Se siitä joulusta
Mies ei saanutkaan tiliä ennen joulua vaikka luvattiin. Pomo vaan kohautteli olkapäitään ja sanoi ettei firmalla ole rahaa.
Meillä on kaikki lasten joululahjat ostamatta ja ruuat ostamatta ja 8 suuta pitäis jouluna ruokkia. Mun tilistä on maksettu kaikki laskut. Vituttaa niin ettei veri kierrä. Kaikki fiilikset meni. Sääliksi käy lapsia.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät tömähtää tilille perjantaina, kyllä niillä joulun laittaa jos kuudesta tulee.
Ei tule kuin yhdestä
ApTä? Teillä asuu siis lisäksi viisi aikuista/melkein aikuista, kädet ristiassä odottelemassa ruokaa? Oiskohan aika panna ne töihin, jos noin olette vähävaraisia.
Ihan nyt taitaa tämä tapahtua "Porvoossa".
Niin että sä itse laittaisit esim. 17 vuotiaat koululaiset/opiskelijat töihin kun rahat on vähissä vai ? En ole ap, mutta toisaalta vituttaa hänen puolestaan taas kaikkien näiden täydellisten varakkaiden kusipäiden vastaukset.Onneksi heillä menee aina hyvin eikä koskaan mitään vastoinkäymisiä.
No ei kai ne kaikki viisi voi olla 17 vuotiaita? Vai oisko siellä ap:llä viitoset? Ja jos "lapset" on jo tuon ikäisiä, niin eiköhän ne ymmärrä, että lahjoja ei tule, kun asian selittää. Sille ainoalle joka sitä lapsilisää vielä saa, voi ostaa sillä satasella jotakin ja loput ruokaan. Mutta kyllä täytyy sanoa, että aika hyvin on ap organisoinut joulun, kun kaikki lahjatatkin on ajatellut hankkia vasta viimeisestä tilistä. Itse ei kyllä ehtisi lahjoja ostaa näin viime tingassa. Meillä on kaikki lahjat ostettu ja paketoitu. Nyt ostetaan enää ruokia.
Voi kamala. Eikä varmasti ole miehesi työnantajallekaan helppo tilanne tällainen.
Luulen, että jos piipahdat seurakuntasi diakoniatoimistossa niin sieltä saattaa löytyä jouluinen ruokakassi ja lapsille lahjakäärötkin. Näin joulun aikaan siellä on monenlaisia keräyksiä yms., joista luulisi teille liikenevän.
Lainaisiko joku sinulle edes vähän rahaa?
Ymmärrän kuinka ottaa päähän ja harmittaa. Laita joulukoristeet paikoilleen ja jospa jostain sitten muutakin apua löytyisi vielä.
Saako tämän jakaa fb:ssä? Uskoisin, että aloittajalle saadaan kunnon joulu. Tuttavapiirissä on monia yrittäjiä, jotka kyllä auttavat, kun hätä on todellinen. Suurperheen joulu ilman joulua on kuin talvi ilman lunta!
Mistä päin olet aloittaja?
Voi herranjumala tätä empatian määrää, mikä kommenteista pursuaa... Oikein joulumieli tulee ja usko ihmiseen lisääntyy kun näitä lukee... Hävetkää, ilkkujat.
Persana. Oli provo tai ei, paska tilanne aloittajalla. Toisaalta onneksi on jo noin isoja lapsia, heille voi jo suoraan sanoa mikä tilanne on. Oisko kriisikokous mitään nyt kotona? Yhteinen toimintasuunnitelma, miten joulusta selvitään. Esim. yksi toive, jouluperinne toteutetaan jokaiselta, jos varat sallii. Diakonia ja leipäjonot olivat hyviä ehdotuksia, ja se, että lahjat sovitaan nyt ja hankitaan joulun jälkeen alennusmyynnistä. Voimia! Joulu on saanut aika turhan isot mittasuhteet Suomessa, ja paineet on sen mukaiset. Koitetaan ajatella, että joulu tulee vähemmälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa muuten nyt mieleeni, että miehen exältä jää nyt elarit saamatta ja tiedän, että se on odottanut niitä kuin kuuta nousevaa, hah vähän helpotti 😂😂
Ap
Viestiesi perusteella vaikutat katkeralta, kateelliselta ja saamattomalta ihmiseltä, joka ei osaa ottaa vastuuta omista virheistään, vaan kaikki on aina muiden syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas kerran se KOTIVARA. Meillä oli kerran pari viikkoa ennen joulua sairastelukierre, mahatautia ja niin edellen. Eka terve päivä oli aatonaatto. Mutta nou hätä kun kaikki oli varattu kaappeihin jo etukäteen. Oli rusinoita, kanelitankoja ja puuroriisiä. Oli kinkku, karjalanpaistilihoja. Oli piparimausteita, jauhoja, rasvaa. Juureksia, sipuleita. Vain kalat jäi sinä jouluna puuttumaan. Lahjapuolesta huolehti ihanat sukulaiset, ystävät ja kummit.
Kaikilla ei ole ihania sukulaisia, ystäviä tai kummeja.
No sitä suuremmalla syyllä varaudutaan etukäteen. Sitähän se kotivara on.
Ihmetyttää kyllä kuinka uusavuttomia nykyään ihmiset ovat. Että ihan kokonaista 4 päivää ennen joulua aletaan miettimään lahjojen ostoa? Jos rahaa ei ole hirveästi niin sitä suuremmalla syyllä asioita ei jätetä näin viime tinkaan vaan ostellaan pikku hiljaa. Joidenkin ihmisten ongelmia ei korjata antamalla rahaa vaan asennekasvatusta ja rahankäyttötaitoja.
Ja osa ruoista on toki itse halvempaa tehdä, mutta ei kyllä laatikoita. Sillä hinnalla millä ostat valmiita lanttuja/porkkanoita tai sosetta ja kermaa ym. saat jo laatikot valmiina. Pari laatikkoa, pipareita itse taikinasta, torttuja, kokonaisen kinkun sijaan esim. kinkkurulla, yksi suklaarasia, puuroriisi + kaneli, rosolliainekset ja graavilohipakkaus eivät paljoakaan maksa ja tuossa on jo ihan kivasti jouluista ruokaa. Kai teillä nyt oli sen verta puskuria että varaa olis ostaa normaaliksi viikonlopuksi ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen edellyttäisi sitä, että oikeasti olisi varaa maksaa yllättävätkin kulut normituloistaan eikä säästöjä tarvitsisi käyttää.
Säästäminen on hyvätuloisten hupia.
Köyhä onnistuu säästämään sen muutoman kuukauden, kun jo tulee joku tarve mihin ne säästöt menee ja sitten ollaan taas ilman säästöjä.
Älä puhu paskaa. Itse onnistuin säästämään ihan opintotuestakin sekä niistä loma-aikoijen pienistä palkoista. Kysehän on siitä että ensinnäkin hyvänä aikana ei olla varauduttu siihen että joskus voi tulla huonot ajat -> kun ollaan palkkatöissä tuhlataan kaikki mitä tulee koska ensi kuussa saa taas lisää rahaa. Lisäksi suurimmaksi osaksi nämä köyhien yllättävät kulut tälläkin palstalla kuulostavat olevan luokkaa "pyykinpesukone hajosi, jouduin ostamaan uuden!". Itse olen selvinnyt tähän ikään asti ilman pyykinpesukonetta, suurimmassa osassa taloyhtiöistä on pyykinpesukoneet ja joskus olen pessyt käsinkin pyykkiä kun pyykkivuoroa ei ole ollut saatavilla ja joku vaate on pitänyt pestä. Ja suurimman osan asioista kuten kodinkoneista saa hankittua nykyään osamaksulla, tämä ei tietenkään onnistu jos ei ole luottotietoja mutta silloin on kyllä katsottava peiliin.
Tästä hassusta ketjusta tuli mieleeni, että enpä muuten tiedäkään, mihin asti lapsesta yleensä maksetaan elareita? Onko se 18-vuotiaaksi? Mietin vaan, kun aloittajan ja miehen yhteinen oli 15 ja miehellä oli edellisestä liitosta kolme lasta, niin ei hän varmaan enää kauaa joudu niitä makselemaan :)
white trash disease? ("apua rahat loppu voisko joku vippaa ku mun pitäis ostaa lapsille ruokaa eikä pomo maksa palkkaa ku on ilkee ja silleen..")
Vierailija kirjoitti:
1. Palkanmaksu on työnantajan isoimpia velvoitteita. Ei siihen voi sanoa oho ei me makseta. Ei miehesi tulisi tyytyä tilanteeseen olkia kohauttamalla vasn pitäisi nostaa iso haloo.
Eipä se työnantaja voi maksaa, jos sillä ei ole rahaa tilillä. Haloon voi toki nostaa, mutta se ei joulua ehdi pelastamaan. Jos firma menee konkurssiin, niin rahoja saa odotella varmaan ensi jouluun.
Itsekin olin pienessä firmassa töissä, jossa jonkin aikaa joinakin kuukausina palkat tulivat vähän myöhässä. Tuolloin ei ollut mitenkään tiukkaa eikä se haitannutkaan, ja tilanne sittemmin sielläkin parani, kun vakavaraisuus hiljalleen parani. Yritysasiakkaat ovat usein niitä hitaimpia laskun maksajia.
Tässäkään ap ei tule kmmentoimaan enää mitään, eli mikään ehdotus ei kelvannut (leipäjono, diakonia ym) vaan jonkun olisi pitänyt varmaan käydä viemässä hälle muutama satanen käteen. Ja jos nuorin lapsi on 15, täytyy miehen edellisen suhteen lapset olla jo aikuisia joten heille ei tarvii lahjoja. Ja tuskinpa heistä enää maksetaan elareitakaan, joten ap on kuvitellut koko jutun.
Kuka tekee edes 8 lasta jos ei oo vara niitä elättää ? Nykyään monen naisen "ammatti" on sarjasynnyttäjä ja yksityinen päiväkoti yrittäjä :D Ei voi ku ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollista, maksa luottokortilla. Tai lainaa summa joltain sukulaiselta. Force majoure-tilanne. Ajat ovat pahat, lähes kaikilla.
Minimoi lahjat lapsille; suklaata, karkkia, jotain pientä.
Samoin jouluruoka niin pienellä budjetilla kuin mahdollista. Muutama jouluomena (perinne), jne. Joulu on tänä vuonna "vain" viikonloppu. Mutta vaikka taloudellisesti tänä vuonna (jouluna) on tiukkaa, niin korvaa se jollain spesiaalilla perhejutulla. Lähdette metsään retkelle, tms. makkaranpaistoon.....kuka on sanonut, että jouluna pitää olla tietynlaista? Tsemppiä.
Et ole yksin taloushuolinesi. Täällä yksi perheellinen. Tuli mieleen vähän höhlä vinkki: siivoa jouluksi silti! Puhtaus ja raikkaus tuo jotenkin ihmeellisesti juhlan tuntua, vaikka mieli olisikin maassa. Itse toimin joulun suhteen kuin mekaaninen kone, vailla iloa. Pelkkää velvollisuutta - kuten esim. siivous. Mutta kunhan saan tehtyä, eli homma tulee hoidetuksi, niin saan kumminkin vähän paremman mielialan. Yksi vinkki lopuksi: katsokaa yhdessä perhejouluelokuvia. Edelleen Yksin kotona (1.osa) toimii, koska on niin kreisikomedia. Paras elokuvan kohta on, kun sukulaismies nauraa hohottaa lasten joulujuhlassa kommelluksille....
Eikö tuo ollut kakkososasta, kun se joulujuhlajuttu tapahtui? :D Ekassa osassa sukulaismies joutui ruokakatastrofin uhriksi :D
Sarjasynnyttäjä kirjoitti:
Kuka tekee edes 8 lasta jos ei oo vara niitä elättää ? Nykyään monen naisen "ammatti" on sarjasynnyttäjä ja yksityinen päiväkoti yrittäjä :D Ei voi ku ihmetellä.
Joo, monet tekee niin, että synnyttävät lapsia muutaman vuoden välein sopivasti niin, ettei tarvii sinne töihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Miten seurakunnan diakonia, pelastusarmeija, joku muu jouluna auttava järjestö? Länsimaisen kulttuurin kirous, kääntöpuoli on just se, että kaverille ei jätetä. T
Ja tuossa itäisessä naapurissa oli pitkään sellainen systeemi, ettei itsellekään oikein mitään ollut.
Mun kaveri hautasi oman pienen lapsensa viikko sitten. Poika kuoli syöpään vähän alle 2 vuotiaana. Joten siihen verrattuna asiasi on hyvin. Ei meilläkään ostella tänä jouluna mitään, kun sen verran tiukaa on, mutta sen joulumieli löytyy, kun perusasiat on kunnossa, vaikka rahaa ei olekkaan,
Anteeksi tämä avautuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muka ei tule kuin yhdestä lapsesta tili? Minkä ikäisiä ne muut sitten ovat, tai ketä oikein ajattelit kestitseväsi, jos yhteensä on 8?
Kerro tilanteesta näille muille, jos aikuisia. He voivat osallistua omilta osiltaan ihan taatusti. Mikä ihme tilanne tuo oikein on.. sori vaan, mutta vähän on taas sitä klassista provonmakua suussa, kun tietoa tulee noin tipoittain.
Yksi yhteinen lapsi, kolme miehen edellisestä liitosta. Nuorinkin on jo 15. Minun äiti ja miehen isä.
ApLantut ja perunat ei maksa kyllä paljon mitään, kyllä sillä yhdelläkin lapsilisällä ihan ruhtinaallisen joulun laittaa. Äitiäsi ja miehen isääkin olisi voinut pyytää osallistumaan ja tuomaan jotain joulupöytään. Ei toki myöhäistä ole vieläkään mutta ajoissa nämä olisi kyllä hyvä hoitaa.
reps Suomen suuriruhtinaskunnan mittapuulla ruhtinaallinen joulu.
Idea on kaunis, mutta siis tässähän on kyse siitä, että aapeellä ei ole nyt rahaa ostaa jouluviinoja.
Kaikilla ei ole ihania sukulaisia, ystäviä tai kummeja.