2v. pojan hiuksia mahdoton hoitaa, saanko leikata siiliksi ilman lupaa??
Itselläni on siis todella paljon todella paksuja hiuksia ja lapsen isällä sitten taas todella kiharat, lähes afromaiset hiukset (ei siis kuitenkaan ole musta). Pojalla on näiden kaikkien yhdistelmä, eli hänellä on todella paljon paksuja ja kiharia afromaisia hiuksia.
Ne ovat jatkuvasti takussa ja sekaisin. Ei ole (ainakaan Suomessa) edes minkäänlaisia tuotteita millä saisi niistä takut pois. Näyttää ihan kamalalta, ihan kuin joku karvainen möykky kelluisi lapsen pään päällä.
Tällä hetkellä jos hiuksia vetää suoraksi ne ulottuvat pojan olkapäille saakka. Hän ei halua leikata niitä yhtään, mutta itse en näe muuta vaihtoehtoa kuin leikata ns. "armeijatyylinen" siili.
Eli kysymys on, saako 2-vuotiaan pojan hiuksia leikata ilman lupaa?
Kommentit (41)
Ilman lupaa?? Isän? Naapurin? Lapsen itsensä?
Vierailija kirjoitti:
Ilman kenen lupaa??
No sen taaperon.
Ap
Lahjo taapero jollain, niin saat luvan ihan suosilla. Ehkä ei kannata pakottaa.
Saa leikata hiukset ilman 2v taaperon lupaa.
Kysytkö muihinkin tekemisiisi lupaa siltä kaksivuotiaalta??
senkun leikkaat, mitä se sitten tekee.. itkee korkeintaan? Pah, keksit jonkin kivan jutun siitä, että näyttää paljon hienommalta, isommalta, vanhemmalta tai mikä nyt sopiikin häneen.
Kenen lupaa tarvitset?
Kyllä Suomesta löytyy ihan oikealle afrohiuksellekin sopivia tuotteita joten osa niistä toimisi varmaan lapsesikin hiuksissa. Kannattaa käyttää hiukan aikaa etsiskelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman kenen lupaa??
No sen taaperon.
Ap
:D
Meillä on myös lapsilla paksut ja pitkät hiukset. Pidän niitä aina mahdollisuuksien mukaan kiinni, tiukalla ranskanletillä ja öisin aina letillä - näin vähentää takkujen määrää. Pojalla jos ei halua jostain syystä lettiä käyttää, niin miesnuttura on ihan asiallisen näköinen. Harjana muuten on ehdoton tangle teezer!
P.S. Voit vetää ne myös siiliksi jos haluat, ihan omin luvin ;)
Aika ilkeä temppu äidiltä jos poika tykkää hiuksistaan. (esim. kaikki kehuu). Kyllä se hiusten pois vetäminen tuntuisi varmasti sinustakin pahalta? Ja haloo, ne hiukset kasvaa takaisin? meinaatko pitää pojan kaljuna loppuelämänsä? Mene parturiin ja kysy, sieltä saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö muihinkin tekemisiisi lupaa siltä kaksivuotiaalta??
senkun leikkaat, mitä se sitten tekee.. itkee korkeintaan? Pah, keksit jonkin kivan jutun siitä, että näyttää paljon hienommalta, isommalta, vanhemmalta tai mikä nyt sopiikin häneen.
Aina kun otan sakset esille ja kysyn että voidaanko tänään leikata hiuksesi, alkaa ainakin puolitoista tuntia kestävä itkupotkuraivari.
En yleensä kysy lupaa lapselta tekemisiini, mutta muistan kun itse olin 4 tai 5 niin äitini leikkasi hiukseni ilman lupaa. Itkin sitä monta päivää. Ei tuntunut kivalta.
Ap
Lapsen kanssa pitää puhua ensin.
Sanot, että hiukset on leikattava, koska et pysty pitämään niistä huolta. Ainakin vähän lyhentää. Ei mitään siiliä. Lapsen hiukset ne kumminkin on, eli ei saa väkipakolla leikata siiliä.
Viet parturiin. Siellä osaavat leikata
Vierailija kirjoitti:
Kenen lupaa tarvitset?
Kyllä Suomesta löytyy ihan oikealle afrohiuksellekin sopivia tuotteita joten osa niistä toimisi varmaan lapsesikin hiuksissa. Kannattaa käyttää hiukan aikaa etsiskelyyn.
Mistä kaupumgeista näitä löytää?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aika ilkeä temppu äidiltä jos poika tykkää hiuksistaan. (esim. kaikki kehuu). Kyllä se hiusten pois vetäminen tuntuisi varmasti sinustakin pahalta? Ja haloo, ne hiukset kasvaa takaisin? meinaatko pitää pojan kaljuna loppuelämänsä? Mene parturiin ja kysy, sieltä saa apua.
Niin, juuri tätä mietin.
Ja ajattelin, että jos saan leikattua niin pidät hiukset siilinä siihen saakka, että poika pystyy itse huolehtimaan niistä.
Ap
Tarkoitat ilmeisesti luvalla lapsen antamaa lupaa. Minusta 2-vuotiaalta ei tarvitse tuollaisessa asiassa kysyä. Tuon ikäisellä mielipiteet muuttuvat vielä hyvinkin tiuhaan ja minusta hän on liian pieni vielä tuollaiselle päätökselle. Hän ei välttämättä edes ymmärrä mitä hiusten leikkaaminen konkreettisesti tarkoittaa. Esimerkiksi tuttavani lapsi luuli sen tarkoittavan pään irti leikkaamista ja oli ymmärrettävästi kauhuissaan kun hiusten leikkaus mainittiin. Vertaisin hiusten leikkausta vaatteiden valintaan. Luulen, että 2-vuotias ei teille sitäkään tee (ainakaan kokonaan) itse, joten on ok päättää asia lapsen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen lupaa tarvitset?
Mistä kaupumgeista näitä löytää?
Ap
Helsingissä ainakin muutamista pikkukaupoista ja afrolle erikoistuneista kampaamoista. Jos suuremmista ketjuliikkeistä etsii niin ainakin Sokoksella myydään paria erikoistunutta sarjaa.
Et voi leikata lapsen hiuksia vastoin tämän tahtoa. Kyseessä on pahoinpitely.
Se, onko lapsen hiusten väkisin leikkaaminen ainut tapa selviytyä kyvyttömyydestäsi vanhempana, onkin eri asia. Tässä maailman ajassa on aika vaikea uskoa, että _mistään_ ei löydy tuotteita pojan hiusten hoitoon.
Olisi kannattanut ottaa se hiusten hoito ja leikkaaminen rutiiniksi jo aikaisemmin niin lapsi olisi tottunut. Miksi sinä rupeat kyselemään ja maanittelemaan sitä lasta. Totta helvetissä uhmaikäinen, jolla ei ole mitään käsitystä mitä hiustenleikkaus tarkoittaa sanoo ei, kun menet anteeksipyydellen kyselemään. Ei normaalin hygienian ylläpito, syöminen,pukeminen, nukkuminen ole mitään neuvottelukysymyksiä. Pitää sanoa, että nyt mennään ja leikataan hiukset, nyt syödään, nyt mennään hammaspesulle jne. Ei mitään mentäisiinkö, tehtäisiinkö, jookos? Lapselle voi antaa valtaa sitten muissa asioissa. Haluatko punaiset vai siniset sukat, syötkö sämpylän vai ruisleivän jne.
Kaikkien muiden mielestä ne pojan hiukset kuitenkin varmaan aivan ihanat, Ja pojalle kehuttu tukkaa.
Mieti mistä tuntuu kun äiti yhtäkkiä vetää siiliksi ne ihanat hiukset. Ja ihmiset päivittelee miksi ihanat hiukset on leikattu.
Mun poika ainakin oli ihan hajalla kun mummo meni leikkaamaan ilman lupaa. Vaikka itse yritin lapselle sanoa että tukka tosi nätti. ( vaikka teki mieli ripustaa mummo hiuksistansa puuhun.)
Väitän kuitenkin, että kyllä taaperosi hiuksiin löytyy oikeat aineet ja tuotteet. Osta tangle teezer ja takkujen selvityssuihkeita löytyy myös kaupoista. Kun niitä hiuksia vaan täytyy kammata säännöllisesti. Ja sen jälkeen kun ovat pörröllään, sumutinpullosta vettä.
Et vain viitsi itse hoitaa. 2-vuotias tuskin välittää minkälaiset hiukset hänellä on.
Ilman kenen lupaa??