Tutkimus: naislääkäreiden hoitamat potilaat elävät kauemmin kuin mieslääkärien
Enpä ihmettele. Itse olen perussairauksieni vuoksi nähnyt kymmeniä lääkäreitä. Naiset ovat yleensä perusempaattisia ja ennen kaikkea kuuntelevat potilasta. Miehet ottavat useimmiten sanelevan auktoriteettiroolin eikä potilaan mielipiteet/kokemukset vaikuta yhtään mitään.
Kommentit (20)
Mieslääkärit ovat kirurgeja ym. joiden potilaiden elinikä on jo lyhentynyt. Ja sitten potilaille tehdään vaativia toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Mieslääkärit ovat kirurgeja ym. joiden potilaiden elinikä on jo lyhentynyt. Ja sitten potilaille tehdään vaativia toimenpiteitä.
Eiköhän tuollaiset erottavat tekijät ole karsittu pois tutkimuksesta.
Tutkimuksen yhden menehtyneen potilaan heitto/233 potilasta on feministin mielestä merkki siitä, että naislääkärit ovat parempia?
-Potilaan yleiskunto ja sen mukainen toipuminen
-potilaan sairaus
-vaadittu hoito
-annettu hoito
-kyseessä yli 80-vuotiaat vanhukset
-erittäin marginaalinen otanta ja tutkimus
Kaikella te feministit jaksattekin keppihevostella.
Pahimpia on nuoret mieslääkärit, niiden pitää oikein päästä kyykyttämään potilasta. Esimerkiksi yksi terveyskeskuksen nuori mieslääkäri nauroi oireilleni, mitään tutkimuksia ei otettu ja lopulta olin todella huonossa kunnossa. Olin sairastunut mykoplasmaan ja sairastan vaikeaa astmaa. Keuhkojen paranemiseen meni 4 kk.
Monesti sellaiset keski-ikäiset naiset taas ovat niitä empaattisimpia, on jo vähän kokemusta alla ja alalle on tultu intohimosta, ei vain rahan vuoksi. Minulla on aivan loistava keuhkolääkäri nyt. Ei suhtaudu yhtään vähättelevästi ja kuuntelee aina keuhkot hyvin tarkkaan. Huomaa keuhkotulehdukset nopeammin mitä potilas itse, kun kokemukseni mukaan yleensä lääkäriin pitäisi mennä valmiin diagnoosin kanssa, pelkkä oireiden kuvailu ei riitä vaan lähetetään vaan kotia ilman tutkimuksia...
Miehet hoitaa yleensä ne vaativammat tapaukset.
Ei ole vaikea uskoa, koska tyttöjen ja poikien vaikuttimet alalle hakeutumiseen tuntuvat olevan aika erilaisia. Tytöillä enemmän empatiaa ja aitoa auttamisenhalua, pojilla toivetta korkeasta yhteiskunnallisesta asemasta ja rahasta. Siis usein, ei aina. Tämä tyypiltä, joka opiskeluidensa vuoksi on tosi paljon tekemisissä lääkiksen opiskelijoiden kanssa, kun samalla kampuksella ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksen yhden menehtyneen potilaan heitto/233 potilasta on feministin mielestä merkki siitä, että naislääkärit ovat parempia?
-potilaan sairaus
-vaadittu hoito
-annettu hoito
1,5 miljoonaa potilasta ei todellakaan ole mikään marginaalinen otanta.
Aivan järkyttävää sukuelinrooli diskriminointia. Sukuelimen vaikutus pitää neutraloida. Ei voi erotella mies ja naislääkäreitä vaan puhua lääkärihenkilöistä.
Höpöhöpö. Itse tykkään käydä mielellään mieslääkärillä mutta käy myös naislääkäri.
Todellisuudessa naisten potilaat pärjää paremmin, kun näiden potilaiden sairaudet ovat lähinnä matkakuume ja korkokenkien aiheuttamat ryhtivirheet.
Kun taas mieslääkärit päivystää ensin 72 tuntia, hoitaa rintakehään puukotetun, pari ampumavammaa, leikkaa kolme aortan dissekaatiota ja sen jälkeen vielä panee osastonsihteeriä, korjaan kahta osastonsihteeriä liinavaatevarastossa.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa naisten potilaat pärjää paremmin, kun näiden potilaiden sairaudet ovat lähinnä matkakuume ja korkokenkien aiheuttamat ryhtivirheet.
Kun taas mieslääkärit päivystää ensin 72 tuntia, hoitaa rintakehään puukotetun, pari ampumavammaa, leikkaa kolme aortan dissekaatiota ja sen jälkeen vielä panee osastonsihteeriä, korjaan kahta osastonsihteeriä liinavaatevarastossa.
Ollaankohan me samassa työpaikassa?
Vierailija kirjoitti:
Fysiatrit ja ortopedit ovat pääasiassa miehiä, joten ryhtivirheet kyllä kuuluvat mieslääkäreiden tonteille. Naisia puolestaan on enemmän esimerkiksi neonatologian erikoislääkäreinä, ja siellä vaaditaan kyllä ihan superrautaista ammattitaitoa ja ihmeitä tehdään joka päivä.
Ehkäpä vanhuksien on helpompi avautua naislääkärille. Ero nais- ja mieslääkäreiden välillä oli hyvin pieni, joten vähäinenkin ero potilaan avautumisherkkyydessä selittää tuon eron.
Sellanen miesvihasatu tällä kertaa.
Totta kai niin miehissä kuin naisissa on hyviä ja huonoja lääkäreitä. Oma kokemukseni on kuitenkin juuri samanlainen kuin monilla muillakin tähän keskusteluun osallistuneista: naislääkäri kuuntelee todennäköisemmin, tulee useammin sellainen olo, että on saanut oireisiinsa hoitoa. Kommunikointitaidot ovat naislääkäreillä olleet keskimäärin parempia kuin mieslääkäreillä. Osa tapaamistani mieslääkäreistä on käyttäytynyt todella alentuvasti ja suhtautuneet kaikkiin oireisiini epäillen ja vähätellen.
Vierailija kirjoitti:
-potilaan sairaus
-vaadittu hoito
-annettu hoito
Ehm...marginaalinen otanta? 1.5 miljoonaa potilasta? :D (Vanhukset on valittu varmaan siksi että voitaisiin tutkia kuolleisuutta, toki olisi kiinnostavaa tutkia vastaavaa esimerkiksi nuorilla joilla on vakava sairaus tai tapaturma).
Vierailija kirjoitti:
-potilaan sairaus
-vaadittu hoito
-annettu hoito
Otanta oli yli 1,5 MILJOONAA tapausta. Kyllä se jo jotain kertoo, vaikka kuinka haluaisit muuta väittää.
Kerran kun kysyin lääkäriltä vuosia vaivanneesta arasta aiheesta niin lääkäri nauroi minulle :( Otti kait jotenkin vitsinä, mutta pahalta tuntui. Enkä ole sen jälkeen uskaltanut kysyä uudestaan.
Pakko oli yläpeukuttaa tätä vaikka olen mies.