Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v. pojan hiuksia mahdoton hoitaa, saanko leikata siiliksi ilman lupaa??

Vierailija
20.12.2016 |

Itselläni on siis todella paljon todella paksuja hiuksia ja lapsen isällä sitten taas todella kiharat, lähes afromaiset hiukset (ei siis kuitenkaan ole musta). Pojalla on näiden kaikkien yhdistelmä, eli hänellä on todella paljon paksuja ja kiharia afromaisia hiuksia.

Ne ovat jatkuvasti takussa ja sekaisin. Ei ole (ainakaan Suomessa) edes minkäänlaisia tuotteita millä saisi niistä takut pois. Näyttää ihan kamalalta, ihan kuin joku karvainen möykky kelluisi lapsen pään päällä.

Tällä hetkellä jos hiuksia vetää suoraksi ne ulottuvat pojan olkapäille saakka. Hän ei halua leikata niitä yhtään, mutta itse en näe muuta vaihtoehtoa kuin leikata ns. "armeijatyylinen" siili.

Eli kysymys on, saako 2-vuotiaan pojan hiuksia leikata ilman lupaa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi leikata lapsen hiuksia vastoin tämän tahtoa. Kyseessä on pahoinpitely.

Se, onko lapsen hiusten väkisin leikkaaminen ainut tapa selviytyä kyvyttömyydestäsi vanhempana, onkin eri asia. Tässä maailman ajassa on aika vaikea uskoa, että _mistään_ ei löydy tuotteita pojan hiusten hoitoon.

Sen takia juuri kysyinkin, että voinko leikata ne ilman hänen lupaansa.

Ja en asu lähelläkään Helsinkiä. Turku on lähin suuri kaupunki täällä, ja sinnekin on tunnin matka (eikä minulla ole autoa).

Ap

Vierailija
22/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai noita tuotteita saa netistäkin tilattua. Kyllä Suomessa on aika paljon afropäitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän kuitenkin, että kyllä taaperosi hiuksiin löytyy oikeat aineet ja tuotteet. Osta tangle teezer ja takkujen selvityssuihkeita löytyy  myös kaupoista. Kun niitä hiuksia vaan täytyy kammata säännöllisesti. Ja sen jälkeen kun ovat pörröllään, sumutinpullosta vettä.

Et vain viitsi itse hoitaa. 2-vuotias tuskin välittää minkälaiset hiukset hänellä on.

Minun poikani ainakin välittää, kun alkaa itkemään kun mainitsen hiustenleikkuun (ja olen kyllä selittänyt hänelle, mistä siinä on kyse).

Ja en jaksakaan enää hoitaa, kun se on melkein mahdotonta. Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta kähärän hiuslaadun hoitamisesta.

Ap

Vierailija
24/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ulkomaalaisia?

Vierailija
25/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Mulla on pitkä- ja paksuhiuksinen 3-vuotias ja hän tietää kyllä että hiuksia täytyy pestä, harjata ja laittaa kampauksia, muuten ne pidetään lyhyenä. Oikein hienosti antaa niitä hoitaa, hiukset on hänelle tärkeät. En leikkaisi niitä ilman lupaa, joskus ollaan latvasta tasoitettu, nyt yltävät alaselkään.

Vierailija
26/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ulkomaalaisia?

Lapsen isä on täysin ulkomaalainen ja minä olen puoliksi ulkomaalainen. Kummankaan suvussa ei kuitenkaan ole ketään mustaa.

Ap

Vierailija
27/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitän kuitenkin, että kyllä taaperosi hiuksiin löytyy oikeat aineet ja tuotteet. Osta tangle teezer ja takkujen selvityssuihkeita löytyy  myös kaupoista. Kun niitä hiuksia vaan täytyy kammata säännöllisesti. Ja sen jälkeen kun ovat pörröllään, sumutinpullosta vettä.

Et vain viitsi itse hoitaa. 2-vuotias tuskin välittää minkälaiset hiukset hänellä on.

Minun poikani ainakin välittää, kun alkaa itkemään kun mainitsen hiustenleikkuun (ja olen kyllä selittänyt hänelle, mistä siinä on kyse).

Ja en jaksakaan enää hoitaa, kun se on melkein mahdotonta. Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta kähärän hiuslaadun hoitamisesta.

Ap

Eli se on hiustenleikkuutapahtuma itsessään ei hiustenmallinmuutos mikä harmittaa. Lapsi pelkää luopua jostain itsessään.

