukkojen takana ja laita kone ja puhelin kiinni ettei kukaan nyt vaan saa selville herkkää raskauttasi. Ihmiset nyt vaan on lisääntyneet aikojen alusta eikä siinä ole mitään sen kummempaa.