Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alapään ulkonäkö synnytyksen jälkeen --> onko normaalia?

Vierailija
20.12.2016 |

Repesin aika pahasti, nyt alapää on jotenkin ammollaan epparihaavasta klitorikseen että näkyy kun emättimen ympärillä on jotain palleroita?? Synnytyksestä 4kk. Palautuuko se ikinä? Onko mahdollista korjata? Onko se ihan normaalia? Asia häiritsee todella paljon.. Neuvolassa ei tällaisista puhuttu

Kommentit (222)

Vierailija
21/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans olin ihan kauhuissani synnytyksen jälkeen, että onko tää normaalia kun näyttää, että sisäelimet on tulossa ulos "sieltä". Miksei neuvolassa puhuta tästä mitään?? Mulle tuli ihan puun takaa, että alapää näyttää siltä, että sinne olisi tungettu pieniä punaisia ilmapalloja tai joku sisäelin. Synnytyksestä nyt 2v. ja vieläkin on eri näköinen kuin ennen...ei niin pahasti, mutta kuitenkin. Emättimen sisäosa on palautunut kyllä, eli seksi tuntuu samalta kuin ennenkin, vähän ehkä sattuu välillä.

Vierailija
22/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä suoraan semmoisilla kirurgeilla olisi seksuaaliterveydelle tilaus joka ompelisi naisen lopuksi entiseen kuntoonsa kiitos.

Haloo kirurgit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt ymmärrän miksi teininä synnyttänyt tyttö tuskitteli mulle ettei olisi ikinä uskonut miten paljon kroppani muuttui !

Vierailija
24/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa normaalilta. Usein se emättimen aukko laajenee pysyvästi, eli tavallaan ne reunat eivät ole enää niin selkeät kuin ennen. Ja avoimuudesta johtuen emättimen sisäpuolta on näkyvillä enemmän, tämä voisi viitata niihin "palluroihin". Eppariarpi voi myös kiristää johonkin suuntaan, mikä lisää sitä avoimuutta. Kävisin gynekologilla kun synnytyksestä on vuosi aikaa, kartoittamassa tilanteen jos se sinua vielä häiritsee. Itselläni synnytyksen jälkiä korjailtiin ihan julkisella puolella, kun synnytyksestä oli kulunut vajaa 2v.

Joo reunat ei oo enää sellaiset selkeät. Miten sua korjailtiin? :)

Mulla korjattiin huonosti ommeltu eppariarpi, joka veti emättimen aukkoa niin voimakkaasti sivuun, että emättimeen meni ilmaa ihan vain kävellessäkin. Lisäksi sitä emättimen aukkoa muutenkin siistittiin. Jos asut/joku teistä asuu Pirkanmaalla, niin Terveystalossa (muistaakseni) pitää vastaanottoa huippugynekologi Ahti Pekkola, joka on käsittääkseni erikoistunut näihin synnytyksen jälkien korjailuihin. Jos siis kunnallisella puolella ei oteta tosissaan voi hakea toista mielipidettä yksityiseltä. 

Vierailija
25/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka taitavia kätilöt on tuossa ompeluhommassa. Luulisi, että lääkäri koulutuksensa perusteellakin saisi parempaa jälkeä aikaan. Ompeleeko tussun aina kätilö vai voiko sen tehdä lääkärikin.

Jos saisin valita, niin kätilö ompelemaan!! Kätilö tekee siistiä jälkeä ja "oikein", lääkär vaan harsii umpeen!!

Vierailija
26/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulla myös emättimen yläreuna oli tavallaan laskeutunut hieman, ja sitäkin korjattiin samalla. Nyt ei enää pullota semmonen pallura emättimen ja virtsaputken aukon väliltä.

Vierailija
27/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt ymmärrän miksi teininä synnyttänyt tyttö tuskitteli mulle ettei olisi ikinä uskonut miten paljon kroppani muuttui !

No en minäkään :D alapään ulkonäkö, rinnat lässähtänyt imetyksestä, raskausarvet, kiva pussukka vatsassa raskausmahasta.. Mutta minkäs teet.