Vierailija
28/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos isällä on samanmoinen afro, niin laitapa hänet asialle.  Selvittämään, hoitamaan ja myös käymään parturissa.

Vierailija
29/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinä olet jo niin iso poika, että voitaisiin leikata sinulle hieno siilitukka. Oikein miesten tapaan." Sitten leikkauksen jälkeen ihaillaan (jopa liioitellusti) miten hieno siilitukka onkaan ja katsellaan peilistä.

"Tänään leikataan hiukset. Saat katsella lempiohjelmaasi samalla. (Tai saat palkinnon (tarra, herkku tms) kun olet istunut nätisti paikallaan)" Jotain kivaa puuhaa lapselle leikkaamisen ajaksi ja lopuksi palkitaan nätisti istuminen sekä yhdessä ihaillaan uutta hiustyyliä

"Tulepa niin leikataan hiukset. Istu sinä tuohon ja äiti leikkaa. Tulee hienot uudet hiukset eikä ole enää takkuja" Ei kysytä leikataanko, koska tuon ikäinen vastaa usein lähes kaikkeen ei ihan periaatteesta. Lopuksi kehutaan kuinka hienot hiukset tuli ja kuinka hyvin lapsi osasi istua paikallaan.

Tuossa muutama yksinkertaistettu malli, jolla itse toimisin. 2-vuotias ei vielä kiinnitä kovinkaan paljoa huomioita ulkonäköasioihin, joten hiustenleikkaus ei häntä vahingoita. Isommilla lapsilla eri asia. Pieni on myös helposti houkuteltavissa kehuilla ja "lahjonnalla". Niistäkään ei tässä tapauksessa ole mitään haittaa tuon ikäiselle lapselle.

Vierailija
30/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko leikata hiuksista muiston vauvakirjaan? Saisiko lapsen sitä kautta houkuteltua edes kokeilemaan leikkausta, että huomaisi sen olevan ihan kivuton ja jopa jännä tapahtuma. Lapsi voisi vaikka leikata pienen tupsun sinun hiuksistasi vastavuoroisesti.

Vierailija
31/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso blogi my exploration ja kysy häneltä apua, pitää esim facebookissa blogilleen sivua!

Vierailija
32/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenkodin lapsilla oli ennen helppohoitoiset hiukset, pata päähän vain ja sen rajan mukaan leikattiin, tietenkin väkisin. On se vaan aika rumaa. sinä haluat, että 2-vuotias on merijalkaväen sotilaan näköinen. Helsingissä on Kalliossa useita afro- kampaamoja. Kustaankadun ja Helsinginkadun kulmassa.  No meillä on myös vaalea afropääpoika,  hän on tienannut lapsena rahaakin hyvin ollessaan mallintöissä. Samoin siskontyttö oli lapsena haluttu malli. Me kyllä haluamme käyttää aikaa lasten hiusten hoitoon aikaa ja rahaakin. En nyt osaa auttaa jos et jaksa edes niitä takkuja selvittää. Itselläni on myös täyspitkä kihara tukka, minusta se on parasta minussa. Vähän on sääli kun asutte siellä maalla. Älä nyt taaperolle aikakaan kaljua leikkaa, kuin venäläinen lapsivanki. Koita vaikka ruokaöljyllä vähän selvittää hänen hiuksiaan.

Vierailija
33/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joiden mielestä 2-vuotiaan hiukset voi leikata vastoin hänen tahtoaan, koska "mitä se nyt voisi tehdä, itkeä?" Kuinka vanhan hiuksia teidän mielestä EI olisi oikein leikata väkisin vastoin ko henkilön tahtoa? 

Minusta lapsella pitää olla mahdolisuus vaikuttaa häntä koskeviin asioihin ikätasolleen sopivalla tavalla. Toki noin pienen milipiteeseen voi halutessaan vaikuttaa tekemällä leikkauksesta hienon jutun. Ehdotat vaikka, että leikkaavat isälle ja pojalle samanlaiset kampaukset tms.

Vierailija
34/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä vaan. Haluamansa kampauksen saa sitten kun itse sen osaa hoitaa. Eli tähän menee vielä vuosia.

Vierailija
35/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, lapselle ei saa ylipäätään tehdä mitään ennen kuin se antaa luvan. Eli pitää odottaa noin 3-vuotiaaksi ennen kuin voit syöttää lastasi tai laittaa sen nukkumaan.

Vierailija
36/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tytöillä afrot, ja kyllähän niiden hoitaminen on aika työlästä ja aikaavievää. Tästä blogista olen löytänyt aika paljon hyviä vinkkejä tuotteiden ja hoidon suhdeen, tuossa yksi hyvä postaus:

http://ihanatkiharat.blogspot.fi/2012/12/afrohiusten-hoidon-paakohtia.h…

Vierailija
37/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa vähitellen. Pidä penska ruutuaikapaastossa pari päivää, ota sitten syliisi katsomaan mieluisaa ohjelmaa ja naksi takahiuksia lyhyemmäksi. Seuraavalla kerralla lyhennä muualta. Kiharat hiukset antavat paljon anteeksi, niin lovet ei haittaa :)

Kynsisaksia käytin oman kiharapäälapsosen hiuksien lyhentämiseen. Varmasti 2-vuotias laittaa hanttiin, jos erityisesti kyselee lupaa ja heiluttelee valtavia saksia.

Vierailija
38/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, lapselle ei saa ylipäätään tehdä mitään ennen kuin se antaa luvan. Eli pitää odottaa noin 3-vuotiaaksi ennen kuin voit syöttää lastasi tai laittaa sen nukkumaan.

Toivottavasti kukaan ei IKINÄ syötä väkisin yhtään ketään! Ei lasta, ei vanhusta...S e on todella julmaa ja väärin :( Väkisin nukuttaminenkin kuulostaa lähinnä pahoinpitelyltä. Siis jos väkisin pidetään sängyssä... 

Vierailija
39/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan ei IKINÄ syötä väkisin yhtään ketään! Ei lasta, ei vanhusta...S e on todella julmaa ja väärin :( Väkisin nukuttaminenkin kuulostaa lähinnä pahoinpitelyltä. Siis jos väkisin pidetään sängyssä... 

Väkisin syöttäminen tai nukuttaminen on aivan eri asia kuin syöttäminen tai nukuttaminen ilman lupaa. Jos ruokaa tungetaan pakolla suuhun tai lapsi köytetään sänkyyn, se on väkisin tekemistä. Se on myös väärin ja julmaa. Lupaa kysymättä syöttäminen tai nukuttaminen on sitä, että lapselle sanotaan "Nyt syömään/nukkumaan"  ja tästä ei neuvotella. Aivan pientä lasta myös syötetään. Se ei ole väärin tai julmaa, vaan normaalia. Pieni lapsi ei osaa aina tunnistaa onko hän oikeasti nälkäinen tai väsynyt, joten häntä on kehoitettava (tai jopa "pakotettava") toimimaan. Pieni lapsi ei vielä myöskään osaa ilmaista todellista tahtoaan tai tiedä aina mikä on hänelle hyväksi. Aikuisen tehtävä on opastaa häntä tässä. Eihän lasta esimerkiksi viedä pakkaseen kesämekossa, vaikka hän  kuinka haluaisi tai jätetä vaippaa  vaihtamatta vaikka lupaa siihen ei heru. Kärjistettyjä ja aiheeseen suoraan liittymättömiä esimerkkejä, mutta sovellettavia myös tähän. Väkisin leikkaaminen: Lapsi köytetään tuoliin ja äiti leikkaa tukan. Väärin toimittu ja haitallista. Ilman lupaa: Äiti sanoo, että hiukset leikataan ja niin myös tehdään (lasta ei satuteta missään vaiheessa ja leikkaamisesta voi tehdä jopa hauskan leikin). Ei mitään väärää tai haittaa. Lapsi voi olla jopa tyytyväinen lopputulokseen, kun asia esitetään kannustavasti ja toimituksesta tehdään houkutteleva. Lapsihan ei ennen leikkaamista tiedä, miltä lyhyempi tukka näyttää ja leikkaaminen voi kuulostaa pelottavalta.

Vierailija
40/41 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi v*u nyt oikeasti. Kaksivuotias lapsi. Ei päätä itse siitä saako hiukset leikata. Totta kai se kiukkuaa. Mutta tämän tason päätös on aikuisen, ei lapsen. Ei ole verrattavissa pakkosyöttämiseen tai nukuttamiseen. 2-vuotias päättää sen tasoisista asioista, että kumman paidan pukee kahdesta vaihtoehdosta.

Daa, lapset itkee. Kaikki ei ole lapsista kivaa. Itkeminen ei vahingoita. Eikä tässä tapauksessa ole mitään aikuisen mielivaltaisuutta.

Sä oot sen vanhempi ja sä päätät. Jos et itse saa leikattua, vie parturiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän