Jos eutanasia tulee Suomeen niin jääkö lääkäreille ja hoitajille oikeus kieltäytyä osallistumasta toimenpiteeseen?
Vai pakotetaanko mukaan tappamaan työpaikan menetyksen uhalla?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Sivistysmaissa oikeustoimikelpoisen henkilön eutanasia toimii niin että pitkän harkinta-ajan ja useamman psykiatrin haastattelun jälkeen annetaan myrkyt käteen ja potilas juo ne itse. Ketään ei "pakoteta mukaan tappamaan", kyseessä on edelleenkin avustettu itsemurha.
Miksi asiaa sitten koetetaan ajaa Eino 3v nyyhkytarinoilla joissa potilas on aivokuollut ja muutoinkin päätös olisi vanhempien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistysmaissa oikeustoimikelpoisen henkilön eutanasia toimii niin että pitkän harkinta-ajan ja useamman psykiatrin haastattelun jälkeen annetaan myrkyt käteen ja potilas juo ne itse. Ketään ei "pakoteta mukaan tappamaan", kyseessä on edelleenkin avustettu itsemurha.
Miksi asiaa sitten koetetaan ajaa Eino 3v nyyhkytarinoilla joissa potilas on aivokuollut ja muutoinkin päätös olisi vanhempien?
Luitko edes juttua? Einon isäkin toteaa ettei nykyinen eutanasia-aloite olisi Einolle apua tuonut koska siinä ei oteta kantaa tapauksiin joissa potilas ei voi ilmaista tahtoaan. Jos aloite menee sellaisenaan läpi niin Einot saavat olla rauhassa jatkossakin äläpä huoli.
Eli jatkossakin suositeltavaa on hypätä junan/metson alle tai ajaa rekan eteen?
Minusta vain jokaisella on oikeus päättää kuolemastaan ihan itse. Väkisin hengissä pitäminen jonkun mielenpahoittajan takia on kidutusta.
Virkahan sen ratkaisee. Jos olet töissä saattohoidossa niin viranpuolesta joudut eutanasiassa auttamaan. Jos olet synnytyslääkäri, radiologi tai vaikka pihtiputaan kunnanlääkäri niin et osallistu. Eihän aborttiakaan tarvitse urologin tehdä.
Alan pikkuhiljaa jopa kannattamaan kansalaisaloitteita, koska vaikuttaa siltä että niillä saadaan oikeasti vietyä eteenpäin asioita joita kansanenemmistö kannattaa mutta eduskunnan on vaikea päättää muuten.
Vierailija kirjoitti:
Eli jatkossakin suositeltavaa on hypätä junan/metson alle tai ajaa rekan eteen?
Minusta vain jokaisella on oikeus päättää kuolemastaan ihan itse. Väkisin hengissä pitäminen jonkun mielenpahoittajan takia on kidutusta.
Itsemurha metson alle hyppäämällä voisi olla aika pitkäkestoinen prosessi. :D Anteeksi mielikuva alkoi naurattaa vaikka ymmärrän että metroa tarkoitettu.
Täysin samaa mieltä, ihmisille pitäisi tarjota helppo ja kivuton vaihtoehto lähteä siinä tilanteessa kun elämänlaatu laskenut pysyvästi niin huonoksi ettei ihminen enää halua elää.
Ainakin aloitteessa on kohta, että hoitohenkilökunta saa kieltäytyä.
Olin lukevinaan kansakaisaloitteesta että siinä tarjotaan lääkäreille kyllä oikeus kieltäytytä toteuttamasta eutanasiaa mutta lääkärin tulee ohjata eutanasiaa toivova potilas tällaisen lääkärin paikkeille. Hyvä niin, suorittakoot niitä lääkärit jotka niin haluavat, varmasti löytyy hyvin heitäkin. Mutta tarkistaa voi kansalaisaloitteesta, näin itse vain olisin muistellut.
Hoitovirheisiin kuolee 1700 ihmistä vuodessa, itsemurhiin noin 800.
Vaikea kuvitella, että näille tappajille eutanasia olisi joku omantunnon kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Hoitovirheisiin kuolee 1700 ihmistä vuodessa, itsemurhiin noin 800.
Vaikea kuvitella, että näille tappajille eutanasia olisi joku omantunnon kysymys.
Onko sillä väliä mihin kuolee ja kenen toimesta kun taivaan iloihin päätyy kaikki?