Vierailija
28/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Tämä ketju kohensi mielialaani. Olen kipuillut kovasti synnytyksen päättymistä sektioon. Siis etenkin sen alatiesynnytyskokemuksen puuttumisen takia (lapsi jää ainokaiseksi). Kurjimina aikoina myös bikinirajan alla olevan arven vuoksi. Turhamaista, tiedän :). Ja onneksi arpeudun hyvin, 10cm arpi on ohut ja väritön, itse asiassa lähes huomaamaton jo nyt vuoden jälkeen. Alapää luonnollisesti on ennallaan.

En minäkään tiennyt, että näin yleisesti alapää jää ihan tohjoksi alatiesynnytyksen jälkeen :-/. Siitä ei tosiaan missään puhuta! Eikö se siis ajan kanssakaan palaudu lähes entiselleen? Mitä sinne siis jää näkyviin pysyvästi, arpia, emättimen sisäosaa, värimuutosta? Huomaako sen jos ei tiedä niiden tulleen synnytyksestä? Eli jääkö niin "rujon" näköiseksi?

Häiritseekö ne ruhjutumat ja taisteluvammat oikeasti miehiä vai onkohan tämä joku naisten itsetuntokysymys enemmän kuitenkin? Kai miehille luulisi olevan tuntuma tärkeintä, ei niinkään yksityiskohdat värkin ulkonäössä. Kunhan ei kipuja jäisi, se varmasti on pääasia!

Vierailija
29/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia. Lapset jättävät jälkensä kroppaan. Opi rakastamaan itseäsi ja arvostamaan kehoasi, joka on antanut sinulle elämän suurimman lahjan, synnyttää oma lapsi.

Vierailija
30/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Tämä ketju kohensi mielialaani. Olen kipuillut kovasti synnytyksen päättymistä sektioon. Siis etenkin sen alatiesynnytyskokemuksen puuttumisen takia (lapsi jää ainokaiseksi). Kurjimina aikoina myös bikinirajan alla olevan arven vuoksi. Turhamaista, tiedän :). Ja onneksi arpeudun hyvin, 10cm arpi on ohut ja väritön, itse asiassa lähes huomaamaton jo nyt vuoden jälkeen. Alapää luonnollisesti on ennallaan.

En minäkään tiennyt, että näin yleisesti alapää jää ihan tohjoksi alatiesynnytyksen jälkeen :-/. Siitä ei tosiaan missään puhuta! Eikö se siis ajan kanssakaan palaudu lähes entiselleen? Mitä sinne siis jää näkyviin pysyvästi, arpia, emättimen sisäosaa, värimuutosta? Huomaako sen jos ei tiedä niiden tulleen synnytyksestä? Eli jääkö niin "rujon" näköiseksi?

Häiritseekö ne ruhjutumat ja taisteluvammat oikeasti miehiä vai onkohan tämä joku naisten itsetuntokysymys enemmän kuitenkin? Kai miehille luulisi olevan tuntuma tärkeintä, ei niinkään yksityiskohdat värkin ulkonäössä. Kunhan ei kipuja jäisi, se varmasti on pääasia!

Kyllä minä huomaan että alapää on muuttunut synnytyksen takia. Jälkeenpäin harmittaa kun en pyytänyt sektiota, ihan sen takia että olen ensisynnyttäjä ja lapseni oli yli 4 kiloinen. Ja pelotti todella. 3 asteen repeämät tuli ja pidätysvaikeuksia. En uskalla enää alateitsd synnyttää ettei vaiva pahene.

En tiedä miten miehet suhtautuu alapään ulkonäön muuttumiseen. Itse en ole kehdannut paljon miehelle alapäätäni esitellä niin en tiedä mitä ajattelee.. Tuntuu kuulemma samalta kuin ennen. Ap

Vierailija
31/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle asialle pitäisi tehdä jotain! Totta kai alapään ulkonäkö muuttuu kun sieltä ponnistetaan lapsi ulos, mutta mun mielestä kätilöitä ja muuta hoitohenkilökuntaa tulisi kouluttaa esimerkiksi tikkaamaan siten että mietittäisiin myös esteettistä puolta eikä vaan että toosa kasaan, eihän sitä mamman tarvitse enää tuntea itseään haluttavaksi. Nyt ollaan kuitenkin kaukana niistä ajoista jolloin naisen tehtävä oli olla pelkkä synnytyskone vaan monille naisille seksuaalisuus ja itsetunto on tärkeää. Ap, olen pahoillani puolestasi ja toivon että saat apua tilanteeseesi! N21 ei vielä lapsia

Vierailija
32/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan tuntuma ole suuremmin muuttunut, vaikka ulkonäkö onkin. Tiukkuus yms. palautuivat ajan kanssa. Mies ei ole koskaan valittanut, yhtä innoissaan se on tuota päivänvalossa nuolemassa kuin ennenkin, mikä mielestäni on käsittämätöntä. 

Kyllä, synnytysten jäljistä puhutaan liian vähän, niitä piilotellaan ja niistä vaietaan. Mutta, kaikesta huolimatta olen iloinen että sain lapseni alateitse, se isompi leikkaus olisi kuitenkin ollut isompi riski sekä itselle, että vauvalle. Toinen ja kolmas lapsi syntyivätkin sitten ilman ongelmia eikä mitään jälkikorjailuja tarvittu.

Vierailija
33/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset ette puhu näistä missään ikinä? Kuulin tuonkin vasta nyt että noin voi käydä että on kuin pommin jäljiltä näky.

Koska synnyttämisestä ei ole mitään haittaa ja nainen on kaunis synnyttämisestä huolimatta. Itse asiassa se saa naisen hehkumaan ja nainen on parhaimmillaan synnyttämisen jälkeen! Jos olet eri mieltä, niin voit sovinisti pitää turpasi kiinni! 

Vierailija
34/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. En antaisi ikinä kätilölle lupaa itseni silpomiseen, kun lopputulos on tuo.

Vierailija
35/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun alapää näytä mitenkään erilaiselta :o synnytyksestä melkein 3kk.

Tulikohan sulle kandylooma? Googleta

Vierailija
36/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla normaalia, mutta käy varmistamassa asia gynellä.

Odotin alapääni totaalista turmeltumista synnytyksessä, mutta onnekseni yhtäkään tikkiä ei tarvittu eikä haavoja tullut, joten eipä se alapääkään miksikään muuttunut. Mielestäni samanlainen ja samaa on myös mieheni ihmetellyt.

Silti en väitä, että kehoni on samanlainen kuin ennen. Rinnat ovat ainakin venähtäneey imetyksessä ja on niissä vähän arpiakin. Mutta pientähän tämä.

Vierailija
37/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa. Tuli tosi paha mieli teidän revenneiden ja "räjähtäneiden" puolesta. Synnyttäminen ja lapsen saaminen on varmasti yksi elämän hienoimpia asioita, mutta millä hinnalla? Seksuaalisuus on iso osa elämää, myös lasten jälkeen ja olisi ihan hirveää, että seksistä nauttiminen ja seksuaalinen itsevarmuus vietäisiin pois, koska on epävarma alapäästään ja sen ulkonäöstä. En ymmärrä, miten nykypäivänä on edelleen asenne "ei sitä kukaan näe, se on normaalia ja siihen tottuu". Kyllä nykyään pitäisi olla mahdollista saada alapäästä synnytyksen jälkeen sellainen, ettei sitä tarvitse hävetä tai kokea epävarmuutta.

Vierailija
38/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kuvaa, niin teen diagnoosin.

Vierailija
39/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahaha voi luoja, eikö tuo nyt ole ihan itsestään selvyys, että alapää tuhoutuu kun sieltä puskee neljän nyrkin kokoinen liero (lapsi) :D miten niin miksi näistä ei keskustella ja kerrota?? Aika naiivi ja tyhmä ihminen saa olla, jos haaveilee vauvasta eikä tuollaista asiaa tajua.

T. Vela

Vierailija
40/222 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahahaha voi luoja, eikö tuo nyt ole ihan itsestään selvyys, että alapää tuhoutuu kun sieltä puskee neljän nyrkin kokoinen liero (lapsi) :D miten niin miksi näistä ei keskustella ja kerrota?? Aika naiivi ja tyhmä ihminen saa olla, jos haaveilee vauvasta eikä tuollaista asiaa tajua.

T. Vela

Luojan kiitos olet vela, tuollaisia geenejä ei kannatakaan jatkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän