Alapään ulkonäkö synnytyksen jälkeen --> onko normaalia?
Repesin aika pahasti, nyt alapää on jotenkin ammollaan epparihaavasta klitorikseen että näkyy kun emättimen ympärillä on jotain palleroita?? Synnytyksestä 4kk. Palautuuko se ikinä? Onko mahdollista korjata? Onko se ihan normaalia? Asia häiritsee todella paljon.. Neuvolassa ei tällaisista puhuttu
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vaimolla myös räjähti tuo pimpsa ekassa synnytyksessä, ja ällötti ajatus että se jää sellaiseksi. Tuntuma oli kyllä hyvä, ja pian ulkonäköön tottui. Vuosia myöhemmin se näyttää taas ihan siistiltä, eli paranemista kyllä tapahtui paljon vielä myös yli vuosi synnytyksen jälkeen.
Ällötti ajatus? Kiva..
Mene heti, kun mahdollista gynekologille kysymään asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahaha voi luoja, eikö tuo nyt ole ihan itsestään selvyys, että alapää tuhoutuu kun sieltä puskee neljän nyrkin kokoinen liero (lapsi) :D miten niin miksi näistä ei keskustella ja kerrota?? Aika naiivi ja tyhmä ihminen saa olla, jos haaveilee vauvasta eikä tuollaista asiaa tajua.
T. Vela
Luojan kiitos olet vela, tuollaisia geenejä ei kannatakaan jatkaa.
Vela = ydinräjäytyksiä tarkkailevien valvontasatelliittien sarja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahaha voi luoja, eikö tuo nyt ole ihan itsestään selvyys, että alapää tuhoutuu kun sieltä puskee neljän nyrkin kokoinen liero (lapsi) :D miten niin miksi näistä ei keskustella ja kerrota?? Aika naiivi ja tyhmä ihminen saa olla, jos haaveilee vauvasta eikä tuollaista asiaa tajua.
T. Vela
Niin...harmi kun monet muut urpot eivät tajua olla jatkamatta surkeita geenejään. Ihmiset lisääntyvät muutenkin holtittomasti. Mistään ei kanneta vastuuta eikä oteta asioista selvää, vaan kaikki pitää saada mulle tässä nyt heti. Sitten kasvatus ja terveydenhoito ulkoistetaan yhteiskunnalle ja heitetään omalta osalta hanskat tiskiin. Mielestäni lapsenhankintaan pitäisi saada jonkinlainen lupa, vähän niinkuin ajokorttiinkin. Lisääntyminen ei saisi olla mikään itsestäänselvyys. Eihän autonraattiinkaan saa päästää ketä tahansa, vaan ensin pitää osata ajaa. Niin kuin autoillessa, myös lapsen hankittua voidaan pahimmassa tapauksessa menetää ihmishenkiä, jos taidot ovat puutteelliset.
Ohhoh! Odotin kokoajan milloin tulee näitä "olen tiukempi kuin koskaan ennen, tissit vain kasvoivat mutta ovat edelleen yhtä kiinteät, mikään ei muuttunut mihinkään korkeintaan parani entisestä" viestejä sillä tuota roskaahan varsinkin nuoret tuputtavat. Kroppa muuttuu pysyvästi aina jollain tavalla raskauden ja synnytyksen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kans olin ihan kauhuissani synnytyksen jälkeen, että onko tää normaalia kun näyttää, että sisäelimet on tulossa ulos "sieltä". Miksei neuvolassa puhuta tästä mitään?? Mulle tuli ihan puun takaa, että alapää näyttää siltä, että sinne olisi tungettu pieniä punaisia ilmapalloja tai joku sisäelin. Synnytyksestä nyt 2v. ja vieläkin on eri näköinen kuin ennen...ei niin pahasti, mutta kuitenkin. Emättimen sisäosa on palautunut kyllä, eli seksi tuntuu samalta kuin ennenkin, vähän ehkä sattuu välillä.
Eli onko sulla lähtenyt nää "pienet punaiset ilmapallot"? Miten on jäänyt vielä erilaiseksi?
Kyllä tuo ulkonäkö vaikuttaa omaan seksuaalisuuteen ainakin mulla. On sitä tärkeämpiäkin asioita joo kuin miltä alapää näyttää synnytyksen jälkeen, mutta kuiteski. Tietenki oon tosi onnellinen lapsestani. Harrastetaan kyllä seksiä mutta en oo antanu miehen nähdä silmästä silmään ja suuseksiä eieiei. Ja kyllä harmittaa!
Voisin kuvitella että suurimmat muutokset tapahtuu eppareiden/repeämisten takia. Onko jollain muuttunut toosa räjähtäneeksi ilman epparia/repeämistä?
Itsellänikin jouduttiin leikkaamaan paljon ja heti seuraavana päivänä näytettiin peilillä miltä näyttää. Ainut ero on se, että toinen sisempi häpyhuuli loppuu ennen toista (epparin takia). Mulla kyllä aina on emättimen suuaukko ollut "muhkurainen" eikä kukaan mies tai lääkäri ole sitä ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vela
Niin...harmi kun monet muut urpot eivät tajua olla jatkamatta surkeita geenejään. Ihmiset lisääntyvät muutenkin holtittomasti. Mistään ei kanneta vastuuta eikä oteta asioista selvää, vaan kaikki pitää saada mulle tässä nyt heti. Sitten kasvatus ja terveydenhoito ulkoistetaan yhteiskunnalle ja heitetään omalta osalta hanskat tiskiin. Mielestäni lapsenhankintaan pitäisi saada jonkinlainen lupa, vähän niinkuin ajokorttiinkin. Lisääntyminen ei saisi olla mikään itsestäänselvyys. Eihän autonraattiinkaan saa päästää ketä tahansa, vaan ensin pitää osata ajaa. Niin kuin autoillessa, myös lapsen hankittua voidaan pahimmassa tapauksessa menetää ihmishenkiä, jos taidot ovat puutteelliset.
No tuostakin voi olla montaa mieltä ja se on sitten ihan toinen keskustelu, joka ei liity ap:n aloitukseen millään tavalla. Oli vain pakko todeta, että sellaiset ihmiset jotka naureskelevat ja ivaavat synnytyksessä revennyttä äitiä ja kutsuvat lapsia lieroksi sekä väittävät että alapää aina tuhoutuu täysin, eivät lisäänny.
Ei kuulosta normaalilta.
Vaikka 4kk on lyhyt aika, pitäisi ulkonäön kyllä palautua reilusti lyhyemmässä ajassa - sisemmät kudokset eli piilossa olevat voivat sitten ottaa pidemmän aikaa, ennen kuin ovat entisellään (tiukkuus).
Kävisin lääkärissä 6kk kohdalla, jos edelleen on erikoisen näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh! Odotin kokoajan milloin tulee näitä "olen tiukempi kuin koskaan ennen, tissit vain kasvoivat mutta ovat edelleen yhtä kiinteät, mikään ei muuttunut mihinkään korkeintaan parani entisestä" viestejä sillä tuota roskaahan varsinkin nuoret tuputtavat. Kroppa muuttuu pysyvästi aina jollain tavalla raskauden ja synnytyksen myötä.
No, mulla oli tilanne jokseenkin tuo ensimmäisen synnytyksen jälkeen. Toisen jälkeen näytän sitten samalta kuin aloittaja kuvaili.
Minen ees sinne katsonut. Oli aika oudon tuntuinen synnytyksen jälkeen ja tikit puristi, mut parani ajan kanssa. Aattelin että tulee traumoja jos kurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minen ees sinne katsonut. Oli aika oudon tuntuinen synnytyksen jälkeen ja tikit puristi, mut parani ajan kanssa. Aattelin että tulee traumoja jos kurkkaan.
Ehkä olisi itsekkin pitänyt olla katsomatta :D olisin välttynyt näiltä traumoilta. Muuten on kyllä repeämät todella hyvin parantunut. Ap
Emättimen seinämä on poimuinen, eihän se muuten venyisi vauvan syntyessä. Sellainen se on ollut aiemminkin, mutta et ole sitä nähnyt, kun suuaukko on ollut enemmän kiinni. Muutos suuaukolla taas johtuu siitä, että immenkalvo on synnytyksessä hävinnyt kokonaan. Yleensä synnyttäneet kokevat emättimen olevan avonaisempi kuin aikaisemmin. Toisilla se on sellainen jo ennestään, niin eivät koe niin suurta muutosta. Palautuminen tapahtuu hitaasti. Synnytyksestä ja imetyksestä palautuminen kestää noin vuoden. Luonnollisestikaan immenkalvo ei takaisin kasva, mutta ulkoisia muutoksia tapahtuu kuukausien kuluessa. Joku kyseli ompelusta. Ehjää ihoahan ei voi ommella, pelkästään haavoittaa. Sen vuoksi venymistä ei voi parsia umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Emättimen seinämä on poimuinen, eihän se muuten venyisi vauvan syntyessä. Sellainen se on ollut aiemminkin, mutta et ole sitä nähnyt, kun suuaukko on ollut enemmän kiinni. Muutos suuaukolla taas johtuu siitä, että immenkalvo on synnytyksessä hävinnyt kokonaan. Yleensä synnyttäneet kokevat emättimen olevan avonaisempi kuin aikaisemmin. Toisilla se on sellainen jo ennestään, niin eivät koe niin suurta muutosta. Palautuminen tapahtuu hitaasti. Synnytyksestä ja imetyksestä palautuminen kestää noin vuoden. Luonnollisestikaan immenkalvo ei takaisin kasva, mutta ulkoisia muutoksia tapahtuu kuukausien kuluessa. Joku kyseli ompelusta. Ehjää ihoahan ei voi ommella, pelkästään haavoittaa. Sen vuoksi venymistä ei voi parsia umpeen.
Kiitos tästä viestistä! Selkensi todella mitä tuoll alakerrassa on tapahtunut. Tuota olen miettinyt aikaisemmin. Tosiaan kun ennen ei ole ollut avonainen niin en tiennyt onko normaalia. Olen myös miettinyt että onko mulla jonkinlainen etuseinämän laskeuma että siksi näkyy jotain röpelikköä. Mutta jos asia on noin niinkuin sanoit, niin eihän sitä voi korjata.. Mulla on pian gynekologi muista syistä, niin pitää keskustella myös sen kanssa näistä muutoksista mitkä itseä ihmetyttää. Ja koin että onko nämä pallukat normaaleja koska itse en ole koskaan esim. netissä törmännyt tämän näköiseen värkkiin.. Ap
Naisystäväni vagina kirjaimellisesti räjähti synnytyksessä. Ei koskaan palautunut normaaliksi.
Kyllä se venyy eikä palaudu. Naisen joka ei ole synnttänyt vaginaan mahtuu kaksi sormea ja tuntuu tiukalta. Naisen joka on synnyttänyt kaksi lasta vaginaan mahtui heittämällä kolme sormea ja neljäskin olisi mennyt mutta en uskaltanut laittaa vaikka nainen piti siitä. Tuo vagina ei kyllä varsinkin kun oli kumi päällä tuntunut miltään. Synnyttämättömällä on tiukka vagina jossa on tasainen puristus pohjaan asti.
Pilalle se pillu synnytyksessä menee, ei sille mitään mahda :(
Vierailija kirjoitti:
Normaalia. Lapset jättävät jälkensä kroppaan. Opi rakastamaan itseäsi ja arvostamaan kehoasi, joka on antanut sinulle elämän suurimman lahjan, synnyttää oma lapsi.
Ei se synnyttäminen ole lahja vaan se lapsi.
T. Yhden synnyttänyt ja yhden adoptoinut
No hitto :( miten te ootte suhtautunu alapään muutoksiin? Tai miehenne, onko sanonut mitään että huomaa muutoksia tjsp? Kyllä mun mies sanoi että ei sitä haittaa vaikka oisin alapäästä "räjähtynyt" kun katsoi vierestä minkälaisen työn tein kun pusersin meidän lapsen maailmaan. Mutta silti tämä asia häiritsee vaikkei sille mitään voi. Kait ajan kanssa opin hyväksymään uuden kroppani. Ap
Vaimolla myös räjähti tuo pimpsa ekassa synnytyksessä, ja ällötti ajatus että se jää sellaiseksi. Tuntuma oli kyllä hyvä, ja pian ulkonäköön tottui. Vuosia myöhemmin se näyttää taas ihan siistiltä, eli paranemista kyllä tapahtui paljon vielä myös yli vuosi synnytyksen jälkeen.